Bahnhof höjde mitt Internetabonnemang utan mitt medgivande

Bahnhof höjde mitt Internetabonnemang utan mitt medgivande

Jag hade 100/10 Mbit hos Bahnhof och har varit nöjd med det. Ganska nyligen höjde de dock till 100/100 Mbit och därmed ökade på min avgift en del. Jag frågade varför och fick då till svar att mitt stadsnät inte längre erbjuder lägre hastigheter än 100/100 Mbit. Fast om jag man kollar på deras hemsida erbjuder de även 10/10 Mbit.

Jag vet att Bahnhof inte är känd för sin service, men detta tar nog priset för min del. Har de rätt att göra så?

Skrivet av Hund:

Jag hade 100/10 Mbit hos Bahnhof och har varit nöjd med det. Ganska nyligen höjde de dock till 100/100 Mbit och därmed ökade på min avgift en del. Jag frågade varför och fick då till svar att mitt stadsnät inte längre erbjuder lägre hastigheter än 100/100 Mbit. Fast om jag man kollar på deras hemsida erbjuder de även 10/10 Mbit.

Jag vet att Bahnhof inte är känd för sin service, men detta tar nog priset för min del. Har de rätt att göra så?

Vanligast är att operatörer får ratta runt själva hur dom vill (blivit reglerat i deras avtal på senare år, innan kunde man sitta 10 år på samma sak), men du har valet att neka denna ändring och byta operatör om så önskas.

En operatör får byta hastighet ja; speciellt när det gamla erbjudandet finns kvar längre. Hade du vart mer nöjd om de sänkte din hastighet plötsligt? Tror faktiskt att du hade klagat om de sänkt till 10/10 och att du inte får samma hastighet längre och ingen meddelade dig.

Skrivet av Niivpzi:

Vanligast är att operatörer får ratta runt själva hur dom vill (blivit reglerat i deras avtal på senare år, innan kunde man sitta 10 år på samma sak), men du har valet att neka denna ändring och byta operatör om så önskas.

Skrivet av JeanC:

Det känns inte som att det finns några bättre alterantiv direkt. Det var ganska längesedan de tog bort 100/10 Mbit som nyval dock. Men med mobilabonnemang har man ju kvar samma tills man säger något.

En operatör får byta hastighet ja; speciellt när det gamla erbjudandet finns kvar längre. Hade du vart mer nöjd om de sänkte din hastighet plötsligt? Tror faktiskt att du hade klagat om de sänkt till 10/10 och att du inte får samma hastighet längre och ingen meddelade dig.

Se svar ovan. Och nej, de ska inte byta förrän jag säger något.

Skrivet av Hund:

Se svar ovan. Och nej, de ska inte byta förrän jag säger något.

Om stadsnätet inte erbjuder det längre; vad ska operatören göra åt saken menar du? Betala stadsnätet för 100/100 och sänka till 100/10 själva för dig mot lägre avgift? De betalar ju fortfarande pengar till stadsnätet för det du nyttjar.

Troligtvis är det så att nätet du är ansluten till har säljstoppat och fasat ur tjänsterna under 100/100. Vad som händer då är att du blir uppgraderad till den lägsta hastigheten över ditt nuvarande abonnemang. vad du kan göra är att kika din nätägares hemsida för att se om de skickat ut information.

Information borde ha gått ut via mail(kollat spamkorgen på sistonde?), brev eller på fakturorna.

Skrivet av JeanC:

Om stadsnätet inte erbjuder det längre; vad ska operatören göra åt saken menar du? Betala stadsnätet för 100/100 och sänka till 100/10 själva för dig mot lägre avgift? De betalar ju fortfarande pengar till stadsnätet för det du nyttjar.

Skrivet av spacecow:

Troligtvis är det så att nätet du är ansluten till har säljstoppat och fasat ur tjänsterna under 100/100. Vad som händer då är att du blir uppgraderad till den lägsta hastigheten över ditt nuvarande abonnemang. vad du kan göra är att kika din nätägares hemsida för att se om de skickat ut information.

Information borde ha gått ut via mail(kollat spamkorgen på sistonde?), brev eller på fakturorna.

Som jag sa i mitt första inlägg erbjuder de fortfarande 10/10 Mbit även fast enligt deras kundtjänst är 100/100 Mbit det minsta de erbjuder här.

Skrivet av Hund:

Som jag sa i mitt första inlägg erbjuder de fortfarande 10/10 Mbit även fast enligt deras kundtjänst är 100/100 Mbit det minsta de erbjuder här.

Kolla inte bahnhofs sida utan nätägarens, det tar tid för operatörer att uppdatera kopplingen mellan tjänsteutbud och adresser.
Slå nätägaren en signal och kika vad de har att säga under morgondagen så tror jag du får ett bra svar.

Skrivet av spacecow:

Kolla inte bahnhofs sida utan nätägarens, det tar tid för operatörer att uppdatera kopplingen mellan tjänsteutbud och adresser.
Slå nätägaren en signal och kika vad de har att säga under morgondagen så tror jag du får ett bra svar.

Jag har tänkt göra det, men bara inte kommit mig för. Det är ju enklare att gnälla på Internetforum.

Skrivet av Hund:

Se svar ovan. Och nej, de ska inte byta förrän jag säger något.

Jo. Men de måste meddela dig i tid så du har möjlighet att säga upp tjänsten ifall du inte tycker det är värt efter prisförändringen. Med andra ord betyder det att ifall du inte säger till om något så går du med på förändringen.

Detta förutsätter såklart att du inte har någon bindningstid.

Skrivet av Hund:

*
Jag vet att Bahnhof inte är känd för sin service, men detta tar nog priset för min del. Har de rätt att göra så?

Ja, vad fiberoperatören/KO erbjuder för hastighet är utanför deras kontroll, de behöver bara informera om prishöjningen.

@Niivpzi: Är inte säkert någon konkurrent erbjuder bättre pris i nätet, men det är ju fritt för TS att ta reda på vilket.

Skrivet av Hund:

Som jag sa i mitt första inlägg erbjuder de fortfarande 10/10 Mbit även fast enligt deras kundtjänst är 100/100 Mbit det minsta de erbjuder här.

och som du har fått svar på; stadsnäten är inte alltid snabba på bollen med att byta. Leverantörer får ofta notisen först och då har väl de agerat på bollen snabbt.

Du svarade aldrig på min fråga hur vida du hade klagat ifall de sänkt dig till 10/10 i stället? Bara ring din operatör och nedgradera då

De får ändra abonnemangsformen om

1. du inte har någon bindningstid kvar och
2. de meddelar dig inom en skälig tid så att du hinner ta ställning till om du vill säga upp till abonnemang eller accepterar höjningen.

svarar du ej tas det som en accept. Här gäller det att rösta med plånboken. Tycker du det är fulspel, ring och säg upp

Hände mig samma sak på Telenor för 12 år sen. Avråder fortfarande vänner att välja Telenor så bra business är det ju knappast. Ett enkelt brev som förklarade det hade ju räckt!

Skrivet av Cirap:

De får ändra abonnemangsformen om

1. du inte har någon bindningstid kvar och
2. de meddelar dig inom en skälig tid så att du hinner ta ställning till om du vill säga upp till abonnemang eller accepterar höjningen.

svarar du ej tas det som en accept. Här gäller det att rösta med plånboken. Tycker du det är fulspel, ring och säg upp

De får ändra om du har bindningstid också. Det är utanför leverantörens kontroll att hastigheter hos KO försvinner.

Skrivet av talonmas:

Hände mig samma sak på Telenor för 12 år sen. Avråder fortfarande vänner att välja Telenor så bra business är det ju knappast. Ett enkelt brev som förklarade det hade ju räckt!

Hoppas att du avråder dina vänner från Tele2, Telia och Tre också efter som de gör likadant....

Skrivet av Cyber Judas:

Hoppas att du avråder dina vänner från Tele2, Telia och Tre också efter som de gör likadant....

Haft tele2 i 20 år och alltid blivit meddelad vid prishöjning.

Skrivet av spacecow:

Kolla inte bahnhofs sida utan nätägarens, det tar tid för operatörer att uppdatera kopplingen mellan tjänsteutbud och adresser.
Slå nätägaren en signal och kika vad de har att säga under morgondagen så tror jag du får ett bra svar.

Skrivet av Hund:

Jag har tänkt göra det, men bara inte kommit mig för. Det är ju enklare att gnälla på Internetforum.

varför är jag inte förvånad att du @Hund tycker det men du orkar kavla upp armarna med en del andra saker ditt hundskrälle

Skrivet av Hund:

Jag hade 100/10 Mbit hos Bahnhof och har varit nöjd med det. Ganska nyligen höjde de dock till 100/100 Mbit och därmed ökade på min avgift en del. Jag frågade varför och fick då till svar att mitt stadsnät inte längre erbjuder lägre hastigheter än 100/100 Mbit. Fast om jag man kollar på deras hemsida erbjuder de även 10/10 Mbit.

Jag vet att Bahnhof inte är känd för sin service, men detta tar nog priset för min del. Har de rätt att göra så?

Vi bor kanske i samma område? hände mig också för ett tag sedan men jag störde mig inte så mkt på det. som redan sagts så är det nätägaren som bestämmer och inte banhof.
jag ingår i någon form av stadsnät (botkyrkastadsnät?) och dom ville tydligen inte ha 100/10. kanske för att jag var ensam med det och ingen annan eller att deras system inte stod ut med hastighet från dinosaurietiden...vem vet men det var bara att finna sig i eller byta till någon annan operatör som troligtvis kommer ha samma restriktioner eftersom nätägaren är densamma. kan ju även vara så att banhof inte vill betala extra för 100/10 som bara jag nyttjade av alla och helt enkelt sa upp den delen av avtalet och tvingades byta min(och din) hastighet men tjänade nog på affären endå?

tycker du ska höra med nät ägaren om du vill veta hur det ligger till.

är du riktigt pissed så är dom nog förstående och hjälper dig att snabbt byta till en annan internet leverantör(med samma restriktioner) .

Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi bor kanske i samma område? hände mig också för ett tag sedan men jag störde mig inte så mkt på det. som redan sagts så är det nätägaren som bestämmer och inte banhof.
jag ingår i någon form av stadsnät (botkyrkastadsnät?) och dom ville tydligen inte ha 100/10. kanske för att jag var ensam med det och ingen annan eller att deras system inte stod ut med hastighet från dinosaurietiden...vem vet men det var bara att finna sig i eller byta till någon annan operatör som troligtvis kommer ha samma restriktioner eftersom nätägaren är densamma. kan ju även vara så att banhof inte vill betala extra för 100/10 som bara jag nyttjade av alla och helt enkelt sa upp den delen av avtalet och tvingades byta min(och din) hastighet men tjänade nog på affären endå?

tycker du ska höra med nät ägaren om du vill veta hur det ligger till.

är du riktigt pissed så är dom nog förstående och hjälper dig att snabbt byta till en annan internet leverantör(med samma restriktioner) .

Jag är inte från Stockholm och jag är mest irriterad på det. Bahnhof är den ISP som är minst dålig, så jag har inge planer på att byta.