Köpa ny NAS eller bygga en egen

Permalänk

Köpa ny NAS eller bygga en egen

Hej
Har en NAS ,DiskStation DS 211J som håller på att sjunga på sista versen, har varit nöjd med den i dom åren jag har ägt den. Funderar om man ska byta ut den mot en nyare modell eller om man ska bygga en egen server.
Har ni några tips/rekommendationer vad man bör satsa på?

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem
Skrivet av berkilurki:

Hej
Har en NAS ,DiskStation DS 211J som håller på att sjunga på sista versen, har varit nöjd med den i dom åren jag har ägt den. Funderar om man ska byta ut den mot en nyare modell eller om man ska bygga en egen server.
Har ni några tips/rekommendationer vad man bör satsa på?

Minst krångel och troligtvis kortast tid du behöver lägga på ihopsättning, installation, konfigurering osv osv.
Fortsätt med Synology.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Bygg en egen, snuskigt enkelt med t.ex freenas
Iofs beror det ju på hur pass intresserad du är av att underhålla osv

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera en HPE Microserver Gen8, ESXi med FreeNas eller dylikt.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Sitter på en skänkt DS1812+ och även om det är trevligt med Synologys gränssnitt etc. i enkelheten att få igång det så känner jag ofta att den begränsar mig mer än den hjälper mig.

Dels är prestandan sisådär trots 4 cores och x86_64 om en vill hantera mer än lagring, webb-gränssnittet slöar ner burken avsevärt och du får nöja dig med gamla versioner av program (ex docker) om du inte ska in i CLI och grotta vilket en i slutändan gör ändå för att få de funktioner du vill ha.

Drömmen vore en Ryzen-baserad NAS som drar lite men ger mycket prestanda. Har en variant på detta nu där Synologyn kör enbart lagringsrelaterade delar och en separat Mini-itx Ryzen med 3400G hanterar tyngre uppgifter för att sedan lagra på NASen.. funkar över förväntan men idealet vore en kombination av dessa två burkar.

Ser fram emot att det dyker upp lite mini-itx modermodem med dubbla rj45 (gärna intel) som inte kostar multum.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@berkilurki: Är du redan van vid en Synologi tycker jag du ska satsa på en ny sådan.

Permalänk
Medlem

Vad har du för krav? Om det inte är några utöver de vanliga samt om du varit nöjd med den du har nu ser jag ingen anledning att byta. Men du kan ju ta en snabb googling och kolla vilka fördelar t.ex. freenas har, kanske vill/behöver du något du inte vet om.

Skrivet av Pelle:

Bygg en egen, snuskigt enkelt med t.ex freenas
Iofs beror det ju på hur pass intresserad du är av att underhålla osv

Ha! Säger jag halvt gråtandes.

Jag dök in i Freenas utan någon som helst erfarenhet av annat än windows och osx och jag vill säga att Freenas inte är snuskigt enkelt. Ska man endast ha den som en lagringsplats för en person är det ganska enkelt även om det tar ett par timmar att läsa på i förväg, bestämma hur man ska göra, installera och sedan knåpa en stund efter installationen.

Men så fort man ska börja hålla på med användare, permissions, nätverk, vpn och gud vet vad så blir det genast mycket krångligare. Ta bara något så enkelt som att sätta upp en torrentklient. Man tror man har hyfsad bra koll men när man startar upp den vägrar det fungera. Efter en timmes sökande inser man problemet och efter ytterligare en massa sökning hittar man en guide som löser sagda problem. Då kommer nästa problem... Guiden är (i bästa fall) ett par månader gammal och under tiden har Freenas uppdaterats så att ett litet ord i guiden måste ändras vilket innebär en jävla massa mer sökande innan man kommer på det. Freenas forum samt reddit.com/r/freenas har varit alltför besökta av mig emellanåt.

Missförstå mig inte, jag är nöjd med min Freenasmaskin men den har gett mig en jävla massa huvudvärk genom åren. Skulle den brinna upp så skulle jag fixa en ny men om jag skulle backa bandet tio år skulle jag råda mig själv att välja en enklare plattform.

Problemet är att freenas är skapade av folk som vet vad de sysslar med och de skapar den åt folk som vet vad de sysslar med. Så för idioter som mig är det mycket som anses vara självklart som är lååångt ifrån självklart. Ett bra exempel är när man ber om hjälp på ett forum och de frågar efter loggen. Vilken logg? Vart finns den? Hur öppnar jag den?
Jaha, jag måste ändra den inställningen, hur gör jag det? Ok, men vart hittar jag den filen? Hur fan öppnar jag den filen? Hur skriver jag ens text? Hur sparar jag? Jaha, men varför gick det inte att spara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad har du för krav? Om det inte är några utöver de vanliga samt om du varit nöjd med den du har nu ser jag ingen anledning att byta. Men du kan ju ta en snabb googling och kolla vilka fördelar t.ex. freenas har, kanske vill/behöver du något du inte vet om.

Ha! Säger jag halvt gråtandes.

Jag dök in i Freenas utan någon som helst erfarenhet av annat än windows och osx och jag vill säga att Freenas inte är snuskigt enkelt. Ska man endast ha den som en lagringsplats för en person är det ganska enkelt även om det tar ett par timmar att läsa på i förväg, bestämma hur man ska göra, installera och sedan knåpa en stund efter installationen.

Men så fort man ska börja hålla på med användare, permissions, nätverk, vpn och gud vet vad så blir det genast mycket krångligare. Ta bara något så enkelt som att sätta upp en torrentklient. Man tror man har hyfsad bra koll men när man startar upp den vägrar det fungera. Efter en timmes sökande inser man problemet och efter ytterligare en massa sökning hittar man en guide som löser sagda problem. Då kommer nästa problem... Guiden är (i bästa fall) ett par månader gammal och under tiden har Freenas uppdaterats så att ett litet ord i guiden måste ändras vilket innebär en jävla massa mer sökande innan man kommer på det. Freenas forum samt reddit.com/r/freenas har varit alltför besökta av mig emellanåt.

Missförstå mig inte, jag är nöjd med min Freenasmaskin men den har gett mig en jävla massa huvudvärk genom åren. Skulle den brinna upp så skulle jag fixa en ny men om jag skulle backa bandet tio år skulle jag råda mig själv att välja en enklare plattform.

Problemet är att freenas är skapade av folk som vet vad de sysslar med och de skapar den åt folk som vet vad de sysslar med. Så för idioter som mig är det mycket som anses vara självklart som är lååångt ifrån självklart. Ett bra exempel är när man ber om hjälp på ett forum och de frågar efter loggen. Vilken logg? Vart finns den? Hur öppnar jag den?
Jaha, jag måste ändra den inställningen, hur gör jag det? Ok, men vart hittar jag den filen? Hur fan öppnar jag den filen? Hur skriver jag ens text? Hur sparar jag? Jaha, men varför gick det inte att spara?

Ja såklart, utan linux erfarenhet kan det nog vara knepigt i vissa fall.
Kopplade min mot ad och hade mina utdelningar klara på en halvtimme utan problem
Dock kör jag den mest som iscsi lagring för mitt esxi kluster

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Tack för alla bra svar.
Det som jag har varit lite missnöjd med den jag har är att jag tycker det har gått sakta att flytta över filer från datorn till nasen.

Skrivet av Pelle:

Bygg en egen, snuskigt enkelt med t.ex freenas
Iofs beror det ju på hur pass intresserad du är av att underhålla osv

Om man skulle ta och bygga en egen, vad bör man då satsa på för hårdvara?

Skrivet av Danmyr:

Kan varmt rekommendera en HPE Microserver Gen8, ESXi med FreeNas eller dylikt.

Har läst att många verkar vara nöjd med denna modell, dock så verkar den vara svår att få tag i och att Gen10 inte fått lika bra resentioner.

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem
Skrivet av berkilurki:

Tack för alla bra svar.
Det som jag har varit lite missnöjd med den jag har är att jag tycker det har gått sakta att flytta över filer från datorn till nasen.

Om man skulle ta och bygga en egen, vad bör man då satsa på för hårdvara?

Jag byggde min av en supermicro server med 12x3.5" platser

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Om man ska bygga ett eget system, ska man då satsa på Intel eller AMD?
Krävs det någon jätte processorkraft eller ska man gå på dom enklare modellerna?

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem
Skrivet av berkilurki:

Tack för alla bra svar.
Det som jag har varit lite missnöjd med den jag har är att jag tycker det har gått sakta att flytta över filer från datorn till nasen.

Om man skulle ta och bygga en egen, vad bör man då satsa på för hårdvara?

Har läst att många verkar vara nöjd med denna modell, dock så verkar den vara svår att få tag i och att Gen10 inte fått lika bra resentioner.

Det beror helt på vad du vill göra. Bara fildelning? Mer prestandakrävande mjukvaror? Hur mycket pengar är du villig att lägga? Hur mycket lagring och skall det gå att skala?

FreeNAS går att köra på väldigt varierande hårdvara så vad du förväntar dig är bra/nödvändig input innan någon kan ge rekommendationer

Permalänk

Jag hade först och främst tänkt använda den som en filserver, och som plexserver. Får se om det kan bli så att man kommer använda den till något mer i framtiden. Vill gärna ha ganska hög överföringshastighet av filerna.
Då jag även har kollat på färdiga alternativ så kan jag tänka mig lägga kring 4000:- utan hårddiskar. '

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem

@berkilurki: Ska du köra fil + plex för den ringa summan så kommer en synology vara mycket mer prisvärd och garanterat leva upp till dina krav. Köper du t.ex. DS218+/Play (eller om det släpps någon fräschare modell i samma serie) så kommer du märka stor skillnad mot din DS211J som både är gammal och "J"-modell.

Mitt förslag är att du låter din NAS vara en NAS och köper en relativt billig synology. På sin höjd kör lite plex på den eftersom det finns bra stöd för det.
Vill du sedan ha en server så kör du det separat och använder din synology som storage för den servern. Börja med en RPi eller nån uttjänat dator och se om 'köra server' är något för dig och väx därifrån, utan att behöva bråka med din NAS under tiden du labbar.

Alterantivt börjar du kika i prisklassen 10'000 för en server som du kan använda både som NAS och för lite andra VMar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berkilurki:

Jag hade först och främst tänkt använda den som en filserver, och som plexserver. Får se om det kan bli så att man kommer använda den till något mer i framtiden. Vill gärna ha ganska hög överföringshastighet av filerna.
Då jag även har kollat på färdiga alternativ så kan jag tänka mig lägga kring 4000:- utan hårddiskar. '

Om du ska köra Plex måste du fundera på om den behöver transcoda någonting och om det kommer vara fler som tittar samtidigt. Och förstås vilket material ni ska titta på.

Om du behöver transcoda flera 4k-strömmar behöver du närmast en superdator men om du klarar dig utan att behöva transcoda så mycket samt bara tittar på vanlig hd så går det nästan med vilken potatisdator som helst.

Permalänk

Kommer inte att transcoda något utan bara se på vanligt hd material. Hade gärna velat ha möjligheten att komplettera med mer hårddiskar framöver, då känns en färdigt system är mer begränsande.

Tror ni detta skulle funka?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13496202

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem
Skrivet av berkilurki:

Kommer inte att transcoda något utan bara se på vanligt hd material.

Av den lilla meningen är jag osäker på om du förstått vad transcoding innebär. Även om du har 1080-material och tittar på en 1080-TV med en spelare som klarar av 1080 så kan du fortfarande vara tvungen att transcoda.

Om källan (filmen) har en annan ljud- och/eller videokodek än vad din mediaspelare klarar av så måste du transcoda. Så för att slippa det så måste man vara noga med vilken fil och/eller uppspelare man har. Om du dessutom vill kunna titta på filmerna när du inte är hemma så spelar även det roll, klarar t.ex. mobilen av att spela upp filen utan att transcoda?

Permalänk

Om det högst kommer vara 2-3 personer som tittar samtidigt och enbart kollar 1080P samt någon gång kollar en film på mobilen när man inte är hemma.
Vad krävs då för hårdvara?

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Typ 5e gen Intel eller Ryzen 1600 eller liknande. Se till att ha Plex-data på en SSD och transkoda till en ramdisk.

Huvudsakligen är det 2000 passmark per 1080p-uppspelning som gäller.

Permalänk
Medlem

FreeNAS i all ära men lite krångligt måste jag hålla med om att det är även om man har kunskaper i linux. Något som är mycket enklare tycker jag är Open Media Vault. Alla funktioner som man vill ha av en NAS och byggt på debian vilket gör att man (jag) begriper fler saker. Stadigt och välknackat har jag upplevt det.

Finns plex-plugin, torrentklient och lite annat smått.
Ingen zfs. Det är väl det som kan skrämma bort de väldigt seriösa.

Eller bara köp en färdig och krångla inte alls

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.