Permalänk
Medlem

Ni som förordar D-vitamintillskott; kan ni presentera en källa på att D-vitamintillskott är till nytta vid virusinfektion?
Har man D-vitaminbrist bör man givetvis behandla den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Som jag skrev tidigare idag, det är väl bara fimpa fastlandskina så är saken ur världen? Det är väl ett telefonsamtal bort. Alla skall inkluderas, annars är WHO ruskigt korrupt.

Jag fattar inte vad du menar. Vad menar du med att "fimpa fastlandskina?"

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ni som förordar D-vitamintillskott; kan ni presentera en källa på att D-vitamintillskott är till nytta vid virusinfektion?
Har man D-vitaminbrist bör man givetvis behandla den...

Nu är väl inte jag den som står på barrikaderna och skriker om vitamin D men det verkar finnas studier som pekar på att det hjälper mot luftvägsinfektioner:

https://www.vetenskaphalsa.se/d-vitamin-kan-starka-skyddet-mo...
https://www.who.int/elena/titles/vitamind_pneumonia_children/...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Alldeles strax(20.00) börjar "Vetenskapens Värld" på SVT2. De brukar väl ändå hålla rätt ok nivå på det de gör så kan nog vara intressant för många att se på. Jag vet, det är ingen blogg eller youtube-kanal utan "gammelmedia" men kan nog vara vettigt för många att se på "ändå".

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN, @anon173292, @TimeCommando, @lorgix, @Jumpcut

Jag ångrar lite att jag tog upp det där med vitamin D då det lätt spårar i diskussioner som den här. Jag är verkligen inte någon nutritionsexpert och kan endast recitera det jag lärt mig under mina föreläsningar i skolbänken och de råd vi har i Sverige.

Rent generellt så har vi inga brister i Sverige på någon vitamin eller annat näringsämne förutom just vitamin D. Vi bor på en nordlig breddgrad, får dåligt med UVB-strålning som annars skulle ge oss vitamin D via huden. Vi behöver vitamin D men det är inte helt klart hur mycket då olika institut rekommenderar olika nivåer: 50 nmol/L (Livsmedelsverket) respekive 75 nmol/L (American Endocrine Society). Det finns även flera olika mått på hur man uppskattar mängden D-vitamin i kroppen så det är inte helt lätt.

Att jag tog exemplet beslöjade, mörkhyade som särskiljt stor riskgrupp beror på att de är de som är mest bristiga. Det finns självklart andra och de man brukar räkna upp är även äldre personer som inte har lika lätt att komma ut och röra på dig och organtransplanterade som på grund av sin immunnedsättande behandling riskerar hudtumörer om de vistas i solen.

Huruvida gemene svensk drar nytta av preparaten är inte helt självklart och de finns läkare som argumenterar i båda läger. Detta beror helt enkelt på att läget inte är helt klart.

Är man superintresserad så finns det mycket bra information att läsa på t ex internetmedicin. Den artikeln är skriven av en hudläkare på Sahlgrenska som mer lutar åt nyttan med substitution av D-vitamin hos gemene svensk, men även hon är blygsam i potentiella goda effekter.

Sen att man kan hitta spridda pre-kliniska och småskaliga studier som visar det ena och de andra säger tyvärr inte mycket då det alltid går att hitta minst lika många som motsäger detsamma.

Kontentan är i vart fall att man tyvärr inte har mycket att vinna i försvar mot infektion. Ångrar som sagt att jag gav mig in i detta från början då det vore direkt fel att rekommendera D-vitamin i fallet Covid-19. Det finns ingen evidens för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu är väl inte jag den som står på barrikaderna och skriker om vitamin D men det verkar finnas studier som pekar på att det hjälper mot luftvägsinfektioner:

https://www.vetenskaphalsa.se/d-vitamin-kan-starka-skyddet-mo...
https://www.who.int/elena/titles/vitamind_pneumonia_children/...

Och det första man ska göra innan man börjar knapra d-vitamin är att man först kollar upp om man har någon brist. Är ju hyfsat bra väder just nu och gå ut och gå är ju bra också så jag föreslår att man innan man springer och köper d-vitamin tar och går ut och går i 30 minuter till 1 timme varje dag när solen är uppe som första åtgärd. Det är det ingen risk att man överdoserar av.

Permalänk
Medlem

Det forskas ju en del om Vitamin D och dess påverkan. Jag har själv varit med i en extremt seriös svensk forskningsstudie om Vitamin D. Där handlade om vilken påverkan det har på hjärtkärlsystemet. Studien genomfördes av en forskare från KI. Det var väldigt intressant att under 9 månader få inblick i hur medicinsk forskning går till. Dock var det som lhugo skriver här innan att det inte var tydligt hur bra D-vitaminen faktiskt var i detta fall.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Tackar!

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit särskilt rädd eller orolig förut för virus eller sjukdomar. Men Covid19 viruset gör mig genuint orolig.

Hör grannarna hosta varenda kväll timme ut och timme in.

Morgontrafiken är mer än halverad på vägen in till jobbet. Inga köer öht.

Detsamma på vägen hem. Som tur är träffar jag inga människor utomhus direkt då jag arbetar utomhus och behöver inte åka in på några raster så där undviker jag smittorisk.

Beställer allt med hemleverans för att undvika att bli smittad.

Permalänk
Medlem

Läskigt många som dött idag. Snart har vi Italien-siffror. Sett till antal invånare.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Har aldrig varit särskilt rädd eller orolig förut för virus eller sjukdomar. Men Covid19 viruset gör mig genuint orolig.

Hör grannarna hosta varenda kväll timme ut och timme in.

Morgontrafiken är mer än halverad på vägen in till jobbet. Inga köer öht.

Detsamma på vägen hem. Som tur är träffar jag inga människor utomhus direkt då jag arbetar utomhus och behöver inte åka in på några raster så där undviker jag smittorisk.

Beställer allt med hemleverans för att undvika att bli smittad.

Är du orolig för egen del eller vad är du orolig för?
Tillhör du en riskgrupp så ska du vara extra försiktig men annars är det ”ingen fara”. Finns alltid en risk men det gör det med allt.

Det är ju rätt psykiskt tycker jag att bara traska hemma och det ser helt normalt ut och sen går jag in och läser och blir påmind om Corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu är väl inte jag den som står på barrikaderna och skriker om vitamin D men det verkar finnas studier som pekar på att det hjälper mot luftvägsinfektioner:

https://www.vetenskaphalsa.se/d-vitamin-kan-starka-skyddet-mo...
https://www.who.int/elena/titles/vitamind_pneumonia_children/...

Det är klart att det har en roll i kroppens funktioner, immunförsvaret bl.a.
Det är ju trots allt ett vitamin; vi kan inte leva utan det. Men det är inte alls samma sak som att tillskott är en effektiv behandling.
Den första länken ger lite info om varför forskning på området är intressant, men både den och den andra länken landar i att läget är oklart.

Skrivet av lhugo:

*klipp*
Huruvida gemene svensk drar nytta av preparaten är inte helt självklart och de finns läkare som argumenterar i båda läger. Detta beror helt enkelt på att läget inte är helt klart.
*klipp*
Sen att man kan hitta spridda pre-kliniska och småskaliga studier som visar det ena och de andra säger tyvärr inte mycket då det alltid går att hitta minst lika många som motsäger detsamma.

Kontentan är i vart fall att man tyvärr inte har mycket att vinna i försvar mot infektion. Ångrar som sagt att jag gav mig in i detta från början då det vore direkt fel att rekommendera D-vitamin i fallet Covid-19. Det finns ingen evidens för detta.

Vi har nått samma slutsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag fattar inte vad du menar. Vad menar du med att "fimpa fastlandskina?"

Isolera fastlandskina istället för Taiwan menar jag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har fått förklara för folk vad som gäller. Ibland fattar dom inte och försöker argumentera. Senast förra veckan satt jag och lyssnade på en person och till sist sade jag bara "Javisst, låter ju bra och så att du tycker dig vara frisk nog att vara på jobbet, men nu är jag din chef och jag bestämmer att du ska vara hemma".

Det är väl en av få positiva saker. Varje influensasäsong är det ett par stycken som sitter och snörvlar och hostar och knaprar Alvedon vid fikabordet och inte har vett att hålla sig hemma, veckan efter är en massa fler sjuka.
Våra chefer har fått mandat att skicka hem folk som uppenbarligen är sjuka, t ex rinnsnuva och hosta och som inte har förstånd att begripa själva att hålla sig hemma. Tummen upp på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Läskigt många som dött idag. Snart har vi Italien-siffror. Sett till antal invånare.

Lugn nu.

36 senaste dygnet i Sverige, ett land med 10 miljoner invånare.
812 senaste dygnet i Italien, ett land med 60 miljoner invånare. (6 gånger fler)

812/6 = 135.
3,8 X 36 = 136,9

Vi behöver 3,8 gånger så många dödsfall innan vi kommer upp i Italien-siffror.
Säger inte att vi inte kommer nå dit (jag hoppas innerligt att vi inte gör det), men det är en bra bit dit.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kan dock tycka att en viss nivå av diplomati är att föredra och även en förståelse för andra människor och kulturer.
Det är väldigt enkelt för oss här i Sverige att gnälla på andra om hur de ska leva men om vi vänder på det. Hur kul var det när Kina kom och påtalade hur vi ska leva? Det ska de skita i tycker jag.

Det som krävs är utbildning och ökad kunskap hos kinesiska folket och hjälp med hur de ska hantera djur osv.

Det som jag också tycker ökar komplexiteten är att det lätt kan göda rasismen mot kineser och deras levnadssätt. Vilket gör det ännu svårare att diskutera nyanserat.

Helt fantastiskt att ditt inlägg får flera likes än mitt, jag är ärligt talat extremt överraskad.

Själv anser jag att omvärlden kraftigt och bestämt måste fördöma att Kina nu på nytt öppnar deras djurmarknader med bland annat just fladdermöss. Vi ser ju nu vad Kina-virus likt Corona kan åstadkomma, total kaos, fullständig katastrof med långtgående allvarliga effekter.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8163761/Chinese-mark...

En majoritet av alla influensa virus kommer från Kina, hur länge ska detta få pågå, räcker det inte nu?
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varlden-bor-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Lugn nu.

36 senaste dygnet i Sverige, ett land med 10 miljoner invånare.
812 senaste dygnet i Italien, ett land med 60 miljoner invånare. (6 gånger fler)

812/6 = 135.
3,8 X 36 = 136,9

Vi behöver 3,8 gånger så många dödsfall innan vi kommer upp i Italien-siffror.
Säger inte att vi inte kommer nå dit (jag hoppas innerligt att vi inte gör det), men det är en bra bit dit.

53 döda idag
https://coronawatch.se/

Edit: eller inte. Ändrades precis till 36. Fortfarande många 😢

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Lugn nu.

36 senaste dygnet i Sverige, ett land med 10 miljoner invånare.
812 senaste dygnet i Italien, ett land med 60 miljoner invånare. (6 gånger fler)

812/6 = 135.
3,8 X 36 = 136,9

Vi behöver 3,8 gånger så många dödsfall innan vi kommer upp i Italien-siffror.
Säger inte att vi inte kommer nå dit (jag hoppas innerligt att vi inte gör det), men det är en bra bit dit.

Och frågan är var Italien är när och om vi skulle nå upp till dagens Italien-siffror. Dock gissar jag, sett till utvecklingen att rätt så snart så kommer vi prata om USA-siffror och inte Italien-siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Isolera fastlandskina istället för Taiwan menar jag

Helt enkelt är inte det tyvärr. Kina är en stormakt som flyttar fram positionerna hela tiden. Inget annat land i världen har haft en sådan tillväxt de senaste 20 åren.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Helt enkelt är inte det tyvärr. Kina är en stormakt som flyttar fram positionerna hela tiden. Inget annat land i världen har haft en sådan tillväxt de senaste 20 åren.

Handelskriget med USA och den rent exceptionella mängden badwill pga Corona smittan gissar jag kraftigt kommer bromsa tillväxten. Tror heller inte det blir lika attraktivt nu för företag att lägga tillverkning i Kina eller skicka (tvinga?) dit anställda. Corona viruset är ett internationellt trauma och viruset kommer från Kina som så många andra influensavirus. Detta faktum samt deras djurmarknader går det inte att bortse ifrån. Kina behöver återvinna omvärldens förtroende och de kan förslagsvis börja med tvingande betydligt hårdare regler kring just markaderna.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varlden-bor-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag hajjar, men vad har WHO med det att göra? Varför är det ett känsligt ämne? Det är i högsta grad relaterat till ämnet tycker jag. Är Taiwan också en shady kommunistdiktatur?

När kommunisterna tog över Kina så "flyttade" den gamla regimen till regionen Taiwan som då i praktiken blev ett eget land. Sedan dess jobbar då kommunistiska Kina för att åter införliva Taiwan i den kommunistiska fållan. Under senare tid så börjar man utnyttja sina ekonomiska och politiska muskler för att sätta press på omvärlden att se Taiwan som en del av fastlandskina. Något då inte Taiwaneserna själva är så sugna på. Detta är kortversionen av vad jag minns från historielektionerna, dvs inga som helst garantier för att detta stämmer eller ger en korrekt bild av verkligheten

Skrivet av Storage Jar:

Läskigt många som dött idag. Snart har vi Italien-siffror. Sett till antal invånare.

Som sagts tidigare så lär väl dagens siffror även inkludera en del fall som dött under helgen men som inte registrerats förrän nu. Eller så är det helt enkelt så att en bunt dog samtidigt. Men hur ser trenden ut generellt, dvs om man jämnar ut för tillfälliga toppar eller dalar?

Skrivet av filbunke:

Och frågan är var Italien är när och om vi skulle nå upp till dagens Italien-siffror. Dock gissar jag, sett till utvecklingen att rätt så snart så kommer vi prata om USA-siffror och inte Italien-siffror.

Hur menar du att utvecklingen tyder på USA-siffror? Har du lust att förklara hur du tänker då och vad du baserar detta tänkande på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som sagts tidigare så lär väl dagens siffror även inkludera en del fall som dött under helgen men som inte registrerats förrän nu. Eller så är det helt enkelt så att en bunt dog samtidigt. Men hur ser trenden ut generellt, dvs om man jämnar ut för tillfälliga toppar eller dalar?

Kolla länken i mitt senare inlägg så ser man en tydlig trend.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Handelskriget med USA och den rent exceptionella mängden badwill pga Corona smittan gissar jag kraftigt kommer bromsa tillväxten. Tror heller inte det blir lika attraktivt nu för företag att starta företag i Kina eller skicka (tvinga?) dit anställda. Corona viruset är ett internationellt trauma och viruset kommer från Kina som så många andra influensavirus. Detta faktum samt deras djurmarknader går det inte att bortse ifrån. Kina behöver återvinna omvärldens förtroende och de kan förslagsvis börja med tvingande betydligt hårdare regler kring just markaderna.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varlden-bor-...

Jag vet inte. Kina kan nog tjäna på detta och jag tror snarare något i denna stil: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kJjPRL/coron...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Samt att vi, FN och omvärlden kan inte göra något åt det heller.

Vänligen utveckla ditt resonemang.

Varför inte införa tvingande restriktioner och FN resolutioner tills de gör något åt djurmarknaderna? I allra värsta fall ekonomiska handelsrestriktioner, något som biter?

Häpnar över att så många inte förstår allvaret och hotet från Kina.
https://undark.org/2020/02/06/china-next-coronavirus-epidemic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Helt fantastiskt att ditt inlägg får flera likes än mitt, jag är ärligt talat extremt överraskad.

Själv anser jag att omvärlden kraftigt och bestämt måste fördöma att Kina nu på nytt öppnar deras djurmarknader med bland annat just fladdermöss. Vi ser ju nu vad Kina virus likt Corona kan åstadkomma, total kaos, fullständig katastrof med långtgående effekter.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8163761/Chinese-mark...

En majoritet av alla influensa virus kommer från Kina, hur länge ska detta få pågå, räcker det inte nu?
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varlden-bor-...

Och västvärlden fortsätter att skriva ut antibiotika som om det är lösgodis. Gissa vad som kommer att leda till flesta döda de närmaste 50 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Kolla länken i mitt senare inlägg så ser man en tydlig trend.

Fast det gör den inte om man antar att en del dödsfall varit på andra dagar i helgen?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hur menar du att utvecklingen tyder på USA-siffror? Har du lust att förklara hur du tänker då och vad du baserar detta tänkande på?

Alltså att man kommer att jämföra med siffrorna i USA, dvs att de kommer att gå om Italien antalet smittade per capita, i antalet döda, antalet döda per capita.

Baserat på ledarskapet och den stora mängden amerikaner som fortfarande verkar tro att det antingen är bluff och båg alternativt att det inte är värre än en influensa. Inte en chans att de kommer att fixa någon som helst koordinerade insatser mot spridining etc.

Edit: Tror det blev ett mindre missförstånd. Alltså att USA kommer att vara värst, inte att Sverige skulle hamna i samma situation som USA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lhugo:

@sKRUVARN, @Liljagare, @TimeCommando, @lorgix, @Jumpcut

Kontentan är i vart fall att man tyvärr inte har mycket att vinna i försvar mot infektion. Ångrar som sagt att jag gav mig in i detta från början då det vore direkt fel att rekommendera D-vitamin i fallet Covid-19. Det finns ingen evidens för detta.

Det gör det, cytotoxisk storm, samt, det är ett virus till vilket vitamin d är enormt behjälpligt för immun försvaret.

Finns tusentals studier ang. detta. Ignorera dem om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Alltså att man kommer att jämföra med siffrorna i USA, dvs att de kommer att gå om Italien antalet smittade per capita, i antalet döda, antalet döda per capita.

Baserat på ledarskapet och den stora mängden amerikaner som fortfarande verkar tro att det antingen är bluff och båg alternativt att det inte är värre än en influensa. Inte en chans att de kommer att fixa någon som helst koordinerade insatser mot spridining etc.

Edit: Tror det blev ett mindre missförstånd. Alltså att USA kommer att vara värst, inte att Sverige skulle hamna i samma situation som USA.

Jänkarnas ignorans kommer straffa dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Fast det gör den inte om man antar att en del dödsfall varit på andra dagar i helgen?

Varför ska man anta det? Tror inte sjukhusen ljuger om vilka dagar folk dött på.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |