Ratt till pc

Skrivet av spacedebree:

@Icegrin: CM och SOL har jag kört ett tag, nu praktiskt och vackert! Däremot kommer det kännas som att man får börja om lite på nytt med ratt, är ju van vid min XB1X kontroll (som jag hittade en rätt schysst inställning till).

Vet ni förresten om det finns nån funttion i CM eller på nätet (Racedepartments sidor) som kan säga till när en nyare version av en bil, bana eller annan funktion har uppdaterats av skaparen till dessa? Måste gå in hela tiden nu och kolla om det uppdaterats, vilket blir en hel del om man har några banor, bilar osv (vi pratar mods alltså).

Japp, lite nyinlärning. Körde också med handkontroll först, men nu lär jag inte gå tillbaka.

På Racedepartment kan du sätta "Watch" på grejer du vill se om de uppdaterats, går även att få e-post vid uppdateringar om du kikar på inställningarna.

Andra rekommenderade moddar för AC: Helicorsa, visar bilar i närheten så man slipper krocka med dem, Camber Extravaganza hjälper att ställa in däckens lutning, proTyres ger mer detaljerad däckinfo, FFBClip kan ställa in FFB gain dynamiskt.

Skrivet av Roger W:

Aha ok. Jag har bara provat g27 så vet inte riktigt hur stor skillnad gummit gör.

Tror det gör ganska stor skillnad. Bromsen är lite tyngre än gasen fram till gummit tar emot, sedan måste även jag trycka ned med benet, det räcker inte med vristen. Tanken är att det ska kännas som en "load cell" som mäter trycket istället för positionen, men det är svårt att få till säg 80% broms, utan jag får pumpa fram och tillbaka mellan 60-100% istället.

Blir ju ändå lite osäker nu när jag läser om G29... TMX Pro var ju alternativet, men där har jag hört att många tycker att ratten känns än mer leksaksaktig även om den har till viss del remdrift. G920 har jag ju känt på och vet att detn känns rätt rejäl - för sitt pris. Frågan är om man ska hitta där där T3PA (inte T3PA PRO) - pedalerna och köra till den här ratten? Även växelväljaren verkar ju klokt att ta någon annanstans ifrån. Distinkta lägen är ju viktigt för känslan kan jag tänka mig.... Inte hämtat ratten ännu dock, ligger och väntar på mig. =P

Bra tips där att följa uppdateringar på Racedepartment! Ska bara sålla vad jag har installerat i bil och banväg. Någon annan mod ni kör som inte är bil eller bana? Vet att några kör med den där moden...vad den nu heter där man hör nån ropa i lurarna om det är bilar runtom osv. Funderar på den isf... Säger vilken plats man ligger på osv.

Men annars är jag rätt blank. Jag oroar mig mest för att ratten inte ska kännas bra. Såg dock att det finns lite videos på tuben om hur att ställa in sin 920 / 29 för att slappa att få dödlägen med FFB osv. Måste nog ta ett kik igen på dessa.

Just det - en sak till. Var inne hos Logitechs support, och hittade detta:

https://support.logi.com/hc/sv/articles/360024694994--Nedladdningar-G920-Driving-Force-Racing-Wheel

Klickar man där nere för hitta fler nerladdningar så hittar man även något som heter Logitech Gaming Software. Är det den som är ersatt av G HUB och var är G HUB egentligen, och behövs det?

Edit: Har nu sökt lite mer.. Verkar som att många inte uppskatta G HUB utan rekommenderar äldre "Gamings Software". Eftersom många tutorials för Assetto Corsa verkar hänvisa till det sistnämnda så kanske den är bättre. Hittade även detta och liknande inlägg på olika sidor:

https://forums.ubisoft.com/showthread.php/2174437-Warning-to-all-logitech-wheel-owners-about-ghub-!!!

Senast redigerat 2020-02-13 00:20

@spacedebree: Jag använder LGS, senaste versionen från 2018. GHUB är ersättaren men verkar mer bloatat. De flesta problem jag sett har dock haft att göra med fall där folk försökt installera GHUB när de redan har LGS, precis som i tråden du länkade, det hade jag själv problem med; hade en gammal version av LGS för mitt tangentbord och GHUB visade sig inte ens stödja tangentbordet längre. Slutade med att jag ominstallerade Windows (mest pga andra orsaker) och bara installerade sista LGS-versionen. Och ja det behövs, ratten kan inte prata med spelet utan LGS/GHUB igång. Att många tutorials för AC nämner LGS är nog främst för att AC är från 2014 medan GHUB kom för något år eller två sedan.

Oavsett vilken ratt du bestämmer dig för: Det vore nog att kasta pengar i sjön att byta ut pedalerna om det inte blir för en load cell i bromspedalen, typ Fanatecs CSL Elite LC €230 eller Thrustmasters alldeles nyannonserade T-LCM ~$200.

Har aldrig känt på en TMX Pro, kan bara säga att jag själv inte är missnöjd med G29; sett till priset känns lädret nästan lyxigt. Sen är ju växelspak inte helt nödvändigt, som sagt. Kör ett tag med bara paddlarna på ratten och känn efter.

Modden du funderar på som berättar saker i lurarna heter Crew Chief, den finns till ganska många spel. Och just det, Sidekick är väldigt bra också, mycket information lättfattligt och stilrent på liten yta, särskilt bra i race när man vill stänga av så mycket HUD som möjligt och bara visa det väsentliga.

Liten uppdatering. Ratten är nu på plats, och jag tycker den faktiskt är mer än okej. Hade lite svagt dåliga minnen från min g920 som jag hade till min Xbox One, men då var allting så himla ickeoptimalt (färre inställningsmöjligheter och ett soffbord). Nu sitter jag istället vid ett skrivbord, iofs med en för liten 24" skärm. Men ändå - det känns mer riktigt och roligare.

Massor av frågor dock. Kan ju droppa dessa på Racingdepartment eller Reddit, men jag tycker det är roligt att vara aktiv här istället. Kan ju prova att droppa frågorna här, ni kan lika mycket här - det är jag säker på, speciellt om ni spelat ett tag.

Var att börja. Rattens inställlningar. Började med att ta bort någon "Center spring" i Logitechs Hub (fick använda den, den andra vägrades att installera på min dator). Men det funkar bra. Först hittades inte ratten, eller den vaknade inte ens till liv - men så bytte jag USB kontakt och ställde om lilla knappen till höger från vänster, och då vaknade den igång. Tillbaka till inställningarna.

Detta var nog det enda jag ändrade på i Logitechs app. Inser dock att jag kanske måste göra något mer där för min D-PAD funkar inte i Assetto Corsa (Ej ACC), utan då får jag pit-valet istället. Har valt att D-Paden ska vara att se åt olika håll, men det vill sig inte. Fattar inte riktigt VAD jag ska gör i Logitechappen för att få detta att funka, så ni får jättegärna tipsa. Måste ju kunna se runt om mig, liksom.

Har följt det här "receptet", och gjort som en av användarna - lagt på 17 % filter på FFB. Vet knappt vad det gör, men ville testa och det känns okej. Ni får gärna kolla den videon och se om det är något ni ställer er emot (tänk på att lilla jag är ny på detta med ratt), något ni tycker jag borde ändra osv. Bl a tyckte han att man skulle ha på förstärkt känsla av understyrning, saken är bara den att då tycker jag att jag får massa luriga ryckningar i ratten som lurar mig att styra emot fastän det kanske inte behövs och vips är hela bilen i gungning och jag har tappat kontrollen. Det händer ofta tycker jag. Men UTAN den här inställningen så tycker jag allt känns lite "lamt".

Kanske för låga inställningar på allt det andra? Åter igen - säg till!
Sen fanns lite mer inställnignar i CMs rattinställningar än de i Assetto Corsas kontrollpanel, som han körde med. Vet inget om de nya som tillkommit, tyvärr. Inte alla saker som man kan sväva över och få info, lite synd.

När det kommer till rattens inställningar som inte är FFB, så har jag dragit ner bromsen från att ta max vid 100 till runt 80. Annars fick man ju STÅ på bromsen, blev änna konstigt. Kankse måste mjuka upp gummikudden som är under under några timmars spelande. Kan ju vara det som gör att det känns så udda just nu.

Men ja....annars känns det lite som ratten lever sitt eget liv ibland, och då lurar mig att styra emot och då går jag av. Känns lite väl svårt (overkligt). Ska jag testa något annat där? Eller handlar det om att jag hade på den där Enhanced Understeering-historien?

Sen är jag nyfiken på vad ni assignat era knappar till? (har ju G29 så lite fler att välja på än G920).
Kör turboinställningen på vridbara reglaget och traction controll på plus / minus knapparna. X har jag satt som handbroms (känns knepigt på en ratt) tills jag ev skaffar en separat vilket troligen aldrig kommer hända. Mer rallygrej, vilket jag inte är så inne på just nu. Triangeln byter jag vy med och Share har jag för lyset på och av. De andra äro oanvända. Tar gärna tips på en bra setup för dessa. Är inte så intresserad av funktioner man kan lägga till som främst är viktiga vid onlinespel just nu, men kanske senare iosf.

Sen var det detta med softlock och hardlock. Jag har ingen av dessa på. Har däremot checkat för nån ruta som ska synka ratten med med virtuella ratten i spelet (man kunde tappa svängradie eller vad det var, men jag tror denna ska vara på eller?). Sen hade jag ju väldigt lågt rattutslag när jag körde med kontroller, så jag har maxat detta med - men max var typ 450 grader i spelet (alltså hur mkt man kunde se ratten snurra). Så den står på det nu. Kan jag nu vara säker på att utslaget jag ger på ratten stämmer med bilens utslag, inte bara visuellt med ratten?

Nej, nu tar vi ett varv igen! Glad att jag köpte den här ratten, så roligt! Måste bara få bort de små hickups jag hittat, mest detta med styrningen när det känns som bilen nästan själv tagit över kontrollen.

Jo... EN sak till: Stability control bör vara av eller? Har haft denna på när jag kört kontroller?

Bättre överblick över mina nuvarande inställningar (kan ju inte kräva att ni ska se ett helt klipp):

https://imgur.com/a/dbgfHQG

Någon som känner att de vill ge lite feedback denna fredagskväll?

Skrivet av spacedebree:

Detta var nog det enda jag ändrade på i Logitechs app. Inser dock att jag kanske måste göra något mer där för min D-PAD funkar inte i Assetto Corsa (Ej ACC), utan då får jag pit-valet istället. Har valt att D-Paden ska vara att se åt olika håll, men det vill sig inte. Fattar inte riktigt VAD jag ska gör i Logitechappen för att få detta att funka, så ni får jättegärna tipsa. Måste ju kunna se runt om mig, liksom.

Hade också problem med att få D-pad att upptäckas som sådan i AC. Tror jag ändrade i LGS så att d-paden skickar olika tangentbordskommandon istället när jag kör AC. I ACC funkar det utan ändringar. Brukar dock inte se mig om så mycket, Helicorsa tar hand om det ganska bra, speciellt om man inte ställer ner FoV till det "matematiskt korrekta" för ens skärmstorlek och -avstånd.

Citat:

Har följt det här "receptet", och gjort som en av användarna - lagt på 17 % filter på FFB. Vet knappt vad det gör, men ville testa och det känns okej. Ni får gärna kolla den videon och se om det är något ni ställer er emot (tänk på att lilla jag är ny på detta med ratt), något ni tycker jag borde ändra osv. Bl a tyckte han att man skulle ha på förstärkt känsla av understyrning, saken är bara den att då tycker jag att jag får massa luriga ryckningar i ratten som lurar mig att styra emot fastän det kanske inte behövs och vips är hela bilen i gungning och jag har tappat kontrollen. Det händer ofta tycker jag. Men UTAN den här inställningen så tycker jag allt känns lite "lamt".

Jag tror jag bara laddade en av AC:s presets för G29, och sänkte gain en smula. Har 80% gain, 26% filter, 12% minimum force, och har också Enhanced Understeer Effect ibockad.

Citat:

När det kommer till rattens inställningar som inte är FFB, så har jag dragit ner bromsen från att ta max vid 100 till runt 80. Annars fick man ju STÅ på bromsen, blev änna konstigt. Kankse måste mjuka upp gummikudden som är under under några timmars spelande. Kan ju vara det som gör att det känns så udda just nu.

Ja, tror den mjukar upp sig en smula; har väl börjat bli van också.

Citat:

Men ja....annars känns det lite som ratten lever sitt eget liv ibland, och då lurar mig att styra emot och då går jag av. Känns lite väl svårt (overkligt). Ska jag testa något annat där? Eller handlar det om att jag hade på den där Enhanced Understeering-historien?

"Enhanced understeer" finns till för att man normalt inte känner understeer på annat sätt än att styrningen blir slapp när framdäcken sladdar. Att ratten börjar leva ett eget liv låter snarare som oversteer, dvs att bakaxeln sladdar ut, vilket ofta beror på att du var för het på gasen på en bak-/fyrhjulsdriven bil i en kurva. Om du då styr emot känslan i ratten förvärrar du det hela; oftast vill man minska på gasen (kan dock också orsaka lift-off oversteer och förvärra saken om för mycket/snabbt) och styra in i den riktning bakaxeln är på väg för att fånga upp den.

Och vad kör du för bil? Bilar med vingar och aerodynamiskt krafs kan vara extra känsliga för broms och acceleration i kurvor eftersom lutningen på bilen ändras vilket ändrar på luftflödet vilket ändrar på däckens grepp.

Citat:

Sen är jag nyfiken på vad ni assignat era knappar till? (har ju G29 så lite fler att välja på än G920).

TC, ABS, KERS, DRS och handbroms på rattknapparna i AC, utöver sidtittknapparna. Når till tangentbordet också.

Citat:

Sen var det detta med softlock och hardlock. Jag har ingen av dessa på. Har däremot checkat för nån ruta som ska synka ratten med med virtuella ratten i spelet (man kunde tappa svängradie eller vad det var, men jag tror denna ska vara på eller?). Sen hade jag ju väldigt lågt rattutslag när jag körde med kontroller, så jag har maxat detta med - men max var typ 450 grader i spelet (alltså hur mkt man kunde se ratten snurra). Så den står på det nu. Kan jag nu vara säker på att utslaget jag ger på ratten stämmer med bilens utslag, inte bara visuellt med ratten?

Om du slår på soft lock använder spelet FFB för att hindra dig från att vrida ratten längre än det ger utslag i spelet. G29 klarar 900 graders rotation, men många racerbilar har bara 480 grader eller mindre för att få fullt utslag på svängningen eftersom man inte har tid att sitta och snurra flera varv på ratten.

Citat:

Jo... EN sak till: Stability control bör vara av eller? Har haft denna på när jag kört kontroller?

Det bestämmer du väl själv, du kan ju börja med det på och ta bort det när du känner dig mer bekväm med ratten.

Stort tack för helt fantastiskt givande svar till min roman som jag skrev. Håller i detta nu på att försöka hitta bra inställningar (igen) - märker att det blir väldigt mkt skrammel och smällar om jag inte drar ner alla effekter rätt rejält, till mellan 10-20 ungefär i CMs kontrollinställningar.

Blir inte helt klok på detta med Filter och minimum force dock. Kör ju nu 26 vs 12. Tror det var default med G29 inställningarna i CM. Sen har jag ändrat lite annat som sagt.

Har tyvärr märkt att min bromspedal smäller i sitt mest extrema läge. Vet inte om jag orkar bry mig, men kanske byter ut den.

Något jag inser är att jag MÅSTE fixa någon dämpande duk, platta eller annat material mellan skrivbordet och den fastskruvade ratten; hela srivbordet rister och även datorn. Funderar på att klippa en tunn bit yogamatta att ha emellan. Andra tips tar jag gärna emot. FUnderar på hur datorn mår av detta. Hmm.

Dags för sömnen!

Skrivet av spacedebree:

Blir inte helt klok på detta med Filter och minimum force dock. Kör ju nu 26 vs 12. Tror det var default med G29 inställningarna i CM. Sen har jag ändrat lite annat som sagt.

Filter gör FFB mindre ryckig och orsakar en smula eftersläp. Om du t.ex. i en kurva får en jämn 50% FFB-styrka men momentant slår i något så att spelet kort vill skicka 70% styrka (50-70-50) gör filter att du istället kanske får 50-60-50 styrka. Om du istället går från konstant 50 till konstant 70% styrka (50-70-70) blir det mer som 50-60-65-70. Med en direct drive-ratt skulle man väl vilja slå av filter helt, men med budgetrattar som vi har blir det lätt väl ryckigt och osammanhängande, rattmotorns acceleration är ändå inte så hög och precis i rörelserna.

Minimum force finns till för att billigare rattar har lite dödzon iom att motorn har en lägsta styrka innan det händer något, skickar spelet en FFB-signal på 5% styrka händer inget, så ska de minsta FFB-impulserna märkas öht kan man behöva göra dem starkare. Minimum force skalar om FFB-styrkan från 0-100% så det ryms inom t.ex. 12%-100%-spannet, och 12% är ju utvalt av AC:s utvecklare för att passa till G29.

Citat:

Har tyvärr märkt att min bromspedal smäller i sitt mest extrema läge. Vet inte om jag orkar bry mig, men kanske byter ut den.

Smäller? Och trycker du så hårt att du verkligen når botten?

Citat:

Något jag inser är att jag MÅSTE fixa någon dämpande duk, platta eller annat material mellan skrivbordet och den fastskruvade ratten; hela srivbordet rister och även datorn. Funderar på att klippa en tunn bit yogamatta att ha emellan. Andra tips tar jag gärna emot. FUnderar på hur datorn mår av detta. Hmm.

Det skramlade och hade sig för mig också i början, men ett stabilare bord löste det för mig. Nu låter det knappt mer än om jag snurrar på ratten utan strömmen i, har ingen matta eller något emellan.

@Icegrin: Fixade lite med ni vet sådant där antiglidskydd för mattor. Vek dubbelt och lade under och i klämmarna till ratten. Samma lösning som till pedalerna helt enkelt. Men hade velat ha något mer dämpande men man kan inte få allt. Satt även extrafötter på datorn, så inte vibrationterna ska fortplanta sig upp i den. Men bättre då att flytta ner den mot golvet under skrivbordet (har ikeas med vev så det går liksom en stång under - går ej att fästa en datorhållare eller remmar normalt. Kan bli en simpel pall, vem vet...

Ja inställningarna där jag... Tycker jag fått till det hyfsat, men ibland släpper alltså ratten helt och blir då lealös som en död fisk. Även smällar ibland, tycker att när man kör in i saker (inte bara curbs / refuger) så skakar allt nåt hejdlöst. Behöver inte sådant skak när jag kör i i vägg, jag vet att jag kört in i en vägg liksom. Funderar vad att sänka på just detta, men det går inte som curbs iaf. Kanske integrerat i road? Hm..

Pedlarna är det garanterat fel på . Frågade runt lite och nog ska inte vara som mina är. Alltid galen otur när jag köper prylar, ni skulle se ratiot på vad jag fått lämna tillbaka. Sämre kvalle på saker nuförtiden kanske. När det kommer till pedalerna så menar jag inte i botten, jag menar när jag trycker pedalen max. Nån plast mot plast som måste ligga emot, tyvärr.. Ska se om jag kan kila till gigatnen och göra en DOA och bara byta pedalerna. Borde gå. Men surt, såklart.

Får lite tillbaka mina dåliga vibbar av ratten ibland, vet inte om skakningar och vibrationer ska korrelera med verkligheten, men ibland känns det bara tokigt. Andra gånger är det heltskönt att lira, beror mkt på bil och banan märker jag. Vanliga bilar är svårast och banbilar ligger såklart bättre på vägen. Men många gatbilar är ju oerhört svåra att köra, man får lätt sladd, och motorerna i ratten gör då så det gungar fram och tillbaka liksom och det är vansinnigt svårt att få bilen på fötter igen så att säga. Slutar oftast i staket eller dike. Hm.

Får testa vidare här... Tack för feedbacken! Tar gärna mer om du kommer på nåt bra där (som det du skrivit tidigare: grymt bra info).

Om någon mer är inne på simracing och har skaffat ratt av denna typ så vore det kul att höra "hur det går" så att säga...

Skrivet av spacedebree:

Ja inställningarna där jag... Tycker jag fått till det hyfsat, men ibland släpper alltså ratten helt och blir då lealös som en död fisk.

Svårt att ge någon respons utan att veta i vilka situationer det händer. Som sagt är det naturligt att ratten blir lite lealös vid understeer eftersom framdäcken då slirar. Om du tror att det handlar om understeer och du ogillar det, prova att slå av "Enhanced Understeer Effect", det är en hittepåeffekt som är tänkt att göra understeer extra tydligt.

Citat:

Även smällar ibland, tycker att när man kör in i saker (inte bara curbs / refuger) så skakar allt nåt hejdlöst. Behöver inte sådant skak när jag kör i i vägg, jag vet att jag kört in i en vägg liksom. Funderar vad att sänka på just detta, men det går inte som curbs iaf. Kanske integrerat i road? Hm..

Det finns en anledning till att racerförare normalt släpper ratten om de vet att de är på väg att krocka. Vid en krock kränger bilen ofta till häftigt medan däcken kan ha grepp fortfarande och försöker ligga kvar i samma riktning som tidigare vilket resulterar i kraftiga rattutslag. Det tror jag är svårt att råda bot på om man vill ha verklighetstrogen FFB.

Kanske att road effects påverkar en del, är till för att känna gupp o.dyl. Men både den och kerbs kan man stänga av helt egentligen om du t.ex. känner tillräckligt väl när du kör över refugen, de är till för att ge mer/starkare information i ratten som man annars snarare känner med stjärten mot sätet. ABS känner man väl inte heller i ratten, men har man inte en vibrationsmotor i pedalerna kan kan man föredra att ha det i ratten åtminstone.

Citat:

Pedlarna är det garanterat fel på . Frågade runt lite och nog ska inte vara som mina är. Alltid galen otur när jag köper prylar, ni skulle se ratiot på vad jag fått lämna tillbaka. Sämre kvalle på saker nuförtiden kanske. När det kommer till pedalerna så menar jag inte i botten, jag menar när jag trycker pedalen max. Nån plast mot plast som måste ligga emot, tyvärr.. Ska se om jag kan kila till gigatnen och göra en DOA och bara byta pedalerna. Borde gå. Men surt, såklart.

Trist! Hoppas det löser sig.

Citat:

Får lite tillbaka mina dåliga vibbar av ratten ibland, vet inte om skakningar och vibrationer ska korrelera med verkligheten, men ibland känns det bara tokigt. Andra gånger är det heltskönt att lira, beror mkt på bil och banan märker jag. Vanliga bilar är svårast och banbilar ligger såklart bättre på vägen. Men många gatbilar är ju oerhört svåra att köra, man får lätt sladd, och motorerna i ratten gör då så det gungar fram och tillbaka liksom och det är vansinnigt svårt att få bilen på fötter igen så att säga. Slutar oftast i staket eller dike. Hm.

Kör man en vanlig bil som en räserbil hamnar man nog lätt där. Eftersom man inte får hjälp av vindtjofräset har man sämre grepp i snabba kurvor, måste bromsa mer innan, och vänta längre med att gasa. Ofta har de väl inte traction control heller vilket också fungerar sladdavhjälpande. Men till slut får man en känsla för var gränsen går, så att man åtminstone inte når så långt över gränsen att sladden inte går att rädda med en snabb rattknyck åt rätt håll och ett svagt lättande på gasen, och nån tiondels tidsförlust.

Det är inte alltid AC:s FFB känns helt naturlig för mig heller, det beror som du säger på bil och bana. ACC är ett klart snäpp bättre och känns hur skönt och naturligt som helst i alla bilar å andra sidan, men så är det ju en licensierad GT3-titel där de haft tillgång till en massa telemetri för alla bilarna, och sluppit gissa.

Senast redigerat 2020-02-16 21:17

@Icegrin: Åh, så mycket bra info - igen! Det med ACC kände jag inte till. Faktum är att jag hamnade med AC lite på ett bananskal när Steam sålde ut. Annars har jag även PC2 (inte kört med ratt ännu faktiskt inser jag nu) och Horizon 4 och Forza Motorsport 7, men dessa är avinstallerade. Vet du annars hur dessa titlar funkar med ratten? Har nu även tillgång till Dirt 2 via en vän, men jag känner att det är några titar för mkt just nu... Vill lära mig AC först. Men blir ju lockade av ACC med. Tråkigt bara att det bara är GT3, fast det kanske är roligare än vad jag kan gissa...

Ha en bra kväll!

H***e J****r !!!!! Testade att byta till en helt annat bil och bana - och nu måste jag nog byta brallor! Vilken skillnad det är mellan olika bilar och banor. Helt galet! Körde en Maserati MC12 GT1 i solnedgång på Highlands Long. Har även gått ifrån alla "regler" om FOV och nu känner jag ju att det går fort och när jag måste broms. Sicken skillnad!

Det kändes som jag hade en helt ny setup: Ny ratt, nya inställningar osv. Måste ju vara hur bilar och banor är optimerade, på något vis. Här kände jag ju alla gupp och ja...bra respons och inte massa konstigheter från ratten heller. Sen kör jag View locked to horizon med vilket gör enorm skillnad i upplevelse! Har även fattat att de två olika lägena i cockpit / dashboard funkar lite olika: Den ena ger en ren bild av mätarna och den andra är den man kan ställa stolens position osv och den som ger mest fartkänsla då jag valt att se mycket av vägen (bredd).

Nu är det ju plötsligt riktigt roligt! =D

Jag tycker för egen del att Thrustmaster T300 med moddat pedalställ är minimum för seriös nybörjarnivå.

Började själv med Logitech G29 som fick problem med att ratten inte längre centrerade, så jag bytte den. Bytte till TM T300 med Ferrari-ratt - större diameter vilket är väldigt mycket mer realistiskt. G29 har dock bättre pedalställ i grundutförande, så jag köpte till en mod som gör det tryckkänsligt.

Nu beror det förstås på hur vad man är ute efter. Vill man bara bli snabbast och bäst räcker en G29 gott och väl. Är man ute efter mer realism behöver man bättre FFB, större ratt och bättre pedaler. För egen vill jag ha största möjliga realism som pengarna tillåter.

Skrivet av spacedebree:

@Icegrin: Åh, så mycket bra info - igen! Det med ACC kände jag inte till. Faktum är att jag hamnade med AC lite på ett bananskal när Steam sålde ut. Annars har jag även PC2 (inte kört med ratt ännu faktiskt inser jag nu) och Horizon 4 och Forza Motorsport 7, men dessa är avinstallerade. Vet du annars hur dessa titlar funkar med ratten? Har nu även tillgång till Dirt 2 via en vän, men jag känner att det är några titar för mkt just nu... Vill lära mig AC först. Men blir ju lockade av ACC med. Tråkigt bara att det bara är GT3, fast det kanske är roligare än vad jag kan gissa...

AC var min första också, och det är ett väldigt bra spel med bra balans av realism och bredd, speciellt med alla moddar. Har inte kört det själv men Project Cars 2 är lite liknande (utan modding tror jag? åtminstone inte lika många) Assetto Corsa i att det har en stor bredd, men enligt simnördarna är det ännu ojämnare och med lägre lägstanivå på bilarna.

Forza Horizon och Forza Motorsport räknas nog vanligen till "simcade" eller till och med arcade beroende på vem du frågar. Båda är väl gjorda främst med handkontroll i åtanke, men jag tror att det går att koppla in ratten också.

Det finns ju ingen särskiljd anledning att börja kika efter andra spel, och jag skulle nog rekommendera att du fortsätter med AC tills nästa rea åtminstone. Men ifall någon är intresserad kommer här en lista på bilspel som allmänt brukar godtas som "simulatorer" av simräsingnördar, ingen inbördes ordning:

  • Assetto Corsa - Stor bredd, mycket moddar

  • Assetto Corsa Competizione - Bara GT3-bilar, inga moddar, allmänt ansedd som bäst på GT3

  • Project Cars 2 - Se ovan

  • Automobilista - En hel del ovanliga bilar och banor, med fokus på Sydamerika

  • rFactor2 - Ofta ansedd som det i genomsnitt mest realistiska spelet sett till bilfysiken

  • iRacing - Allmänt ansedd som bäst för multiplayer, $13/månad och du måste köpa bilar och banor för ca $15 styck

  • Raceroom Racing Experience - Gratis, med totalt €110 DLC

Sedan finns ju rally också:

  • Dirt: Rally 1 - Väldigt roligt på grus, sladdrigt på asfalt

  • Dirt: Rally 2 - Mestadels lite bättre än DR1 och har DR1:s sträckor som DLC, fortfarande dåligt på asfalt

  • WRC 8 - Väldigt bra rallysträckor, klart bättre på asfalt än DR, finemang på handkontroll, lite dålig FFB på ratt

  • Richard Burns Rally - Från 2004, men moddas fortfarande aktivt med bilar, banor, och med fysikmodden NGP det mest realistiska alternativet.

Citat:

Nu är det ju plötsligt riktigt roligt! =D

Ja, det är härligt när det klickar!

En annan grej jag kom att tänka på - i de flesta av dessa spel är bilarnas förinställningar ganska kassa, och det kan skilja sekunder mellan en bra setup och en dålig, därav den vanliga frågan "har nån en bra setup?". En del bilar som känns kassa och bångstyriga kan bli riktigt bra med några förändringar i upphängningen, dämpningen, däcklutning, däcktryck, diffen, krängningshämmare, luftflödet, osv.

Det är en av de trevliga delarna hos ACC, bra setups, det verkar på sin höjd finnas tiondelar att tjäna på att ändra något.

Hej igen.

Ja, det kan jag tänka mig - men jag är ju så himla lat bara. Fjädring, däckstryck, spoilers etc - finns det bra inställnignar så är jag på, för jag lär inte ta fram några inställningar där själv. Sen måste det ju bero på bana och bil och så, vissa inställningar för en bana och en annan för en annan. Men jag är nog på jakt efter något generellt förbättrande - om det finns. Jag har ju rätt mkt problem med vintagebilarna, himla svårkörda över lag. Lätt på gasen och beredd på att parera sladdar (vilket jag finner enormt svårt). Men man lär sig...

Din sista rad där... Trevliga delarna hos ACC - coh samtidig på sin höjd tiondelar... Bara så jag hänger med vad du menade. Lät som både plus och minus.

Nu MÅSTE jag bara hitta en bra tangenbords + mus hylla att sätta under skrivbordet så jag slipper ta bort ratten när jag ska fixa bilder osv... (blir fråga i annan tråd, hehe)

Ha en bra kväller!

Skrivet av spacedebree:

Din sista rad där... Trevliga delarna hos ACC - coh samtidig på sin höjd tiondelar... Bara så jag hänger med vad du menade. Lät som både plus och minus.

Det trevliga är att man inte behöver mixtra så mycket eller leta efter någons färdiga setup, ACC:s defaults är mycket bra och det finns oftast inte många tiondelar att hämta på att mixtra med dem. Den som vinner tävlingen är den som kör bäst, inte den som klurat ut någon hemlig magisk uppsättning bilinställningar som kapar någon sekund per varv för en redan bra förare. I ACC blir inställningarna lite mer en smaksak, tycker man t.ex. att bilen sladdar lite för lätt med bakaxeln kan man förstås motverka det lite grann genom att justera typ diff eller fjädrar lite grann.

Men kör man inte i tävling med andra spelar setups ingen större roll, så klart.

Citat:

Men jag är nog på jakt efter något generellt förbättrande - om det finns

Hehe, ja det vore trevligt. Men innan man utvecklat en känsla för hur man kör fram till greppgränsen utan att överstiga den varv på varv, åtminstone i en specifik bil på flera banor, är det nog ingen större idé att försöka fippla i bilinställningarna eftersom det kan vara svårt att utvärdera ändringarna.

Men det finns några olika diagram som kan hjälpa, som de här:

Men man måste använda lite sunt förnuft, har man understeer vid corner exit med en framhjuldriven bil kanske man ska lätta lite på gaspedalen innan man börjar justera "front rebound damping" t.ex...

Hej igen och tack för all info du gett oss @icegrin !
Har nu varit igång ett tag med ratten. Skapade en LUT profil och testade även FFBClip. Den sistnämnda vet jag inte om den gjorde så värst mycket. Tyckte att ratten kändes lite "ojämn" när jag använde denna. Vet att det finns ett dynamiskt läge, men det kändes inte bra heller. Vad gör den egentligen, och kan det mkt väl vara så att det räcker med en LUT profil? (valde 100 när jag gjorde profilen, vet inte vilken skillnad det gör dock. Bättre högre än 50 stod det).

Sen när det kommer till FoV så har jag hittat en siffra som verkar funka bra med. Har dessutom dragit fram min stackars 24" Full HD så den är precis bakom ratten. Fick lite högre fov värde på det sättet och nu känns det helt okej. Dock måste jag dra bak "sätet" lite för att få mer fartkänsla + så jag ser lite mer av ratten. Pendlar mellan detta läge och det utan ratt och rörelseeffekter (det läget man anagligen ska prioritera om man har ratt). Saknar dock krängningarna osv då. Låsning mot horisont verkar inte funka då heller.

Men jag antar att om bara mitt FoV är rätt, så kan jag dra sätet bakåt lite?

Har tyvärr fortfarande grava problem med texturer som poppar fram. Långa Black Cat är ett ypperligt exempel. Kör den med Sol (Extra), gärna mitt på dagen - och se vad som händer. Det kan inte vara lokalt på min burk, utan måste nog bero på "gamla bettan"-motorn som driver AC? Tråkigt, för det förstör mkt. Likadant på bilarna i replay osv. Detaljer baktill poppar liksom fram.

Annars är det här ju sketakul. Sade jag att jag köpte shiftern med? Inte så illa som jag trodde. Ska jag klaga på något tekniskt är det väl att gaspedalen är på tok för lätt att trampa ned. Övriga pedaler kan jag vänja mig vid.

Tack för nu!

...eller förresten. ;-)I När man justerar fjädring, spoiler osv på bilarna - justeras detta utseendemässigt med (se hur lågt bilen ligger osv)?

Skrivet av spacedebree:

Hej igen och tack för all info du gett oss @icegrin !
Har nu varit igång ett tag med ratten. Skapade en LUT profil och testade även FFBClip. Den sistnämnda vet jag inte om den gjorde så värst mycket. Tyckte att ratten kändes lite "ojämn" när jag använde denna. Vet att det finns ett dynamiskt läge, men det kändes inte bra heller. Vad gör den egentligen, och kan det mkt väl vara så att det räcker med en LUT profil? (valde 100 när jag gjorde profilen, vet inte vilken skillnad det gör dock. Bättre högre än 50 stod det).

Varsågod! Angående LUT och FFBClip tror jag inte de ska kombineras, med LUT ska du få precis rätt FFB och då knögglar FFBClip nog bara till det.

Citat:

Sen när det kommer till FoV så har jag hittat en siffra som verkar funka bra med. Har dessutom dragit fram min stackars 24" Full HD så den är precis bakom ratten. Fick lite högre fov värde på det sättet och nu känns det helt okej. Dock måste jag dra bak "sätet" lite för att få mer fartkänsla + så jag ser lite mer av ratten. Pendlar mellan detta läge och det utan ratt och rörelseeffekter (det läget man anagligen ska prioritera om man har ratt). Saknar dock krängningarna osv då. Låsning mot horisont verkar inte funka då heller.

Men jag antar att om bara mitt FoV är rätt, så kan jag dra sätet bakåt lite?

Om du med "sätet" menar kamerans position i bilen spelar det ingen roll för vad som är "korrekt" FoV. Korrekt Fov är korrekt FoV med chase cam också.

Citat:

Har tyvärr fortfarande grava problem med texturer som poppar fram. Långa Black Cat är ett ypperligt exempel. Kör den med Sol (Extra), gärna mitt på dagen - och se vad som händer. Det kan inte vara lokalt på min burk, utan måste nog bero på "gamla bettan"-motorn som driver AC? Tråkigt, för det förstör mkt. Likadant på bilarna i replay osv. Detaljer baktill poppar liksom fram.

Provade Black Cat lång med Mazda MX5 med Sol extra som PP-filter. Märker inget texturpoppande vare sig i körläge eller replay? Förstår inte riktigt hur du menar med "Detaljer baktill poppar liksom fram."

Citat:

...eller förresten. ;-)I När man justerar fjädring, spoiler osv på bilarna - justeras detta utseendemässigt med (se hur lågt bilen ligger osv)?

Det har jag inte ens tänkt på att kolla. Åtminstone vissa bilar ändras väl vingen om man justerar den iaf.

Fick tyvärr gå över till PC2 efter att jag haft enorma problem med AC vid två tillfällen. Orkade tyvärr inte felsöka mer. Känslan i AC är ju bättre på många sätt, men nu kan jag äntligen häva en överstyrning (tjoho!). Men kommer nog kika på nya AMS2 men där går nog mitt system på knäna, verkar vara högt satta krav. (även för full hd ?)