Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

500 tusen - 1 miljon smittade stämmer inte överrens med antalet dödsfall dock. Men om vi skulle ha en total på 180 döda på det antalet så vore det ju helt fruktansvärt bra!

Om vi säger att dödligheten är 1% och vi har 180 döda idag betyder det att den verkliga siffran smittade hittils för 2 veckor sedan var 180/0.01 = 18 000 personer.

Om det sen dubblas var tredje dag så har det dubblats ca 5 gånger sedan dess.

18 000 * 2^5 = 576000 smittade nu.

lite antaganden men siffrorna är i den storleksordningen iaf.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Om vi säger att dödligheten är 1% och vi har 180 döda idag betyder det att den verkliga siffran smittade hittils för 2 veckor sedan var 180/0.01 = 18 000 personer.

Om det sen dubblas var tredje dag så har det dubblats ca 5 gånger sedan dess.

18 000 * 2^5 = 576000 smittade nu.

lite antaganden men siffrorna är i den storleksordningen iaf.

Ok, mattematik är inte min starka sida, hur många döda blir det totalt på den siffran? samt om man räknar på sex millioner smittade? eller rentav tio millioner, är det 100 000?

Permalänk
Medlem

59 dödsfall sen igår. Jag har försökt vara optimistisk men nu börjar jag faktiskt bli smått orolig.

En dubbling till så är vi nästan uppe i Italien-siffror sett relativt till folkmängd, och det är fan riktigt jävla illa med tanke på alla faktorer vi har (eller iallafall trodde vi hade) som skulle göra så att vi inte drabbades lika hårt som Italien; medvetenhet om att smittan kom hit och började spridas, initial smittspårning, ganska tidiga åtgärder, gles befolkningstäthet och ett samhälle där social distancing mer eller mindre redan var norm.

Och sjukvårdskapaciteten är inte ens nådd än...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ok, mattematik är inte min starka sida, hur många döda blir det totalt på den siffran? samt om man räknar på sex millioner smittade? eller rentav tio millioner, är det 100 000?

Dödligheten släpar ju efter, det skulle vara väldigt förvånande om vi inte inom några veckor har 5000 döda, sannolikt fler. Vart det landar i slutändan går ju inte att sia om, smitttakten kommer att plana ut förr eller senare. Men det kommer att vara karambouche bland de äldre på vårdhem etc. Många av dessa ligger ändå för döden, men en hel del hade säkert haft flera år kvar utan Corona.

Tillägg: karambouche är alltså ett hittepå-ord, men känns rätt för vad som kommer att hända.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirflyalot:

Jag tror att jänkarna får ett mycket tufft uppvaknande, idag förväntar de ca 100.000-240.000 döda bara i USA pga sena och bristande åtgärder. De fick ändå längst förvarning... Det är fler döda än i Koreakriget och Vietnamkriget tillsammans!

Det intressanta kommer vara om dödligheten kommer vara några % snäpp högre mot resten av världen eftersom diabetiker och fetma tillhör riskgruppen och alla vet ju den fördelningen ser ut i USA. Samt hur sjukvården är uppbyggd i USA så kommer nog många inte ens söka vård.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

59 dödsfall sen igår. Jag har försökt vara optimistisk men nu börjar jag faktiskt bli smått orolig.

En dubbling till så är vi nästan uppe i Italien-siffror sett relativt till folkmängd, och det är fan riktigt jävla illa med tanke på alla faktorer vi har (eller iallafall trodde vi hade) som skulle göra så att vi inte drabbades lika hårt som Italien; medvetenhet om att smittan kom hit och började spridas, initial smittspårning, ganska tidiga åtgärder, gles befolkningstäthet och ett samhälle där social distancing mer eller mindre redan var norm.

Och sjukvårdskapaciteten är inte ens nådd än...

Vi har inte samma kurva som i Italien. Här är antal döda räknat från dagen den 10:e dog. Deras är mycket brantare.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Alltså, jag kan inte förstå Sveriges agerande i det här frågan
Sverige som vanligtvis ur Finländska ögon går till överdrift i olika situationer, verkar när gäller denna pandemi vara fullständigt handlingsförlamad. När övriga Nordiska länder brukar vanligtvis ha en ganska gemensam linje, så kör Sverige precis som egen linje..

Som mest liknar följa John.. följa de andra Nordiska länderna men några veckor senare...
Det verkar som tanken är att folk ska följa det sunda förnuftet, men när inte ens direktiv är sunda. Hur skall människorna vara det då.

T.ex. läste en artikel om en dam som hade drabbats av Corona och i en nödsituation fick ringa sin exman om hjälp.. exmannen vågade inte åka hem för risken att han skulle vara smittad och kunna smitta sin nya familj... Men tydligen var det inga problem att fara till butiken och handla.. bryter tydligen inte mot direktiven som ni har fått.. men risken att smitta butikspersonal, människor i butiken eller pendlare är ganska stor..
sitter i karantän med ex maken

Avslutningsvis denna ledare i Aftonbladet som jag tycker visar på det osunda tankesättet som vissa har.
Lena Melin: var-stolt--du bor i sverige
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rARgpA/var-s... (Aftonbladet.Se 1.4.2020)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Precis, de fruktar ju att just att alla de utan "health care" inte kommer att söka sig till sjukvården då de måste betala för att bli undersökta. Så ja, spridningen kommer att dra iväg där rejält dessutom. Men Trump tycker att stannar det vid 100.000-200.000 döda tops, så har han gjort ett enastående jobb...

Undrar det egentligen ser ut i Ryssland?

Visa signatur

Asus P8P67 Rev 3.1, i7-2600K@3,40GHz, MSI GTX1080TI, 16MB RAM, Intel SSD 530 240GB, WD Black 1TB, OCZ SSD Vertex 3 120GB, Intel SSD 500GB, Cooler Master Hyper 212, BeQuiet 700W 80+, BitFenix FanController, BeQuiet Shadow Wings 4x120mm, Windows 10 Home, Asus ROG PG279Q, Logitech G933, Razer Orochi, Corsair K70 Mk.2 Silent

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Vi har inte samma kurva som i Italien. Här är antal döda räknat från dagen den 10:e dog. Deras är mycket brantare.

https://i.imgur.com/4W9D2oM.png

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Inte en helt korrekt jämförelse kan tyckas då Italien har ca 60 miljoner invånare jämfört med Sveriges ca 10 miljoner.
Blir inte helt rätt att bara multiplicera antalet döda i Sverige med en faktor av 6, men det blir iaf en mer korrekt jämförelse.
Sveriges siffra blir då 1434.
Så skulle vilja påstå att Sverige har en minst lika brant kurva som Italien tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Avslutningsvis denna ledare i Aftonbladet som jag tycker visar på det osunda tankesättet som vissa har.
Lena Melin: var-stolt--du bor i sverige
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rARgpA/var-s... (Aftonbladet.Se 1.4.2020)

Mmmm, visst har folk skärpt sig! Ungar som hostar lungorna ur sig på skolan, grannar som varit helt utslagna med hög feber som försöker skicka hem sina hostande barn till oss.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

I Italien har man jämfört totala antalet döda i år med totala antalet döda samma månad tidigare år i ett par av de värst drabbade områdena. Det verkar som det kan vara minst 4x fler döda än vad officiella coronadödsfallen sa. Men visst det kan ju vara följdeffekter som att andra åkommor inte kunnat vårdats eller att folk dött av till synes andra naturliga orsaker men att coronasmittan på något sätt bidragit. Alternativt kan något annat också ha påverkat varför fler dog i år. Det jag ville ha sagt att förutom mörkertalet i antal smittade så finns också ett mörkertal i antal döda. Folk kan dö av corona utan att det registreras som detta.

https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-t...

Permalänk
Inaktiv

Har inte bestämt mig riktigt för vad jag tycker om Sveriges agerande än så länge.
Tycker definitivt regeringen va för långsam med att få kontroll över vilka som kom in i Sverige från kända riskområden (va väl iofs förväntat).
Men tycker det är bra att det nu framförallt är experter som hanterar situationen och inte politikerna. Uppfriskande med experter som omväxling istället för politiker som tjafsar om "värdegrund" mer än de faktiska problemen.
FHM's strategi kan tyckas cynisk, men att tro att smittan går att bli av med utan vaccin (som ingen vet när det blir färdigställt) är naivt.

Vad som är rätt eller fel får vi väl veta om ett år.
Den som lever får se.. 😬

Permalänk
Medlem

Ni som sitter i självkarantän, hur gör ni med diverse vardagssysslor?

Bor man i lägenhet och måste ut i trapphus/sophus för att slänga komposten t.ex. så riskerar man ju att smitta ner grannarna. Drar man på sig handskar och smyger ut mitt i natten för att inte riskera att stöta på någon.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Inte en helt korrekt jämförelse kan tyckas då Italien har ca 60 miljoner invånare jämfört med Sveriges ca 10 miljoner.
Blir inte helt rätt att bara multiplicera antalet döda i Sverige med en faktor av 6, men det blir iaf en mer korrekt jämförelse.
Sveriges siffra blir då 1434.
Så skulle vilja påstå att Sverige har en minst lika brant kurva som Italien tyvärr..

Men totalt antal personer i ett land är irrellevant i sig själv för smittospridningshastigheten. Densiteten är inte dock.

Så, om det hade bott 500 miljarder människor där som aldrig kommer inom 100m från varandra så hade det spridits snabbare? Nej, då hade en inte kunnat smitta någon annan. Så endast mängden människor är helt irrellevant. Det har endast med hur mycket människor folk kommer i kontakt med varandra. Totalt antalet människor påverkar endast hur lång tid det kommer ta att smitta alla med en given smittspridning.

I storstäder sprider det sig snabbare eftersom det är högre människodensitet.

Den grafen som jag gjort visar hur snabbt folk dör i de olika länderna från det att 10 har dött och man ser att antalet döda har gått mycket snabbare i andra länder.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

FHM's strategi kan tyckas cynisk, men att tro att smittan går att bli av med utan vaccin (som ingen vet när det blir färdigställt) är naivt.

Tyvärr så är det lite så att eftersom den är så smittsam som den är så kommer den nog aldrig dö ut. Vi kan bromsa spridningen tillfälligt, men jag tror inte att vi kan hindra den från att smitta 60-80% av befolkningen. Kina kommer ha en andra våg som kommer komma igång någonstans. I och med att den kom ut i resten av världen så kommer den gå fram och tillbaka i vågor tills tillräckligt många är immuna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Alltså, jag kan inte förstå Sveriges agerande i det här frågan
Sverige som vanligtvis ur Finländska ögon går till överdrift i olika situationer, verkar när gäller denna pandemi vara fullständigt handlingsförlamad.

Det har väl hänt ganska mycket i Sverige, så helt handlingsförlamade är väl en grov överdrift, men jag förstår att du tycker att det hänt för lite. Vilka åtgärder är det du saknar?

Skrivet av anon236072:

Inte en helt korrekt jämförelse kan tyckas då Italien har ca 60 miljoner invånare jämfört med Sveriges ca 10 miljoner.
Blir inte helt rätt att bara multiplicera antalet döda i Sverige med en faktor av 6, men det blir iaf en mer korrekt jämförelse. Sveriges siffra blir då 1434. Så skulle vilja påstå att Sverige har en minst lika brant kurva som Italien tyvärr..

Det är kanske mer rättvisande att tala om döda per kapita, men det ändrar inte utseendet på utvecklingskurvan om du multiplicerar alla siffror med 6, den blir bara förskjuten. Dubbleringstakten blir ju densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Alltså, jag kan inte förstå Sveriges agerande i det här frågan
.....

Avslutningsvis denna ledare i Aftonbladet som jag tycker visar på det osunda tankesättet som vissa har.
Lena Melin: var-stolt--du bor i sverige
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rARgpA/var-s... (Aftonbladet.Se 1.4.2020)

Jag tycker artikeln visar på Sveriges sunda tankesätt! Jag håller helt med henne.

Det är inte vettigt att försöka låsa in folk ett halvår. Det kommer inte ens att fungera.
Bättre att försöka leva ett hyfsat normalt liv men tänka på att inte smittas i onödan.
Det blir mer hållbart i längden.

Jag tror att länderna som infört extrema åtgärder kommer få bakslag längre fram. Folk kommer till slut att vägra sitta inlåsta. Smittan kommer tillbaka än värre i dessa länder medan vi i Sverige till stor del hunnit bli immuna. Men vi får väl se när vi har facit.

Permalänk
Inaktiv

"Enligt prognosen som omskrivs i handlingarna tar platserna slut den 7 april. Maxantalet sjukvårdsbehövande, den så kallade peaken, väntas infalla den 29 april.

I och med det skärpta läget ska primärvården nu inriktas på säkerställa största möjliga kvalitet med tillägget att “sänkt kvalitet kan behöva accepteras, kan inte längre sträva efter bibehållen kvalitet”."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-...

Tycker efter reflektion att det är en dålig sits vi sitter i, om hemsjukvårdens personal ska ge palliativ vård, men samtidigt, vad ska man göra när vi når den nivån? Är dock nog en yrkesgrupp som kommer förlora många anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vi har inte samma kurva som i Italien. Här är antal döda räknat från dagen den 10:e dog. Deras är mycket brantare.

https://i.imgur.com/4W9D2oM.png

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Du skriver att du räknar från 10e dödsfallet, men x-axeln visar datum?

Jag tror att det ännu är svårt att på dödsfallen se vad olika länders åtgärder haft för effekt, då de flesta länder satte in sina åtgärder från mitten av mars och framåt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Du skriver att du räknar från 10e dödsfallet, men x-axeln visar datum?

Jag tror att det ännu är svårt att på dödsfallen se vad olika länders åtgärder haft för effekt, då de flesta länder satte in sina åtgärder från mitten av mars och framåt.

Det är vilken dag i sverige. De andra länderna har andra datum för sitt första 10:e dödsfall och efterförljande, men för sverige är det de datumen som gäller.

Du kan byta ut det mot dag 1, dag 2, dag 3, etc.

Does it make sense?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är vilken dag i sverige. De andra länderna har andra datum för sitt första 10:e dödsfall och efterförljande, men för sverige är det de datumen som gäller.

Du kan byta ut det mot dag 1, dag 2, dag 3, etc.

Does it make sense?

Ok, absolut, kanske ännu bättre om du byter axeln mot dag 1, 2 etc. Lätt att missförstå annars. Jag håller med om att den tidslinje du använder är den relevanta att jämföra över!

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Ni som sitter i självkarantän, hur gör ni med diverse vardagssysslor?

Bor man i lägenhet och måste ut i trapphus/sophus för att slänga komposten t.ex. så riskerar man ju att smitta ner grannarna. Drar man på sig handskar och smyger ut mitt i natten för att inte riskera att stöta på någon.

Andas genom näsan, tvätta dina händer innan du går ut så ska du inte sprida något alls typ. Du sprider inte smittan genom huden så det är din utandningsluft som kan sprida smitta. Och stöter du på någon så håll 1½-2 meters avstånd och andas inte åt personens håll. Då bör du inte bli kallad super-spridare i lokalpressen efteråt ivf

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vi har inte samma kurva som i Italien. Här är antal döda räknat från dagen den 10:e dog. Deras är mycket brantare.

https://i.imgur.com/4W9D2oM.png

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Skrivet av Oegat:

Du skriver att du räknar från 10e dödsfallet, men x-axeln visar datum?

Jag tror att det ännu är svårt att på dödsfallen se vad olika länders åtgärder haft för effekt, då de flesta länder satte in sina åtgärder från mitten av mars och framåt.

Ett försök

Permalänk
Medlem

Den är bättre. Nu slipper jag ändra något på min!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Nån som vet hur våran kurva ser ut gentemots Schweiz kurva?
Tänkte att vi är snarlika storleksmässigt men med två olika vägar att tackla detta?
Dock ligger de iofs närmare Italien om man ser geografiskt på det men.

Permalänk
Medlem

@Triffid: Jag har för mig att i intervjun sa han typ 3 veckor, men jag kan missminna mig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Bör vara lägre, Schweiz ligger väldigt högt när det kommer till dödlighet/invånare.

Någonannan kan säkert föra in det i ett diagram likt det ovan. Men siffrorna ser ut att vara följade:

02/27 8 döda
03/13 1139 döda.

Vad använder ni för källor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad använder ni för källor?

Ursäkta, detta var från https://www.worldometers.info/coronavirus/country/switzerland...

Permalänk
Medlem

Siffrorna du skrev stämmer inte.
Själva källan verkar dock pålitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Siffrorna du skrev stämmer inte.
Själva källan verkar dock pålitlig.

Tack för rättelsen, kollade på fel graf så tog bort mitt inlägg, borde reagerat på att det lät på tok för högt!