Asus ROG Zephyrus G14 – Ryzen 9 4900HS och Geforce RTX 2060 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

50db i spel.. en dammsugare

Brukar bli så när formfaktorn måste vara så pass liten att man måste ha små fläktar som går på högvarv för att datorn inte ska smälta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Gaaaaaahhh!!! VILL HA!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Min stackars I7 4790K sitter och snyftar "Jag är inte seg, Jag är inte seg!".

4000 serien tillsammans med en Egpu och det finns ingen anledning för vardags Gamern att ens fundera på stationär + Laptop.

Har 4790k med. Tänkte köpa en Ryzen, men nu när hela samhället typ går åt helvete så får jag nöja mig med den ett litet tag till.

Men måste ändå säga att vi gjort ett bra köp. 4790k har inte svikit mig än. Kör i höha upplösningar när jag spelar så det spelar inte så stor roll ändå.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Har 4790k med. Tänkte köpa en Ryzen, men nu när hela samhället typ går åt helvete så får jag nöja mig med den ett litet tag till.

Men måste ändå säga att vi gjort ett bra köp. 4790k har inte svikit mig än. Kör i höha upplösningar när jag spelar så det spelar inte så stor roll ändå.

4790K funkar väldigt bra än idag för spel och lättare produktiva saker har haft min sedan den lanserades så det har blivit några år nu.

Men det känns sjukt att säga att en liten 14 tums laptop är mycket starkare än en kraftigt överklockad stationär.

Världen är upp och ner, Kunde tro att man var i Australien.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

4790K funkar väldigt bra än idag för spel och lättare produktiva saker har haft min sedan den lanserades så det har blivit några år nu.

Men det känns sjukt att säga att en liten 14 tums laptop är mycket starkare än en kraftigt överklockad stationär.

Världen är upp och ner, Kunde tro att man var i Australien.

Ja fast den är ju typ 6 år gammal nu. Det borde hända lite på den tiden. Det är ju sjökt att utvecklingen gick så sakta fram tills nu.

De fyrakärniga i7:orna som intel släppte efteråt som 7700k osv gav ju verkligen inget mervärde. Va ju bara att klocka upp prollen ett par snäpp så va det knappt någon skillnad.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jävlar alltså. Såg LTT-videon också. Min nyinköpta MBP 16" med i9-9880H är ju typ ivägsprungen.

Inte undra på att man hittat strängspår på ett ev. skifte till AMD i kommande macar. Spela roll om det bara är något år kvar till ARM-skiftet, när Intel blir piskade så pass hårt så måste de ju bara byta lag, antar jag.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

SÅJA! Som jag har längtat efter swecs review av 4000 mobile serien! Har nu en 17" Asus GL702ZC med ryzen 1600(första laptoppen med stationär ryzen cpu). Den e rätt bra men man märker att det var lite av en testlaptop då man måste tweaka den rätt rejält för att den inte skall smälta ihop. Blir en nice uppgradering detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Brukar bli så när formfaktorn måste vara så pass liten att man måste ha små fläktar som går på högvarv för att datorn inte ska smälta.

Onekligen. Det är trots allt en relativt tunn 14"-dator med samma prestanda som intels 90W-CPU, och dessutom med diskret grafik. 50 dB är rätt imponerande med det i åtanke.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Man kan ju få en viss ide genom att jämföra CineBench R20-testerna med referensvärden för t. ex. 3700X. Mitt exemplar av 3700X inom parentes.

Singeltråd 4900HS: 484
Singeltråd 3700X: 495 (504)

Multitråd 4900HS: 4045
Multitråd 3700X: 4573 (4673)

En 4900H på 45W kommer nog ännu närmre.

Det är inte utan att man blir sugen på ny jobb-laptop. Denna fast utan diskret GPU, med 32GB RAM och en bra lösning för dockning hade inte varit fel som utvecklingsburk. Jag skulle nog kunna leva med en desktop-APU med den här prestandan också, särskilt om den håller sig på 45W.

Åh fy, det var ju inte dåligt alls. Håller med att det skapar lite ha-begär!

Permalänk
Medlem

Jäklar va läcker den är!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Grattis AMD återigen för ett lyckat arbete!

Denna såg riktigt snygg ut för va en liten monster laptop. Undra va för prestanda den hade fått om AMD valde Navi istället för Vega? Jag kan nog nästan gissa mig till dubbelt så mer prestanda typ kanske.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Trevlig maskin! Kör ju stationärt och har inget behov alls av en laptop men hade jag haft behov av att lira lite på resande fot tex hade jag nog slagit till på denna. Skriker inte 1337 men har mycket godis under huven ändå och utan att vara speciellt otymplig och skärmen verkar riktigt trevlig. Tycker Asus har gjort en bra avvägning här faktiskt. Tummen upp!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av talonmas:

Japp, precis så. Min gamla Lenovo ThinkPad har det med. Där har de vågat designa piltangenterna strax nedanför och brutit rektangeln som alla andra strävar efter (rent visuellt hur layouten är).

Hoppar väldigt mycket fram o tillbaks i text när jag kodar. Måste ha riktig piltangent samt home/end o page up/down. Blir tokig annars. Självklart en vanesak men jag tänker inte vänja om mig nu

(Sen när jag spelar massa retro spel så styrs många endast via piltangenterna. Måste ha riktiga då)

Bara köpa XMG då

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Väntar med spänning på de billigare APUerna i samma serie.

Permalänk
Medlem

Hoppas fler än asus kommer med presentationer snart. Betalar inte 22k för nånting med Asus på tyvärr.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

AMD is back! Ser mörkt ut för Intel på den bärbara marknaden!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Icke så, Nvidia kommer snart med en uppdatering till Turing, nu när Pascal-kon är färdigmjölkad. https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-planning-a-Turing-based-...

Det gäller bara att de har tillräckligt bra prestanda så att den högre prestandan täcker upp den ökade kostnaden, eller så måste nVidia övertyga Intel om att sänka priset på sina processorer. Ingen kommer vilja lägga dubbelt så mycket pengar och ta risken med ökad komplexitet om inte prestandan är där. Särskilt som CPU-prestandan är densamma eller sämre hos intel.

Eller för att ställa frågan i ett annat ljus: Om en Laptop har denna AMD APU, vilket grafikkort skulle då vara värt pengarna för att få bättre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Finns det thunderbolt?

Skrivet av Aphex:

Nej. Intel-grej.

Mja, det är ju fritt nuförtiden, men det är upp till tillverkarna av moderkorten/datorerna om det skall med. Väldigt få som gjort nåt på amd-sidan fortfarande, asrock tillhör väl undantagen. Då på stationära alltså, men på laptops känns det ju viktigare...
Annars får man väl vänta på USB4 som är baserat på TB3:
https://newsroom.intel.com/news/intel-takes-steps-enable-thun...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Emil Hansson:

Vårt exemplar har inte samma "problem" utan förbrukar mellan 11-12 W i idle på skrivbordet.

Strax över 10 W i idle verkar ju även gälla Intels H-modeller. Har det verkligen inte varit någon utveckling här sedan lansering av Haswell? Drog igång en 15" ASUS ROG från sent 2014 med i7-4710MQ (47 W TDP) och GTX860M, den pendlar mellan 13-14 W i idle medan Dell XPS 15 från sent 2013 med i7-4702MQ (37 W TDP) och GT750M ligger rätt snarlikt (fast här drar nog 3200x1800 skärmen mer än 1920x1080 i ROG:en).

En sak som ändå måste blivit bättre är att dagens CPUer och GPUer är mycket snabbare på att gå tillbaka till idle, för batteritiden har gått upp om man gör något annat än stirra på bakgrundsbilden i idle. I.o.f.s. har kapaciteten på batterier ökat lite.

Ändå förvånande vad som drar >10 W i idle, borde ju inte vara CPU-delen då dessa är extremt effektiva på att power-gate:a delar som inte används.

Blir riktigt spännande att se U-modellerna av Ryzen 4000-serien, där har det hänt lite mer när det kommer till strömsparfunktioner. Har en 14" Dell Latitude 7400 som jobbdator, den rapporterar endast 3,5 W i vila. Det gör saken ännu märkligare, RAM borde inte skilja så mycket på den punkten, är samma typ av SSD (M.2 SSD:er), ungefär samma storlek på skärm (och är en 1920x1080). <4 W vs 10-11 W är rätt stor skillnad!

Mätte inte utan använda mig i detta fall av vilken effekt batteriet rapporterar. Batteritiden är dock väl över 10 timmar även i praktiken

50 dB ljudnivå var ju inte så roligt. Inte så att du kan köra ett snabbskott och jämföra ljudnivå i Blender, dels med CPU-rendering (som i princip enbart belastar CPU) och dels med GPU-rendering (som i princip bara belastar GPU). När jag testade föregångaren med Ryzen 3750H och GTX1660Ti var det märkligt nog CPU-fläkten som väsnades mest.

Latitude 7400 uppmättes till 37 dB av Notebookcheck, någonstans där går i alla fall min smärtgräns för något man sitter dagligen och jobbar med. För spel kan man "lösa" problemet med lurar, så där är 50 dB "OK", men det är ju en rejäl show-stopper på en arbetsmaskin man primärt köper för att lasta CPU hårt (att köpa en CPU med 8 kärnor känns rätt meningslöst om man primärt ska surfa och kolla film).

Slutligen, du skriver

Citat:

För den prestanda som Zephyrus G14 ändå levererar är värmeutvecklingen inte några som helst problem, då modellen håller sig sval vid traditionella användningsområden och även vid spelande. Scenariot vi testar är absolut worst case scenario så värmeutvecklingen som genereras i testet kommer användaren i praktiken väldigt sällan om inte aldrig att stöta på vid normal användning.

Får inte riktigt ihop det då spel är extremt krävande för kompakta enheter just då det är en av rätt få laster som samtidigt belastar CPU och GPU hårt. För en spellaptop är ju det normalfallet, inte ett udda fall.

TomsHardware uppmätte ju faktiskt några grader högre temperatur än dina siffror, det just under spelande.

We measured skin temperatures while running the Metro Exodus stress test to get an idea of how hot the Zephyrus G14 gets while gaming. Towards the end of the test, the center of the keyboard, between the G and H keys, measured 43.4 degrees Celsius (110.1 degrees Fahrenheit), but the touchpad was cooler at 27.2 degrees Celsius (81 degrees Fahrenheit). While playing Control, I found that the keys around ASDF got quite hot and were sometimes uncomfortable.

Det markerade låter ju som en designmiss från ASUS sida.

Skrivet av Snubb1:

Jag blev intresserad av silent-läget och undrar vad det innebär och hur det aktiveras?
Är silent-läget styrt via hårdvara eller mjukvara?
Trevligt att äntligen se en AMD laptop med högre skärmupplösning än 1080p.
Batteritiden var helt okej vilket även prestandan var.
Väntar på att u-serien testas då jag avskyr fläktljud.
Jag uppskattade att även iGPU testades.

Bäst om @Emil Hansson svarar på den. Gissar dock att det fungerar som på Zephyrus modellen innan med 3750H, man ställer in det via medföljande programvara.

där tappade man dock rätt mycket både GPU och CPU prestanda om man körde silent
Skrivet av Gruarn:

Det gäller bara att de har tillräckligt bra prestanda så att den högre prestandan täcker upp den ökade kostnaden, eller så måste nVidia övertyga Intel om att sänka priset på sina processorer. Ingen kommer vilja lägga dubbelt så mycket pengar och ta risken med ökad komplexitet om inte prestandan är där. Särskilt som CPU-prestandan är densamma eller sämre hos intel.

Eller för att ställa frågan i ett annat ljus: Om en Laptop har denna AMD APU, vilket grafikkort skulle då vara värt pengarna för att få bättre prestanda?

Nvidia kunde "mjölka" MX150/250 i över tre år, så lång tid har det tagit för den första iGPU att komma ikapp. En orsak att dessa blivit så vanliga är dels att de startar på 10 W (finns också en 25 W konfiguration) så de går att stoppa in i Ultrabooks. Den andra viktiga orsaken är att Nvidia verkar i praktiken ge bort dessa kretsar, det går att hitta dessa kretsar i riktiga budgetbyggen.

Ska man se något positivt är väl att man nu får en lägstanivå motsvarande MX350 (som är baserad på samma krets som GTX1050, MX150/250 använder samma krets som GT1030).

Men även efter denna lansering finns en poäng även med MX150: Nvidia totaldominerar GPGPU med sitt CUDA. Utbildningar kring GPGPU använder nästan uteslutande CUDA, program som Matlab (och dess opensås motsvarighet Octave) stödjer enbart CUDA för GPU-accelerering (och även en MX150 står sig väl mot 8-kärninga x86 CPUer i den typen av last), de stora programen för 3D-rendering och filmredigering stödjer i första hand CUDA.

Jobbar man med maskininlärning finns också en poäng med att säkerställa Nvidia GPU i sin bärbara: även om man lär köra de färdigutvecklade sakerna på en server eller "molnet" är det ju värdefullt att kunna köra samma kod (vilket i praktiken kommer innefatta CUDA) även på sin bärbara.

Hade ASUS enbart tänkt den dator som testas i artikeln som riktad mot spel; varför kör den då inte en AMD GPU? AMD och Intel skulle behöva samarbeta just kring GPGPU stödet, för just nu är det i praktiken Nvidias spelplan.

Har inte sett att någon av de som så här långt testat 4900HS kör någon form av GPGPU på iGPUn. AnandTech brukar alltid testa sådant, men de har inget test uppe än. Har själv testat föregångaren med Ryzen 3750H, även där satt det en Vega-baserat GPU, GPU-rendering fungerade varken under Windows 10 eller Ubuntu med den GPU. Skulle vara väldigt intressant att veta om det fortfarande är fallet, om det är så finns ju tyvärr en poäng med MX150/250 även för U-serien av Renoir (självklart inte för alla, men för de som har nytta av GPGPU och föredrar ultratunna).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mille74:

Skulle gärna se att Asus körde med 102/105-ISO [1] tgb istället för 101/104-ANSI [1], detta enligt mina observationer i butik samt enligt andra [2]. Kanske bara jag som är gammal och gaggig, men för mig blir det problem vid byte mellan "mina" olika setups om tgb-layout skiftar. Tyvärr har jag inte sett något svar från Asus på frågan. Tyvärr gör det att Asus med största sannolikhet faller bort i val av eventuell ny laptop.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout#/media/File:Phy...
[2] https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/cuawdp/why_are_there_n...

Möjligen att underliggande orsak är samma här, d.v.s. gammal och gaggig. Men är också väldigt intresserad av ett svar från ASUS kring detta, för man verkar ha gjort detta byte över hela linjen!

Tanten har varit väldigt nöjd med sin ASUS Zenbook. Efter 5 år i service fick den kasta in handduken p.g.a. en olycka med utspilld vätska rakt ned i tangentbordet. Var bara att åka till närmaste butik för att skaffa en ny, men det stöp just på att ANSI-tangentbord känns som en total show-stopper.

Endera är det bara vi, annars måste ASUS ha börjat ana ett tapp i marknadsandel inom EU. Nu får det nog bli en XPS13 eller liknande, kostar mer och hon ville helst ha en ny Zenbook. Problemet är att många växlar mellan jobbdator och hemdator, det behöver inte vara perfekt match mellan tangentborden, men att växla mellan ANSI och ISO fungerar illa.

Växlar själv mellan Latitude, Surface Pro och MBP (alla kör med ISO-layout). Är in mindre omställning, men fullt hanterbart.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte att recensenten skriver "Just enkeltrådad prestanda är ett område där Intel fortsatt har ett övertag ställt mot AMD."
Ser verkligen inte alls ut så om man ser till tester här eller på andra siter.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

@Yoshman:

Skrivet av Yoshman:

Ändå förvånande vad som drar >10 W i idle, borde ju inte vara CPU-delen då dessa är extremt effektiva på att power-gate:a delar som inte används.

Blir riktigt spännande att se U-modellerna av Ryzen 4000-serien, där har det hänt lite mer när det kommer till strömsparfunktioner. Har en 14" Dell Latitude 7400 som jobbdator, den rapporterar endast 3,5 W i vila. Det gör saken ännu märkligare, RAM borde inte skilja så mycket på den punkten, är samma typ av SSD (M.2 SSD:er), ungefär samma storlek på skärm (och är en 1920x1080). <4 W vs 10-11 W är rätt stor skillnad!

Det är svårt att svara på exakt vad som ger den förbrukningen vid vila. Just CPU brukar inte vara boven utan det kan handla om potentiellt strömläckage från diverse komponenter och ju fler komponenter inuti datorn desto högre potential att strömläckage uppstår någonstans.

Vi gjorde däremot lite mer tester angående strömförbrukningen i idle och noterade att om vi inaktiverar Geforce RTX 2060 landar strömförbrukningen i idle på runt 30 W. Aktiverar vi återigen Geforce-kortet sjunker förbrukningen till 11-12 W. Vad det beror på är svårt att säga utan vidare utredning men det känns som att den inbyggda grafikdelen har något att göra med problemet.

Skrivet av Yoshman:

50 dB ljudnivå var ju inte så roligt. Inte så att du kan köra ett snabbskott och jämföra ljudnivå i Blender, dels med CPU-rendering (som i princip enbart belastar CPU) och dels med GPU-rendering (som i princip bara belastar GPU). När jag testade föregångaren med Ryzen 3750H och GTX1660Ti var det märkligt nog CPU-fläkten som väsnades mest.

Efter ett flertal rundor CPU-rendering i Blender mäter vi en maximal ljudnivå på 39,7 dBA. Under dom första två renderingarna stannade fläktarna i sitt lägsta varvtal vilket visar 36 dBA på mätaren.

Vid GPU-rendering varvar fläktarna snabbt upp till högsta nivå och mätaren visar 50,2 dBA under större delen av renderingen.

Skrivet av Yoshman:

Latitude 7400 uppmättes till 37 dB av Notebookcheck, någonstans där går i alla fall min smärtgräns för något man sitter dagligen och jobbar med. För spel kan man "lösa" problemet med lurar, så där är 50 dB "OK", men det är ju en rejäl show-stopper på en arbetsmaskin man primärt köper för att lasta CPU hårt (att köpa en CPU med 8 kärnor känns rätt meningslöst om man primärt ska surfa och kolla film).

Generellt sett tillåter tillverkare högre fläkthastigheter på just spelorienterade modeller med hörlurar eller headset i åtanke då man sällan sitter och spelar utan ljud.

På arbetsstationer eller datorer med mer fokus på foto- eller videoredigering samt annat skapande som fortfarande kräver högpresterande hårdvara har man ofta ett större fokus på att hålla ljudnivåerna nere.

Skrivet av Yoshman:

Det markerade låter ju som en designmiss från ASUS sida.

Det stämmer att tangenterna i mitten av tangentbordet kan bli varma och i våra tester når G- och H tangenterna ca 43 °C medans WASD-tangenterna håller sig runt 37-38 °C. Varmt men inte obehagligt varmt.

Skrivet av Snubb1:

Jag blev intresserad av silent-läget och undrar vad det innebär och hur det aktiveras?
Är silent-läget styrt via hårdvara eller mjukvara?
Trevligt att äntligen se en AMD laptop med högre skärmupplösning än 1080p.
Batteritiden var helt okej vilket även prestandan var.
Väntar på att u-serien testas då jag avskyr fläktljud.
Jag uppskattade att även iGPU testades.

Silent läget kan aktiveras via den inbyggda ROG-programvaran från Asus. Det finns en dedikerat tangent med Republic of Gamers-Logotypen som kan användas för att starta programmet och där går att att välja mellan ett flertal prestanda-lägen. Iom tidsbegränsningar hade vi inte möjlighet att gå djupare in på programvaran och dess funktioner.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

När finns den tillgänglig i Sverige?

Är det inte möjligt på något sätt att stänga av fläkterna i idle? Låter lite jobbigt att de är igång och snurrar hela tiden.

Den släpps sista maj i Sverige. Finns på Prisjakt från idag.

Det kommer bli ett köp för mig då min Surface 4 håller på att ge upp och jag sålt av min desktop setup.

Frågan är vad som är mest värt, GTX 1660Ti eller RTX 2060, hur mycket mer spelprestanda för drygt 2500 kr blir det egentligen?
Lägre temps/ljud med 1660 kanske? Vore intressant att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Den släpps sista maj i Sverige. Finns på Prisjakt från idag.

Det kommer bli ett köp för mig då min Surface 4 håller på att ge upp och jag sålt av min desktop setup.

Frågan är vad som är mest värt, GTX 1660Ti eller RTX 2060, hur mycket mer spelprestanda för drygt 2500 kr blir det egentligen?
Lägre temps/ljud med 1660 kanske? Vore intressant att veta!

Ska lämna till min Huawei Matebook 13 imorgon som jag inte är nöjd med.

Kommer bli Asus G14 men synd att den kommer så sent till Sverige och priserna är ju helt galna också tycker jag.
Just nu lutar det åt RTX 2060 Max Q för mig, men om 1660 TI gör bra ifrån sig på tester så kanske blir den istället.
Jag tar hellre lägre temp/ljud än mer prestanda om det inte skiljer många fps

Värstingen med 4900HS och 120hz skärm kostar typ 1500 dollar i USA och den verkar inte ens finnas här. Komplett ser ut att ha 1440p med 60 ghz och 32gb men för 25 000kr, wtf

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Sjusovarn

Hur många procent snabbare räknar man att 4900H kommer vara?

Permalänk
Medlem

En dealbreaker är ingen Ethernet. Vad är poängen med 120hz och värsting specc när trådlösa anslutningen totalt förstör. Har ingen bra erfarenhet av trådlös uppkoppling i FPS så som csgo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAD:

Man kan ju få en viss ide genom att jämföra CineBench R20-testerna med referensvärden för t. ex. 3700X. Mitt exemplar av 3700X inom parentes.

Singeltråd 4900HS: 484
Singeltråd 3700X: 495 (504)

Multitråd 4900HS: 4045
Multitråd 3700X: 4573 (4673)

En 4900H på 45W kommer nog ännu närmre.

Det är inte utan att man blir sugen på ny jobb-laptop. Denna fast utan diskret GPU, med 32GB RAM och en bra lösning för dockning hade inte varit fel som utvecklingsburk. Jag skulle nog kunna leva med en desktop-APU med den här prestandan också, särskilt om den håller sig på 45W.

Varför nu 45w om du kör desktop? Då försvinner ju hela poängen med att ha en desktop. Kan man lika gärna köra någon mini barebone eller koppla laptopen till en skärm.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Emil Hansson:

Det är svårt att svara på exakt vad som ger den förbrukningen vid vila. Just CPU brukar inte vara boven utan det kan handla om potentiellt strömläckage från diverse komponenter och ju fler komponenter inuti datorn desto högre potential att strömläckage uppstår någonstans.

Vi gjorde däremot lite mer tester angående strömförbrukningen i idle och noterade att om vi inaktiverar Geforce RTX 2060 landar strömförbrukningen i idle på runt 30 W. Aktiverar vi återigen Geforce-kortet sjunker förbrukningen till 11-12 W. Vad det beror på är svårt att säga utan vidare utredning men det känns som att den inbyggda grafikdelen har något att göra med problemet.

En uppenbar observation (även om det i detta fall är alldeles för få modeller för att dra någon definitivt slutsats) är ju att de modeller som drar >10 W alla är utrustade med en dGPU.

Känns ändå konstigt att dessa kretsar inte kan gå ner i ett läge där de drar väldigt nära noll ström då de inte alls används i många lägen, t.ex. vid filmvisning. Just att strömförbrukningen får upp om man deaktiverar dGPU har jag sett andra också rapportera, gissningar där är att det orsakas av att dGPUns strömsparfunktioner inte fungerar korrekt om man inte har drivrutiner installerade samt dessa aktiverade.

Som kuriosa, körde Intels Power Gadget på min Surface Pro 4 (i7-6650U och 16 GB RAM). Där kan man se strömförbrukning uppbruten på CPU-paketet (som med Quick Sync accelererad YouYube uppspelning endast drar 1,5 W), RAM (0,7 W i detta fall) samt övriga kontrollkretsar (endast 0,1 W). På just SP4 råder inga tvivel om att skärmen är den största strömboven, går att fördubbla batteritiden i lätt last genom att dra ned ljusstyrkan till minimum.

Dold text

Men uppdelningen ovan gör det än mer förvirrande vad som drar mer i gaming-laptops, är egentligen bara dGPU-delen kvar... Detta gör mig än mer spänd på att se tester på Renoir U-serie! Om det verkligen är dGPU som är boven borde det finnas plats för prestandaorienterade bärbara med H-serie kretsarna. Prestanda hos iGPU lär kraftigt begränsas i U-serien, trots snarlik teoretisk kapacitet. GPU prestanda hos 25 W konfiguration av i7-1065G7 (Ice Lake) är ungefär 40 %(!) högre jämfört med 15 W konfiguration, där handlar det ju om exakt samma krets.

Skrivet av Emil Hansson:

Efter ett flertal rundor CPU-rendering i Blender mäter vi en maximal ljudnivå på 39,7 dBA. Under dom första två renderingarna stannade fläktarna i sitt lägsta varvtal vilket visar 36 dBA på mätaren.

Vid GPU-rendering varvar fläktarna snabbt upp till högsta nivå och mätaren visar 50,2 dBA under större delen av renderingen.

Fick det omvända förhållandet på Zephyrus modellen med GTX1660Ti och Ryzen 3750H, körde om flera gången för sett till TDP-värdena borde GPU-rendering väsnas mer med så var inte fallet där.

Men resultatet du fick är för egen del ljuv musik, håller primärt på med saker som lastar CPU-delen. Fast allt mer går ju allt lägga ut i "molnet" (som i praktiken kan vara en privat stationär på tillräckligt avstånd för att man ska slippa höra den).

Var denna semi-passiv? Även om den inte var det lär vi se detta hos U-modeller. Min Latitude aktiverar inte fläkten innan 80 ℃ vilket i praktiken gör den ljuslös för "normalt" arbete. Den verkar kunna klara sig helt passivt om bara en kärna lastas full ut, vilket innefattar surf, kodredigering och liknande.

Finns ju inget som borde hindra AMDs U-serie CPUer att fungera på samma sätt, i alla fall när de körs i 15 W TDP (precis som Intel kan de också köras i cTDP-up med 25 W, vilket de flesta U-modeller med 2000/3000 använde).

Kort och gott: Renoir ser verkligen ut att vara en krets som på allvar är ett alternativ till Intels mobilplattform. Intel lär ha bråttom att få ut Tiger Lake nu!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Malaka:

En dealbreaker är ingen Ethernet. Vad är poängen med 120hz och värsting specc när trådlösa anslutningen totalt förstör. Har ingen bra erfarenhet av trådlös uppkoppling i FPS så som csgo.

Det behöver väl egentligen inte vara någon dealbreaker. Det finns kompetenta USB till Ethernet-adaptrar som funkar i princip lika bra som sådana som sitter på moderkortet.

Jag tänker att den här datorn är för den som både vill ha en dator som går att spela data på hemma (där man kanske lämnar sin dongel), men även vill ta med den ut för att göra annat på datorn än att spela med den.

För den som bara sitter hemma och spelar så är ju en desktop ett bättre val.

Men om man behöver koppla in sig på Ethernet när man är på språng (om man t.ex. är som jag och jobbar med IT) så är det absolut ett minus. Inte nödvändigtvis en dealbreaker dock.

Permalänk

Jag hade varit sugen på en G14 om en vit med RTX 2060 hade kommit till sverige...