Kaffemaskin, vilka rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har startat ett kaffeabonnemang på https://www.morgoncoffeeroasters.com/ jag har en La Pavoni maskin men gör nuförtiden mest pour over coffee med en gammal plasttratt från konsum. Jag står fast vid att ha bra nymalet kaffe har större påverkan på smaken än vilken maskin du använder. Men kul tråd!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Kan som några andra här rekommendera Jura maskiner, själv kör jag en Jura A7 som snurrat i ett par år nu utan problem.
Mina föräldrar har haft en i över 10 år nu och lämnade in den på service nyligen efter att den blivit högljudd men då hade det vid tillfället passerat 27 000 koppar kaffe igenom den. Service gick på ca 3k men i stort sett hela maskinen blev utbytt och den blev som ny igen.

Prylar av denna kvalitet, oavsett kategori, tillverkas knappt längre - riktiga buy-it-for-life maskiner.

Klart att de kostar en slant men har man utrymme för dem så är det inget snack om värdet.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Vi bestämmde oss för en espresso.
Blev en instegsmodell av ett premium märke.
Sage bambino plus. Den passar perfekt för oss. skummar mjölken själv, lätt att rengöra, snabb, 3sek att börja brygga.
Vi köpte den från en officell service verkstad på ebay så var 33% billigare, så 200 euro.
hade vi haft plats och pengar skulle det bli en Sage barista expess, 400-600 euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten jonsson:

Hej
Nu i såna här "Corona tider" så kommer vi förmodligen bli hemma i Sverige en lång tid.

Därför så har vi börjat kolla på någon form av Espresso/Kaffe maskin.
Har ni några tips på bra Espresso maskiner?
Har kollat på det här med så kallade "Helautomatiska" maskiner där man bara behöver hälla i bönor, vatten och mjölk.
Vad är era erfarenheter av sånna maskiner?
Och hur står sig dom mot en vanlig Espresso maskin?

Mvh Sixten

Skrivet av carlen:

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/esp...

Denna kör jag med. Haft i cirka tre år. Har verkligen inget o klaga på men tyvärr inte mycket att jämföra med heller.
Ställer koppen på plats. Startar maskinen. Ca 40sek senare har den fyllt halva koppen med hett vatten. Tömmer varma koppen. Klickar på start o 1mim senare gott kaffe.

Även jag har samma maskin och är väldigt nöjd. Köpte den i höstas och den har la malt igenom 10kg kaffe snart och gott blir det. Köpte den i öppen låda för 1800kr så jag kan inte klaga på något.
Vet inte om den är tyst jämfört med andra, visst låter den lite när den maler men det gör väl alla?

Ångfunktionen för att skumma mjölk har jag inte helt blivit vän med ännu. Känns som det är lite dåligt tryck i den för att det ska bli bra skum, men kan mycket väl vara min brist på kunskap i området..

Köptes på returhuset i staffanstorp, rekommenderas.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Kör en Moccamaster, kommer inte ihåg modell. Vi har en likadan på ena jobbet som har gått varm i 10 år nu utan problem, och det bryggs säkert 3 fulla kannor om dagen i den.

Permalänk
Medlem

Ok, för det första smaken är individuell.
För det andra, vattenkvaliteten spelar stor roll, har inte maskin inbyggt kolfilter skall du filtrera innan. Detta tar bort bismaker som bla skapas av klor när det värms upp. MEN eftersom smaken är individuell kan du vant dig vid denna bismak och uppskattar den.

Jag personligen har mycket känslig smak och lukt, klara blindtester av olika colasorter varje gång någon ifrågasätter detta. Det är INTE något fel med helautomatiska maskiner. Det skiljer såklart mellan modeller. Gillar man nespresso så gillar man nespresso, ingen kan säga att det är fel.

Jag dricker inte brygg och inte med mjölk.

Även om en helautomatisk maskin har stöd för mjölk, använd inte, de kloggar igen, är bakteriehärdar etc, skaffa en separat automatisk skummare.

Jag personligen har mycket bra erfarenhet av Juras automatiska maskiner men inställningar, bönor och vattenkvalitet påverkar så oerhört mycket mer än om maskinen har 10 bar när de startar som sjunker under bryggningen (ganska vanligt hos såväl helautomatiska som manuella) istället för konstant 9 bar. Temperatur är också en viktigare faktor än exakt tryck enligt mig. Men som sagt, smaken är som baken, inget är RÄTT eller FEL.

Slutligen min konkreta rekommendation.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3951423
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4548240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag skulle säga ju enklare maskin ju bättre. Vill man spexa till det så har man en kaffemal på sidan om

Jag har en Moccamaster MM-59131. Lite övermord men jag räknar med att den ska hålla 10+ år.. Vilket jag inte ser att hel eller halvautomatiska maskiner gör.

Har en helautomatisk Jura på jobbet som är 25 år, still going strong, har en helautomatisk Jura hemma som är 20 år i ännu bättre skick (används ju inte lika mycket). Inga värstingmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/esp...

Denna kör jag med. Haft i cirka tre år. Har verkligen inget o klaga på men tyvärr inte mycket att jämföra med heller.
Ställer koppen på plats. Startar maskinen. Ca 40sek senare har den fyllt halva koppen med hett vatten. Tömmer varma koppen. Klickar på start o 1mim senare gott kaffe.

+1 på den, mycket bra och relativt billig maskin som inte genererar en jädra massa plastavfall, och kan brygga en kopp åt gången. Spar på både kaffe och miljö.

Tycker personligen brygg är godast, men det blir så mycket svinn om man ska ha en-två koppar på maten men ändå behöver brygga en hel kanna.

Kör Zoegas Skånerost som kaffe, riktigt smarrigt och kostar lite drygt 50kr/400g paket med bönor, vilket blir 20-30 koppar kaffe beroende på hur starkt man vill ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JeanC:

Till er kaffeälskare, själv dricker jag inte kaffe men vill ändå kunna bjuda på något "lyxigt" när vi får besök. Kaffet blir ju snabbt dåligt vid öppnad förpackning om det går ett par månader mellan gästerna.

Är en kapsel-maskin något att ha då? Då kan de själva välja sort tänker jag?

Tänker inte köpa en maskin för 20-30k för att bjuda på fyra gånger om året.

Tillslut förpackningen, stoppa den i en fryspåse och förvara den i frysen så håller sig kaffet avsevärt bättre.

Det behöver inte tinas innan användning.

Mvh,
Ingvar

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en automatisk så kan du lika gärna ta en så billig som möjligt av bra märke, med bra tryck (bar) eftersom de flesta automatiska har ungefär samma tryck (~15 bar utan laddning, ~8 bar under drift) oavsett om de kostar 3000 eller 15000. Rekommenderar även att den har manuell mjölkskummare då det är lättare att rengöra (kör den med hetvattenfunktionen några sekunder i ett halvt glas vatten efter mjölk skumning), istället för de med inbyggda mjölkbehållare och plastslangar som måste rengöras ofta.
En billig men bra: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/espressomaskin/delonghi-magnifica-s-ecam-21-117-b/217038.9396/
har inte samma men en liknande.
Bäst vore förstås en manuell espressomaskin med 19 bar tryck (utan laddning) som är bättre på att hålla ett jämnare tryck (bättre pump och tättslutande metall hållare vs plast i automatisk), som då får då ut mera av de eteriska oljorna i kaffebönan, men det är ju inte lika smidigt som en automatisk. Viktigast är dock vilka kaffebönor du använder.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oakar:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1641609
Kör denna från DeLonghi sedan 5 år tillbaka. känns som det blir billigare med bönor än kapslar. Gör bra espresso och vanligt svart samt latte. Bra pris drygt 3000:-

Jag har också en sån, tycker den fungerar riktigt bra. Alla som druckit har sagt att det smakat gott.

Själv dricker man mest latte, och tycker det är lättare med den där typen av mjölkskummare än en separat behållare.

Bra pris och gör jobbet, alltid klokt att börja lite billigare och uppgradera om något år om man vill ha mer funktioner

(Och nej, det tar inte längre tid att göra en espresso än tiden för en hel kanna kaffe med Moccamaster som andra i tråden försöker få det till)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

På kontoret har vi de odödliga moccamaster-modellerna samt någon kapselmaskin, hade inte för vana att dricka kaffe hemma innan jag började jobba mer hemifrån förra året och köpte då en sådan här: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kokstill... bara för att ha något att brygga basic-kaffe med. Visade sig vara riktigt utmärkt, riktigt snabb och levererar alltid väl, filterkorgarna är smidiga, för priset är den ovettigt bra skulle jag säga.

Sedan gillar jag helt vanligt svart bryggkaffe långt mer än vad man oftast får ur espressomaskiner, men vet att många föredrar sådant.

Är väldigt bekvämt att slänga på en halvkanna innan man börjar slänga upp jobb-laptop och koppla in allt, sedan går man till köket någon minut senare och har redan en eller ett par koppar redo.

Även börjat experimentera med cold-brew nu när jag jobbar hemifrån och faktiskt kan förbereda sådana saker, men kan inte rapportera något där innan jag testat det lite mer.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Är det espresso du vill göra så är det en manuell maskin som gäller om du vill göra det riktigt bra.
Dock är det inte maskinen som är det avgörande. För bra espresso behöver du stabil temperatur och tryck vilket inte behöver bli så dyrt.
Hur högt man behöver gå i prisklassen beror lite på om man ska skumma mjölk, göra fler espresso på raken osv.
(Dvs om man behöver sörre kokare, eller dubbla kokare / hx maskin, för att inte behöva vänta så länge mellan varje shot om man skummat mjölk)

Det som är absolut viktigast är en bra kvarn om man ska göra espresso med riktiga malskivor. Espresso kräver fin malgrad.

Vanliga bra nybörjarmaskiner är tex Gaggia Classic, eller Rancilio Silva. Bra nybörjarkvarn är tex Rancilio Rocky. När det gäller kvarnar brukar man kunna göra riktiga klipp på beg kaffekvarnar på tex blocket.

Håller med, en manuell maskin och en riktig kvarn behöver inte kosta skjortan. Jag har en Gaggia Baby Twin med dubbla kokare och en Demoka M-203 med riktiga malskivor som tillsammans gör en klart godkänd Cappucino och skulle tillsammans vara värt runt 2000kr beggat idag omjag skulle gissa.

Det man bör tänka på med en manuell maskin är att man ska ha tid och gilla hantverket. En manuell maskin ska helst få tid att värma upp kokare och bryggrupp, minst en kvart om det är en mindre maskin och upp till en halvtimme om det är en större hemmamaskin. Efter maskinen är varm så tar det ju tid att mala bönorna, värma koppen, dra shoten, skumma mjölken och hälla upp beroende på hur van/snabb du är. Så är det ett krav att kunna göra kaffe snabbt så är min åsikt att manuell maskin går bort.

Sen ska man inte sticka under stol med att få bra kaffe ur en manuell maskin är ett hantverk som även det tar tid att lära sig men tycker man om att nörda in, läsa på, pilla och testa som så många här gör med sina datorer så är det rolig hobby. När man får till den där perfekta shoten med silkeslent krämigt mjölkskum och sitter med koppen i hand och läser senaste recensionen på Sweclockers så känner man sig rätt nöjd.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Alright, verkar stämma.
Vet du varför Nespresso har 19 bar i sina maskiner?

Ska jag gissa så har det antagligen något att göra med att de vill kunna extrahera så mycket partiklar (smak) som möjligt ur den extremt lilla mängd kaffe som finns i deras kapslar. En Nespresso kapsel innehåller om jag inte minns fel cirka 5,5 g kaffe. En traditionell enkel enligt den italienska skolan är 7 g kaffe. Själv brygger jag aldrig något annat än dubbelskott och då sällan med mindre än 20 g kaffe…

Det kan också vara så att 19 bar är vad pumpen klarar av att leverera men att så högt tryck egentligen aldrig når kaffet. De små vibrationspumparna av tillverkaren Ulka som sitter i snudd på alla billigare espressomaskiner brukar prestera 15 bar, denna kombineras med en övertrycksventil som tar ner trycket önskade 9 bar där överskottet går tillbaka till tanken eller ut i spillbrickan. Min egen maskin har en mycket större rotationspump som står nere på golvet kopplat till fast vatten (och spillbrickan till avloppet).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Jag har en Moccamaster som jag är väldigt nöjd med. Kan tillägga att jag köper hela bönor som jag maler precis innan bryggning.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

@sixten jonsson: Jura, inpressa f7, har jag haft i tio år, suverän! Däremot tror jag inte på cappuccino o andra med mjölk, brukar vara mer problem än glädje. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Den bästa kaffemaskinen är kaffepressen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av carlen:

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/esp...

Denna kör jag med. Haft i cirka tre år. Har verkligen inget o klaga på men tyvärr inte mycket att jämföra med heller.
Ställer koppen på plats. Startar maskinen. Ca 40sek senare har den fyllt halva koppen med hett vatten. Tömmer varma koppen. Klickar på start o 1mim senare gott kaffe.

Har också denna sedan i oktober förra året, mycket nöjd men kvaliteten beror på bönorna och rengöringen av maskinen antar jag. Den var extremt bra i början men jag har också bytt bönor sedan dess...

Permalänk
Medlem

Jag kör en gammal helautomatisk Krups (Incanto tror jag) som just nu har tryckt ut 19800 koppar kaffe. Den hanterar inte mjölk men jag tror inte jag hade velat ha det, känns som att det blir en del jobb att hålla det rent och sanitärt i slutändan.

Jag har en Moccamaster också att jämföra med och skulle säga att den ger bättre resultat i genomsnitt. Men såklart jobbigare. Jag kommer alltid ha en helautomatisk maskin hemma...

Anledningen att jag skriver är att jag vill påpeka att valet av bönor är otroligt viktigt för en helautomatisk maskin. När man maler och brygger normalt så blir resultatet nästan alltid bra, men i min Krups så blir det bara (riktigt) bra med ett fåtal bönor. Så för de som inte lyckas få bra resultat på sin helautomatiska så är mitt tips att gå igenom ett stort antal bönor och hitta dina "nya" favoriter.

(Bäst resultat på min maskin kommer från Arvid Nordqvist Eko/Reko eller Etiopisk Yirgacheffe och med dessa bönorna är det likvärdigt resultat med en bra bryggare)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Har en helautomatisk Jura på jobbet som är 25 år, still going strong, har en helautomatisk Jura hemma som är 20 år i ännu bättre skick (används ju inte lika mycket). Inga värstingmodeller.

Jag är faktiskt imponerad! Men den på jobbet har väl åkt på en service då å då?

Permalänk
Medlem

Även jag vill rekommendera Jura! Mycket trevliga maskiner. E8 får man för runt 10k. Trevlig apparat!
Har haft en gammal electrolux silenzio. Inte alls tyst men är lättmekad och gör bra kaffe. Går att hitta för någon tusenlapp begagnat.
Min erfarenhet säger mig att så fort maskinen kostar under 5 ny så är det svårt att få tag i reservdelar och man kör den tills den är slut så att säga. Det kan vara 2 år eller det kan vara 15 år.
Jura kostar men har god service och de går att meka med någorlunda. Saeco har jag också hört gott om. Även de gamla siemens som är runt 8-15 år gamla kan vara ett bra kap. Lycka till!

PS: Håll dig borta från krupsmaskiner hur billiga och fina de än må vara.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Kör med en Wilfa Svart Precision. Brygger snabbt och gott hederligt svart kaffe.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Maskin:
Delonghi Magnifica S ECAM 21.117

Bönor:
Lavazza Expresso barista Grand Crema 7/10 intensity!

Denna kombo har räddat många trögstartade jobbdagar! Går som tåget år 3 nu

Nya versionen har en sexig display och lite mer knapp ny tystare kvarn och är säkert bättre men, som sagt är väldigt nöjd med min.

Finns mycket hjälp på youtube om hur man gör dittan och dattan med den också, byter ut saker, reparerar eller pimpar för ännu bättre resultat. Men jag kör min som den är med lite tweak på styrkan och malningsstorleken. dricker mest expresso men en och annan lyxig latte blir det ju, och såklart har man ju startat AW:n med en Kaffe Karlsson eller Irish också

Om jag måste klaga på något så skulle jag klaga på att vid espresso skulle kaffet kunna blivit lite varmare. Men jag dricker mitt direkt ändå så .. och vid latte är detta inte ett problem.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

Gammat bryggkaffe som fått stå till sig och kallnat för att sedan mikras på. Då känner man att man lever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/esp...

Denna kör jag med. Haft i cirka tre år. Har verkligen inget o klaga på men tyvärr inte mycket att jämföra med heller.
Ställer koppen på plats. Startar maskinen. Ca 40sek senare har den fyllt halva koppen med hett vatten. Tömmer varma koppen. Klickar på start o 1mim senare gott kaffe.

Köpte samma för ett par veckor sedan. Kollade på lite olika och den såg ut att ha bra användarbetyg utan att kosta alltför mycket. Enda nackdelen jag upplever är att med knappen för dubbel "Lungo" (två stora koppar) blir det ganska vattnigt, men enkel långt kaffe räcker till om man inte har en gigantisk kaffekopp, och den blir krämig och fyllig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Haft en Moccamaster i 10 år, fungerar fint. Häromåret köpte jag dock en extern kvarn och började mala bönor själv och oj, vilken skillnad det blir på kaffet! Mitt bästa köp på länge, helt klart!

Permalänk
Medlem

Tycker de är en aning intressant att se hur pass dyra maskiner folk har och en annan tycker jag är kräsen som kör med denna
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/kaf...

Och enbart zoega dark temptation, känner mig nästan som en amatör xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Själva så gick vi över till att köpa in hela kaffebönor på påse för 13-14 år sedan och har aldrig blickat tillbaka på något annat alternativ.

Det enda som behövs för att komma igång med hela kaffebönor och mala ner dessa i önskad grovlek är en sådan här...

https://cdon.se/hem-tradgard/precision-kaffekvarn-svart-metal...

+ valfri modell av en klassisk kaffebryggare. Bara att gå över till att mala hela bönor kommer lyfta hela kaffeupplevelsen, behövs inget mer.

Men är man ändå i tagen att uppgradera/byta ut sin gamla kaffebryggare till en ny så skulle jag kolla efter kaffebryggare som först och främst brygger i rätt temperatur (92-96 grader enligt expertis och bransch standard).

Man kan ju alltid börja här...
https://www.test.se/kaffebryggare/

Dock är jag själv inte speciellt förtjust i vare sig Melitta eller Moccamaster bryggare, dom ser så sköra och smäckiga ut att jag bara ser framför mig hur saker ska börja gå sönder strax efter inköp. Gillar Siemens produkter mer i så fall .

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Tycker de är en aning intressant att se hur pass dyra maskiner folk har och en annan tycker jag är kräsen som kör med denna
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/kaf...

Och enbart zoega dark temptation, känner mig nästan som en amatör xD

Ja eller hur... Det många missar totalt är att allt i slutändan handlar om vilken rostning/malningsgrad och typ av böna man väljer samt att vattnet 'måste' hålla en temperatur på 92-96 grader, huruvida du har en billig eller dyr bryggare är ovidkommande för smaken.

En rolig sida om man vill fördjupa sig lite....
https://kafferosterietkoppar.se/info/kaffe-akademi/
Finns många andra sidor där ute med liknande intressant information.

Permalänk
Avstängd

Kaffekannan på min gamla retro melittakokare gick sönder för ett tag sen så nu kokar jag bara upp vatten i en kastrull och häller det i tratten. Funkar bra.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR