Köpråd inför studier i Solidworks

Permalänk
Medlem

Köpråd inför studier i Solidworks

Hej!

Jag har tänkt att läsa produktion- och produktdesign till kommande termin och behöver lite hjälp i denna djungel av datorer.
Sen många år tillbaka är jag en inbiten mac-användare och fick precis höra från skolan att dem absolut inte kan rekommendera mac till studierna pga program/licenser.

Jag kommer (förhoppningsvis) jobba mycket med CAD, då tanken är att inrikta mig på produktdesign dem kommande 5 åren.
Då jag har möjlighet att få bra priser på Hp så är jag lite låst där, då jag kan få mer valuta för pengarna än om jag handlar från andra butiker (man blir ju inte rik på CSN direkt)

Så, den jag har tittat lite extra på är Hp Elitebook Dragonfly. Då jag har externa skärmar hemma så är inte storleken ett bekymmer.
Frågan är, kommer denna räcka? Eller är det ett bättre alternativ att sikta på att köra bootcamp på kommande mbp 14" (troligtvis en större uppgradering från tidigare års 13")

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=8MK91E...

Har aldrig jobbat i tyngre program tidigare förutom Premiere, så jag vänder mig till er som faktiskt vet vad ni pratar om.

Har ni andra alternativ som skulle fungera så sätts budget efter vad som krävs, så får ekonomin lösa sig i efterhand.

/Marcus

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på ar att Solidworks utnyttjar bara en kärna så det bästa är att ha en processor som är så snabb som möjligt på en kärna. Sen om man ska rendera sina CAD-skapelser kanske det är användbart med fler kärnor.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

En sak att tänka på ar att Solidworks utnyttjar bara en kärna så det bästa är att ha en processor som är så snabb som möjligt på en kärna. Sen om man ska rendera sina CAD-skapelser kanske det är användbart med fler kärnor.

Tack för svar! Hur/vart ser jag hur snabb processorn är per kärna? Eller misstolkade jag det hela?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet med CAD i utbildningssyfte är att du kan köra programmet på vilken laptop som helst. Du kommer troligtvis inte jobba med så pass stora modeller att prestandan i datorn kommer begränsa dig, det stöter man först på när man börjar jobba och laddar in en stor sammanställning med hundratals eller tusentals parter.

Självklart kräver en ytformsmodell mer än ett ett rätblock, men jag hade ändå inte oroat mig för prestandan. Köp en vettig burk med bra skärm, chassi, tangentbord och pekplatta, tror att du kommer ha mer glädje av de detaljerna än att prioritera 0,2Ghz snabbare processor.

Sist jag köpte laptop, för sådär 10 år sem, så köpte jag en Acer för 14k som klarade av de senaste spelen på low/medium. Den klarade även Pro/Engineer WF4 och senare Creo 2.0 utan några som helst problem, så att köpa en HP liknande den du länkade bör vara mer än tillräckligt.

Jämför man i5 8265U med min gamla stationära i5 4670k jag hade tills för nån månad sen är 4670k bara 8% snabbare i singeltrådprestanda, och min processor behövde knappt anstränga sig för att köra Creo 4.0. Har tidigare lekt runt i Solidworks också, märkte aldrig att det presterade sämre.

Jag kan tyvärr inte tipsa om vilken exakt modell av laptop som är mest prisvärd, men hoppas mitt inlägg ger dig ett hum om vad som krävs av datorn, dvs. väldigt lite så länge du pluggar. Det enda jag avråder dig från är att köra bootcamp på mac, CAD-mjukvarorna brukar vara kinkiga med licenser som ska läsas från servrar och då kan fel operativsystem sätta käppar i hjulen för dig. Jag t.ex. förlorade min 12mån gratislicens till Creo efter att jag bytte moderkort.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@klirre: Tack för ett bra svar! Skönt att känna att man inte måste gå på en workstation och behöva bära runt på 4kg dator varje dag. Då borde denna Dragonfly räcka.

Vad säger ni om i7 vs i5? Kommer det spela någon roll i längden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarcuss:

@klirre: Tack för ett bra svar! Skönt att känna att man inte måste gå på en workstation och behöva bära runt på 4kg dator varje dag. Då borde denna Dragonfly räcka.

Vad säger ni om i7 vs i5? Kommer det spela någon roll i längden?

I längden är det alltid hållbarare med snabbare processor. Kostar det inte mycket extra är det helt klart värt med en i7.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

I längden är det alltid hållbarare med snabbare processor. Kostar det inte mycket extra är det helt klart värt med en i7.

Nja, jag får inte ge så mycket extra. Däremot är jag orolig att den kommer dra onödigt mycket ström då det endast skiljer 0,2GHz och 0,5GHz vid boost. Vet inte hur mycket detta gör i praktiken fartmässigt kontra strömförsörjning?