En dator värd att uppgradera (med nytt grafikkort)?

Permalänk
Medlem

En dator värd att uppgradera (med nytt grafikkort)?

Hej

Nybliven medlem som undrar om någon kunnig därute kan svara på om en äldre speldator (ca 5 år gammal) är värd att uppgradera när det gäller grafikkort, dvs köpa ett nytt helt enkelt och plugga in och därmed kunna spela t.ex. COD Warzone! Det fungerar idag trots att spelet "klagar" på att det är för dåligt med grafik-minne. Jag får gå ner lite i inställningarna förstås. Det laggar lite emellanåt. Det som saknas är förstås kvalitén på grafiken såsom COD kan erbjuda.

Som sagt, det är en äldre variant på datorn och har fungerat hyfsat bra (för t.ex. Doom och Battlefield när det begav sig).

Det är en Asus, dock inte med ett fullstort kabinett...
Processor: AMD A10-6800 APU
8 GB - minne
Grafikkort: AMD Radeon R7 200 Series 4,10 GHz - 1024 MB minne
Vad mer...
Busstyp: PCI Express 3.0

Alltså, är det en värt att lägga pengar på ett nytt (fint) grafikkort, får jag en förbättring av bildkvalité i t.ex. COD?
Lite mer RAM-minne kanske också är en idé tänker jag mig.

Tacksam för svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du kan stoppa in ett nytt grafikkort men processorn kommer att halka efter och sakta ner grafikkortet, hur bra grafikkort du kan ha med den processorn är svårt att säga. Du behöver nog byta ut hela datorn om du vill ha en bra upplevelse.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

skulle också tyvärr säga att du måste byta datorn, dom där gamla apuerna är inte någon höjdare i prestanda då och inte bättre nu.
Men Ryzen 3 serien är bra och man kan få deals på 2000 serien nu, 2600 6 kärnor och 12 trådar för 1500kr

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround