World Backup Day – hur säkerhetskopierar du?

Permalänk
Medlem

Använder backintime för att göra en snapshot av min användarmapp var 4e timma, och hela disken varje vecka, till min server/NAS

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har under många år kört freenas som nas-os med cold storage på gamla diskar som tagits ur bruk i förebyggande syfte.
Gått tillbaka till min gamla licens hos unraid (som jag körde innan) Där har det hänt grejer ordentligt! Finaste var att det bara var att uppdatera till senaste utgåvan, nyckeln från tidigt 00-tal gäller fortfarande

Jag gick över till freenas en gång i tiden för zfs och möjligheten till att kryptera hela diskar på ett bra sätt. Kryptering finns i unraid nu också. Inte lika fräsigt filsystem men gott nog för privat bruk.

Kör backup på gamla diskar som bytts ut och placerar på olika ställen fysiskt (inte samma ort) Kombinerat med molnlagring sedan ett par år tillbaka för tätare, löpande backup. Molnlagring litar jag minst på men fyller sitt syfte...

Runt 20TB data som lagras och hålls så säkert det går på detta sätt. Ökning per år är nog ca 1TB i skrivande stund.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur löser ni det med att göra backup mot molnet? Jag har någonstans runt 15-16 TB data jag vill göra backup på, jag vill inte betala så mycket heller. Så jag kör fysiska kopior.

Fysiska kopior har varit enda vettiga alternativet för jag har bara haft 1 Mbit upload med 3G ända tills för ett halvår sedan då vi fick fiber indraget här. Så nu kan man helt plötsligt nyttja helt andra tjänster ute på webben, som t ex molnlagring utan att det tar flera månader att ladda upp det man ska med obrukbart internet under tiden.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

H
Runt 20TB data som lagras och hålls så säkert det går på detta sätt. Ökning per år är nog ca 1TB i skrivande stund.

Skrivet av stoffe_83:

Hur löser ni det med att göra backup mot molnet? Jag har någonstans runt 15-16 TB data jag vill göra backup på, jag vill inte betala så mycket heller. Så jag kör fysiska kopior.

Vad är det ni har som tar så mycket plats? Känns som att tiden är förbi då man hade (och brydde sig om) enorma mediesamlingar. Men det kanske bara är jag som dumpat allt sådant sedan länge? Alltså musik och film.

Det enda jag har som tar plats är foton jag tar med mobilen. De backupas automagiskt till Onedrive och jag räknar väl kallt med att MS kan sitt (Onedrive lagrar allting på dubbla platser på olika ställen på jorden). Där har jag ca 350 GB foton.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Dropbox för företaget, iCloud privat (gjorde misstaget att köra iPhoto/Mac i typ 15 år så jag orkar inte byta, kund för livet...).

Permalänk

Jag har inte jättemycket data som jag tycker är viktigt ungefär 20GB mest bilder och lite dokument. Sen hade microsoft en onedrive kampanj i början så jag har 30GB permanent gratis onedrive utrymme .

Så jag kör med onedrive från både datorn och mobilen, sen har jag ställt in så onedrive sparar allt lokalt och på det kör jag filehistory till d-disken. Och en gång i månaden ungefär kopierar jag filehistory mappen till en extern usb disk.

Så jag sparar allt på 4 ställen med så litet arbete som möjligt dvs onedrive i molnet, onedrive lokalt på c-disken, filehistory på d-disken och filehistory manuell backup till 1 av 3 externa usb-diskar.

(Kanske 5 backup ställen egentligen om man bara räknar bilder eftersom mobilen också lagrar alla bilder lokalt)

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Ny disk, färsk OS-installation, kopior av sånt som är viktigt får ligga kvar på den gamla.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Primärlagrar direkt på SSDn i stationära burken. Backupar till två externa 2,5" usb3 diskar, varav en läggs i bankfack.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Varje månad sparar jag på DVD eller BluRay om det blir tillräckligt mycket data, annars blir det på några SD-kort.
Är notorisk samlare och hade HP Ultrium-3 bandstation med SAS-2 och Acronis Workstation license.
Har 5 kassetter kvar efter arbetstationen.

Någon som säljer begagnad LTO-3 drive?

Permalänk

OneDrive för data och Amazon Photos

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Allt på NAS med raid1 konfiguration + separat normalt okopplad HD som speglas typ en gång om året.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Säkerhetskopierar mest bara bilder från telefonen. Först till datorn, sen till extern hdd som sedan speglas mot en NAS.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vad är det ni har som tar så mycket plats? Känns som att tiden är förbi då man hade (och brydde sig om) enorma mediesamlingar. Men det kanske bara är jag som dumpat allt sådant sedan länge? Alltså musik och film.

Det enda jag har som tar plats är foton jag tar med mobilen. De backupas automagiskt till Onedrive och jag räknar väl kallt med att MS kan sitt (Onedrive lagrar allting på dubbla platser på olika ställen på jorden). Där har jag ca 350 GB foton.

/hulle.

Det som tar plats är egenfotat material med alla mina kameror. Jag har lite mer avancerad fotoutrustning än en simpel mobilkamera. Det blir väldigt mycket bilddata. Speciellt från min höghastighetskamera som jag fotar planeter med. Inga problem att samla ihop 300 gb på en kväll om man är ihärdig och trotsar kylan. Men sen har jag ett mediearkiv oxå på några gb med högupplöst musik och sånt som inte går att streama. Egna inspelningar oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Använder Macrium Reflect för att dagligen ta incremental snapshots av min systemdisk (SSD) till en annan disk (SSD) i datorn. Detta är mest för att snabbt kunna komma tillbaka från eventuell korruption av Windows p.g.a. någon uppdatering eller liknande. Mest för bekvämligheten alltså, inte någon livsviktig information på den disken så i värsta fall om backup inte skulle vara tillgänglig så är det bara att installera om, men det tar längre tid.

Använder Macrium Reflect för att ta dagliga incremental File & Folder backup på utvalda mappar på min externa hårddisk (dokument, bilder etc). Har valt att kryptera dessa backups i Macrium Reflect då jag laddar upp dessa för off-site backup på OneDrive.

Har också några externa hårddiskar med filmer och serier etc som jag valt att inte köra backup på då det är väldigt stora filer som jag inte känner är värt att säkerhetskopiera. Om de försvinner försvinner de.

Permalänk
Medlem

Hemma till storage-servers + offsite server.
Både manuellt (at-will) samt automagiskt vid givna tidpunkter, dock sammanfaller inte mitt backupschema med world backup-day märkte jag nu... -så fail på den antar jag.

ZFS + Rsync + SSH (alt. SFTP) är bra skit!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av ylledjur:

En fråga till alla backupkunniga... På jobbet (liten firma, inte ens en handfull anställda) kör vi Sharepoint med versionshantering. Jag skulle dock vilja få till någon lokal backup i händelse av att någon drabbas av ransomware, att molnet ligger nere o.s.v. Är en NAS, typ Synology med Office 365-backup rätt väg att gå eller ska man satsa på något helt annat?

Sharepoint är ett otyg att ta backup av. Om du ska ha mer granulära möjligheter än rena katastrofbackuper (kunna återställa hela lösningen) behöver du professionell (och dyr) backupprogramvara i stil med Veeam Backup and Replication.

Permalänk
Medlem

NAS. Har dock ingen typ av raid.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Allt viktigt ligger på min NAS, datorerna jag har kör endast synkronisering (Nextcloud) eller mount av externa filsystem från denna. Det blir inte sådana enorma mängder data som verkligen är "viktigt". Mest bilder samt en massa dokument + min FLAC samling.

NASen kör FreeNAS. ZFS - RAIDz2 för uptime vid diskras och bitröteskydd. Backup ligger med snapshot replikering mot en god väns snarlika NAS 600km bort. Endast viktig data kopieras så. Vi håller kanske 500GB var åt varandra. Jag tittar på att implementera en automatiserad "cold storage" replikering. Typ en PI med extern HDD som endast är gång vid definierade tider. Syfte är att återställa ifall malware som krypterar + raderar alla snapshots hittar ut i det vilda

Ny server byggs just nu, men den skall köra Ubuntu med all data på en ZFS pool. Synd att root-fs ZFS stöd inte anses stabilt än, annars hade jag kört det på OS SSDn. ZFS är fantastiskt för backup jobb. Denna server kommer även den göra backups via replikering till långt bort.

I min mening är automatisering nyckelord för privat bruk. Manuella krångelprocesser tenderar att bli "imorgon" tills man står med 2 år gamla backups och disk/raid ras (Hände farsan, men lyckades rädda det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det som tar plats är egenfotat material med alla mina kameror. Jag har lite mer avancerad fotoutrustning än en simpel mobilkamera. Det blir väldigt mycket bilddata. Speciellt från min höghastighetskamera som jag fotar planeter med. Inga problem att samla ihop 300 gb på en kväll om man är ihärdig och trotsar kylan. Men sen har jag ett mediearkiv oxå på några gb med högupplöst musik och sånt som inte går att streama. Egna inspelningar oxå.

Ja då förstår jag att du behöver en gigantisk backup!

För oss vanliga dödliga räcker 1 TB på Onedrive (som man får med Office 365 som jag ändå måste ha till jobbet).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Själv har jag enbart bilder + diverse dokument (alltså digitala kvitton, "bra-o-ha"-filer och skannade fysiska dokument) i googles moln. Allt annat faktiskt viktigt och oumbärligt, finns som fysiska kopior i huset där de överlever brand.

Men jag är uppriktigt intresserad av vad för typ av data folk faktiskt klassificerar som så pass viktigt att det är värt tid och resurser att backa upp så petnoga? När man läser genom tråden här verkar det som många skulle dö i apokalypsen och fortfarande ha kvar sin "viktiga" data.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sharepoint är ett otyg att ta backup av. Om du ska ha mer granulära möjligheter än rena katastrofbackuper (kunna återställa hela lösningen) behöver du professionell (och dyr) backupprogramvara i stil med Veeam Backup and Replication.

Tack för tipsen! Verkar faktiskt som att Veeam har gratis Sharepoint backup för upp till 10 användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Men jag är uppriktigt intresserad av vad för typ av data folk faktiskt klassificerar som så pass viktigt att det är värt tid och resurser att backa upp så petnoga? När man läser genom tråden här verkar det som många skulle dö i apokalypsen och fortfarande ha kvar sin "viktiga" data.

Bilder och filmer på familjen. Dokument rörande barnen, deras skolor, etc. Intyg, typ betygskopior, osv. Kreativa alster typ mindre programmeringsprojekt, egenkomponerad musik, med mera. Det som tar plats är ju filmer och foton, alla övriga dokument etc får väl plats på 1 optisk skiva. Har även backup på iTunes och lite annat som jag egentligen kan förlora, men är jobbigt att fixa i ordning utan backup. Förr gjorde jag även backup på Mail, men slutade med det när jag började använda Gmail, ungefär.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Men jag är uppriktigt intresserad av vad för typ av data folk faktiskt klassificerar som så pass viktigt att det är värt tid och resurser att backa upp så petnoga? När man läser genom tråden här verkar det som många skulle dö i apokalypsen och fortfarande ha kvar sin "viktiga" data.

Självklart "Better safe than sorry"!
-Måste ju finnas något kvar till de stackare som, mot all förmodan, kanske överlever apokalypsen! Se det som digitala grottmålningar eller runtavlor från en då sedan länge svunnen tid!

I mitt fall huseras det flera backuper, även några med delar av backuper från andra personers data, så därav lite viktigare med hängslen+livrem.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Alternativ till google drive

Sparar viktiga filer på en egen server med raid10.
En del bilder och filer ligger också på Google drive, jag skulle dock vilja
byta ut Google drive mot någon tjänst med mer respekt för min data.
Någon som har ett tips på en betald backup tjänst som bryr sig om sina kunders data?

Ett alternativ för att spara bilder för framtiden skulle kunna vara M-DISK.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Kör NAS i RAID1 och SyncBackFree som körs varje natt på mina datorer. På telefonen kör jag Google drive

Permalänk
Medlem

Windows 10 egna image backup, mest för att man har mycket VST/musik relaterat man inte pallar installera om, Steam går ju att bara kopiera över, nästa gång installerar man bara Steam och ersätter, Steam kan "laga/reparera" och det verkar funka.
Borde kanske försöka mig på andra tips från detta tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jetblack:

Men jag är uppriktigt intresserad av vad för typ av data folk faktiskt klassificerar som så pass viktigt att det är värt tid och resurser att backa upp så petnoga? När man läser genom tråden här verkar det som många skulle dö i apokalypsen och fortfarande ha kvar sin "viktiga" data.

Jag känner mig också träffad
Jag är delvis överförsiktig pga tidigare "trauma" -- har åtminstone två gånger förut blivit av med allt jag haft (varav minst en gång var 100% mitt fel, sabbade partitionerna för att testa Linux utan att ha koll omkring millenieskiftet). Om det inte hade hänt så skulle jag t ex ha kvar grejer från när jag var 12 år och satt och lekte med 3D-modellering, vilket jag gärna skulle ha suttit och kollat på idag!
Jag har dock faktiskt lite prylar kvar från starten av NordicHardware.com daterat slutet av 2000, så även om jag inte har allt kvar från den tiden så har jag tydligen saker som är nästan 20 år.

En del grejer jag har och inte vill bli av med är egenskapad musik (även om jag inte kommit långt där ännu -- dock även relaterade smågrejer som riff och övningsprylar), sådant jag fotat (inkl många GB RAW-data för astrofoto), musikbiblioteket, c:a 15 års programmeringsprojekt, data till elektronikprojekt (kretskortslayouter och kretsschemat, designinfo, 3D-modeller m.m.), studierelaterade filer och massvis av annat blandat.

Offsite-backup ser jag som ganska viktigt i och med hur lite som krävs för att sabba allt jag har hemma. Ett blixtnedslag skulle kunna räcka för att förstöra både interna och externa diskar, och därmed all min data om jag inte hade offsite-backup. Brand är ju ett annat exempel -- ingen räknar med att det ska hända dem, men nog är det något som händer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Expertgissare

Ni som har era foton och videor sparade i molnet, har ni det rakt upp och ner eller krypterar ni allt så ingen kan snoka?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Alla enheter jobbar mot filserver (Win server 2016 VM på en HP MicroServer Gen8) som i sin tur backas mot en NAS (QNAP TS219P) nattligen.

Den datan krypteras lokalt och backas sedan veckovis till Azure.

Så 3-2-1, tre kopior av datan (filserver-NAS-offsite), 2 separata enheter hemma (filserver och NAS), 1 offsite (Azure).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Ni som har era foton och videor sparade i molnet, har ni det rakt upp och ner eller krypterar ni allt så ingen kan snoka?

Jag krypterar mitt lokalt. Jag förutsätter att data är röjd när den lämnar min enhet.