Permalänk
Medlem

Stol vs Stol?

Hej alla glada!
Ursäkta ifall det finns slarvfel, man är väl ingen författare direkt.

I dessa tider känns det väl mer lägligt än någonsin att införskaffa sig en ordentlig kontorsstol, eftersom (iallafall jag) kommer spendera mer tid än vanligt hemma.
Har alltid tänkt mig att när jag väl ska köpa en, så skulle det bli en renoverad (t.ex) Kinnarpsstol, eller liknande.
Funderar dock på en ny från Jysk, namn Tjele, som finns på extrapris nu.
Min fråga är dock, är det någon som har en mer premium Jyskstol hemma, och jobbar, eller använder en Kinnarpsstol eller liknande klass och kan jämföra, eller har annan erfarenhet inom området, och skulle kunna berätta att det antingen är hugget som stucket, eller att den ena är mycket bättre än den andra, tillexempel.
Kan tillägga att en renoverad Kinnarpsstol kostar fortfarande mer än en premiumstol på Jysk.
Undrar också ifall man kan förvänta sig, iallafall något sånär samma kvalitét från en renoverad som från en fabrik renoverad stol.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Tjele för många år sedan när den hade ett annat namn, annars ser den exakt likadan ut.
Den stolen stog att den kostade 2500 ordinarie och såldes för 1000, så jag slog till. Insåg senare att Jysk gör så... Sätter ett dyrare pris på vissa varor för att sedan rea ut dem jämt och ständigt.. Satt bra första veckorna men den blev nedsutten rätt fort.. Och då sitter jag inte varje dag på den, heller inte långa sittningar. Har haft en Kinnarps och den är hård i dynan men.. Jag har knappt haft ont i rygg av den, kan ställa in den som jag vill (armstöd, rygg, svank, lutning) och blir inte nämnvärt nedsutten.

Permalänk
Medlem

Gick ifrån en 4 år gammal jysk som jag själv köpt in som ny, den var ordentligt nedsutten och allmänt tråkigt redan efter något år.

Köpte mig istället en 11 år gammal kinnarpsstol för 500 kr, och det är en rätt stor skillnad enligt mig. Dels alla olika inställningar, men även att den inte är nedsutten trots sin ålder.

Permalänk
Medlem

@filleh: Har inte riktigt svar på dina frågor men kan komma med ett par kommentarer i vart fall. Just nu sitter jag i en kinnarpsstol på jobb som jag haft i ~1år sedan den var ny. På mitt föregående jobb så satt jag i en liknande stol med liknande funktioner ifrån något företag (typ Jysk-aktigt). Skillnaden är... Marginell skulle jag vilja säga. I vart fall komfortmässigt, kvalitén märker jag ingen skillnad på än så länge heller.
Dock föredrar jag faktiskt min "gaming-stol" jag har hemma från Noblechairs nu (blev till sist en sådan stol efter att ha testat två olika). Den spöar båda alternativen jag har/haft på jobb i komfort och den har samma inställningar. Gav ~5000kr för min Noblechairs. (Tror Kinnarpsstolen gick på ~6000kr ex moms med jobbets rabatter)

Mitt bästa tips är att försöka åka runt och testa dem helt enkelt, komfort och inställningsmöjligheter är allt!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Hedersknyffel

Jag köpte 2st EFG Splice för ca 2500kr/st för nästan 8 år sedan som används ett flertal (6+) timmar varje dag. Jag har för mig att nypriset ligger på närmare 7000kr/st men brukar att finns på sidor som t.ex: https://www.cnilsson.se/produkt/kontorsstol-efg-splice-omklad...

Har ingen koll på just cnilsson.se men stolen går jag i god för alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem

Jag har också den stolen eller åtminstone en som ser exakt likadan ut (från jysk). Den är nog minst 10 år gammalnu, men fortfarande väldigt bekväm. Dock kan jag säga att fakelädret börjar gå sönder efter några år så sätt att det börjar lossna från tyget. Får ständigt dammsuga upp "smulor" av fakeläder under stolen.

Edit: Förövrigt finns det 279 recensioner av stoln på jysks hemsida där du kan bilda dig en uppfattning.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Jag köpte en Tjele för många år sedan när den hade ett annat namn, annars ser den exakt likadan ut.
Den stolen stog att den kostade 2500 ordinarie och såldes för 1000, så jag slog till. Insåg senare att Jysk gör så... Sätter ett dyrare pris på vissa varor för att sedan rea ut dem jämt och ständigt.. Satt bra första veckorna men den blev nedsutten rätt fort.. Och då sitter jag inte varje dag på den, heller inte långa sittningar. Har haft en Kinnarps och den är hård i dynan men.. Jag har knappt haft ont i rygg av den, kan ställa in den som jag vill (armstöd, rygg, svank, lutning) och blir inte nämnvärt nedsutten.

Ja okej, så kanske dom gör ja. Men märkte stor skillnad när du kunde ställa in alla inställningar eller?

Skrivet av Freemax:

Jag köpte 2st EFG Splice för ca 2500kr/st för nästan 8 år sedan som används ett flertal (6+) timmar varje dag. Jag har för mig att nypriset ligger på närmare 7000kr/st men brukar att finns på sidor som t.ex: https://www.cnilsson.se/produkt/kontorsstol-efg-splice-omklad...

Har ingen koll på just cnilsson.se men stolen går jag i god för alla dagar i veckan

Okej, coolt, har faktiskt också sett på den!

Skrivet av Red Beaver:

Jag har också den stolen eller åtminstone en som ser exakt likadan ut (från jysk). Den är nog minst 10 år gammalnu, men fortfarande väldigt bekväm. Dock kan jag säga att fakelädret börjar gå sönder efter några år så sätt att det börjar lossna från tyget. Får ständigt dammsuga upp "smulor" av fakeläder under stolen.

Edit: Förövrigt finns det 279 recensioner av stoln på jysks hemsida där du kan bilda dig en uppfattning.

Ja, okej, men den är inte insutten och insjunken?

Permalänk
Medlem

köpte en liknande modell från jysk för 11 år sedan, även min granne hade en sådan och båda gick sönder... min började glappa/gunga i sidled, min grannes gick av när han lutade sig bakåt (stolpen från foten slets av på mitten). Sedan dess håller jag mig till bilstolar (besök bilskrot och svetsa ihop en kontorsfot till den ) och kinnarps.

upplevde att stoppningen tog slut ganska fort men de kan ju ha blivit bättre

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Köpte även jag en stol som var på "rea" för 1250kr från Jysk. Verkade helt okej när jag provsatte den i butiken, men efter längre pass så blir den brutalt nedsutten och den blir sjukt obekväm för rumpan. Knappt någon vaddering alls, det är nästan som att sitta på en trästol.

Lite kul att höra andra historier från datorstol-köp från Jysk. Jag var då inte nöjd Hade gått någon annan stans.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleh:

Ja okej, så kanske dom gör ja. Men märkte stor skillnad när du kunde ställa in alla inställningar eller?

Okej, coolt, har faktiskt också sett på den!

Ja, okej, men den är inte insutten och insjunken?

Lite kanske, men det tycker jag känns okej för en ~10 år gammal stol, är fortfarande bekväm. Att konstlädret släpper och smulas är värre. Nackdelen med de "riktiga" kontorsstolarna som länkats är just att de ser ut som... kontorsstolar. Inte så snygga hemma direkt.

Tidigare sålde Jysk en stol som hette "chef" för 500 kr... Hade nog 4 stycken som hela tiden gick sönder då armstödet gjort av plast som även håller fast ryggstödet gick av... Den stolen som armstödet höll på, sprack istället i sömmen på sittdynan efter ett kort tag.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleh:

Hej alla glada!
Ursäkta ifall det finns slarvfel, man är väl ingen författare direkt.

I dessa tider känns det väl mer lägligt än någonsin att införskaffa sig en ordentlig kontorsstol, eftersom (iallafall jag) kommer spendera mer tid än vanligt hemma.
Har alltid tänkt mig att när jag väl ska köpa en, så skulle det bli en renoverad (t.ex) Kinnarpsstol, eller liknande.
Funderar dock på en ny från Jysk, namn Tjele, som finns på extrapris nu.
Min fråga är dock, är det någon som har en mer premium Jyskstol hemma, och jobbar, eller använder en Kinnarpsstol eller liknande klass och kan jämföra, eller har annan erfarenhet inom området, och skulle kunna berätta att det antingen är hugget som stucket, eller att den ena är mycket bättre än den andra, tillexempel.
Kan tillägga att en renoverad Kinnarpsstol kostar fortfarande mer än en premiumstol på Jysk.
Undrar också ifall man kan förvänta sig, iallafall något sånär samma kvalitét från en renoverad som från en fabrik renoverad stol.

Tack på förhand!

Köp en ordentlig kontorsstol från tex RH, Kinnarps, Sverigestolen eller dylikt. Dessa kommer vara ljusår bättre rent ergonomiskt för din kropp, speciellt rygg och nacke. Vidare har dessa ofta ganska lång garantitid. Tex våra två stolar hemma från RH kommer med 10 års garanti, dem är byggda för att hålla!

Skulle rekommendera att köpa en begagnad då nya kan vara väldigt dyra, +10k. Googla på "begagnade kontorsmöbler", bor du i en större stad finns det garanterad bolag som säljer begagnade kontotrsstolar från företag. Jag köpte stolarna vi har hemma RH Logic 300 samt 600 för runt 900kr (nypris på runt 9k samt 13k), båda var i hur fint skick som helst!

Så nu i hemmajobbartider sitter jag i samma kontorsstol hemma som jag har på kontoret Vidare har min sambo som är författare och jobbar hemmifrån i tre års tid suttit på en billig stol från jysk märkt oerhörd skillnad! Från att ha gått från att inte kunna sitta mer än 4 timmar utan nack och ryggont till att vissa dagar sitta 10 timmar i sträck utan att känna av några som helst problem. Komfortmässigt så är ju såklart en haxx0r gamingstol "skönare" att slå sig ner i, med en bra kontotrsstol är det mest att man inte ens ens tänker på att man sitter på den Jag skulle även satsa på en tygbeklädd stol då de inte slits lika fult som läder samt är lättare att hålla rent!

Tips på bra stolar som jag suttit i över åren:

*RH logic 400
*RH logic 300
*RH extend 220
*Herman miller aeron
*Malmstolen
*Sverigestolen
*Kinnarps (minns ej modell)

men ovan är en smaksak, bäst är helt klart om du kan åka till någon butik och provsitta diverse stolar. Här kan du med fördel åka till en butik som säljer nya kontorsstolar och be om tip och råd

Här ser du lite vilka inställningsmöjligheter som finns på rh logic 300/400

OCH innan jag glömmer den superviktiga detaljen, har du trägolv hemma som du faktiskt bryr dig om köp till ett par "inlineliknande" hjul annars kommer hjulen som kom med stolen bokstavligen talat göra kaos med ditt golv, har nedan på båda stolarna hemma på ett väldigt mjukt parkettgolv och det har inte blivit det minsta skadat! Mycket bättre lösning än att köpa ett stort, oprkatiskt fult plastskydd till govlet:
https://www.dustinhome.se/product/5011102999/hjul-3---gaming-...

TLDR: Köp en begagnad kontorsstol från en bra tillverkare, det är billigast och bäst!

Permalänk
Avstängd

Jag har själv en Kinnarps stol och en annan ordentlig kontorsstol köpt för multum och båda är kalas. Kinnarpsstolen är drygt 10 år gammal och den till mitt privata kontor säkert 25 år.
Inga problem alls med någon av dem förutom att någon gaspatron bör bytas på min privata.

Mitt tips är att köp inte någon stol från Jysk än hur proffsig och fin den ser ut. Kolla på blocket och du kan hitta kinnarpsstolar för småpengar och de håller bättre och du sitter bättre i dem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar, jag känner mig rätt säker att det bästa jag kan göra är att investera lite mera i en faktiskt bra stol.
Tack igen