Permalänk
Medlem

Wraith Spire Är den ok?

Köpt en ryzen 3600x CPU
Är kylaren Wraith Spire som medföljer ok?
Kommer sitta med Thermal Grizzly Kryonaut kylpasta.
Tanken är att uppgradera senare.
Ska sitta i ett Fractical Design s2 med flertalet fläktar och ett gtx 970
Tanken är inte att överklocka i nuläget. Bör detta vara tillräckligt?
Tack på förhand.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, stockkylaren är helt okej för att kyla processorn i stockhastigheter, även med medföljande kylpasta!

Däremot så kan en tredjepartskylare ge marginellt bättre prestanda (även i stock p.g.a. hur Ryzen fungerar) och bättre ljudnivåer.

Permalänk
Medlem

@danpo03: den är framförallt högljudd. Sen är den duglig, men CPU'n går ganska varm, du får nog räkna med runt 80C under load typ, det var vad min 3700X låg runt med stockkylare iaf.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Den är bra för att vara gratis.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@danpo03: Jag fick med en Wraith Spire till min Ryzen 2700. Hyffsat behaglig ljudnivå ändå tycker jag. Den håller min CPU temp på 70 grader när jag spelar BF5. Och detta är helt utan chassifläktar!

Permalänk

@JohanFlodqvist:

Jag tänkte köpa just 3700x, vad ligger du på för temp idag med Noctuan?

Visa signatur

Asus P8P67 Rev 3.1, i7-2600K@3,40GHz, MSI GTX1080TI, 16MB RAM, Intel SSD 530 240GB, WD Black 1TB, OCZ SSD Vertex 3 120GB, Intel SSD 500GB, Cooler Master Hyper 212, BeQuiet 700W 80+, BitFenix FanController, BeQuiet Shadow Wings 4x120mm, Windows 10 Home, Asus ROG PG279Q, Logitech G933, Razer Orochi, Corsair K70 Mk.2 Silent

Permalänk
Medlem

Min upplevelse var att den var helt horribel. Varvtal som går upp och ner samt väldigt högljudd. Min tanke var först att behålla den, men stod inte ut efter ett par dagar..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Havrefras_:

Min upplevelse var att den var helt horribel. Varvtal som går upp och ner samt väldigt högljudd. Min tanke var först att behålla den, men stod inte ut efter ett par dagar..

Ojämnt varvtal har ju inget att göra med själva kylaren. Det är moderkortet som styr kylarens varvtal plus eventuell styrningsprogramvara du har installerad.

Kylaren i sig är precis som i princip alla andra luftkylare på marknaden en fläkt på en kylfläns. Finns ingen avancerad styrning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ojämnt varvtal har ju inget att göra med själva kylaren. Det är moderkortet som styr kylarens varvtal plus eventuell styrningsprogramvara du har installerad.

Kylaren i sig är precis som i princip alla andra luftkylare på marknaden en fläkt på en kylfläns. Finns ingen avancerad styrning.

Nja, det är ju inte riktigt helt sant (även om det såklart på ett tekniskt plan stämmer). När processorn rapporterar temperaturer över en viss tröskel säger ju fläktstyrningen (antingen moderkortet eller via mjukvara) till processorfläkten att varva upp för att öka kylningen. Att varvtalet går upp och ned är således ett tecken på att kylaren inte gör sitt jobb särskilt väl. Men visst, man kan såklart komma runt problemet genom att modifiera fläktkurvan och/eller acceptera högre temperaturer på CPUn. Men inget av dessa alternativ kan väl klassas som att kylaren gör ett bra jobb

Permalänk
Medlem

för att ingå med köpet presterar den jätte bra imo bytte dock den till "nya" svarta nh-d15 efter ett kort tag

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Havrefras_:

Nja, det är ju inte riktigt helt sant (även om det såklart på ett tekniskt plan stämmer). När processorn rapporterar temperaturer över en viss tröskel säger ju fläktstyrningen (antingen moderkortet eller via mjukvara) till processorfläkten att varva upp för att öka kylningen. Att varvtalet går upp och ned är således ett tecken på att kylaren inte gör sitt jobb särskilt väl. Men visst, man kan såklart komma runt problemet genom att modifiera fläktkurvan och/eller acceptera högre temperaturer på CPUn. Men inget av dessa alternativ kan väl klassas som att kylaren gör ett bra jobb

Det är snarare ett tecken på att fläktstyrningen är för aggresiv med en för brant fläktkurva och inte tillräckligt lång "spin down time".

Jag har inga problem med att min fläkthastighet går upp/ner på min egen Wraith Spire på min Ryzen 5 1600 (3,8 GHz all core) som är i princip samma kylare.

Permalänk
Hjälpsam

@Havrefras_: kan tipsa om att man har betydligt mer inställningar av fläktarna under avancerat UEFI, där ligger de tyvärr väl gömda under monitor, tror att många missar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För att vara en stock kylare är den helt okej. minns intels horribla kylare som man "knäppte" fast.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör Ryzen 1700 i 3,85 all core, med spire. Detta i ett rackchassi med endast en 120 + två 80 chassifläktar. Funkar utmärkt och kliver sällan över 80 grader trots mjuk fläktkurva.

Permalänk
Medlem

Den duger för n600+X (n= 1,2,3) serien och 1700 och andra lågeffekts Ryzen.

Körde ett tag 1800x med en och då lät det en del.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies