Nytt i butiken: Trådlöst ESD-armband

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Även om det är ett aprilskämt, är det inte bra att ge kredibilitet åt idén att man ska jorda sig i diskbänk eller element. Döda komponenter i bästa fall, död sweclockare i värsta.

Meningen med ESD-armband är att utjämna potentialen till det du jobbar med genom ett motstånd, så det inte sker för fort. För att det ska ha någon effekt ska det vara kopplat till arbetsytan/utrustningen och inget annat.

Darwin skrockar i sin grav. Man kan inte vaddera världen för att någon riskerar skada sig.

För övrigt tycker jag det hade varit roligast om folk låtit bli att spoila så tidigt i tråden. Kul att läsa reaktioner från folk som initialt missat att det var ett skämt.

Permalänk
Medlem

*fniss* Tack för att ni är uppenbara!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Borde det inte tekniskt sett gå att göra ett batteridriven ESD-armband som korrigerar ens spänningsnivå så den matchar det som en (också batteridriven) givare mäter? Antagligen skulle man behöva synkronisera prylarna då och då.

Även om det gick att göra en sån lösning så känns det inte som att man får särskilt mycket mer skydd jämfört med att bara använda ett vanligt ESD-armband som man petar till chassit med då och då. Laddningarna kommer drifta isär oavsett när man inte har kontakt, möjligtvis lite långsammare om man kan hålla kroppens laddning på en konstant nivå.

Men att ha ett armband som man är ansluten med hela tiden är helt klart att föredra, och är en väldigt enkel och billig lösning. Tycker man att armbandet är i vägen så behöver man förstås inte sätta det på just handleden, bara det har kontakt med kroppen. Man kan t.ex. sätta det runt överarmen, runt en fot, runt halsen, varthelst man tycker fungerar bäst.

Permalänk
Medlem

Det räcker med en foliehatt, eftersom det är den kosmiska strålningen som orsakar statisk elektricitet.

Mitt råd är att antingen använda foliehatt (lätt att fixa själv, bra om man är praktiskt lagd eftersom det verkar svårt att hitta guider på typ YT)...
... eller slå till på ett par såna där ESD-armband - grymt fyndig lösning SweClockers !!! 🤓👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

EEVblog gjorde en teardown på en för några år sedan, och allt som fanns i var ett helt vanligt motstånd

Tänkte på den!
https://youtu.be/nvgW5iWXbts

Permalänk
Medlem

Hade den haft fett med RGB och uppkoppling till appstyrd molntjänst så hade jag slagit till direkt
Hoppas på en v2 till nästa år

Permalänk
Avstängd

Ha ha ha! Denna var ju mitt i prick på detta forum.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Fan den här borde vi byta till på jobbet.
Vi kör "jord-gas" istället, som gör luften i rummet ledande, mot en jordpol i golvet.
Gasen är ju så tung att den lägger sig som en rökridå runt ens fötter, så vi snubblar ju runt en del, men med denna är ju det problemet löst.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Även om det gick att göra en sån lösning så känns det inte som att man får särskilt mycket mer skydd jämfört med att bara använda ett vanligt ESD-armband som man petar till chassit med då och då. Laddningarna kommer drifta isär oavsett när man inte har kontakt, möjligtvis lite långsammare om man kan hålla kroppens laddning på en konstant nivå.

Men att ha ett armband som man är ansluten med hela tiden är helt klart att föredra, och är en väldigt enkel och billig lösning. Tycker man att armbandet är i vägen så behöver man förstås inte sätta det på just handleden, bara det har kontakt med kroppen. Man kan t.ex. sätta det runt överarmen, runt en fot, runt halsen, varthelst man tycker fungerar bäst.

Självklart är det säkert en onödigt komplicerad och kanske oeffektiv lösning, men jag tycker det borde gå. Dock är jag inte så bra på el-lära så det är mycket möjligt att jag har missat något.

Permalänk
Medlem

Nyheten är kvar. Betyder det att den finns i verkligheten? alltså inget aprilskämt
Däremot försvann en annan nyhet. Den som såg ut som en lampa

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ha, ha MYCKET BRA! Trodde f*sen på det när jag läste rubriken...:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Borde det inte tekniskt sett gå att göra ett batteridriven ESD-armband som korrigerar ens spänningsnivå så den matchar det som en (också batteridriven) givare mäter? Antagligen skulle man behöva synkronisera prylarna då och då.

Jo, teoretiskt skulle man kunna göra det. Problemet blir snarare det att mätaren kommer att se någon medelpotential mellan kroppen och omgivningen. Så om allt omkring är jordat så funkar det men tänk om det finns tex en laddad matta i närheten, då kommer armbandet kompensera för det och du blir då laddad i förhållande till den då jordade elektroniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, teoretiskt skulle man kunna göra det. Problemet blir snarare det att mätaren kommer att se någon medelpotential mellan kroppen och omgivningen. Så om allt omkring är jordat så funkar det men tänk om det finns tex en laddad matta i närheten, då kommer armbandet kompensera för det och du blir då laddad i förhållande till den då jordade elektroniken.

Varför skulle den göra det? Min idé var att mätaren mäter mot en isolerad integrerad pryl, t ex en järnstav. Om den järnstavet har samma elektriska potential (är det rätt ord?) som motsvarande järnstav i armbandet har så borde det väl inte bli fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Varför skulle den göra det? Min idé var att mätaren mäter mot en isolerad integrerad pryl, t ex en järnstav. Om den järnstavet har samma elektriska potential (är det rätt ord?) som motsvarande järnstav i armbandet har så borde det väl inte bli fel?

Alla komponenter har sin egen järnstav, dessa behöver inte vara i närheten till lika, därför brukar man koppla alla till samma potential (oftast jord) via personens esd kabel eller andra saker. Varje sak du är på väg att plocka upp kan ha vilken potential som helst i förhållande till alla andra komponenter och du själv. Man brukar därför ha en ledande ’esd’ matta så att allt man lägger på den får samma potential över tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Varför skulle den göra det? Min idé var att mätaren mäter mot en isolerad integrerad pryl, t ex en järnstav. Om den järnstavet har samma elektriska potential (är det rätt ord?) som motsvarande järnstav i armbandet har så borde det väl inte bli fel?

Nå, då får du förklara hur du mäter det trådlöst. Ingen vits med trådlöst armband om du måste ha trådad mätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nå, då får du förklara hur du mäter det trådlöst. Ingen vits med trådlöst armband om du måste ha trådad mätning.

Min tanke var följande:

Mätdonet har en järnstav, eller annat som kan hålla en elektrisk potential. Den mäter sen spänningen mellan järnstaven och utrustningen som den är kopplad till.

Armbandet har också en järnstav. Den mäter sen spänningen mellan järnstaven och kroppen. Om den uppmätta spänningen skiljer sig från den som mätdonet rapporterar så korrigeras kroppens spänning med hjälp av batteri eller något.

De två järnstavarnas elektriska potential måste då och då antagligen synkroniseras, men jag gissar på att det inte behöver göras alltför ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Min tanke var följande:

Mätdonet har en järnstav, eller annat som kan hålla en elektrisk potential. Den mäter sen spänningen mellan järnstaven och utrustningen som den är kopplad till.

Armbandet har också en järnstav. Den mäter sen spänningen mellan järnstaven och kroppen. Om den uppmätta spänningen skiljer sig från den som mätdonet rapporterar så korrigeras kroppens spänning med hjälp av batteri eller något.

De två järnstavarnas elektriska potential måste då och då antagligen synkroniseras, men jag gissar på att det inte behöver göras alltför ofta.

Ett ’mätdon’ på varje komponent? Och ett på armen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ett ’mätdon’ på varje komponent? Och ett på armen?

På samma del som du brukar fästa ett vanligt ESD-armband. Det borde väl gå att göra?