Permalänk
Inaktiv

Acer Nitro XV340CKP (21:9-skärm)

Någon annan som har ögonen på Acer Nitro XV340CKP, alt AOC CU34G2X?

Roligt att det äntligen börjar trilla in lite fler 3440x1440 144hz skärmar under 10 000 kr. Är själv primärt sugen på Acers IPS-skärm men vill gärna veta hur det kommer vara med backlight bleed och hur betrakningsvinklarna kommer vara iom att det är en platt skärm vilket inte är jättevanligt bland 21:9-skärmarna.

Permalänk
Lego Master

@anon242437:
Beställde Acer Nitro 34" igår, hoppas att den trillar in idag eller imorgon. Får se hur det blir, verkar lovande.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

@Shudnawz: Spännade! Du får gärna skriva av dig några rader här vad du tycker om den och vad du använder den till. Jag har lutat krafitgt åt AOC skärmen nu ett tag men då den aldrig verkar komma in i lager så kanske det får bli Acern istället om den är bra

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon242437:

@Shudnawz: Spännade! Du får gärna skriva av dig några rader här vad du tycker om den och vad du använder den till. Jag har lutat krafitgt åt AOC skärmen nu ett tag men då den aldrig verkar komma in i lager så kanske det får bli Acern istället om den är bra

Ja, jag såg också att AOCn dröjer lite. Ärligt talat var Samsung 34" C34J791T Curved (1500R) QLED mitt andra val, speciellt som tanken är att den ska alternera som spelskärm och jobbskärm nu medan det är väldigt mycket hemmajobb på gång. 100hz hade räckt lång väg för mig, kommer troligen inte kunna driva mycket mer än Minröj i full 3440x1440 med över 60 fps på min rigg.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Första intrycket är att den är inte så stor som man tror. Men det beror säkert på att jag har satt den på en arm som inte når lika långt fram som min gamla 27" stod på bordet. Ska se om jag kan trixa det.

Sen har mitt ex rätt rejält med IPS glow tyvärr, vilket varierar kraftigt med betraktningsvinkeln i höjdled. Småsurt. Sen börjar jag lite ångra att jag inte tog en curved, om jag ska vara ärlig.

Annars är det en toppenskärm, bra färger (återigen jämfört med min gamla 27" Asus) och HDR är alltid nice. Jag har rätt mörkt vid datorn, så den relativt låga ljusstyrkan stör inte så mycket. Bra med plats att jobba också, vilket var halva syftet.

Som sagt, ska försöka flytta den närmare mig så den tar upp större del av synfältet. Jag var tidigare van vid en 24-27-24 setup där de tog upp större delen av mitt synfält i bredd, även om jag bara spelade på 27" i mitten. Får se om jag sätter på foten på skärmen och använder armen till min gamla 27" som extraskärm ändå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

@Shudnawz: Tack så mycket för att du delar med dig av dina intryck. Jag såg nu att Svive gjort ett gäng 21:9-skärmar i som kostar mellan 5000 och 7000 kr. Här är deras värsting med QLED VA. Det ska dock sägas att Svive i regel är budget/instegsmodeller men dessa behöver ju ej vara sämre än AOC Cu34g2x som kostar samma som denna från Svive med liknande specs på pappret (3440x1440p 144hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Första intrycket är att den är inte så stor som man tror. Men det beror säkert på att jag har satt den på en arm som inte når lika långt fram som min gamla 27" stod på bordet. Ska se om jag kan trixa det.

Sen har mitt ex rätt rejält med IPS glow tyvärr, vilket varierar kraftigt med betraktningsvinkeln i höjdled. Småsurt. Sen börjar jag lite ångra att jag inte tog en curved, om jag ska vara ärlig.

Annars är det en toppenskärm, bra färger (återigen jämfört med min gamla 27" Asus) och HDR är alltid nice. Jag har rätt mörkt vid datorn, så den relativt låga ljusstyrkan stör inte så mycket. Bra med plats att jobba också, vilket var halva syftet.

Som sagt, ska försöka flytta den närmare mig så den tar upp större del av synfältet. Jag var tidigare van vid en 24-27-24 setup där de tog upp större delen av mitt synfält i bredd, även om jag bara spelade på 27" i mitten. Får se om jag sätter på foten på skärmen och använder armen till min gamla 27" som extraskärm ändå.

Du saknar kurvaturen på den storleken förstår jag då ja? Är själv lite kluven. Hade en 32" Acer hemma med kurvatur som lämnades tillbaks då det kändes skevt för mig, men kurvaturen blir ju mindre påtaglig på 34" i det formatet för den 32"arn. Antar att platt form också leder till att man ev. enklare ser IPS-glow givet betraktningsvinkeln längst ut på skärmen också kanske?

Var din gamla 27" en av de klassiska IPS, 1440p, 144hz? Isåfall, är färgerna jämförbara?

En annan grej jag läste på en kommentar via Inet var att man inte kan kombinera freesync/g-synckompatibiliteten med någon annan overdriive-inställning än normal vilket leder till tydliga eftersläp, stämmer detta? Lite som lite av en dealbreaker

Är riktigt sugen på skärmen för 6.5k som den nu ligger på @ Inet och andra istället för 10-11k för liknande specs på tex LG 34GK950F men om den har alldeles för många shortcommings ledsnar man ju

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimball:

Du saknar kurvaturen på den storleken förstår jag då ja? Är själv lite kluven. Hade en 32" Acer hemma med kurvatur som lämnades tillbaks då det kändes skevt för mig, men kurvaturen blir ju mindre påtaglig på 34" i det formatet för den 32"arn. Antar att platt form också leder till att man ev. enklare ser IPS-glow givet betraktningsvinkeln längst ut på skärmen också kanske?

Var din gamla 27" en av de klassiska IPS, 1440p, 144hz? Isåfall, är färgerna jämförbara?

En annan grej jag läste på en kommentar via Inet var att man inte kan kombinera freesync/g-synckompatibiliteten med någon annan overdriive-inställning än normal vilket leder till tydliga eftersläp, stämmer detta? Lite som lite av en dealbreaker

Är riktigt sugen på skärmen för 6.5k som den nu ligger på @ Inet och andra istället för 10-11k för liknande specs på tex LG 34GK950F men om den har alldeles för många shortcommings ledsnar man ju

Håller helt med dig. Man hoppas ju på att hitta en skärm som är bra i de flesta områden samt lite tur med glow osv men som jag tror det var @laxpudding som sa; att välja skärm är att kompromissa.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon242437: Åtminstone att välja vilka nackdelar man kan leva med. Men också välja vad som är en nackdel eller inte. Vad en person ser som en fördel, kan en annan se som en nackdel. Till exempel brukar högblanka samt extra matta reflexfilter kunna sätta folk i två olika väldigt olika läger. Krökt skärm kan vara älskat eller hatat. Eller så rycker man på axlarna. Och så vidare.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Kimball:

Du saknar kurvaturen på den storleken förstår jag då ja? Är själv lite kluven. Hade en 32" Acer hemma med kurvatur som lämnades tillbaks då det kändes skevt för mig, men kurvaturen blir ju mindre påtaglig på 34" i det formatet för den 32"arn. Antar att platt form också leder till att man ev. enklare ser IPS-glow givet betraktningsvinkeln längst ut på skärmen också kanske?

Var din gamla 27" en av de klassiska IPS, 1440p, 144hz? Isåfall, är färgerna jämförbara?

En annan grej jag läste på en kommentar via Inet var att man inte kan kombinera freesync/g-synckompatibiliteten med någon annan overdriive-inställning än normal vilket leder till tydliga eftersläp, stämmer detta? Lite som lite av en dealbreaker

Är riktigt sugen på skärmen för 6.5k som den nu ligger på @ Inet och andra istället för 10-11k för liknande specs på tex LG 34GK950F men om den har alldeles för många shortcommings ledsnar man ju

Min gamla var en ASUS VG278HE, dvs en snorgammal 27" 1080P 144hz med TN-panel. Inget större fel på den, men det är ju inget monster med dagens mått mätt.

Det känns mest som att jag tittar på pixlarna "på tvären" längst ut på kanterna på skärmen. Ska jag ha dem i en mer korrekt vinkel mot ögonen måste jag ha skärmen så långt bort att 1440-upplösningen blir för liten. Därför hade det varit skönt med en curved-skärm. Sen visst, IPS-glow är där på den, men med innehåll på skärmen är det inte så farligt. Märks mest i laddskärmarna i Fallout 4 typ, där det mesta är mörkt.

Vad gäller G-sync har jag bara precis fått igång det efter lite mekk, men har inte hårdtestat det (måste aktiveras i menyerna i skärmen, och funkar bara utanför HDR har jag för mig). Inte märkt nåt direkt eftersläp däremot, å andra sidan spelar jag inga twitch-shooters som CS eller CoD utan lite lugnare grejjor.

Alltså för priset tycker jag den är toppen. Bra skit, på riktigt. Men det finns säkerligen bättre skärmar för nån tusing eller två mer, inte minst för att du kan få motsvarande med curve.

HDR har jag haft lite hit and miss med, jag har satt igång HDR-automatiken i skärmen, men inte i Windows. Färgerna i Windows blev helt jävla urtvättade om jag drog igång HDR (eller Windows HD-colors tror jag det heter). Men om jag låter skärmen vara i HDR-läge, Windows i normalt, så kan jag ändå dra igång HDR i spel och få rätt färger där, men Windows beter sig normalt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Min gamla var en ASUS VG278HE, dvs en snorgammal 27" 1080P 144hz med TN-panel. Inget större fel på den, men det är ju inget monster med dagens mått mätt.

Det känns mest som att jag tittar på pixlarna "på tvären" längst ut på kanterna på skärmen. Ska jag ha dem i en mer korrekt vinkel mot ögonen måste jag ha skärmen så långt bort att 1440-upplösningen blir för liten. Därför hade det varit skönt med en curved-skärm. Sen visst, IPS-glow är där på den, men med innehåll på skärmen är det inte så farligt. Märks mest i laddskärmarna i Fallout 4 typ, där det mesta är mörkt.

Vad gäller G-sync har jag bara precis fått igång det efter lite mekk, men har inte hårdtestat det (måste aktiveras i menyerna i skärmen, och funkar bara utanför HDR har jag för mig). Inte märkt nåt direkt eftersläp däremot, å andra sidan spelar jag inga twitch-shooters som CS eller CoD utan lite lugnare grejjor.

Alltså för priset tycker jag den är toppen. Bra skit, på riktigt. Men det finns säkerligen bättre skärmar för nån tusing eller två mer, inte minst för att du kan få motsvarande med curve.

HDR har jag haft lite hit and miss med, jag har satt igång HDR-automatiken i skärmen, men inte i Windows. Färgerna i Windows blev helt jävla urtvättade om jag drog igång HDR (eller Windows HD-colors tror jag det heter). Men om jag låter skärmen vara i HDR-läge, Windows i normalt, så kan jag ändå dra igång HDR i spel och få rätt färger där, men Windows beter sig normalt.

Ja att gå från TN -> IPS är ju alltid trevligt minst sagt

HDR i windows är... knappt värt besväret imho. Stökade med det på min LG OLED men fick inte heller till det som det skulle. Verkade tyvärr också vara allmänt känt vid googlingar att "ställa in HDR korrekt i Windows är en halv vetenskap", tyvärr.

Om du nu fått igång Gsyncen, kan du kikar om du kan justera något i skärmens overdrive-inställningar? Låter ju bra att du inte märker något, spelar själv väldigt sällan snabba FPS heller tbh, så om det inte märks av i andra spel så är det ändå good enough antar jag.

Det skärmen ev. kan falla på är att den inte är kurvad då kanske ja... Vad har du för mått på ögon -> skärm? Vet att jag själv kände behov av lite förstoring, typ 103-105% eller så på jobbets 34"-skärmar för att det skulle bli helt bekvämt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Kimball:

Ja att gå från TN -> IPS är ju alltid trevligt minst sagt

HDR i windows är... knappt värt besväret imho. Stökade med det på min LG OLED men fick inte heller till det som det skulle. Verkade tyvärr också vara allmänt känt vid googlingar att "ställa in HDR korrekt i Windows är en halv vetenskap", tyvärr.

Om du nu fått igång Gsyncen, kan du kikar om du kan justera något i skärmens overdrive-inställningar? Låter ju bra att du inte märker något, spelar själv väldigt sällan snabba FPS heller tbh, så om det inte märks av i andra spel så är det ändå good enough antar jag.

Det skärmen ev. kan falla på är att den inte är kurvad då kanske ja... Vad har du för mått på ögon -> skärm? Vet att jag själv kände behov av lite förstoring, typ 103-105% eller så på jobbets 34"-skärmar för att det skulle bli helt bekvämt.

Ja, det verkar som att overdrive är låst till "normal" när Freesync är på. Och som sagt kan man inte heller ha Freesync och HDR igång samtidigt. Pick your poison, helt enkelt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt någon av skärmarna och som vill dela med sig av sina åsikter.
Är själv sugen på acern men det är rätt snålt om info/recensioner.

Man får inte bumpa!
Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Lego Master

@sorcgsdf:
Halva tråden består ju i praktiken av min erfarenhet av Acern? ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Acer Nitro XV340CKP i lördags, och bytte upp mig från en Asus VG248QE. Överlag tror jag att jag är rätt nöjd. Skärmen ser rätt bra ut, och jag upplever bilden som jämn och fin. Ljudet i högtalarna är till och med helt OK.

Betraktningsvinklarna är lite sämre än jag trodde, så skärmen mörknar betydligt åt sidorna när jag sitter normalt. Skärpan är fortfarande bra hela vägen ut, så det är inga problem att se allt. Det påverkar inte så mycket eftersom det sällan är aktuellt att göra något i helskärmsläge. Det är inga problem att ha t.ex. ett Word-dokument längst ut i kanten (det får plats fyra A4 i bredd, haha). När jag har spelat (GTAV, Subnautica och Minecraft så här långt) har jag inte tänkt på det alls.
Edit: Jag kan absolut hålla med @Shudnawz om att en böjd skärm kan vara att föredra i de här dimensionerna för den som tycker att det är OK. Jag övervägde det, men tycker att det är fult.

Kontakterna på skärmen sitter ganska långt upp på baksidan vilket gör dem svåra att använda för mig som satt upp skärmen på väggen med ett väldigt tunt fäste. Att koppla i och ur några USB-prylar där blir inte aktuellt.

Foten är rätt stor, det hade varit jobbigt för mig med ett lite mindre skrivbord att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Någon som har köpt någon av skärmarna och som vill dela med sig av sina åsikter.
Är själv sugen på acern men det är rätt snålt om info/recensioner.

Det som fick mig att skippa Acern var dessa 2 anledningar:
Främst pga att den rakt utformade skärmen, testade 10min på Inet, gillade inte hur det kändes att sitta på "normalavstånd" med tangentbord, flyttade man bak då man tex spelar med gamepad var det en annan femma och inga problem! Men just avsaknaden av kurvatur på den storleken störde mig lite pga betraktningsvinklarna. Man kan säkerligen vänja sig.
Endast standard overdrive med freesync igång - kanske inte en dealbreaker, men ändå störande att inte ha det tillgängligt (även om gemene man troligtvis inte märker någon skillnad).

För mig var 1500-2000kr extra för begagnad LG 34GK950F def. värt det! Bara mina 2 cent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Min gamla var en ASUS VG278HE, dvs en snorgammal 27" 1080P 144hz med TN-panel. Inget större fel på den, men det är ju inget monster med dagens mått mätt.

Det känns mest som att jag tittar på pixlarna "på tvären" längst ut på kanterna på skärmen. Ska jag ha dem i en mer korrekt vinkel mot ögonen måste jag ha skärmen så långt bort att 1440-upplösningen blir för liten. Därför hade det varit skönt med en curved-skärm. Sen visst, IPS-glow är där på den, men med innehåll på skärmen är det inte så farligt. Märks mest i laddskärmarna i Fallout 4 typ, där det mesta är mörkt.

Vad gäller G-sync har jag bara precis fått igång det efter lite mekk, men har inte hårdtestat det (måste aktiveras i menyerna i skärmen, och funkar bara utanför HDR har jag för mig). Inte märkt nåt direkt eftersläp däremot, å andra sidan spelar jag inga twitch-shooters som CS eller CoD utan lite lugnare grejjor.

Alltså för priset tycker jag den är toppen. Bra skit, på riktigt. Men det finns säkerligen bättre skärmar för nån tusing eller två mer, inte minst för att du kan få motsvarande med curve.

HDR har jag haft lite hit and miss med, jag har satt igång HDR-automatiken i skärmen, men inte i Windows. Färgerna i Windows blev helt jävla urtvättade om jag drog igång HDR (eller Windows HD-colors tror jag det heter). Men om jag låter skärmen vara i HDR-läge, Windows i normalt, så kan jag ändå dra igång HDR i spel och få rätt färger där, men Windows beter sig normalt.

Skrivet av sodapop:

Jag köpte en Acer Nitro XV340CKP i lördags, och bytte upp mig från en Asus VG248QE. Överlag tror jag att jag är rätt nöjd. Skärmen ser rätt bra ut, och jag upplever bilden som jämn och fin. Ljudet i högtalarna är till och med helt OK.

Betraktningsvinklarna är lite sämre än jag trodde, så skärmen mörknar betydligt åt sidorna när jag sitter normalt. Skärpan är fortfarande bra hela vägen ut, så det är inga problem att se allt. Det påverkar inte så mycket eftersom det sällan är aktuellt att göra något i helskärmsläge. Det är inga problem att ha t.ex. ett Word-dokument längst ut i kanten (det får plats fyra A4 i bredd, haha). När jag har spelat (GTAV, Subnautica och Minecraft så här långt) har jag inte tänkt på det alls.
Edit: Jag kan absolut hålla med @Shudnawz om att en böjd skärm kan vara att föredra i de här dimensionerna för den som tycker att det är OK. Jag övervägde det, men tycker att det är fult.

Kontakterna på skärmen sitter ganska långt upp på baksidan vilket gör dem svåra att använda för mig som satt upp skärmen på väggen med ett väldigt tunt fäste. Att koppla i och ur några USB-prylar där blir inte aktuellt.

Foten är rätt stor, det hade varit jobbigt för mig med ett lite mindre skrivbord att använda den.

Skrivet av Kimball:

Det som fick mig att skippa Acern var dessa 2 anledningar:
Främst pga att den rakt utformade skärmen, testade 10min på Inet, gillade inte hur det kändes att sitta på "normalavstånd" med tangentbord, flyttade man bak då man tex spelar med gamepad var det en annan femma och inga problem! Men just avsaknaden av kurvatur på den storleken störde mig lite pga betraktningsvinklarna. Man kan säkerligen vänja sig.
Endast standard overdrive med freesync igång - kanske inte en dealbreaker, men ändå störande att inte ha det tillgängligt (även om gemene man troligtvis inte märker någon skillnad).

För mig var 1500-2000kr extra för begagnad LG 34GK950F def. värt det! Bara mina 2 cent.

Tack för infon, har fått lite mer kött på benen nu känner jag!!

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

@sorcgsdf Så här ett år senare, vad blev det för skärm och hur nöjd är du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

@sorcgsdf Så här ett år senare, vad blev det för skärm och hur nöjd är du?

Hallå. Det blev en Acer 34" Nitro XV340CKP. Valde den pga att jag inte gillar välvda skärmar och är toknöjd. Använder den för spel och bildredigering.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sorcgsdf:

Hallå. Det blev en Acer 34" Nitro XV340CKP. Valde den pga att jag inte gillar välvda skärmar och är toknöjd. Använder den för spel och bildredigering.

Vad är din upplevelse av HDR-innehåll på den? Jag tycker det är vedervärdigt, tyvärr.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@sorcgsdf Tackar för snabbt svar. Kul att du uppskattar skärmen. Jag är lite i den sitsen att jag vill byta upp mig från en 32" QHD IPS platt 75Hz och vill gärna ha bättre svärta. Lade en beställning på AOC CU34G2X men efter att ha svängt förbi MM och EG så börjar jag komma ihåg varför jag inte gillade välvda skärmar samt betraktningsvinklarna på en VA, därför är jag nästan i färd att byta till en XV340CKP som du valde.

@Shudnawz Har du också en XV340CKP? Är det bara HDR-biten du är missnöjd med eller finns det annat som sänker betyget som är värt att nämna?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av potlach:

@Shudnawz Har du också en XV340CKP? Är det bara HDR-biten du är missnöjd med eller finns det annat som sänker betyget som är värt att nämna?

Ja, jag har en sen förra våren. Mitt primära syfte med den var att ha en kombinerad jobb- och spelskärm, därav kravet med dubbla DP-in. Den kan vara lite glitchig när den ska starta ibland (löser sig med en power cycle), och auto-läget för ingång är väldigt långsamt tycker jag. Istället för att faktiskt känna av vilka ingångar som är aktiva, så roterar den mellan alla ingångar, en i taget, och stannar 5-10 sekunder på varje ingång.

Överlag är jag nöjd med bildkvaliteten, men HDR är som sagt en jävla röra.
Foten är stor som ett hus, men jag har min på en arm så det stör mig inte för tillfället.

Totalt sett är det en bra skärm, men för varje enskilt användningsområde finns det garanterat någon som är bättre på just det. Men urvalet med mina specifika krav var väldigt begränsat, och jag är ändå nöjd med den. Ska du dock bara spela och inte behöver dubbla DP-in så finns det säkert nåt som är bättre (framförallt på HDR-sidan).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz Tack för att du delar med dig sina synpunkter. Fram tills för några veckor sen har jag egentligen bara surfat och slökollat serier emellanåt (primärt är min. 65" OLED för tv och film), men pga mycket arbete hemifrån så vill jag börja använda min nuvarande 32" för arbete och unna mig en roligare skärm för fritiden. Nu börjar spelandet ta lite fart utan att jag kanske ser det som en "primär" aktivitet. Tror därför mina behov täcks av Gott&Blandat-aktiviteter.

Du nämner ändå en bra punkt om dubbla DP-ingångar för att kunna använda skärmen till både jobb och fritid så den är något jag kan uppskatta, bra att du nämnde denna egenskap 👍

Det händer att jag gör annat i samma rum så som stryker, tränar osv varför jag kanske har större behov utav bra betraktningsvinklar samt färger och då passar en platt IPS-skärm utmärkt jämfört med en välvd VA-skärm, men jag får ta mig en funderare till innan jag ev ändrar mig och slår till på en XV340CKP.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz Jag läste ditt HDR-inlägg en gång till och uppfattar den lite annorlunda nu så därav några frågor:
Är det total avsaknad av HDR-upplevelse som funktion eller bråkar/krånglar skärmen att ge felaktigheter (ljusstyrka, kontrast etc) eller helt enkelt bara svårt att få till det i spel, film, Windows och dylikt?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av potlach:

@Shudnawz Jag läste ditt HDR-inlägg en gång till och uppfattar den lite annorlunda nu så därav några frågor:
Är det total avsaknad av HDR-upplevelse som funktion eller bråkar/krånglar skärmen att ge felaktigheter (ljusstyrka, kontrast etc) eller helt enkelt bara svårt att få till det i spel, film, Windows och dylikt?

Jag vet inte om det handlar om begränsad bandbredd eller möjligheten att visa tillräckligt många färger, men när jag sätter igång HDR i tex Horizon Zero Dawn, eller Assassins Creed Odyssey, så får jag color banding i alla färggradienter.

Det här är bilder jag fotat med 5x zoom på min Galaxy S20 Ultra på skärmen med Horizon Zero Dawn igång.
Ser du hur färggradienterna inte längre är jämna med HDR igång? Såhär ser inte HDR-material ut på min 65" OLED.

Missförstå mig inte, skärmen kan visa HDR-material. Bara inte speciellt väl.
Disclaimer:
Om detta är ett problem med mina inställningar nånstans, så har jag inte hittat dem trots idoga försök att råda bot på det här tramset som skärmen uppvisar.

Inställningsmenyn, utan HDR:

Med HDR på samma ställe i menyn:

Bakgrunden i huvudmenyn, utan HDR:

Huvudmenyn, med HDR:

Här är en printscreen från samma ställe i menyn som första bilderna, med HDR igång i Windows och spel:

Det är riktigt sjukt att se, när jag hade HDR igång på Acern, men inte på min sekundära Dell (som inte ens stöder HDR) och flyttar paint-fönstret mellan dem (med HDR igång i Windows). Då ser jag tydligt gradienterna i bilden på Acern, men på Dell-skärmen är det smooth.
Min enda slutsats är att källmaterialet är korrekt, men skärmen klarar inte att visa det rätt.

EDIT:

En rejäl dos Google senare har jag hittat problemet (så går det när man inte läser på i förväg).
Skärmen saknar korrekt stöd för HDR, och mjukvaruemulerar hela skiten. Inte konstigt att det ser konstigt ut jämfört med min OLED.
https://www.displayninja.com/acer-xv340ckp-review/

"However, due to its low peak brightness and contrast as well as lack of local dimming and wide color gamut, HDR is just software-emulated. In other words, HDR content will look either over-saturated or washed-out."

Så. Den "stöder" HDR, dvs den tar emot signalen utan att klaga. Men panelen är inte byggd för att visa HDR korrekt enligt nån vettig standard, och gör bara havregröt av hela klabbet. Ska nån skaffa skärmen, ignorera HDR-funktionen helt och använd den som en vanlig skärm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Jag hittar mer och mer konstiga grejjor på den här jävla skärmen.
Jag bestämde mig för att köra en ny runda i Fallout 4, med några moddar jag hittat. Problemet är att de inte lirar speciellt bra med mina 21:9-moddar, så jag behöver inaktivera dem och köra Fallout i normalt 16:9-läge. Tänker att det ska väl inte vara några problem, bara sätt spelupplösningen till 2560*1440 och kör.

Men nej. Allt sträcks ut över skärmen. Fan också, men lätt nog att fixa. In i skärmmenyerna och letar upp "Wide mode" som enligt manualen ska styra hur innehåll som inte matchar aspect ska hanteras. Skiten är utgråad. Kan inte ändra.

Testar att ändra Windows upplösning till 2560*1440. Då fattar "nånting" att jag troligen inte vill sträcka ut det över hela skärmen, och Windows visas perfekt mitt på skärmen med svarta fält på sidan, precis som jag vill att Fallout 4 ska köras. Drar igång Fallout igen. Men det är exakt samma sak som innan! Spelet dras ut över hela skärmytan, och Wide mode är fortfarande utgråat.

Jag återställer mina skärminställningar, i förhoppning att nånting jag gjort tidigare blockerat den, men nej. Vad jag än gör kan jag inte justera hur olika aspects ska hanteras. Google ger mig ingenting utom några enstaka stackare som råkat ut för samma sak utan lösning. Manualen säger ingenting om ifall det finns några inställningar som blockerar Wide mode. Installerade nån Acer Display Widget som tillåter en ändra inställningarna via datorn istället. Finns inte ens med där.

Alltså om det inte vore för att jag verkligen gillar dubbla DP-in så hade jag nog sålt av den och skaffat nånting i 4K istället.

Bloody hell Acer, get your shit together.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag hittar mer och mer konstiga grejjor på den här jävla skärmen.
Jag bestämde mig för att köra en ny runda i Fallout 4, med några moddar jag hittat. Problemet är att de inte lirar speciellt bra med mina 21:9-moddar, så jag behöver inaktivera dem och köra Fallout i normalt 16:9-läge. Tänker att det ska väl inte vara några problem, bara sätt spelupplösningen till 2560*1440 och kör.

Men nej. Allt sträcks ut över skärmen. Fan också, men lätt nog att fixa. In i skärmmenyerna och letar upp "Wide mode" som enligt manualen ska styra hur innehåll som inte matchar aspect ska hanteras. Skiten är utgråad. Kan inte ändra.

Testar att ändra Windows upplösning till 2560*1440. Då fattar "nånting" att jag troligen inte vill sträcka ut det över hela skärmen, och Windows visas perfekt mitt på skärmen med svarta fält på sidan, precis som jag vill att Fallout 4 ska köras. Drar igång Fallout igen. Men det är exakt samma sak som innan! Spelet dras ut över hela skärmytan, och Wide mode är fortfarande utgråat.

Jag återställer mina skärminställningar, i förhoppning att nånting jag gjort tidigare blockerat den, men nej. Vad jag än gör kan jag inte justera hur olika aspects ska hanteras. Google ger mig ingenting utom några enstaka stackare som råkat ut för samma sak utan lösning. Manualen säger ingenting om ifall det finns några inställningar som blockerar Wide mode. Installerade nån Acer Display Widget som tillåter en ändra inställningarna via datorn istället. Finns inte ens med där.

Alltså om det inte vore för att jag verkligen gillar dubbla DP-in så hade jag nog sålt av den och skaffat nånting i 4K istället.

Bloody hell Acer, get your shit together.

Hej, har du lyckats fa till detta an att kora pixelmappat i 2560x1440 i spel? Provat fler spel? Olika refreshrates?

Vill kopa skarmen, men no-go om det inte fungerar.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cheewie:

Hej, har du lyckats fa till detta an att kora pixelmappat i 2560x1440 i spel? Provat fler spel? Olika refreshrates?

Vill kopa skarmen, men no-go om det inte fungerar.

Alltså jag är rätt säker på att jag har haft tillgång till den inställningen tidigare, så detta är troligen ett problem med min enhet. Jag har haft kontakt med Inet där jag köpte den och ska lämna in den så snart jag kan för att få den kollad och fixad. Nån annan återställning än den som finns i menyerna verkar inte existera, och de googlingar jag gjort verkar antyda att andra har samma problem utan nån lösning från Acer.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag hittar mer och mer konstiga grejjor på den här jävla skärmen.
Jag bestämde mig för att köra en ny runda i Fallout 4, med några moddar jag hittat. Problemet är att de inte lirar speciellt bra med mina 21:9-moddar, så jag behöver inaktivera dem och köra Fallout i normalt 16:9-läge. Tänker att det ska väl inte vara några problem, bara sätt spelupplösningen till 2560*1440 och kör.

Men nej. Allt sträcks ut över skärmen. Fan också, men lätt nog att fixa. In i skärmmenyerna och letar upp "Wide mode" som enligt manualen ska styra hur innehåll som inte matchar aspect ska hanteras. Skiten är utgråad. Kan inte ändra.

Testar att ändra Windows upplösning till 2560*1440. Då fattar "nånting" att jag troligen inte vill sträcka ut det över hela skärmen, och Windows visas perfekt mitt på skärmen med svarta fält på sidan, precis som jag vill att Fallout 4 ska köras. Drar igång Fallout igen. Men det är exakt samma sak som innan! Spelet dras ut över hela skärmytan, och Wide mode är fortfarande utgråat.

Jag återställer mina skärminställningar, i förhoppning att nånting jag gjort tidigare blockerat den, men nej. Vad jag än gör kan jag inte justera hur olika aspects ska hanteras. Google ger mig ingenting utom några enstaka stackare som råkat ut för samma sak utan lösning. Manualen säger ingenting om ifall det finns några inställningar som blockerar Wide mode. Installerade nån Acer Display Widget som tillåter en ändra inställningarna via datorn istället. Finns inte ens med där.

Alltså om det inte vore för att jag verkligen gillar dubbla DP-in så hade jag nog sålt av den och skaffat nånting i 4K istället.

Bloody hell Acer, get your shit together.

Vet inte vilka moddar det rör sig om men när jag spelade ett hårt moddat skyrim så fick jag ladda ner widescreenversioner av vissa moddar som exempelvis sky-ui

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sorcgsdf:

Vet inte vilka moddar det rör sig om men när jag spelade ett hårt moddat skyrim så fick jag ladda ner widescreenversioner av vissa moddar som exempelvis sky-ui

Kan kolla om det finns 21:9-versioner av dem. Men skärmen ska ju ändå funka tänker jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield