SweClockers Marknad får nya funktioner och priser – firar med gratishelg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Kanske passa på att införa ett bättre söksystem för marknadsreferenser?
Tackar och bugar för gratishelgen.

Skulle vara bra om det fanns något system som uppmuntrade köpare OCH säljare att lämna omdömen.

Ibland sett användare med flertal annonser men inga omdömen vilket gör en lite fundersam ifall man skall köpa på distans. Personligen så avstår jag gärna från affärer ifall det inte finns några omdömen då det oftast är Swish som gäller som betalning. Går något fel så är du ganska så körd med att få pengarna tillbaka.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Fast nä, jag förstår fortfarande inte höjningen även efter att ha tänkt på saken.
Utvecklingskostnad får man inte igen genom att höja priset. Man måste såklart höja priserna av andra anledningar, inflation, omvärlden, ökade kringkostnader med drift, etc. men inte utvecklingstiden. Annars skulle ju priserna på allting online bara stiga och stiga och stiga i all oändlighet iom att det läggs enorm tid på utveckling. Dessutom måste man ta hänsyn till konkurrenters prissättning också.

Jobbar i ett av utvecklingsteamen på en av Sveriges största onlinebutik. Vi gjorde nyligen en enorm satsning på att lyfta över funktionalitet från vår legacy-sida till den nya, samt passa på att strukturera om det och göra det bättre. Ett projekt som tagit enormt med tid. Betyder det att vi bör höja priserna på produkterna med 100% för att få igen den utvecklingskostnaden? Nej givetvis inte, då kommer våra kunder gå över till våra konkurrenter.

Vi får tillbaka det genom att vi dels behåller våra existerande kunder, gör att dom förhoppningsvis handlar mer och oftare, blir nöjdare, samt förhoppningsvis ger oss en massa nya kunder.

Om utvecklingskostnad på en specifik del, ex Marknad, alltid innebär höjda priser på just den delen så kommer ni gå under. Ingen kommer vilja betala 120kr för en annons, oavsett hur nischade ni är.

Dessutom så ser jag inte riktigt vad det är ni har gjort egentligen. Som många påpekat, den utveckling ni gjort är på premiumfunktioner, vilket är toppen för dom som använder dom, men det är väl i så fall dom som betalar tillbaka utvecklingskostnaden när dom betalar för den premiumfunktionaliteteten? Att lägga en höjd kostnad på ALLA kunder när bara ett fåtal får användning för det nya, plus att man dessutom måste betala EXTRA för att få den funktionaliteten - är extremt konstigt tänkt ur ett marknadsperspektiv.

Så nej, jag förstår inte alls hur ni tänkt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Skulle vara bra om det fanns något system som uppmuntrade köpare OCH säljare att lämna omdömen.

Hade man infört ett bra och korrekt omdömessystem, börja och ta från den tråd som redan finns så hade eventuellt 5-10kr varit klart vettigt.

Skrivet av draanexle:

Ibland sett användare med flertal annonser men inga omdömen vilket gör en lite fundersam ifall man skall köpa på distans. Personligen så avstår jag gärna från affärer ifall det inte finns några omdömen då det oftast är Swish som gäller som betalning. Går något fel så är du ganska så körd med att få pengarna tillbaka.

Det är dock inte unikt för Swec, att få tillbaka pengar om du blivit lurad är svårt oavsett plattform. Därför hade ett riktigt omdömessystem varit på sin plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Så nej, jag förstår inte alls hur ni tänkt här.

Gäller att prata med plånboken för att få till en förändring, så även här.
Samma sak gäller preorder av spel, köp inte spel före release...prata med plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Ni har valt att implementera detta under sämsta möjliga tid. Många sitter utan jobb och behöver sälja av grejer för att betala hyran.
Istället så höjer ni priserna och skyller de höjda avgifterna på utvecklingskostnader.
Då börjar man ifrågasätta om detta görs för att tjäna lite extra nu när ni vet att folk kommer lägga upp fler annonser.

Vi har alla ett par riktigt tuffa månader framför oss.
I dessa tider borde ni gjort raka motsatsen och sänkt priserna under den här perioden för att visa solidaritet.

Funktionaliteten som erbjuds är heller inte värd en prisökning på 100%. Ni är uppe i blocketpriser och ni når enbart ut till en bråkdel i jämförelse.

Jag har varit användare här sedan 2005 och håller Swec väldigt nära till hjärtat.
Men med det sagt, tycker jag att ni som varit med och fattat detta beslutet bör skämmas.

Håller 100% med om allt i detta inlägget.
Hoppas Sweclockers redaktionen ser ditt inlägg och visar solidaritet nu när det behövs som mest!

Aldrig sett sweclockers få så mycket kritik i en och samma tråd under mina 20 år som jag hängt här.

För egen del har jag alltid sett marknaden här på Sweclockers som en bonus för oss trogna forum-användare, och inte något som någonsin var tänkt att konkurrera med sidor som Blocket / Tradera / Facebook. Men nu när ni ligger på samma nivå, eller till och med högre i pris, så ser jag ingen mening att använda marknaden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag brukar dra mig lite för att lägga ut annonser här ochbäven att för det är ju alltid ngn sorts budgivning, och det drar alltid ut på tiden. Sen är det ofta någon sabotör som är inne och saboterar för annonsören. Med en dubbling av priset kommer iaf inte jag att lägga ut en annons, då jag kan nå betydligt fler köpare via blocket och facebook.

Håller 100% med, nu när man måste ha ett kommentarsfält är det nästan alltid någon som kommer in och försöker förstöra eller göra sig lustig. Dessutom kryllar det av skambud, precis som på blocket.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Skärpning, hörrni!

Det är inte gratis att lägga hundratals arbetstimmar på en produkt, speciellt inte om det är en produkt som flera personer arbetar på. Att SweClockers väljer att justera priset med 15 kronor efter alla dessa år ser inte jag som konstigt alls. Dessutom väljer de att justera priset i samband med att de lanserar förbättringar på produkten istället för att höja priset utan några förbättringar.

Feedback är jättebra, men istället för "fan vad fult det blir" så tror jag @Gurt och gänget hade uppskattat lite mer konstruktiva kommentarer, till exempel att man kan tycka att det är lite för mycket färger nu.

Att driva en nyhetssida är idag redan svårt. Det blir lite extra roligt när man scrollar lite snabbt här i tråden och ser att många av de som väljer att klaga på priset också använder AdBlock - då får SweClockers inte in några pengar alls. Detta känns som ett jättebra sätt för SweClockers att fortsätta få in pengar för att vidareutveckla hemsidan, fortsätta producera högkvalitativa nyheter, anställa fler personer och expandera till fler format, (tänk fredagspanelen).

Att vi här på SweClockers dessutom får möjligheten att sälja till andra likasinnade personer som förstår värdet av teknikprylar är för mig bara en bonus.

Men vem vet... jag kanske bara är ett fanboi.

Har hundratals timmar i utveckling efterfrågats av användarna?
Att det gått flera år med samma pris kan även betyda att produkten dragit in pengar utan nämnvärd kostnad i utveckling. Då borde det finnas en pott för utveckling. Inte att de pengarna är borta och att nytt kapital måste in för att utveckla.

Gällande feedback håller jag med, den ska vara konstruktiv.

"ser att många av de som väljer att klaga på priset också använder AdBlock"
Jag har läst alla inlägg fram till ditt och sett EN person som påstår sig använda Adblock.
Själv använder jag inte adblock då SweC sällan har blinkande annonser så de stör inte samt att jag vill stödja SweC.

Använt SweC marknad för att stödja siten samt att sälja oftast billiga prylar.
Annonser granskas inte så administrativa arbetet borde vara minimalt.
Det finns en anledning att Blocket m.fl var gratis till en början, att växa i användare.
SweC är ännu inte i sådan nära nog monopolställning att man kan ta samma pris som marknadsledare på annonser som Blocket, FB, m.fl.
Att höja till 30kr per annons kommer göra att jag troligtvis slutar använda marknaden.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem

Till alla som tyckte att det var risigt av sweclockers att höja priset till 30kr så kan man numera köpa annonser på blocket inom "elektronik" (och andra områden) för halva priset, i detta fall 15kr/annons helgen ut.

Permalänk
Medlem

Även om det bara är hälften så många som annonserar är det ju en ren vinst att ta 30 istället för 15kr. Säg att det kostar dom 10 kronor att hantera annonsen med betalning/utveckling/servrar/support (Och nu tror jag att jag tog i.), så blir ju vinsten vid tapp av 50% av annonserna fortfarande det dubbla jmf med tidigare.

Permalänk
Medlem

Bläddrade igenom 10 sidor på marknaden och hittade endast två annonsörer som valt att betala extra för att få den gula bakgrunden, en av dessa hade även köpt plats i "snurran". Ingen dundersuccé. Hade ni räknat med ett bättre mottagande av dessa funktioner bland användarna? D.v.s. att fler var villiga att betala för dem, eller blev det ungefär som väntat?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcg:

Har hundratals timmar i utveckling efterfrågats av användarna?
Att det gått flera år med samma pris kan även betyda att produkten dragit in pengar utan nämnvärd kostnad i utveckling. Då borde det finnas en pott för utveckling. Inte att de pengarna är borta och att nytt kapital måste in för att utveckla.

Gällande feedback håller jag med, den ska vara konstruktiv.

"ser att många av de som väljer att klaga på priset också använder AdBlock"
Jag har läst alla inlägg fram till ditt och sett EN person som påstår sig använda Adblock.
Själv använder jag inte adblock då SweC sällan har blinkande annonser så de stör inte samt att jag vill stödja SweC.

Använt SweC marknad för att stödja siten samt att sälja oftast billiga prylar.
Annonser granskas inte så administrativa arbetet borde vara minimalt.
Det finns en anledning att Blocket m.fl var gratis till en början, att växa i användare.
SweC är ännu inte i sådan nära nog monopolställning att man kan ta samma pris som marknadsledare på annonser som Blocket, FB, m.fl.
Att höja till 30kr per annons kommer göra att jag troligtvis slutar använda marknaden.

Håller helt med, 30kr är för mycket! Kör mina annonser på andra sidor istället numera

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja framföra ett förslag: att köparen kan upprätta (fråga om) del av köp. Väldigt många säljare använder inte de nya funktionerna, så att som köpare kunna föreslå att man ingått i affär med en säljare hade varit toppen.