Legendariska 3dfx Interactive Voodoo kan bli Lego-modell

Permalänk
Medlem

Borde vara Creative Soundblaster 16 och inget annat, eller har jag fel?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker Legobyggen är coola. Jag är lite emot att varumärket har blivit så stort så de kan ta "överpriser".

Lego har alltid varit dyrt, det är verkligen inget nytt att det är "överpriser".

Permalänk
Medlem

Ett sånt här köper jag direkt! Jag köpte originalkortet på den gamla "goda" tiden och har gärna ett i Lego sittandes på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju då rakt hellre sett nyproduktion av the real McCoy istället. Tror faktiskt det skulle finnas en rätt betydande marknad för det, givet de senaste årens retrotrend

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hade själv Voodoo II i SLI, körde Quake 2 i 1024x768 i 60 FPS!! (Nu kör jag fortfarande Quake II, fast i 50 FPS med RTX på 2080TI)

Vore coolt om dom gjorde ett Voodoo II också, skulle köpa 2 st direkt och bygga ihop..

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man skulle vilja ha ett grafikkort i LEGO, men jag är tydligen helt fel målgrupp

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Var längesedan Nvidia köpte upp 3dfx dom byggde vidare på deras sli funktion så det närmaste du kommer e nog ett Nvidia kort
MVH Arne

Nvidia SLI (Scalable Link Interface) och 3Dfx SLI (Scan Line Interleave) är två helt skilda teknologier. Nvidia använde bara förkortningen SLI från 3Dfx.

Permalänk

@Dinoman: Ja det gör jag. Var bara några få år gammal.

Permalänk
Medlem

Kul idé!
Men, glöm inte att tvätta händerna när ni bygger det:

Permalänk
Lego Master

Yeeees!
Jag kräver omgående en komplett serie med ikoniska datordelar; minnen, diskar, moderkort, SCSI-controllers, optiska läsare, 5.25"-enheter! I WANT IT ALL!

Och det måste ju naturligtvis gå under Lego System-flaggan!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga ett Radeon 9800 Pro, det är en legendar om något.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Kanske inte det roligaste kortet att göra lego av direkt. Det skulle i princip kunna vara vilket instickskort som helst, inga fläktar med intressant design eller något utan bara ett grönt kretskort med lite chip. Sen såg väl korten lite olika ut beroende på tillverkare? Detta ser ut att vara modellerat på Diamond Multimedias version, inte Creatives som jag hade.

Har inte kvar mitt Voodoo 1 men har kvar mina två Voodoo II på vinden någonstans, utan antistatpåse i en kartong. Det skulle inte fungera att köra SLI på kort från olika tillverkare men det gjorde det i mitt fall, det ena var från Creative men jag kommer inte ihåg vilket märke det var på det andra, bara att det var det billigaste jag hittade. Creative-kortet snodde jag ur min morsas dåvarande mans dator, han märkte inte skillnaden ändå.

Funkade bra i några år i alla fall, tror jag körde på dem tills jag fick tag i ett Geforce 4 Ti 4200. Hade inte så mycket pengar då.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av snajk:

Kanske inte det roligaste kortet att göra lego av direkt. Det skulle i princip kunna vara vilket instickskort som helst, inga fläktar med intressant design eller något utan bara ett grönt kretskort med lite chip. Sen såg väl korten lite olika ut beroende på tillverkare? Detta ser ut att vara modellerat på Diamond Multimedias version, inte Creatives som jag hade.

Har inte kvar mitt Voodoo 1 men har kvar mina två Voodoo II på vinden någonstans, utan antistatpåse i en kartong. Det skulle inte fungera att köra SLI på kort från olika tillverkare men det gjorde det i mitt fall, det ena var från Creative men jag kommer inte ihåg vilket märke det var på det andra, bara att det var det billigaste jag hittade. Creative-kortet snodde jag ur min morsas dåvarande mans dator, han märkte inte skillnaden ändå.

Funkade bra i några år i alla fall, tror jag körde på dem tills jag fick tag i ett Geforce 4 Ti 4200. Hade inte så mycket pengar då.

Jo men visst funkade det med voodoo2 kort i sli från olika tillverkare. Gjorde det själv!
Minns jag inte fel så var alla referensdesign.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Seriöst, en hel retrodator som Ideas kit hade jag nog köpt, speciellt om man får till dekalerna. Jag har inte köpt Lego på två år nu, pengarna behöver gå till annat än något som i många fall angränsar till lyxkonsumption, men hade nog fått svårt att låta bli detta. Gillar speciellt fordon, licensierade sådana, och brukar plocka upp de på 3000+ bitar.

När jag väl blir ekonomiskt oberoende kommer det köpas desto mer.

För övrigt trist att Legos aktie inte handlas publikt. Hade gärna haft företaget i min portfölj.

Permalänk

En variant av samma grafikkort finns också med i half-life alyx'

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Jag hade ju då rakt hellre sett nyproduktion av the real McCoy istället. Tror faktiskt det skulle finnas en rätt betydande marknad för det, givet de senaste årens retrotrend

Detta!
Nyproduktion av klassisk hårdvara och då i rätt små serier skulle nog vara dyrt, kanske omöjligt då designen kanske inte går att tillverka. Men hade verkligen varit kul om man kunde köpa nya kort, som klarar dåtidens specifikationer. De som är tänkta kunder har säkert ekonomi och intresse att betala vad det kostar med.

Sen tycker jag att det alltid varit synd att Nvidia inte använde 3DFX och allt runt om mer men de gick segrande ur och har förstås velat framhäva GeForce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Detta!
Nyproduktion av klassisk hårdvara och då i rätt små serier skulle nog vara dyrt, kanske omöjligt då designen kanske inte går att tillverka. Men hade verkligen varit kul om man kunde köpa nya kort, som klarar dåtidens specifikationer. De som är tänkta kunder har säkert ekonomi och intresse att betala vad det kostar med.

Sen tycker jag att det alltid varit synd att Nvidia inte använde 3DFX och allt runt om mer men de gick segrande ur och har förstås velat framhäva GeForce.

Frågan är om det inte finns tillräckligt kraftfulla FPGAer idag för att hantera uppgiften, eller att det åtminstone är väldigt nära nu? Kunde ju vara ett alternativ till att nyproducera specifik/proprietär Voodoo-hårdvara

Givet vad bättre Voodoo-kort kostar på begagnatmarknaden numera tror jag det skulle gå att sälja sådana. Det finns också en jättefördel med en sån lösning i att ett och samma kort skulle kunna emulera alla upptänkliga Voodoo-modeller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Frågan är om det inte finns tillräckligt kraftfulla FPGAer idag för att hantera uppgiften, eller att det åtminstone är väldigt nära nu? Kunde ju vara ett alternativ till att nyproducera specifik/proprietär Voodoo-hårdvara

Givet vad bättre Voodoo-kort kostar på begagnatmarknaden numera tror jag det skulle gå att sälja sådana. Det finns också en jättefördel med en sån lösning i att ett och samma kort skulle kunna emulera alla upptänkliga Voodoo-modeller.

Det hade varit ett intressantare och mer realistiskt alternativ med faktiskt! Hade varit extra kul om man kunde vidareutveckla funktionalitet och kapacitet också. Jag kör själv dgVoodoo med en del äldre titlar, något sådant men i hårdvara.

Vore kul om någon teknikintresserad inom Nvidia kunde lobba för något sådant, släppa lite på det man sitter på. I det närmaste open sourca 3dfx.

Drömma kan man ju iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nej, vi trodde på fullaste allvar att det skulle väcka liv i många nördhjärtan därute så att säga.

Som den nostalginörden jag är, så hade det varit tvärhäftigt om detta blev en riktigt legosats men också lika otrovärdigt, vet att det finns många 30+ som fortfarande samlar på lego, men de flesta är väll fortfarande ändå kids, så svårt att se vem som skulle köpa, tror de flesta kollar på nån youtube video på den, skrattar lite med varmt hjärta att den finns och gå vidare med sin dag. Men jo, finns, visst hade det varit en bra artikel om den blivit godkänd och börjat tillverkas, men detta är ju bara en petition.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av AnyR3:

Som den nostalginörden jag är, så hade det varit tvärhäftigt om detta blev en riktigt legosats men också lika otrovärdigt, vet att det finns många 30+ som fortfarande samlar på lego, men de flesta är väll fortfarande ändå kids, så svårt att se vem som skulle köpa, tror de flesta kollar på nån youtube video på den, skrattar lite med varmt hjärta att den finns och gå vidare med sin dag. Men jo, finns, visst hade det varit en bra artikel om den blivit godkänd och börjat tillverkas, men detta är ju bara en petition.

Då är jag ett kid!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Då är jag ett kid!

Du är för go Jacob, men jaja, heja heja på att många visar intresse så jacob kan få voodoo byggset ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Då är jag ett kid!

Jag också!

Skulle tro att medelåldern på storköparna av Lego är nånstans kring 35.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon5930:

Detta!
Nyproduktion av klassisk hårdvara och då i rätt små serier skulle nog vara dyrt, kanske omöjligt då designen kanske inte går att tillverka. Men hade verkligen varit kul om man kunde köpa nya kort, som klarar dåtidens specifikationer. De som är tänkta kunder har säkert ekonomi och intresse att betala vad det kostar med.

Sen tycker jag att det alltid varit synd att Nvidia inte använde 3DFX och allt runt om mer men de gick segrande ur och har förstås velat framhäva GeForce.

Ett Voodoo Mini till din PC-mini

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:
Skrivet av kaput:

Jag hade ju då rakt hellre sett nyproduktion av the real McCoy istället. Tror faktiskt det skulle finnas en rätt betydande marknad för det, givet de senaste årens retrotrend

Detta!
Nyproduktion av klassisk hårdvara och då i rätt små serier skulle nog vara dyrt, kanske omöjligt då designen kanske inte går att tillverka. Men hade verkligen varit kul om man kunde köpa nya kort, som klarar dåtidens specifikationer. De som är tänkta kunder har säkert ekonomi och intresse att betala vad det kostar med.

Sen tycker jag att det alltid varit synd att Nvidia inte använde 3DFX och allt runt om mer men de gick segrande ur och har förstås velat framhäva GeForce.

Skrivet av kaput:

Frågan är om det inte finns tillräckligt kraftfulla FPGAer idag för att hantera uppgiften, eller att det åtminstone är väldigt nära nu? Kunde ju vara ett alternativ till att nyproducera specifik/proprietär Voodoo-hårdvara

Givet vad bättre Voodoo-kort kostar på begagnatmarknaden numera tror jag det skulle gå att sälja sådana. Det finns också en jättefördel med en sån lösning i att ett och samma kort skulle kunna emulera alla upptänkliga Voodoo-modeller.

Ja varför inte en kombination? Ett komplett Voodoo/Voodoo2 i form av en liten FPGA, en PCIe x1-sockel, och fylla på med props i Lego tills man har nåt som liknar originalet att sticka i datorn?

Bara inte plasten leder till ESD-problem, det skulle väl vara hindret...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

mys..

Har själv 2st splittnya Voodoo 2 kort i kartong! sparar på dom undra vad värdet är idag!?

Permalänk

Alla mina polare hade voodoo, men satt själv på riva tnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wagner0110:

Alla mina polare hade voodoo, men satt själv på riva tnt

Hade personligen hellre sett ett RIVA TNT än Voodoo, med 32-bitars färgdjup, 24-bit Z-buffer och texturer med 1024×1024p. Älskade det kortet och så mycket stabilare och bredare drivrutinsstöd än de som satt med Voodoo-kort.

Sedan så mycket smidigare med ett rent grafikkort. Alltid tyckt att "kludgen" med skärmsladdar mellan 2D-kort och 3D-kort var pinsamt amatörmässig.

Grymt nöjd med TNT-kortet!

För en mer objektiv genomgång av för- och nackdelar mellan Voodookorten och TNT-korten så finns en kul artikel att retroläsa så här i CV19-tider.

NVIDIA vs. 3Dfx - TNT vs. the Voodoos
By Thomas Pabst October 07, 1998

https://www.tomshardware.com/reviews/nvidia,87.html

Skrivet av Thunderbolt:

Förstår inte varför man skulle vilja ha detta som en Lego byggstats, älskar normalt Lego men vilken otroligt tråkig sak att bygga i Lego.

Håller med!

Oavsett vilket grafikkort man föredrar, så tror jag att det blir allt för simpelt och trist med ett enda löst kort. Det blir allt för enkelt och snabbt att bygga för att bli kul.

Skrivet av Tempel:

Abit BP6 och två passande celerons

Detta!

Hade ju varit mycket roligare med en komplett sådan PC.

Byggde på den tiden ihop en dator med 2 st. Celeron 300 (Slot 1) hackade till SMP (man fick löda om en del på processorkorten) och överklockade från 300 MHz till 450 MHz i mitt 440BX SMP-moderkort. Kompletterandes med ett RIVA TNT2 för OpenGL och DX3D, och ett Vortex Aureal A3D-ljudkort, och Windows NT4 Workstation - så var det en helt grym dator!

Detta på sin tid när de flesta satt hemma med slöa enkärniga Pentium-maskiner körandes WinDOS.

Kommer något liknande ifrån Lego, där man kan bygga ihop en hel retro-PC med moderkort och diverse instickskort - då köper jag direkt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/