Cadence: "DDR5 ser dagens ljus under 2020"

Permalänk
Melding Plague

Cadence: "DDR5 ser dagens ljus under 2020"

Trots att minnesstandarden inte färdigställts talar designföretaget redan om 512 GB minne per kanal och hastigheter på 5 600 MHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pris, prestanda, timings... ska faktiskt bli något intressant att se hur det blir i början.

Jag tippar att det blir som alla andra lanseringar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så med lite tur så håller AM4 framtill 2022. Hoppas vi kan se fram emot Ryzen 4000 och 5000 på samma plattform.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det är alltid slö utrullning i början. Min personliga reflektion över det är att det ofta har att göra med att folk blandar ihop timings och absoluta latanser. De ser att timings är slappare på nya standarden och drar då felaktigt slutsatsen att den nya standarden har högre absoluta latenser, vilket inte har ett dugg med enbart timings att göra, utan man måste väga in hastigheten på minnena också.

Nedan finns en sida där man kan räkna ut absoluta latenser

https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Jag önskar att fler kände till den och liknande sidor, då timings ställt för sig själv är en värdelös indikator på precis allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag har verkligen ingen lust att vänta två år till tills de släpper konsumentplattformar med DDR55. Mitt Haswell-E system är redan sex år gammalt.

Tyvärr kommer DDR5 stickor bli dyrt inledningsvis.

Permalänk
Medlem

Får blir att vänta med datoruppgradering till 2021 då. Man vill ju ha DDR5 helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är alltid slö utrullning i början. Min personliga reflektion över det är att det ofta har att göra med att folk blandar ihop timings och absoluta latanser. De ser att timings är slappare på nya standarden och drar då felaktigt slutsatsen att den nya standarden har högre absoluta latenser, vilket inte har ett dugg med enbart timings att göra, utan man måste väga in hastigheten på minnena också.

Nedan finns en sida där man kan räkna ut absoluta latenser

https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Jag önskar att fler kände till den och liknande sidor, då timings ställt för sig själv är en värdelös indikator på precis allt.

Tror snarare det handlar om pris att utrullningarna tar tid. Först med tekniken är de dyra plattformarna, inte mainstream. Sen tillkommer att nya minnen oftast är dyrare än de gamla som finns på lagerhyllan osv. Först när produktion slagit om storskaligt och lagren av gamla minnen sinar så tippar det över och det billiga alternativet är den nya standarden, och då slår det igenom på bred front. Allt som allt tar det ju tid

Men absolut, det du säger om timings överlag håller jag med om

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Tror snarare det handlar om pris att utrullningarna tar tid. Först med tekniken är de dyra plattformarna, inte mainstream. Sen tillkommer att nya minnen oftast är dyrare än de gamla som finns på lagerhyllan osv. Först när produktion slagit om storskaligt och lagren av gamla minnen sinar så tippar det över och det billiga alternativet är den nya standarden, och då slår det igenom på bred front. Allt som allt tar det ju tid

Men absolut, det du säger om timings överlag håller jag med om

Ja, jag kanske har lite konfirmeringsbias där då jag verkligen stör mig på detta och tycker mig ha sett det både vid skiftet från DDR2 till DDR3 och från DDR3 till DDR4.

Kanske vore bättre om det fanns ett abstraktionslager i UEFI så att det man ser är vad resultatet blir i absolut latens, givet en viss frekvens, och primärtimings skulle då istället förklaras som "primärlatenser" på förpackningen, vilket ju faktiskt även kan vara till hjälp vid överklockning då det är lättare att få ett hum om vad minnena klarar om man vet absoluta latenser. Men inser också att det skulle vara en hel del bök och förvirring kring en sådan implementation så det blir nog inget av det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Jag önskar att fler kände till den och liknande sidor, då timings ställt för sig själv är en värdelös indikator på precis allt.

Det här är nytt för mig, har du tips på fler sidor som är värda att bokmärka? Alla kategorier.

Ska man skriva in dubbla hastigheten jämfört med ramminnena på grund av "Double Data Rate"?

Jag har hört att Ryzen gillar snabba minnen, är det egentligen absoluta latensen som menas?

Permalänk
Medlem

Hoppas jag tillåter mig att uppgradera till DDR4 i år. Dreglar efter ny prolle. Så det får gjärna bli ett prisdropp.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

vi kommer nog se ramdisk som vardaglighet i mellansegmentet då folk har 32-64gb hela spel kommer laddas in

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Får blir att vänta med datoruppgradering till 2021 då. Man vill ju ha DDR5 helt klart.

Tyvärr så ser det ut som det är 2022 som gäller för oss vanliga konsumenter. Vet inte om mitt 1080 och I7 6700K klarar sig så länge men håller tummarna. Känns löjligt att uppgradera 2021 och sen bli tvungen igen 2022

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexman:

vi kommer nog se ramdisk som vardaglighet i mellansegmentet då folk har 32-64gb hela spel kommer laddas in

Fast redan nu så är spelen en bit över 100 gb om vi nu inte pratar mindre indiespel. Ska man ha en AAA titel så får man räkna med 100-200 gb.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Därtill lämpar sig DDR5 även för att staplas i 3D-kretsar och för den nischade LRDIMM-marknaden

Vet inte om jag skulle kalla LRDIMM för nischad, tillverkas massiva mängder av dessa för att driva "molnet", brukar ju vara 0,5-2TB per server.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ska man skriva in dubbla hastigheten jämfört med ramminnena på grund av "Double Data Rate"?

Baserat på resultatet man får så ser det ut som att man ska skriva in den effektiva frekvensen, d.v.s. 3000 MHz för DDR4-3000, och inte den verkliga frekvensen som egentligen är 1500 MHz för DDR4-3000.

Skrivet av Saddl3r:

Jag har hört att Ryzen gillar snabba minnen, är det egentligen absoluta latensen som menas?

Snabba minnen är alltid bra, det är inte unikt för Ryzen utan gäller för alla moderna "skrivbordsprocessorer". Över lag vill man så klart ha så hög frekvens som möjligt med så låg latens som möjligt, men vad som är viktigast kan variera beroende på situation. Absolut latens är dock bara en del av ekvationen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Börjar närma oss gränsen för vad som är möjligt i hastighet för minneskretsarna om vi inte börjar multiplexa signaler till olika kretsar på samma buss eller koda datan.

5600 MHz DDR = 2.8 GHz = Ca 10 cm per nanosekund i vakuum. Blir något lägre i PCB, 6-8 cm per nanosekund.

1 GHz = en nanosekund per klockslag.

Högre minnesfrekvens = högre krav på bra moderkort för att nå dessa frekvenser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är alltid slö utrullning i början. Min personliga reflektion över det är att det ofta har att göra med att folk blandar ihop timings och absoluta latanser. De ser att timings är slappare på nya standarden och drar då felaktigt slutsatsen att den nya standarden har högre absoluta latenser, vilket inte har ett dugg med enbart timings att göra, utan man måste väga in hastigheten på minnena också.

Nedan finns en sida där man kan räkna ut absoluta latenser

https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Jag önskar att fler kände till den och liknande sidor, då timings ställt för sig själv är en värdelös indikator på precis allt.

Det här var ju spännande! Jämförde min första(andra?) stationära burk(anno 2005) med min nuvarande bärbara. DDR(1) vs DDR4:
CL 2, 200MHz (HyperX DDR 400 (PC 3200) SDRAM KHX3200AK2/2G)
= 20ns
CL17, 1200MHz (Samsung DDR4 2400 (PC4 19200) SODIMM M471A1K43CB1-CRC
= 28.3ns

Så då är den bra mycket äldre datorns minne snabbare i praktiken?

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Så med lite tur så håller AM4 framtill 2022. Hoppas vi kan se fram emot Ryzen 4000 och 5000 på samma plattform.

Nej, fy.
Jag har inget emot att man släpper ”Ryzen 5000 för AM4”, men hoppas innerligt att man man börjar erbjuda en DDR5 plattform (AM5?) i och med Ryzen 5000. I synnerhet AMD som profilerar sig med många CPU-kärnor och kraftfulla APUer har all anledning att anamma DDR5 så tidigt som möjligt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Dinkefing:

Jag har verkligen ingen lust att vänta två år till tills de släpper konsumentplattformar med DDR55. Mitt Haswell-E system är redan sex år gammalt.

Tyvärr kommer DDR5 stickor bli dyrt inledningsvis.

Haha, stämmer in på den. Köpte haswell-e 2014 om jag minns rätt... utvecklingen har inte rusat på direkt. Tackar AMD för att det äntligen rör på sig lite inom datavärlden.

Inte ens grafikkortet i sign går på knäna i nya spel... är ju bara 5år gammalt iofs.
Sitter tom med en laptopp från 2011 som jobbdator.. Funkar gott till allt jag behöver den till... Samma sak är på g inom telefonvärlden tror jag. Mycket som är ”good enough”

Någon kommer nog ändå till slut att ta nästa steg i utvecklingen och inte bara göra mer av samma... Behovs nog lite utanför lådan tänk bara

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller mig till DDR5 innan jag skaffar ny dator.
Jag hoppas på hösten 2021, men jag kan vänta längre i värsta fall.

Permalänk
Medlem

AM4+/AM5 med 2 platser DDR4 & 2 platser DDR5 vore bra, precis som mitt gamla AM2+/AM3 med DDR2/DDR3.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Pris, prestanda, timings... ska faktiskt bli något intressant att se hur det blir i början.

Jag tippar att det blir som alla andra lanseringar.

När DDR5 kommer lär vi ha 128 MB eller mer buffer på CPUn så timings blir mindre kritiska. Rå dataprestanda är framtiden, latenskritisk lagring lär sättas i separat krets på CPUn.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

AM4+/AM5 med 2 platser DDR4 & 2 platser DDR5 vore bra, precis som mitt gamla AM2+/AM3 med DDR2/DDR3.

Usch, fördyrar bara plattformen. Håll DDR4 och DDR5 åtskillda!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det här är nytt för mig, har du tips på fler sidor som är värda att bokmärka? Alla kategorier.

Ska man skriva in dubbla hastigheten jämfört med ramminnena på grund av "Double Data Rate"?

Jag har hört att Ryzen gillar snabba minnen, är det egentligen absoluta latensen som menas?

På just den sidan så skall man skriva in den angivna hastigheten, Alltså t. ex 3200Mhz för minnen som "egentligen går i 1600Mhz.

Jag har absolut sidor som jag tycker är värda att bokmärka, men det beror förståss på vad du har för intressen.

Skrivet av KattIMössa:

Det här var ju spännande! Jämförde min första(andra?) stationära burk(anno 2005) med min nuvarande bärbara. DDR(1) vs DDR4:
CL 2, 200MHz (HyperX DDR 400 (PC 3200) SDRAM KHX3200AK2/2G)
= 20ns
CL17, 1200MHz (Samsung DDR4 2400 (PC4 19200) SODIMM M471A1K43CB1-CRC
= 28.3ns

Så då är den bra mycket äldre datorns minne snabbare i praktiken?

SODIMM brukar ha högre absoluta latenser. Vet inte säkert vad det kan bero på men ramminnen är ju rätt värmekänsliga och det blir varmt i en laptop. Så kan hända att man vill ha lite extra marginaler på dem just därför.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Nej, fy.
Jag har inget emot att man släpper ”Ryzen 5000 för AM4”, men hoppas innerligt att man man börjar erbjuda en DDR5 plattform (AM5?) i och med Ryzen 5000. I synnerhet AMD som profilerar sig med många CPU-kärnor och kraftfulla APUer har all anledning att anamma DDR5 så tidigt som möjligt.

Hösten 2021 släpps troligen Zen 4 med AM5 om allt löper rätt. Kanske också med PCI-E 5.0? Då hoppas vi bara USB 5.0 släpps passlit till de så blir det 5555

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hösten 2021 släpps troligen Zen 4 med AM5 om allt löper rätt. Kanske också med PCI-E 5.0? Då hoppas vi bara USB 5.0 släpps passlit till de så blir det 5555

USB-4 skulle vara nog för att jag skulle vara nöjd. Men kanske Ethernet i 5Gb för den sista femman? Intel gör inte mycket för att glädja entusiaster, men deras stöd för 2.5Gb Ethernet skall ha en eloge för ett (litet) steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag kanske har lite konfirmeringsbias där då jag verkligen stör mig på detta och tycker mig ha sett det både vid skiftet från DDR2 till DDR3 och från DDR3 till DDR4.

Kanske vore bättre om det fanns ett abstraktionslager i UEFI så att det man ser är vad resultatet blir i absolut latens, givet en viss frekvens, och primärtimings skulle då istället förklaras som "primärlatenser" på förpackningen, vilket ju faktiskt även kan vara till hjälp vid överklockning då det är lättare att få ett hum om vad minnena klarar om man vet absoluta latenser. Men inser också att det skulle vara en hel del bök och förvirring kring en sådan implementation så det blir nog inget av det.

Inte helt enkelt. Sortera tabellen på t.ex. first word och eight word så får du lite olika resultat. DDR3 är bäst på first word, men inte så dåligt på eight word. Vad som är viktigast är inte helt klart. För vissa applikationer är hög bandbredd nästan som en religion. Högre absolut latens kan då producera bättre resultat. Loaded latency kan vara riktigt viktigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nej, fy.
Jag har inget emot att man släpper ”Ryzen 5000 för AM4”, men hoppas innerligt att man man börjar erbjuda en DDR5 plattform (AM5?) i och med Ryzen 5000. I synnerhet AMD som profilerar sig med många CPU-kärnor och kraftfulla APUer har all anledning att anamma DDR5 så tidigt som möjligt.

Kanske ett 5-tema?

1. Ryzen 5000
2. AM5-sockel
3. DDR5
4. PCIe 5.0
5. 2^5 kärnor för mainstreamprocessor (dvs 32 st)
6. 5 GHz maxklock (nja, men man kan ju drömma)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sötast

DDR4 i laptopen.... och DDR3 i stationära

Jag har börjat undra om den stationära någonsin igen kommer få en uppgradering.

Jag spenderar 99% av min privata tid på den stationära, men då jag knappt spelar längre så är man ju helnöjd med prestandan på en 4670K/GTX1070/16GB

Lär inte märka en större skillnad med en helt ny burk direkt

Permalänk
Föredetting
Skrivet av houze:

Vet inte om jag skulle kalla LRDIMM för nischad, tillverkas massiva mängder av dessa för att driva "molnet", brukar ju vara 0,5-2TB per server.

Något sent svar då jag blev upptagen med annat igår, men för att citera Cadence själva:

Citat:

The other is LRDIMM technology, which allows for increased capacity. LRDIMM (LR stands for "load reduction") is a tiny sliver of the market but it may be important for some system designers.

"Tiny sliver" känns spontant som ett ordval för att beskriva något nischat.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.