Ljusstark skärm med bra svärta för Magic Mirror-projekt

Permalänk
Medlem

Ljusstark skärm med bra svärta för Magic Mirror-projekt

Hallå, detta var svårare än jag trodde men jag hittar inget bra substitut till mitt magic mirror projekt.
Köpte initialt en ips-panel från aliexpress men när jag drar upp ljusstyrkan tillräckligt för att texten ska synas så kan jag omedelbart urskilja vart skärmen slutar och spegeln forsätter (större spegel är skärm).

Tror lätt att samsungs QLED-skärmar hade grejat detta eftersom dem är ljusstarka samtidigt som dem behåller svärtan men dem finns bara i TV-storlekar. Siktar på något mellan kanske 25"-35".

Förslag mottages gärna

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

@SkiZoR: VA paneler är de som har bäst svärta, hur det är med deras ljusstyrka har jag dock ingen koll på.
Samsungs QLED är ju i grunden en VA panel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@SkiZoR: QLED = VA-panel.

Men det är inte nödvändigtvis IPS-panelen som är problemet. Kan vara så att en random IPS-panel från Aliexpress helt enkelt är rätt usel. Kan också vara något så enkelt som att det är felmatchade nivåer på HDMI. Till exempel att du kör videonivåer ut och skärmen står på datornivåer. Då ligger signalsvart på vad skärmen anser vara grått och signalvitt på vad skärmen anser vara ljusgrått. Typexemplet är med Nvidias grafikkort som står på "begränsad" när man kör HDMI.