Uppgradera - Prioritering av komponenter?

Permalänk
Medlem

Uppgradera - Prioritering av komponenter?

Hej hej!

Sitter fortfarande på min första egenbyggda dator, med grafikkortet utbytt från ett AMD RX 280 till ett AMD RX 480, annars har alla komponenter varit med sen bygget vid typ 2012? Vill poängtera att CPUn och moderkkortet köpte jag begagnat.

Men börjar känna det är dags att uppgradera en del komponenter. Problemet jag har är att jag inte riktigt vet vad jag ska prioritera. Jag vet att ett grafikkort är en av de bästa sätt att se mest increase i FPS, men undrar om min CPU och mitt RAM börjar halka efter i nyare titlar?

Nuvarande komponenter:

CPU: Intel i5 3470 3,2 GHz (Begagnat)
Moderkort: Asus Sabertooth Z77 (Begagnat)
RAM: Crucial BallistiX Sport Kit 2x4GB 1600MHz
GPU: MSI Radeon RX 480 4GB
SSD: Corsair Force SSD 120 GB (Begagnat)
HDD: 1TB Seagate HDD 7200rpm 64MB
Chassi: Corsair 230T
CPU-kylare: Cooler Master TX3 Evo
Nätagg: XFX TS 550W 80+ Bronze

I nuläget gamear jag i 1080p, 1920x1080 60hz och det jag spelar är mest WoW, men även Witcher 3, Assassins Creed Odyssey, Dota 2 och Overwatch. Vill gärna ha något stabilt för när Cyberpunk 2077 väl släpps (är okej med att inte kunna maxa det).

Budgetmässigt har jag cirka 4000 kr att lägga ut just nu. Vad jag överväger är att uppgradera CPU, moderkort och RAM till detta:

Jag vet att AMD kommer släppa sin 4000 serie om inte alltför lång tid, men med tanke på att jag har levt på en i5 3470 så länge som jag gjort så tror jag att en Ryzen 3600 kommer hålla ett bra tag för mig.
Men är det rätt prioriterat? Håller mina komponenter fortfarande och att jag kanske ändå borde satsa på ett nytt grafikkort? Hade isf tänkt mig detta:

Sen undrar jag även när man bör byta sitt PSU? Den jag har verkar ju rulla på utan några problem än så länge, men den har ju några år på nacken, och vill ju inte vara dum och testa ödet heller.

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus RTX 3070 Dual OC | AMD Ryzen 3600 @ 4,35 GHz | MSI B450M Mortar Max | HyperX Fury Black 3600MHz 2x8GB CL17| Seasonic Focus GX 650W | PNY CS3030 M.2 NVMe 500GB | 1TB Seagate HDD 7200rpm 64MB | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem

Om man fokuserar på WOW är det processorn som ska uppdateras. Räcker din SSD till att ha spelen på?

Beror ju också på om FPS eller grafik är viktigare

Permalänk
Medlem

Passa även på att byta ut din gamla force SSD+HDD mot typ 500gb/1tb sata/nvme SSD (den blåskärmar en hel del den där Force-SSdn va?)

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Är du missnöjd i dag? Annars kanske det är läge att vänta lite och köra CPU och gpu om ~6 månader? Annars är det ett ganska svårt val. Skulle nog rösta på CPU pga wow samt att historiskt har cpuer längre livslängd är grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Om man fokuserar på WOW är det processorn som ska uppdateras. Räcker din SSD till att ha spelen på?

Beror ju också på om FPS eller grafik är viktigare

Kör bara OS och alla launchers på SSDn i dagsläget, kan väl klämma in ett spel på den men kör alla spel på HDDn.
Så länge jag når 60 fps har jag inga större krav egentligen.

Skrivet av erssn:

Passa även på att byta ut din gamla force SSD+HDD mot typ 500gb/1tb sata/nvme SSD (den blåskärmar en hel del den där Force-SSdn va?)

Faktiskt inte fått några blåskärmar än, men suttit beredd på att det kan börja ske när som haha. Ska nog förmodligen slå till om jag hittar en bra deal på en 1tb sata/nvme SSD.

Skrivet av varget:

Är du missnöjd i dag? Annars kanske det är läge att vänta lite och köra CPU och gpu om ~6 månader? Annars är det ett ganska svårt val. Skulle nog rösta på CPU pga wow samt att historiskt har cpuer längre livslängd är grafikkort.

Skulle väl ändå vilja säga jag börjar bli missnöjd efter att ha suttit och spelat en bra del nu i isoleringen.
Och verkar ju luta mer mot CPU-uppgradering efter att ha läst vad folk skrivit.

Visa signatur

Asus RTX 3070 Dual OC | AMD Ryzen 3600 @ 4,35 GHz | MSI B450M Mortar Max | HyperX Fury Black 3600MHz 2x8GB CL17| Seasonic Focus GX 650W | PNY CS3030 M.2 NVMe 500GB | 1TB Seagate HDD 7200rpm 64MB | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem

Så jag har bestämt mig för att satsa på CPU-uppgradering. Läste att det rekommenderas att göra en ren installation av Windows när man byter från t.ex. Intel till AMD så det inte blir några konflikter. Tänker isf att det är lika bra att satsa på en ny SSD och installera Windows så jag slipper installera om två gånger.

Är ganska nöjd med mina komponenter nu, vad jag ville kolla är om SSD jag valt är prisvärd eller om ni kan föreslå något annat för max 1000kr?
Jag skulle säga att jag använder datorn 90% för gaming, så det kanske är mer prisvärt att köra en SATA-SSD istället?

Har aldrig använt en m.2 ssd så om jag har missat något får ni gärna hojta till.

Edit: Hittade denna SSD på kampanj hos Elgiganten, och reviews verkade rätt nice ändå! Värt att slå till?

Hittade en ny SSD på kampanj
Visa signatur

Asus RTX 3070 Dual OC | AMD Ryzen 3600 @ 4,35 GHz | MSI B450M Mortar Max | HyperX Fury Black 3600MHz 2x8GB CL17| Seasonic Focus GX 650W | PNY CS3030 M.2 NVMe 500GB | 1TB Seagate HDD 7200rpm 64MB | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | AOC Q27G2U