Komplett ändrar villkor för retur pga Corona, finns väl ingen logik i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej!

Förändringen i vårt kundlöfte innebär följande:

* Du kan fortfarande utnyttja den lagstadgade 14 dagars ångerrätten, vilket innebär att du kan ta hem och öppna en produkt och ångra köpet inom 14 dagar
* Har mer än 14 dagar passerat kan du fortfarande ångra köpet i upp till 60 dagar, men då kan produkten inte vara öppnad

Förändringarna beror på smittorisken kring Covid-19 då vi självklart hellre tar det säkra för det osäkra.

Så ni menar alltså att smittorisken blir betydligt högre dag 15-60 än dag 1-14? Annars borde rimligen smittorisken för er personal som hanterar returer vara densamma (oaktat om det är 14 eller 60 dagars ångerrätt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det var väl ändå i en steril labbmiljö man konstaterade att viruset kan överleva upp till 3 dygn på kartong. I praktiken har man inte kunnat hitta ett enda fall av smitta via post.

Spännande om det smittade via post då vi alla borde ha Corona om någon månad med tanke på vad många beställer. Tänk bara i mataffärer, hur är det med alla kartonger där. Ska alla matvaror kastas efter att Coronaepedemin är borta för att säkerställa att det inte finns virus kvar på kartonger.
Tror Komplett drar en vals och vill slippa returer bara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

The virus that causes coronavirus disease 2019 (COVID-19) is stable for several hours to days in aerosols and on surfaces, according to a new study from National Institutes of Health, CDC, UCLA and Princeton University scientists in The New England Journal of Medicine.

https://www.nih.gov/news-events/news-releases/new-coronavirus...

Translation, FHM vet inte ett piss.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det var väl ändå i en steril labbmiljö man konstaterade att viruset kan överleva upp till 3 dygn på kartong. I praktiken har man inte kunnat hitta ett enda fall av smitta via post.

Skrivet av Stefflo:

Spännande om det smittade via post då vi alla borde ha Corona om någon månad med tanke på vad många beställer. Tänk bara i mataffärer, hur är det med alla kartonger där. Ska alla matvaror kastas efter att Coronaepedemin är borta för att säkerställa att det inte finns virus kvar på kartonger.
Tror Komplett drar en vals och vill slippa returer bara.

från samma artikel som länkats:
"The scientists found that severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) was detectable up to 24 hours on cardboard."

Så i labbmiljö, 24 timmar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så ni menar alltså att smittorisken blir betydligt högre dag 15-60 än dag 1-14? Annars borde rimligen smittorisken för er personal som hanterar returer vara densamma (oaktat om det är 14 eller 60 dagars ångerrätt).

Saken är väl att 14 dagar är det lag på som de inte får ändra. De vill få ner antalet returer för att minska risken att smittan sprids. Sjunker antalet returer med 50% kommer ju givetvis chansen att någon blir smittad att sjunka.

Sen är det väl lättare att sanera en oöppnad kartong än en pryl som någon kladdat på i upp till 60 dagar.

Hur många i den här tråden som gnäller skulle gladeligen vilja gå igenom prylar ifrån främlingar hela dagarna? Inte jag i alla fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

The virus that causes coronavirus disease 2019 (COVID-19) is stable for several hours to days in aerosols and on surfaces, according to a new study from National Institutes of Health, CDC, UCLA and Princeton University scientists in The New England Journal of Medicine.

https://www.nih.gov/news-events/news-releases/new-coronavirus...

Translation, FHM vet inte ett piss.

Aldrig har Sverige sett så många internetexperter i ett ämne som nu. Jag antar att du har massvis med kunskap i ämnet? Trots att du inte ens själv kunde läsa hela artikeln.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Saken är väl att 14 dagar är det lag på som de inte får ändra. De vill få ner antalet returer för att minska risken att smittan sprids. Sjunker antalet returer med 50% kommer ju givetvis chansen att någon blir smittad att sjunka.

Sen är det väl lättare att sanera en oöppnad kartong än en pryl som någon kladdat på i upp till 60 dagar.

Hur många i den här tråden som gnäller skulle gladeligen vilja gå igenom prylar ifrån främlingar hela dagarna? Inte jag i alla fall!

Nja, man kan ju till exempel sätta returerna i "karantän" ett antal dagar innan man hanterar dem, om man nu är orolig för smittspridningen.

Mig veterligen finns det heller inget vidare stöd för att en sådan hantering (alltså produkter som returnerats via postgång) ens skulle innebära en väsentlig smittorisk. Då skulle jag säga att det är betydligt värre för busschaufförer, restaurangpersonal, butikspersonal och inte minst vårdpersonal som kommer i direktkontakt med individer som kan vara smittade.

Så om orsaken till denna förändring verkligen endast är deras anställdas hälsa, så borde det finnas betydligt bättre åtgärder att vidta än att endast minska antalet dagar man kan skicka tillbaka sin produkt.

Rimligen bör ju dessutom fler returnera inom 14 dagar istället för att vänta upp till 60, vilket skulle kunna få en motsatt effekt, om vi ganska snart når "peaken" för smittspridningen, så hade det kanske snarare varit bättre om folk skickat sina returer om 2 månader istället för 2 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Folkhälsomyndigheten har ingen koll. Viruset finns kvar på ett paket i 3 dagar.

Vad har du för utbildning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

"Övriga garanti- och reklamationsrättigheter påverkas inte av det här och kommer fortsätta gälla som vanligt.""

Detta verkar inte stämma då Komplett vägrar göra en reklamation eller ens titta på mitt 4 månader gammla Steelseries Pro som har drabbats av det väldokumenterade felet där plasten brister vid kåp-fästena efter helt vanlig användning. Deras "lösning" är att jag får en rabatt på ett nytt headset. Reparation nekas fullständigt och inga bevis kan ges från deras sida.
De hävdar att jag har orsakat felet utan att ens ha tagit in headsetet för att utföra en bedömning. Får känslan att Komplett inte har utbildat sina medarbetare i Svensk lag eller försöker kringgå lagar för att skydda in overhead.

Oavsett är det ruskigt fult i min mening. Dock kan jag förstå att man försöker skydda företaget men det finns snyggare sätt att göra det på än att agera på ovan vis. Oklart dock om det är endast den medarbetaren då jag inte har haft dålig kontakt med företaget i övrigt.

Vi får hoppas att det inte är något som sprider sig. Hade varit helt okej med att det skapas en friperiod i antingen återbetalningstiden eller hanteringstiden (att företagen tar in produkterna/klagomålen och lovar att hantera ärendet efter krisens värsta tid).

Är det samma fel som här?

https://www.reddit.com/r/steelseries/comments/aplz5y/arctis_p...

I det fallet så verkar det som att Steelseries bytte ut headsetet (om man nu vill ha ett headset som man vet kommer att gå sönder igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nja, man kan ju till exempel sätta returerna i "karantän" ett antal dagar innan man hanterar dem, om man nu är orolig för smittspridningen.

Mig veterligen finns det heller inget vidare stöd för att en sådan hantering (alltså produkter som returnerats via postgång) ens skulle innebära en väsentlig smittorisk. Då skulle jag säga att det är betydligt värre för busschaufförer, restaurangpersonal, butikspersonal och inte minst vårdpersonal som kommer i direktkontakt med individer som kan vara smittade.

Så om orsaken till denna förändring verkligen endast är deras anställdas hälsa, så borde det finnas betydligt bättre åtgärder att vidta än att endast minska antalet dagar man kan skicka tillbaka sin produkt.

Rimligen bör ju dessutom fler returnera inom 14 dagar istället för att vänta upp till 60, vilket skulle kunna få en motsatt effekt, om vi ganska snart når "peaken" för smittspridningen, så hade det kanske snarare varit bättre om folk skickat sina returer om 2 månader istället för 2 veckor.

Så, bara för att det finns större riskområden så är det fritt att strunta i andra åtgärder? Karantän hade väl varit en sak de skulle kunna fixa, men det ska ju sättas upp ett system för det också, vem säger att de inte redan nu sätter paket i karantän? Vet inte hur mycket plats de har, men säg 7 dagar för att vara på den säkra sidan kan bli ganska mycket paket.

Jag tror inte folk kommer panikreturnera paket, snarare tänker de en extra gång om de vill köpa produkten, alternativt behåller den.

Vad är alternativet till att de inte gör detta i förebyggande syftet? Att Komplett upptäckte att deras Öppet Köp var för bra, så nu skyller de på Corona för att spara lite slantar på att folk inte kan returnera produkter?

Seriöst så tycker jag det är bättre att vi tar hårdare säkerheter med detta än för lite. Är detta verkligen så viktigt att riskera livet på folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Spännande om det smittade via post då vi alla borde ha Corona om någon månad med tanke på vad många beställer. Tänk bara i mataffärer, hur är det med alla kartonger där. Ska alla matvaror kastas efter att Coronaepedemin är borta för att säkerställa att det inte finns virus kvar på kartonger.
Tror Komplett drar en vals och vill slippa returer bara.

Självklart är det bara en ursäkt för att slippa ekonomisk risk. Men istället för att säga det rakt ut så drar man till med någon pinsam bortförklaring. Och när det sen inte lurar någon så får man kalla in PR byrån som skriver ihop ett standardsvar som ska verka spontant men som ändå alltid avslutas med "vi tar det säkra före det osäkra".

För att göra det hela ännu mer pinsamt har man dessutom gjort en juridisk jättetabbe genom sitt "inte har tagits med hem och testats hemma" villkor, vilket innebär att så länge man öppnar och testar varan någon annanstans än hemma (eller bara påstår att så är fallet) så har man fortfarande 60-dagars öppet köp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Självklart är det bara en ursäkt för att slippa ekonomisk risk. Men istället för att säga det rakt ut så drar man till med någon pinsam bortförklaring. Och när det sen inte lurar någon så får man kalla in PR byrån som skriver ihop ett standardsvar som ska verka spontant men som ändå alltid avslutas med "vi tar det säkra före det osäkra".

För att göra det hela ännu mer pinsamt har man dessutom gjort en juridisk jättetabbe genom sitt "inte har tagits med hem och testats hemma" villkor, vilket innebär att så länge man öppnar och testar varan någon annanstans än hemma (eller bara påstår att så är fallet) så har man fortfarande 60-dagars öppet köp

Du kanske ska bli affärsjurist och sitta och läsa kontrakt och allt det där finstilta hela dagar😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du kanske ska bli affärsjurist och sitta och läsa kontrakt och allt det där finstilta hela dagar😀

Räcker med att vara i en bransch där avtal är något man läser igenom först när det är dags för Skiljenämnden

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Nivity:
Jag spekulerar bara nu men jag tror att smittspridningsorsaken bara är ett sätt att kommunicera förändringen utan att flagga egentlig orsak.

Covid-19 innebär att vi står inför ekonomiska utmaningar och risken är överhängande att det blir svårt att kunna nyttja kreditlinor för att täcka upp korta men oväntade utgifter.

Min magkänsla säger att denna ändringen är för att minska risken för Komplett att hinner köpa och betala en ny produkt till lagret men samtidigt får en retur som ska återbetalas. Då sitter komplett med två produkter och inga pengar. Att bli illikvid så pass innebär antingen lån, och om inget lån går att få ta, företagsrekonstruktion eller konkurs.

Det går inte att betala hyra eller löner med produkter.

Notera dock att detta endast är en kvalificerad gissning från en amatörsekonom och jag har inte tittat på Kompletts soliditet eller kassa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så, bara för att det finns större riskområden så är det fritt att strunta i andra åtgärder? Karantän hade väl varit en sak de skulle kunna fixa, men det ska ju sättas upp ett system för det också, vem säger att de inte redan nu sätter paket i karantän? Vet inte hur mycket plats de har, men säg 7 dagar för att vara på den säkra sidan kan bli ganska mycket paket.

Jag tror inte folk kommer panikreturnera paket, snarare tänker de en extra gång om de vill köpa produkten, alternativt behåller den.

Vad är alternativet till att de inte gör detta i förebyggande syftet? Att Komplett upptäckte att deras Öppet Köp var för bra, så nu skyller de på Corona för att spara lite slantar på att folk inte kan returnera produkter?

Seriöst så tycker jag det är bättre att vi tar hårdare säkerheter med detta än för lite. Är detta verkligen så viktigt att riskera livet på folk?

Jag har aldrig sagt att man ska strunta i andra åtgärder, däremot kanske man inte ska införa överdrivna åtgärder när vetenskapligt stöd för sådana åtgärder saknas.

Forskningsrapporter har visat att viruset, i laboratoriemiljö, kan överleva flera dagar. Mig (eller FHM) veterligen så finns det ännu inga rapporter som visar att sådan, så kallad indirekt smitta, skulle ha någon betydelse för smittspridningen av Covid-19.

Så en mer adekvat åtgärd från Kompletts sida vore rimligen att exempelvis hålla returer i karantän en eller två dagar, vilket tillsammans med transporttiden från konsumenten borde ge ett väldigt gott skydd mot indirekt smitta (då smittrisken kraftigt minskar med tiden) om det nu skulle visa sig vara en högre risk än vad som nu tros. En annan kanske än mer uppenbar åtgärd vore att införa användning av engångshandskar och rutiner för hur de ska bytas och att inte kladda runt i ansiktet med dessa handskar på, etc.

Vidare, om nu Komplett vill ta det säkra före det osäkra och bedömer att det kan finnas en väsentlig risk för smitta via så kallad indirekt smitta, så kanske de borde ta sitt ansvar och sluta skicka ut paket överhuvudtaget. För om deras personal kan bli smittade via returhanteringen, så kan likväl deras kunder bli smittade på samma sätt om någon på lagret eller i transportkedjan till slutkonsument redan är smittad och kontaminerar paketet. Å då kan vi snacka om en potentiellt aggressiv smittspridning där en smittad person på Kompletts lager kan smitta tusentals nya personer över hela landet, inom loppet av några dagar. Men några sådana åtgärder har jag inte hört efterfrågats av någon alls...

Som bland annat @DavidtheDoom och @improwise säger så är detta beslut sannolikt snarare besläktat med den ekonomiska kris viruset medför än den faktiska risken för smittospridning vid returhantering och att man använder smittorisken som svepskäl för att begränsa sina risker. Om nu detta vore ett stort reellt problem kan man ju tycka att dessa företag borde lobba för en tillfällig slopning av den lagstadgade ångerrätten.

Permalänk
Medlem

Tycker att Komplett gör rätt. Sunt förnuft helt enkelt att risken ökar desto längre tid det går.

Har handlat på Komplett idag för att visa mitt stöd för butiken/kedjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Sunt förnuft helt enkelt att risken ökar desto längre tid det går.

Hur menar du nu? Kan du beskriva lite mer detaljerad för en som inte förstår?

Menar du affärsrisk eller smittorisk?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

The virus that causes coronavirus disease 2019 (COVID-19) is stable for several hours to days in aerosols and on surfaces, according to a new study from National Institutes of Health, CDC, UCLA and Princeton University scientists in The New England Journal of Medicine.

https://www.nih.gov/news-events/news-releases/new-coronavirus...

Translation, FHM vet inte ett piss.

FHM tar hjälp av smittskyddsexperter som tar fram de officiella råden för befolkningens bästa, så jag tycker man ska vara försiktig med uttalanden som dessa som lekman. Covid-19 är bekräftad att smitta genom droppsmitta, man måste alltså få in viruset via ögon, näsa och mun för att bli smittad.

Om vi leker med tanken att jag som smittad av Covid-19 tar hem en skärm från Komplett, packar upp den och nyser ner den fullständigt med droppsmitta och sedan vill skicka tillbaka den så kommer det med största sannolikhet ta mer än 3 dagar från det att jag nyst ner den till att Komplett packar upp den för kontroll av retur. Enligt ovanstående rapport så överlever viruset i labbmiljö "up to two to three days on plastic and stainless steel", redan där är smittspridning osannolik.

Skulle Kompletts personal ändå vara oroliga ändå så kan de antingen använda plasthandskar som slänger efter varje inspektion eller bara ser till att tvätta händerna med tvål och vatten efter varje inspektion och undviker att peta sig i ansiktet(ögon, näsa och mun) så skulle risken för att smitta förs vidare vara i princip obefintlig utifrån den forskning som finns idag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hur menar du nu? Kan du beskriva lite mer detaljerad för en som inte förstår?

Menar du affärsrisk eller smittorisk?

Smittorisk. Hinner visa upp mina prylar, låta vänner, bekanta, släktingar, och ytligt bekanta prova sakerna vid betydligt fler tillfällen under 60 dagar jämfört med 14. Det är enkelt sunt förnuft logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Smittorisk. Hinner visa upp mina prylar, låta vänner, bekanta, släktingar, och ytligt bekanta prova sakerna vid betydligt fler tillfällen under 60 dagar jämfört med 14. Det är enkelt sunt förnuft logik.

Kommer du bjuda hem ett gäng släktingar, vänner och ytliga bekanta närmaste tiden för att prova sakerna du köpt från Komplett?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Smittorisk. Hinner visa upp mina prylar, låta vänner, bekanta, släktingar, och ytligt bekanta prova sakerna vid betydligt fler tillfällen under 60 dagar jämfört med 14. Det är enkelt sunt förnuft logik.

Hahahah vem bjuder hem familj, vänner och släkt för att prova saker man beställer från komplett? xD

Har du dessutom missat att viruset inte överlever speciellt länge utanför en värd?

Trollen härjar fritt på SweC.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hahahah vem bjuder hem familj, vänner och släkt för att prova saker man beställer från komplett? xD

Har du dessutom missat att viruset inte överlever speciellt länge utanför en värd?

Trollen härjar fritt på SweC.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973?query=feat...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Tack för att du bevisar min poäng

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej!

Förändringen i vårt kundlöfte innebär följande:

* Du kan fortfarande utnyttja den lagstadgade 14 dagars ångerrätten, vilket innebär att du kan ta hem och öppna en produkt och ångra köpet inom 14 dagar
* Har mer än 14 dagar passerat kan du fortfarande ångra köpet i upp till 60 dagar, men då kan produkten inte vara öppnad

Förändringarna beror på smittorisken kring Covid-19 då vi självklart hellre tar det säkra för det osäkra.

Men, ehm, va?

Varan måste handskas av köparen, packas ned i paketet och sedan skickas till er. På vilket sätt blir det mindre risk för er om det görs inom 14 dagar istället för 60 dagar? Det är ändå lika lång tid mellan att köparen returnerar paketet och att ni tar emot det, Postnords tid för hantering av transport etc, undantaget? Ni gör som ni vill, men för mig är det helt ologiskt och omöjligt argument för att sälja in policyn.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hahahah vem bjuder hem familj, vänner och släkt för att prova saker man beställer från komplett? xD

Har du dessutom missat att viruset inte överlever speciellt länge utanför en värd?

Trollen härjar fritt på SweC.

Enda jag tänker på:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tack för att du bevisar min poäng

Du verkade behöva det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Men, ehm, va?

Varan måste handskas av köparen, packas ned i paketet och sedan skickas till er. På vilket sätt blir det mindre risk för er om det görs inom 14 dagar istället för 60 dagar? Det är ändå lika lång tid mellan att köparen returnerar paketet och att ni tar emot det, Postnords tid för hantering av transport etc, undantaget? Ni gör som ni vill, men för mig är det helt ologiskt och omöjligt argument för att sälja in policyn.

Skrivet av Komplett:

Hej!

Förändringen i vårt kundlöfte innebär följande:

* Du kan fortfarande utnyttja den lagstadgade 14 dagars ångerrätten, vilket innebär att du kan ta hem och öppna en produkt och ångra köpet inom 14 dagar
* Har mer än 14 dagar passerat kan du fortfarande ångra köpet i upp till 60 dagar, men då kan produkten inte vara öppnad

Förändringarna beror på smittorisken kring Covid-19 då vi självklart hellre tar det säkra för det osäkra.

Det är ju inte bara du och arbetaren i webbutiken som rör paketet. Det är alla andra där emellan också.

Dock så är det rent skitsnack att det är mer risk efter 14 dagar än innan, så det är bara ett svepskäl för något annat. Antagligen för att komma undan några returer för att folk köper mindre under COVID-19. Garanterat så att de kollar på sin omsättning! Så jävla transparent.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kommer du bjuda hem ett gäng släktingar, vänner och ytliga bekanta närmaste tiden för att prova sakerna du köpt från Komplett?

Inte säkert. Men chansen/risken finns. Och den minimeras, på ett klokt sätt, av Kompletts nya regler.

Skrivet av Lagerlöf:

Hahahah vem bjuder hem familj, vänner och släkt för att prova saker man beställer från komplett? xD

Har du dessutom missat att viruset inte överlever speciellt länge utanför en värd?

Trollen härjar fritt på SweC.

Det är väl inte direkt så att man bjuder hem folk just för den saken. Men desto längre tid man kan prova sakerna desto mer exponerade blir ett ny fräsch mus eller nya hörlurar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Inte säkert. Men chansen/risken finns. Och den minimeras, på ett klokt sätt, av Kompletts nya regler.

Det är väl inte direkt så att man bjuder hem folk just för den saken. Men desto längre tid man kan prova sakerna desto mer exponerade blir ett ny fräsch mus eller nya hörlurar.

Med ditt tankesätt skulle viruset behöva överleva extremt länge på en produkt för att ditt resonemang ska hålla. Vilket det inte gör.

Det är betydligt farligare för dig, din familj och dina vänner att komma hem till dig och prova massa grejer som du ska sen ska använda, än vad det är för de som ska hantera en retur minimum 48 h senare.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det är enkelt sunt förnuft logik.

Okej. Om du säger så. Jag föredrar att lita på vetenskapen framför sunt förnuft och gissningar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata