Teknikmagasinet i konkurs

Välkommen till dystopin Sverige.
Vill du ha en framgångsrik business, så tänk som en kackerlacka - Mat för dagen, och tak över huvet.
Där finns pengar att tjäna i detta numera u-land.

Jag tror aldrig jag sett en så stor och ljus butik som i artikelns bild. Alla Teknikmagasin jag besökt har varit mörka hålor som inte varit så inbjudande.

inte särskilt förvånande.
jag har alltid upplevt teknikmagasinet som en butik som säljer mest leksaker riktade mot någon okänd målgrupp med identitetskris till otroligt överpriser.

jag har nog bara köpt någonting där en enda gång i mitt liv, särskilt inbjudande brukar den butiken inte vara heller, brukar ju mest vara någon mörk liten håla som finns någonstans undangömd i något hörn i större köpcenter.

Skrivet av e1m1:

Crap, har presentkort för 500kr där, som jag haft liggande i 1½ år. Kollade upp kring jul hur lång tid jag har att använda dem (½ år till), men blir väl till att stressanvända upp dem nu, om det fortfarande går...

Förmodligen går dem att använda men det intressanta med presentkort är ju att man som konsument mer eller mindre lånar pengar till ett företag. Löftet sen att växla ut lånet, eller presentkortet, i händelse av konkurs är väldigt diffust.

Inget ont om er som får presentkort, tanken från motparten är ju god.
Men be om att hellre få pengar för samma summa som kommande presentkort är tänkt att vara laddat med. Finns ingen fördel alls att ha ett presentkort, mest nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Elakekocken:

Inget ont om er som får presentkort, tanken från motparten är ju god.
Men be om att hellre få pengar för samma summa som kommande presentkort är tänkt att vara laddat med. Finns ingen fördel alls att ha ett presentkort, mest nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Flera borde ta lärdom av detta när butiker i Sverige faller som skit och folks pengar försvinner.
Att ge pengar är kanske lite opersonligt men är ni osäkra när det kommer till barn kolla med ungens föräldrar t.ex.

Fattar inte hur lagen kan vara formad så att de som senast betalat är de som får sina pengar sist/inte alls:O

Skrivet av gabriel15:

Fattar inte hur lagen kan vara formad så att de som senast betalat är de som får sina pengar sist/inte alls:O

Hur skulle det vara då? Om jag har en flera år gammal fodring så tycker jag den självklart ska betalas före de som inkommit på slutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gabriel15:

Flera borde ta lärdom av detta när butiker i Sverige faller som skit och folks pengar försvinner.
Att ge pengar är kanske lite opersonligt men är ni osäkra när det kommer till barn kolla med ungens föräldrar t.ex.

Fattar inte hur lagen kan vara formad så att de som senast betalat är de som får sina pengar sist/inte alls:O

Man kan se det som så att så länge det är frivilligt med presentkort så finns det kanske ingen lag att se över för tillfället...
...lagen i sig är det inte mycket fel på* mer än att den är ogynnsam såklart. Men det är heller inget som tvingar en köpare att köpa presentkort.

*men man kan göra tillägg i lagen att det muntligen innan köp ska informeras vad som händer med presentkort ifall butiken går i konkurs.

Det största problemet är att många inte verkar veta hur det fungerar med just presentkort och konkurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Generellt vid konkursövertaganden är väl att nya ägarna, om de är seriösa, tar över garantiåtaganden. Presentkort brukar det väl vara sämre med. Antar att de som good-will skulle kunna göra det, men vettefan om det sker.

Man har som kund ofta bättre skydd vid nätköp än vid direktköp i butik, är det inte så att så länge TM bedriver verksamhet går det att returnera varor man köpt på distans, inom lagstadgade 14 dagar alltså? Nån som vet? Jag förutsätter här att man inte betalat i förskott, det kanske kan röra till det.

Men betala i förskott kan man ju oftast undvika numera. Jävligt trist om man gör ett köp som blir kvar på lagret hos det kursade företaget.

Teknikmagasinet först ut, undrar hur det går för liknande kedjor som Hobbex, Kjell&Co och Clas Ohlson.

Definitivt tråkigt. Jag är dock lite förvånad att de överlevt så länge i alla dessa år

Skrivet av xerez99:

Teknikmagasinet först ut, undrar hur det går för liknande kedjor som Hobbex, Kjell&Co och Clas Ohlson.

Tycker inte Kjell och Clas ohlson alls är i samma bransch som teknikmagasinet. Teknikmagasinet sålde mest krimskrams och "onödiga" prylar. Kjell och Clas däremot säljer mer "riktiga" saker som man faktiskt kan behöva.

Med det sagt så är marginalerna ytterst små för såna här butiker, behövs inte mycket för att det inte ska gå runt.

Teknikmagasinet kommer jag dock inte sakna öht, onödig butik i dagsläget. Tror aldrig jag köpt någonting dyrare än 200kr hörlurar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av xerez99:

Teknikmagasinet först ut, undrar hur det går för liknande kedjor som Hobbex, Kjell&Co och Clas Ohlson.

Hobbex har jag ingen koll på. Trodde inte Hobbex fanns kvar.

Kjell och Clas har ett mycket mer seriöst utbud, med saker folk behöver i vardagen. Clas med mer fokus på saker för hemmet, som lampor, mindre vitvaror,, köksredskap, verktyg, färg, skruv/mutter/brickor osv. Kjell med mer fokus på hemelektronik, diverse elartiklar, datortillbehör

TM har mest skämtartiklar och skräpiga tramsprodukter som förmodligen är billigare att köpa direkt från nån av alla de där Kina-sidorna.

Skrivet av downup:

Köpte min Logitech mx master där. Annars inget annat.

Kjell
Clas Ohlson
Ligger nog inte långt bort från konk

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av xerez99:

Teknikmagasinet först ut, undrar hur det går för liknande kedjor som Hobbex, Kjell&Co och Clas Ohlson.

Clas Ohlson går ekonomiskt bra, de både ökar omsättningen och vinsten.

Skrivet av superegg:

Det var väntat att detta skulle hända, när amazon kommer så kommer vi får se butiken döden
nästan överallt.

Skrivet av Dumbullen:

Varför klagar alla alltid på 'onlinehandeln' när en kedja konkar? Vad hindrade TM från att tjäna pengar på onlinehandel också?
Online har ingenting med detta att göra annat än att du inte kan ha en hemsida från föregående millenie. Kedjor konkar om dom inte kan erbjuda någonting vettigt mot sina konkurrenter. Är du liten och dyr så ska din service och expertis vara top-notch. Är du stor och har sämre expertis än dina mindre nischade konkurrenter så behöver du ha bättre pris och/eller returpolicy. Osv.
TM erbjuder inget mervärde helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser hellre att hemsidan är bra än modern, det är för många som bara satsar på senaste grafiska designen i stället dör vettiga funktioner typ enkelt att söka om du inte vet exakt vad du söker.

Skrivet av pi:

Bara en tidsfråga innan Amazon etablerar sig här och snabbar på butiksdöden...

Jag har inget emot amerikanska företag i sig men de flesta av dem är totalt oansvariga och ligger så nära det som är lagligt möjligt att göra om de inte klampar över lagen och blir direkt kriminella, jag gillar inte att de smiter från skatt, det är ungefär som att de får statliga subventioner från USA för att konkurrera ut andra bolag, EU är alldeles för snälla mot företag som helt undviker att ta samhällsansvar och de flesta Amerikanska it bolagen är totalt likgiltiga, Det blir ett samhällsproblem när de blir så stora att de får de facto monopol tex när Google dödar annonsmarknaden lokalt och ändå inte betalar mer än symbolisk skatt i EU och flyttar pengarna så de inte beskattas.
Amazons ägare har inte blivit rik på bara ett bra företag utan mycket ligger i att inte skatta nånstans och skita i allt vad samhällsansvar heter samtidigt som de dödar andra företag, däribland de som har en fungerande nivå av samhällsansvar.

Teknikmagasinet har varit en otroligt trist butik att besöka så länge jag minns, de har i princip bara haft leksaker men inte kunnat visa upp nått pga sina trånga dyra lokaler i köpcentrum där de saknat utrymme att skylta så att ungarna kan tjata till sig leksaker från föräldrarna.

En butik jag däremot saknar på riktigt är Harald Nyborg, de har ju haft ett delvis annat och unikt sortiment än tex Jula, Clas Ohlson och Biltema men nu har de ju bara kvar en butik i Sverige.

Skrivet av xerez99:

Teknikmagasinet först ut, undrar hur det går för liknande kedjor som Hobbex, Kjell&Co och Clas Ohlson.

Både Kjell&Co och Clas Ohlson har gått i vinst senaste åren, till skillnad från Teknikmagasinet.

Skojiga grejer de sålde. Dock nästan aldrig handlat där.

Skrivet av Traumklang:

Vi har ju Amazon i Tyskland ett ganska bra tag nu, och jag kan konstatera att en massa butiker runtom i landet fick stäga sina portar pga det.
Finns tom dokumentärer om det ämnet, där butiksägare ochså berättar om kunder som vill pryta priser för att Amazon har bättre priser på dittan eller dattan.
Bokhandeln bland annat träffades hårdast och först av Amazon.

Jag har haft både bra och dåliga upplevelser i olika butiker. Men det som jag inte fattar är att Mediamarkt i Kalmar hade/har en försäljare som inte ens kan Svenska ett enda ord. Vi skulle in och köpa ett microSD kort för morsans mobil. Så jag fick ta över pga hon inte är särskilt bra på engelska och killen inte kan Svenska.
Men ja, jag visste ju egentligen vad exakt vi skulle köpa, så vi klarade oss helt utan honom. Men trots allt väldigt märkligt.
Jag som trodde att man som butiksanställd ska kunna landets språk.

Var han praktikant? Enda förmildrande omständigheten ja kan komma på.
Annars verkar det helskumt om en vanlig anställd inte kan svenska i en svensk butik....

Skrivet av Campaigner:

Var han praktikant? Enda förmildrande omständigheten ja kan komma på.
Annars verkar det helskumt om en vanlig anställd inte kan svenska i en svensk butik....

Det är tyvärr inte så ovanligt. Jag har råkat ut för både butikspersonal och serveringspersonal som inte kunnat svenska, och då är jag inte ute och handlar eller äter särskilt ofta jämfört med genomsnittssvensken. På kaféer, på restauranger, i en båttillbehörsbutik, ett par gånger i olika elektronikbutiker, i en cykelbutik (t o m flera olika personer i samma butikskedja!), och senast på - av alla ställen - Nationalmuseum, där en person i informationsdisken på entréplanet inte talade svenska.

Oftast har det varit personer från ett av de engelskspråkiga länderna, så de har i alla fall kunnat kommunicera utmärkt på engelska. Men på en italiensk restaurang var den som serverade oss från Italien och talade bara väldigt bruten engelska med oss vid bordet. Det gick, men krävde lite extra pekande i menyn.

Med "tyvärr" menar jag inte att det är nåt fel på dem för att de inte talar svenska, utan mest för att det finns en del som inte förstår eller själva talar det bra nog här i Sverige. Inte bara äldre personer. Jag har personer i min bekantskapskrets som är 30-35 och knappt kan göra sig förstådda på engelska. Normalbegåvade, men med engelskakunskaper som inte räcker till.

Kan vara som så att stora kedjor där man ska mätta många munnar (ink aktieägarna) inte kommer funka i framtiden till förmån för mindre privatägda enskilda butiker.

Skrivet av Loxus:

Både Kjell&Co och Clas Ohlson har gått i vinst senaste åren, till skillnad från Teknikmagasinet.

Kjell förstår jag att dom går bra, då dom typ alltid har det man söker i teknikväg. Sortiment för den vanlige svensson men också för mer tekniknördar , ibland till lite högre pris men tillgängligheten vinner ofta också. Rätt så ofta dom har "räddat" mig faktiskt.

Clas Ohlson har spårat ur lite i sortimentet men kanske det som har räddat dom?

Hobbex går inte alls bra tror jag. För 10 år sedan hade dom en stor butik här, med det mesta i sortimentet inne i butik. För 5 år sedan bytte dom till en mindre butik, typ 1/4 del av gamla. Nu är dom inte kvar alls tyvärr.

Ang Teknikmagasinet så förstår jag att det gick som det gick. Alldeles för plottrigt sortiment med mycket skräp. Jag man var 15 år så var det roligt att bläddra i deras kataloger, men har inte seriöst varit inne i en butik på över 10år, inte ens handlat ifrån deras nätbutik, om dom ens hadde nån?

Handlar iofs inte heller ifrån Wish och dyligt, men fick intrycket att det var en dyr variant av deras sortiment.

Skrivet av Petterk:

Brukar vara överetablering som dödar kedjorna. För 15 år sedan hade Teknikmagasinet under 50 butiker, idag har konkursförvaltaren runt 85 butiker i Sverige att avveckla. De där 40 extra butikerna kostar pengar, marknaden har inte växt med motsvarande summa och konkurrenter har inte försvunnit.

https://www.investopedia.com/news/5-companies-amazon-killing/

?

Tråkigt, de sålde många roliga/random grejjer. Köpte en del skräp därifrån när man var yngre :/

Skrivet av Petterk:

äh råkade få med lite för lite, var kopplade till några dagar konversation ang butiksdöden vs amazon. pay no mind.

Någon som har en update angående presentkorten?

Skrivet av Wiley:

Någon som har en update angående presentkorten?

De har väl ny ägare har jag för mig. Dock hur de valt att göra med gamla presentkort vet jag inte men har för mig att du får lägga en ansökan hos konkursboet.

Men kan ha ändrats på 3 månader.

Senast redigerat 2020-04-01 19:51