AMD lanserar Ryzen 4000 "Renoir" – upp till 8 kärnor och 4,4 GHz

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Ryzen 4000 "Renoir" – upp till 8 kärnor och 4,4 GHz

För första gången tar tillverkare av bärbara datorer AMD på allvar. Ryzen 4000 är här och Jacob står redo att besvara frågor!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nu skrevs det inga priser men jag tycker Ryzen 4500U såg smaskig ut. Hoppas det kommer vettigt prisade laptops (under 10k) i god övrig kvalitet med den!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Min nuvarande laptop får 571 i CB r20 (multi) antar att det mesta är en uppgradering

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon56869:

Nu skrevs det inga priser men jag tycker Ryzen 4500U såg smaskig ut. Hoppas det kommer vettigt prisade laptops (under 10k) i god övrig kvalitet med den!

Korrekt! Priser på processorer är en omöjliga att kommunicera utåt och därför väljer AMD att inte göra det. Ta Intel som exempel som har listpriser på sin webbplats, men i praktiken sätts dess individuellt mot tillverkare och det är därför ingen som i praktiken betalar "fullpris". Situationen skulle garanterat vara densamma för AMD om de skulle välja att gå ut med några officiella prisuppgifter. Såna prisuppgifter leder bara till förvirring.

Det som kan sägas konkret är att AMD riktar Ryzen 5 mot Core i5, Ryzen 7 mot Core i7, osv. och endast talar i generella termer om att de är konkurrensmässigt prissatta. Vi får helt enkelt se när de första datorerna når ut till butik!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det är alltså Zen 2, dvs Ryzen 3XXX på desktop som nu ska heta 4XXX i bärbara?
Tur att de inte kör med förvirrande namn...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jämförelsen av tjockleken lär tas med en näve salt. Tänk på att Helios (nedre) har ett rejält grafikkort inklämt också (2080 ~ +150W)... Zephyrus har "endast" ett 2060 Max-Q istället (~ 65W).

Bortsett från detta så är AMD verkligen med i leken på den bärbara marknaden 👌

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Nu skrevs det inga priser men jag tycker Ryzen 4500U såg smaskig ut. Hoppas det kommer vettigt prisade laptops (under 10k) i god övrig kvalitet med den!

Under 10kkr är tyvärr inte möjligt utan att offra chassi, skärm eller batteritid.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Så kul med Zen2 på laptops. På just laptops så har ju Intel fortfarande rätt stark dominans så det ska bli något extremt spännande att se hur långt de kan komma. Jag skulle vilja veta vad AMD's egna förhoppningar och förväntningar är just vad gäller marknadsandelar på laptopsidan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Json_81:

Det är alltså Zen 2, dvs Ryzen 3XXX på desktop som nu ska heta 4XXX i bärbara?
Tur att de inte kör med förvirrande namn...

Det stämmer! Precis som med Ryzen 2000 och Ryzen 3000 för bärbart laggar arkitekturen efter en generation. Ryzen 4000 för bärbart har således Zen 2 medan kommande Ryzen 4000 för stationärt går över till Zen 3.

Skrivet av Esseboy:

Under 10kkr är tyvärr inte möjligt utan att offra chassi, skärm eller batteritid.

Så är det, med en bärbar dator betalar man för helheten och inte bara specifikationerna på ett papper. För den som är intresserad av att se hur AMD mot Intel står sig i pris vet jag att det kommer finnas ett gäng identiska (eller närapå) datorer som huserar både den ena och den andra, vilket borde ge möjligheter att göra en mer akademisk prisjämförelse.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Json_81: Ja lite förvirrande, de gör nog det för att annars släpper de mobile varianten ett halvår efter desktop under samma serienamn. Och de behöver nog mer hype för deras mobila lanseringar och då passar det bäst att introducera den 'nya generationen' då.
Men för övrigt så har det varit såhär för alla ryzen mobile serier sedan 2000 serien med zen (1) istället för zen+

Permalänk
Medlem

Tycker R7 4800U ser grym ut på endast 15W! med en grym inbyggd iGPU. Borde ju fungera bra till spel också men kanske inte orkar köra max Turbofrekvens länge men ändå, wow. Denna processor i ett litet chassi med en eGPU för krävande spel i hemmet borde kunna bli perfekt. Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Sitter med en EliteBook 850 G3 på jobbet som sjunger på sista versen. Jag hade gärna gått över till en 745 G7 som jag antar kommer med Zen 2 inom några månader, men jobbet kör fortfarande hårdvarucertifiering och imagehantering i stället för Autopilot, så vi får väl se om de bryr sig om att certa en AMD-baserad modell som ingen vågar beställa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ge oss Thunderbolt till AMD

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Så kul med Zen2 på laptops. På just laptops så har ju Intel fortfarande rätt stark dominans så det ska bli något extremt spännande att se hur långt de kan komma. Jag skulle vilja veta vad AMD's egna förhoppningar och förväntningar är just vad gäller marknadsandelar på laptopsidan.

AMD var ovilliga att ge några siffror idag mer än att de så klart siktade högre än idag. Rent krasst har AMD av olika skäl aldrig varit ett riktigt alternativ till Intel inom bärbart så de ville bara tala om "tillväxt" under eventet. Med tanke på att datortillverkare för första gången som jag kan minnas släpper en bred uppställning datorer med exklusiva designer skulle jag inte förvånas av om AMD inom ett par år slår eget rekord i marknadsandelar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är alltså Zen 2, dvs Ryzen 3XXX på desktop som nu ska heta 4XXX i bärbara?
Tur att de inte kör med förvirrande namn...

Precis. Jag rekommenderade en laptop med 2000 serien till min morbror förra året och fick senare lära att den var baserad på 1000 serien. Jag är mer insatt i stationära än laptops så lätt att göra det misstaget vilket väl är vad de vill. Nu är det inte så stor skillnad mellan zen och zen+ ändå så inte hela världen men större skillnad mellan zwn+ och zen 2

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

AMD var ovilliga att ge några siffror idag mer än att de så klart siktade högre än idag. Rent krasst har AMD av olika skäl aldrig varit ett riktigt alternativ till Intel inom bärbart så de ville bara tala om "tillväxt" under eventet. Med tanke på att datortillverkare för första gången som jag kan minnas släpper en bred uppställning datorer med exklusiva designer skulle jag inte förvånas av om AMD inom ett par år slår eget rekord i marknadsandelar.

Sant. Det är väl lite som på serversidan (om än mycket mindre extremt) att det kan liksom bara bli bättre.

Nu har jag inte sett reviews på alla modeller än men det verkar ju som de siktar på att ha ett erbjudande i alla prestanda- och prisklasser så jag skulle tro att de kan öka rätt rejält de kommande åren

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Clickbait bild
Går knappast jämföra dessa två i storlek sett till vad som finns i dom lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nu skrevs det inga priser men jag tycker Ryzen 4500U såg smaskig ut. Hoppas det kommer vettigt prisade laptops (under 10k) i god övrig kvalitet med den!

Skrivet av Esseboy:

Under 10kkr är tyvärr inte möjligt utan att offra chassi, skärm eller batteritid.

Det efterfrågades en laptop med 4500U vilket troligtvis betyder att dGPU kan tas bort och att det inte längre finns något behov av 120Hz skärmen om vi jämför mot den sweclockers testade.
Då finns det inte heller behov av samma dyra kyllösning.
Jag ser det inte som otroligt att det kommer attraktiva laptops med 4500U under 10000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Clickbait bild
Går knappast jämföra dessa två i storlek sett till vad som finns i dom lol.

Dom testar 3 laptops i videon, bilden var en jämförelse med en laptop som har intels snabbaste mobila 8 core överklockad med fetare kylning och en som inte har denna kylning och överklockning jämfört med ryzen. Imponerande tycker jag.

Video här.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Clickbait bild
Går knappast jämföra dessa två i storlek sett till vad som finns i dom lol.

Fast, graferna avser ju exakt de två datorerna som är på bilden så clickbait vet jag inte? Taget från Linus tech tips video, både bilden och graferna.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Icte,
Det var lite tappa hakan-reaktion när jag såg siffrorna för Renoirs toppmodell. Förhoppningsvis återspeglas detta i övriga SKU:er i serien.
Riktig skräll!

Skrivet av Nivity:

Clickbait bild
Går knappast jämföra dessa två i storlek sett till vad som finns i dom lol.

Tror du missförstår, den lilla datorn spöar eller matchar den stora i CPU-prestanda trots att den stora har markant bättre kylning och + 80% högre effektförbrukning vid last.
Click-bait? Not so much.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Så skillnaden i prestanda mellan modellerna kommer i huvudsak att skiljas genom thermal throttling, där de billigare modellerna paras med kass/underdimensionerad kylning och boostar inte lika högt/länge.

Kylplatta för laptops som överklockningsmetod? 🤔

Permalänk
Medlem

Men när kan jag köpa en till stationära? :/

Permalänk
Medlem

Kul med konkurrens. Vad ska Intel hitta på nu då. Spännande år i år.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

@Jacob Kan du bekräfta att det är 12MB cache på 4800U? Har sett helt andra siffror hos andra när det gäller 4800U, bland annat hos notebookcheck.
Vilket dedikerade grafikkort kan man eventuellt pressa in i en sån maskin tror du, om den över huvud taget kommer med dedikerat?

Denna mobila cpu är i alla fall vad jag väntat på en stund. Prestanda när man behöver det, men också ordentlig batteritid när man vill det. Går det att klämma in ett 2060 i den är jag såld oavsett vad den kommer kosta. Helst i form av Lenovo.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av str8forthakill:

Så skillnaden i prestanda mellan modellerna kommer i huvudsak att skiljas genom thermal throttling, där de billigare modellerna paras med kass/underdimensionerad kylning och boostar inte lika högt/länge.

Kylplatta för laptops som överklockningsmetod? 🤔

Typ! Vill dock säga att "thermal throttling" kan anses inträffa först när en processor tvingas arbeta under sin basfrekvens, så länge den ligger över fungerar den som det är tänkt. Med andra ord har modeller som Ryzen 7 4800U med base på 1,8 GHz och maximal turbo på 4,2 GHz (+133%) ett väldigt brett prestandaspann beroende på faktorer som temperatur.

Processorer i bärbara datorer från Intel har fungerat så här under många år nu och skälet är att det är det här förfarandet som ger mest prestanda. Alternativet hade varit att släppa Ryzen 7 4800U med en basfrekvens på 1,8 GHz och stanna där, vilket vore slöseri med det thermal headroom som finns när endast en kärna används och processorn är specificerad till 15 W. Men i värsta fall arbetar processorn i endast 1,8 GHz och det by design.

Det är högst troligt att prestandan i processorer blir ännu mer dynamisk framöver, så att köpa en väldesignad dator kommer spela ännu större roll än det redan gör. Specifikationerna på pappret är en sak, hur produkten presterar i verkligheten en annan.

För att ytterligare krångla till det finns utrymme för datortillverkare att själva justera TDP (cTDP) upp och ned på processorer, för att dess värmeutveckling ska matcha målen med en specifik datordesign. I vissa fall prioriteras prestanda, då monteras en bättre kyllösning och TDP skruvas upp till exempelvis 25 W. I andra fall är det en slimmad design och/eller låg ljudnivå som prioriteras, då finns möjligheten att sänka TDP och basfrekvens.

Kylplatta för bärbara har länge kunnat göra en rätt påtaglig skillnad i prestanda. För att inte tala om att dra igång videorendering och ställa datorn vid ett öppet fönster vintertid, det kan ge en utdelning på hundratals MHz!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Överväldigande prestanda från AMD skulle jag vilja påstå, så mycket som imponerar; framförallt steget de tagit från föregående arkitaktur, det faktum att de slår intel i det mesta förutom riktigt tunga beräkningsövningar, att de lyckas få till bra effektivitet m.m. Man får inte glömma att jämförelsen är gjord mot en strömhungrig 14nm nod, ska bli kul att se hur intels 10nm nod kan svara. Från intel presentationer och läckor vet vi att 10 serien laptop kommer att vara mindre strömhungrig och ha högre ipc, kommer det att innebära att tillverkarna kommer att hamna i paritet med varandra eller kommervintel återta en rejäl ledning? På laptop sidan vore det väl första gången någonsin som AMD eventuellt kommer att ha en viss ledning? Dessutom avslöjar resultaten en hel del om kommande konsoler, de kommer att få ett rejält uppsving i prestanda Kul för AMD om de kan få in en fot på laptop marknaden, mycket pengar att tjäna till RND. Intel är en jätte och kommer att hämta sig, därom råder inget tvivel, däremot kanske vi kan få se två mer jämställda aktörer hädanefter, jag menar ur en teknisk synvinkel, ekonomiskt har AMD fortfarande en bra bit att gå före de överhuvudtaget kan jämföra sig med intel.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av marcusOCZ:

@Jacob Kan du bekräfta att det är 12MB cache på 4800U? Har sett helt andra siffror hos andra när det gäller 4800U, bland annat hos notebookcheck.
Vilket dedikerade grafikkort kan man eventuellt pressa in i en sån maskin tror du, om den över huvud taget kommer med dedikerat?

Denna mobila cpu är i alla fall vad jag väntat på en stund. Prestanda när man behöver det, men också ordentlig batteritid när man vill det. Går det att klämma in ett 2060 i den är jag såld oavsett vad den kommer kosta. Helst i form av Lenovo.

Jag ogillar starkt om att klumpa ihop allt cacheminne i en siffra, det säger ingenting. Samtliga modeller med 6 och 8 kärnor har 512 KB L2-cacheminne vardera och 8 MB som delas. Så Ryzen 7 4800U har totalt 12 MB (ska man vara petig räknar vi inte in L1-nivå här), men uppdelat är det 8 MB L3 och 8 x 512 KB L2.

Att du ser olika siffror överallt beror sannolikt på hur olika skribenter väljer att kommunicera mängden cacheminne. På SweClockers sväljer vi alltid att redovisa mängden L3-cacheminne separat. Andra följer AMD:s exempel och redovisar en klumpsumma.

Vad menar du med "i en sådan maskin"?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Icte,
Det var lite tappa hakan-reaktion när jag såg siffrorna för Renoirs toppmodell. Förhoppningsvis återspeglas detta i övriga SKU:er i serien.
Riktig skräll!
Tror du missförstår, den lilla datorn spöar eller matchar den stora i CPU-prestanda trots att den stora har markant bättre kylning och + 80% högre effektförbrukning vid last.
Click-bait? Not so much.

Tror du missuppfattar min poäng jävligt mycket.
Du kan inte jämföra dessa 2 modeller då Helios har JÄVLIGT mycket bättre GPU och betydligt mer watt för driva den gpun.

Därför behöver den också ha betydligt bättre kylning.

Det är inte bara cpun som gör Helios laptoppen så stor.
Clickbait? Ja 100%.

Jämför med andra laptops som har samma gpu istället med samma Intel cpu.......

Ex den andra laptoppen som jämförs i bilden Zenbook pro duo är BETYDLIGT mindre än Helios, och då har den även 2 skärmar.
https://www.komplett.se/product/1132405/gaming/speldator/barb...

Ingen säger att Ryzen4000 inte är bra, men bilden är en extrem clickbait och missledande som fan. Helios 700 är även utöver det en extremt stor släpbar.