Kaffemaskin, vilka rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog aldrig köpt en hel automatisk själv men haft en Bosch Benvenuto B30 sen 2006 och har aldrig haft problem med den. Man kör bara reningscykeln och de-calc cykeln när den efterfrågar.

Men är förvånad att den hållt! Priset låg på $1400 när den såldes. Sen har vi haft JURA maskiner på jobbet som också håller fruktansvärt bra.

Det jag är mest nöjd med är att man kan ställa in finheten på den inbyggda kvarnen i 8 steg, något som gör väldigt stor skillnad beroende på vilken böna man kör med.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Inaktiv

Min Melitta Caffeo CI har börjat göra kaffe som är lite blaskigt och inte så varmt, har rengjort allt och kört rengöringsprogram, tycker inte den ger lika bra kaffe längre, har passerat 4000 koppar, funderar på om de är dags att skrota den och köpa ny, vet inte varför de har blivit sämre helt plötsligt, allt verkar funka, matar jag ut bara varm vatten så får jag kokhett vatten men jag tycker kaffet blir ljummet.

Permalänk
Medlem

Senso Switch 3-in-1

Hej!

Denna har jag och kan bara rekommendera.
Slimad, skifta mellan bryggkaffe och kapslar
Är toppen om man är trött på morgonen och vill bara ha en snabb kopp.
Skönt att man har alternativ till att brygga lite finare kaffe vid besök och lediga dagar.

https://www.kaffekapslen.se/switch-3-in-1-svart-presentkort-1...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sdaniel1:

Om jag måste klaga på något så skulle jag klaga på att vid espresso skulle kaffet kunna blivit lite varmare. Men jag dricker mitt direkt ändå så .. och vid latte är detta inte ett problem.

De har ju något tips om att man ska köra varmvatten först för att få varmare kaffe, tyckte jag läste nåt om det i manuelen när jag installerade min

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Permalänk
Medlem

En riktigt prisvärd arbetshäst och bra ingång till kaffevärldens top-modeller. Samma kvalitetsdelar inuti som de dyrare modellerna, denna är mest för pengarna tycker jag, riktigt bra kvarn och härlig creama på espresson, samt snygg finish. Finns dyrare modeller med mjölkbehållare om man är ute efter det?

DeLonghi ECAM 23.120
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2083290

Runt 4000 kr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chimaera72:

Ja eller hur... Det många missar totalt är att allt i slutändan handlar om vilken rostning/malningsgrad och typ av böna man väljer samt att vattnet 'måste' hålla en temperatur på 92-96 grader, huruvida du har en billig eller dyr bryggare är ovidkommande för smaken.

En rolig sida om man vill fördjupa sig lite....
https://kafferosterietkoppar.se/info/kaffe-akademi/
Finns många andra sidor där ute med liknande intressant information.

Teknikforum. Maskinen är det intressanta

Själv har jag en franskpress som är underbar i sin simplicitet, samt en melitta easy för större sällskap.
Att köpa nyrostade bönor och mala dem när man ska brygga är det som gör skillnad på riktigt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Fäller upp paraplyet jag med innan regnet
Bästa kaffet är beansincup maskinen på jobbet
Hemma blir Gevalia guld snabbkaffe då det inte blir så mycket kaffe hemma

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Familjen kör en Jura, haft den i något över 10 år (kan knappt minnas när jag köpte den). Fantastiskt bra kaffe och maskinen har gått som tåget sen dagen den köptes med någon/några koppar per dag. Kostar en peng men det är det värt.

(Däremot tycker jag, fråga mig inte varför, att nespresso är orimligt bra, kul även med massa olika smaker och så om man inte orkar grotta ner sig i bönor)

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag vill rekommendera något... Men kan ta en genomgång av vad som körs mest här hemma;
Har en relativt allsidig kaffeutrustning, till vardags kör jag mestadels min moddade La pavoni med bottenlöst portafilter och en Eureka Mignon Specialita-kvarn. Just nu går Gringo Nordics Påsk-kaffe i kvarnen.

Kommer det mycket gäster åker 'lat-bryggaren' fram, en Moccamaster Clubline med tillhörande billighetskvarn (Wilfa).

Vill jag göra lite kaffe åt bara mig själv utan att värma upp espressomaskinen så är det min Aeropress som körs, är det finbesök så kan min Chemex med Fellow Stagg-kanna åka fram ibland. Här körs Brasilien Pereira Sweet Bourbon för stunden, också från Gringo.

Personligen har jag ingen kärlek för automatiserade maskiner, men det är ju upp till var och en. Varje kaffe har rätt individuella behov vid extraheringen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Till er kaffeälskare, själv dricker jag inte kaffe men vill ändå kunna bjuda på något "lyxigt" när vi får besök. Kaffet blir ju snabbt dåligt vid öppnad förpackning om det går ett par månader mellan gästerna.

Är en kapsel-maskin något att ha då? Då kan de själva välja sort tänker jag?

Tänker inte köpa en maskin för 20-30k för att bjuda på fyra gånger om året.

Beroende på hur mycket du älskar dina gäster så kan hela bönor vara ett alternativ kanske, bara att mala när du får besök.
Vet inte riktigt hur mycket längre bönorna håller i jämförelse, jag dricker ett paket i veckan så för mig är det ett icke bekymmer. Men det luktar väldigt gott med nymalda bönor.

För övrigt slår jag ett slag för Moccamaster. Nöjd med min.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen som använder en Mokabryggare ? Det är ju ett mellanting mellan dropp och espresso.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av HiGrip:

Jag har en Philips/Saeco Espresso maskin som gör Espresso, Cappucino och 'vanligt' kaffe och jag har haft maskinen i ca 7 år. Den kan även göra te-vatten, skummad mjölk (till varm choklad) osv.. jag är sjukt nöjd på alla punkter och har haft 0 problem.

Har också Philips/Saeco Espresso som jag haft runt 7 år, den har nu gjort sin sista kopp kaffe då den havererat helt. Köpt för 4k så är helt klart nöjd med insatsen.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Min Melitta Caffeo CI har börjat göra kaffe som är lite blaskigt och inte så varmt, har rengjort allt och kört rengöringsprogram, tycker inte den ger lika bra kaffe längre, har passerat 4000 koppar, funderar på om de är dags att skrota den och köpa ny, vet inte varför de har blivit sämre helt plötsligt, allt verkar funka, matar jag ut bara varm vatten så får jag kokhett vatten men jag tycker kaffet blir ljummet.

Detta verkar vara ett vanligt fel att just denna maskin börjar ge upp efter bara 4000 koppar. Har själv tittat på en sådan, men efter att ha läst problem från flera användare får det nog bli en annan maskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimaera72:

Ja eller hur... Det många missar totalt är att allt i slutändan handlar om vilken rostning/malningsgrad och typ av böna man väljer samt att vattnet 'måste' hålla en temperatur på 92-96 grader, huruvida du har en billig eller dyr bryggare är ovidkommande för smaken.

Det är ganska många parametrar som spelar roll i en bra espresso. Färskt vatten, Rätt temperatur (vilket varierar från böna till böna)
Val av böna, Hur hårt man tampar, hur färskt kaffet är, malgrad etc.
Kvarnen är a och o. Det måste vara en riktig kvarn och riktiga malskivor som kan mala fint och jämt.

När det gäller maskin håller jag nästan med. Ska man dricka en espresso så behövs bara att maskinen leverar rätt tryck och vettig temperatur. En billig maskin kan man temperatursurfa på, tex tappa ur vatten så att lampan för värmning lyser, sen väntar man ca 30 sek efter att lampan slocknat (elementen svalnar ju inte direkt) så vattnet är som varmast (beroende på vilken temp man vill ha) och på så sätt uppnå en väldigt bra espresso. Dock så är det ju lite så att man får vad man betalar för.

En rejälare maskin har ofta större kokare vilket ger jämnare temperatur jämfört med en instegsmaskin med en kokare på en och en halv deciliter. Ska man dessutom sedan skumma mjölk med samma kokare så ska den upp i temp för att kunna generea ånga, sen ner i temp för nästa espresso osv. Har man en drös med gäster som man ska bjuda på så är det inte helt optimalt.
En rejälare maskin kan tex ha pid, dvs du kan ställa in den temp du vill ha. En parameter mindre att skruva på för att få den perfekta "shoten"

Kan definitivt säga att jag får mycket jämnare oc högre kvalitet på mina espresso's sedan jag uppgraderade till en dual boiler med pid.

Permalänk
Medlem

Nespresso Creatista.

Varför? - Skummad mjölk med 0 underhåll.

Permalänk

Gevalia mellanrost och en helt vanlig kaffebryggare duger alldeles utmärkt att brygga mina dagliga kannor på.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Har en Moccamaster Basic H931 AO. Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

Varför ligger denna tråd under forumdelen datorkomponenter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ingen som använder en Mokabryggare ? Det är ju ett mellanting mellan dropp och espresso.

Jag har ett helt gäng men de lider av samma problem som espresso och många andra metoder (pour over exempelvis): det är för långsamt och meckigt om man dricker mycket kaffe. Jag använde de mycket förut och kaffet blir bra, men en Moccamaster eller liknande gör en hel kanna bra kaffe på några minuter med väldigt lite pill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/esp...

Denna kör jag med. Haft i cirka tre år. Har verkligen inget o klaga på men tyvärr inte mycket att jämföra med heller.
Ställer koppen på plats. Startar maskinen. Ca 40sek senare har den fyllt halva koppen med hett vatten. Tömmer varma koppen. Klickar på start o 1mim senare gott kaffe.

Kör med samma kaffemaskin själv, är väldigt nöjd.
Det enda klagomålet är att det inte riktigt blir en riktig espresso, men för det priset så är det klart godkänt.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Hjälpsam

Vattenkokare, bryggtratt och thermos.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kaffe? Nä, en riktig vattenkokare i metall, eller vattenkanna+induktionsspis och ett riktigt gott, grönt te. Det gör gott för själen.

Kaffe är något ont, beskt påfynd.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag kan slå ett slag för Jura maskinerna. Köpte en Jura Z5 2009. För 2 år sedan gjorde jag en service själv och bytte packningar. Den har skickat ut mer än 20 000 koppar kaffe och 30 000 varmvatten(té).. Den har aldrig strulat och bara maler på. Troligtvis behöver jag göra en till service om något år och då byta kvarnhjulet. Nu är maskinen 11 år och jag tror inte många maskiner håller som denna

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Espresso hemma är en dålig idé. Helautomatiska maskiner är svindyra och måste underhållas. Man kan tro att man kommer undan billigare med en halvautomatisk men så är inte fallet om man räknar inte kringutrustning (espressomaskinen är ofta inte den dyraste utgiften).

Andra nackdelar är:
- Tar lång tid att göra, om du ska göra fler än 2 koppar.
- Du måste finjustera (grovhet vid malning, vikt på kaffet, temperatur på vattnet, sekunder som bryggningen ska ta) alla inställningar vid varje ny påse du köper, om du inte dircker riktigt mycket behöver du ofta finjustera från dag till dag också.
- Finjusteringen slöas enormt mycket kaffe om man köper små påsar, (vilket man ofta gör).
- Du kan inte byta mellan olika kaffesorter enkelt, så du håller dig gärna till en.
- Det blir riktigt stökigt.
- Skumma mjölk är svårt och blir mycket att göra rent. De billiga modellerna är också värdelösa på att skumma.

Om du ändå vill ha en halvautomatisk så kör på någon av de kända italiienska märkena (Ranchili Rocky + Silivia är en bra budgetsetup). Du kan ofta serva dem själva och finns stor community för det. Gå inte på en Bosch, DeLoghi etc. Detta har nu blivit en hobby för dig och är inte längre om gott morgonkaffe.

Om du bara vill ha gott kaffe hemma så rekommenderar jag bryggkaffe eller pour over. Är inte stora investeringar och ger riktigt gott kaffe om man gör det bra. Finns flera märken som gör bra bryggare, moccamaster är ett säkert kort. Wilfa WSCG-2 är en bra billig kvarn (inte för espresso!) för bryggkaffe.

Pour-over är om du vill ha mer kontroll vid bryggningen. Är en hobby precis som espresso, men mycket billigare och mindre stökig. Hario är ett bra märke som säljer både pour-over kit (https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/pourover/...)
och kaffevågar (https://www.kaffebroderna.se/produkt/hario-drip-scale).

Min rekommendation: Köp en riktigt bra kaffebryggare, kanske även en kaffekvarn och njut av gott kaffe.

Permalänk
Medlem

Kör med Moccamaster både hemma och på kontoret. Bästa tipset är nog att köpa bra kaffe och mala själv.
Vi körde Pour-over på kontoret men vissa tyckte det var för omständigt så ramlade in en bryggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsS:

Espresso hemma är en dålig idé. Helautomatiska maskiner är svindyra och måste underhållas. Man kan tro att man kommer undan billigare med en halvautomatisk men så är inte fallet om man räknar inte kringutrustning (espressomaskinen är ofta inte den dyraste utgiften).

Andra nackdelar är:
- Tar lång tid att göra, om du ska göra fler än 2 koppar.
- Du måste finjustera (grovhet vid malning, vikt på kaffet, temperatur på vattnet, sekunder som bryggningen ska ta) alla inställningar vid varje ny påse du köper, om du inte dircker riktigt mycket behöver du ofta finjustera från dag till dag också.
- Finjusteringen slöas enormt mycket kaffe om man köper små påsar, (vilket man ofta gör).
- Du kan inte byta mellan olika kaffesorter enkelt, så du håller dig gärna till en.
- Det blir riktigt stökigt.
- Skumma mjölk är svårt och blir mycket att göra rent. De billiga modellerna är också värdelösa på att skumma.

Håller inte riktigt med.
Espresso hemma är inte alls en dålig idé. Det är ju så förbaskat gott
Mycket av övrigt stämmer i början av espressoresan. Men vem kunde cykla försrta gången man satte sig på en cykel? Med hyffsad utrustning och lite träning så får man snart till en bättre espresso hemma än vad som serveras på de flesta ställena ute. Och lång tid tar det inte alls. Det man bör tänka på dock är biten med underhåll och rengöring som man bör lägga en del tid på. Köper man en manuell maskin och bara kör på, inte avkalkar eller bakspolar maskinen regelbundet, gör rent kvarnen osv så får man en utrustning som inte leverar. Det är ju betydligt smidigare att hålla en vanlig kaffebryggare i bra skick.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dannesthlm:

Varför ligger denna tråd under forumdelen datorkomponenter?

Nu har du nog sett fel? 🤔

*tråd flyttad*

Dold text
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av pucko:

Håller inte riktigt med.
Espresso hemma är inte alls en dålig idé. Det är ju så förbaskat gott
Mycket av övrigt stämmer i början av espressoresan. Men vem kunde cykla försrta gången man satte sig på en cykel? Med hyffsad utrustning och lite träning så får man snart till en bättre espresso hemma än vad som serveras på de flesta ställena ute. Och lång tid tar det inte alls. Det man bör tänka på dock är biten med underhåll och rengöring som man bör lägga en del tid på. Köper man en manuell maskin och bara kör på, inte avkalkar eller bakspolar maskinen regelbundet, gör rent kvarnen osv så får man en utrustning som inte leverar. Det är ju betydligt smidigare att hålla en vanlig kaffebryggare i bra skick.

Lite det här som min poäng var. Allt beror ju på vad man vill få ut av sitt kaffe. VILL du göra riktig god klassisk espresso hemma är det ju kalas och då går ju, i min mening, helautomatiska och alla andra kaffebryggarsätt bort. Men är ju viktigt också att man vet vad man ger sig in på och att det kostar lite pengar och tid och är inte smidigaste sättet att ha kaffeservering för >4 personer. Ju viktigare det är att kunna laga just en god/bra espresso hemma desto mer värt är det att lägga tid/pengar på det, såklart.

Verkar ju som att flesta folk i tråden premierar smidigheten med helautomatiska och hittat en balans där dom tycker det är tillräckligt bra för sina behov - som någon annan skriver så är det ju väldigt subjektivt. Tycker du det är gott så är det ju gott. Finns inga rätt eller fel riktigt.

Personligen dricker jag inte så mycket kaffe hemma på vardagar då man tar det på kontoret så för mig blir den lilla "ritual" man har vid både espresso eller göra pour-over(pourover?)/aeropress en del av kaffeupplevelsen som jag verkligen uppskattar och tycker min kopp blir godare av. Skulle aldrig byta bort mot någon helautomatisk eller vanlig all-in-one-brygg som moccamaster.

Har börjat jobba hemifrån mer nu så ge mig några veckor så kanske jag har ändrat uppfattning dock

Visa signatur

CMO @inet