Rengöra elektronik från lukt, Någon som har erfarenhet om en rengöring kan vara lämplig?

Permalänk

Rengöra elektronik från lukt, Någon som har erfarenhet om en rengöring kan vara lämplig?

Jag har en ca 7 år äldre hemmabio receiver som fungerar som den ska. Har haft den förvarad ett tag och bestämde mig för att ta in den i inomhusmiljön. Den har en lite irriterande stickande lukt. Någon som har erfarenhet om en rengöring kan vara lämplig? Plockar gärna isär hela maskinen för en rengöring, så bra är den.
Om det kan vara en lösning.

Permalänk
Medlem

Om det varit förvarad ett tag så bör man ju ändå ta en titt inuti så att kondingar och annat ser bra ut. Så att öppna upp är ingen dålig ide, ska du sen tvätta rent så är isopropanol (2-propanol) vettigt att använda, tvättar rent, och dunstar snabbt.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

@Shinzou: Om det behöver eftertorkas så kanske det är vettigt att plocka isär så mycket det går. Verkar inte vara läckage på något eller kletigt på översidan av elektronikkorten. Kanske att de behöver rengöras på undersidan. Något luktar starkt fick ta ut den. Det är fortfarande samma tryck i maskinen.

Permalänk
Rekordmedlem

Var har du haft den om inte inomhus ?
Har den möglat eller är den full med kattpiss eller vad luktar ?
Har en elektrolyt exploderat brukar det lukta men är det läckage brukar det inte lukta av kondingarna och skulle nån exploderat så är det liten chans att maskinen hade fungerat.
Jag tror att vanlig tvättsprit är en bra början om du inte vet exakt vad du vill tvätta bort.
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kontorst...
Är den mycket skitig kan du rengöra den i flera omgångar och avsluta med isopropylen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jag plockar isär och rengör med alternativen jag fått. Det är det värt. Tack för råden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av electronic-cleaning:

Jag har en ca 7 år äldre hemmabio receiver som fungerar som den ska. Har haft den förvarad ett tag och bestämde mig för att ta in den i inomhusmiljön. Den har en lite irriterande stickande lukt. Någon som har erfarenhet om en rengöring kan vara lämplig? Plockar gärna isär hela maskinen för en rengöring, så bra är den.
Om det kan vara en lösning.

Hur har du förvarat den ? I en tempererad miljö ? Elektronik ska man inte förvara typ garage utan värme då kondingar och kontaktytor tar stryk

Permalänk

@anton studs: Förvaring har varit i rumstemp. ca 20 grader Celsius. I förpackningen. Kanske något varmare under sommaren.

Permalänk
Medlem

Jag hade som absolut första steg öppnat receivern, och försökt hitta källan till lukten. Nätdelen är prime suspect i en 7 år gammal apparat.

Det här kan låta fullständigt vansinnigt, men om inget annat hjälper, så brukar jag vaska av kretskort i varmt vatten och Yes, skölja extremt noggrannt, för att till sist avsluta med en sköljning i destillerat vatten. Givetvis kan man också göra samma sak med skalet och övriga detaljer. En del vågar sig till och med på att köra elektronik i diskmaskin.

Kretskort med komponenter tål i allmänhet vatten alldeles utmärkt, man brukar använda det för att vaska av flussmedelsrester från lödningen i fabrik.

Vad som är viktigt att tänka på är att det måste vara absolut torrt innan man spänningssätter det igen. I rumstemperatur kan vatten som krupit in under ytmonterade ICs och liknande ta veckor på sig att dunsta bort helt. Ett par dagars torkning i ugn, helst varmluft, i ~50-60 grader brukar göra susen. Ha en liten springa i ugnsluckan. Lita inte på ugnens termostat, de brukar vara rätt inexakta, och risken är förstås att det blir för varmt, använd åtminstone en stektermometer för att hålla koll på tempen.

Destillerat/avjoniserat vatten kan man köpa på bensinmacken om man inte kan framställa själv, säljs under benämning batterivatten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag hade som absolut första steg öppnat receivern, och försökt hitta källan till lukten. Nätdelen är prime suspect i en 7 år gammal apparat.

Det här kan låta fullständigt vansinnigt, men om inget annat hjälper, så brukar jag vaska av kretskort i varmt vatten och Yes, skölja extremt noggrannt, för att till sist avsluta med en sköljning i destillerat vatten. Givetvis kan man också göra samma sak med skalet och övriga detaljer. En del vågar sig till och med på att köra elektronik i diskmaskin.

Kretskort med komponenter tål i allmänhet vatten alldeles utmärkt, man brukar använda det för att vaska av flussmedelsrester från lödningen i fabrik.

Vad som är viktigt att tänka på är att det måste vara absolut torrt innan man spänningssätter det igen. I rumstemperatur kan vatten som krupit in under ytmonterade ICs och liknande ta veckor på sig att dunsta bort helt. Ett par dagars torkning i ugn, helst varmluft, i ~50-60 grader brukar göra susen. Ha en liten springa i ugnsluckan. Lita inte på ugnens termostat, de brukar vara rätt inexakta, och risken är förstås att det blir för varmt, använd åtminstone en stektermometer för att hålla koll på tempen.

Destillerat/avjoniserat vatten kan man köpa på bensinmacken om man inte kan framställa själv, säljs under benämning batterivatten.

Der8auer tvättar sina moderkort/grafikkort i diskmaskin för att få bort vaselin och annat klet från LN2 projekt osv, torka gör han med hårfön och låter dem vila någonstans över natten.

Ett par dagar i ugn känns överdrivet.

Man ska dock inte använda något diskmedel/tabletter när man kör dem i maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Der8auer tvättar sina moderkort/grafikkort i diskmaskin för att få bort vaselin och annat klet från LN2 projekt osv, torka gör han med hårfön och låter dem vila någonstans över natten.

Ett par dagar i ugn känns överdrivet.

Man ska dock inte använda något diskmedel/tabletter när man kör dem i maskinen.

Jo, jag kör med väl tilltagna marginaler. Personligen tycker jag det är få prylar man inte kan vara utan under tiden det tar, så föredrar att vänta framför att ta några i mina ögon onödiga risker. Det kan som sagt ta väldigt lång tid för vatten som kapillärkraften dragit in under ICs att dunsta, och det är extremt svårt till omöjligt att se huruvida det verkligen är torrt eller ej.

I slutändan är det dock givetvis upp till var och en att avgöra vilka risker man vill ta, och var man tycker gränsen till överdrivet går

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det kan som sagt ta väldigt lång tid för vatten som kapillärkraften dragit in under ICs att dunsta, och det är extremt svårt till omöjligt att se huruvida det verkligen är torrt eller ej.

Stämmer bra det.
Men isopropyl alkohol (och annan sprit såklart) älskar att suga åt sig vatten.
Så torka komponenterna så gott det går och dränk sedan större kretsar (t.ex. BGA) i spriten.
Spriten suger glatt åt sig eventuell fukt och dunstar snabbt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Stämmer bra det.
Men isopropyl alkohol (och annan sprit såklart) älskar att suga åt sig vatten.
Så torka komponenterna så gott det går och dränk sedan större kretsar (t.ex. BGA) i spriten.
Spriten suger glatt åt sig eventuell fukt och dunstar snabbt bort.

Jorå, visst går vatten gladeligen i lösning i lägre alkoholer med lite mer polär karakteristika, vilket förstås kan utnyttjas för att lyfta vatten, men då vill det ju till att de har möjlighet att blandas och gå i lösning också. Inte helt självklart att det sker när det rör sig om vatten som dragits in under säg en IC av kapillärkraften.

Alla får förstås göra som de vill, men jag skulle inte gambla på att alkoholbad utan ordentlig torkning efteråt är nog

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Lukten kommer kanske från förpackningen som den legat i.
Jag har med framgång använt en liten skål med ättika som man ställer in i apparaten ett par dygn.

Visa signatur
Permalänk

Ättika, när jag flytta så fick några datorer och annat skräp källarlukt som jag slängde in i bilen som stank skit med och en skål med ättika.
Ett par dagar senare var lukten borta.
MEN undvik om det finns silikon, vet inte om det var ättikan men silikon tätning såg inte vackert ut som låg i bilen.

Innan smältlim användes silikon flitigt

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB