Permalänk

Pi hole

Tjo,
Tänkte slänga upp min Raspberry pi 3 b+ med pi hole så jag får bort reklam här hemma. Och skall tillägga att jag aldrig använt en rb pi innan. Hur får jag detta att funka ? Jag har följt denna guiden https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.720983/raspberry-pi-blockera-sajter-reklam men hur ändrar jag i routern så trafiken går igenom min rb pi innan den kommer till mina enheter så den kan filtrera bort reklamen ?

Tacksam för svar
/Force

Permalänk
Medlem

"När Pi-Hole väl är igång måste du se till att enheterna på nätverket använder den som dns-server. Det enklaste sättet att göra det är att ändra dns-inställningen i din router så att den pekar på ip-adressen för din Raspberry Pi"

Det finns många guider för hur man gör detta. Vilken router har du?

Permalänk
Medlem

Du ska ändra så att din DHCP-server skickar ut din PI:s IP som den enda DNS-servern till dina enheter.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Du ska ändra så att din DHCP-server skickar ut din PI:s IP som den enda DNS-servern till dina enheter.

Här kan det även vara smart att slänga med en annan DNS-server som backup. Går din PI ner av någon anledning så blir det svårt att surfa på internet den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Här kan det även vara smart att slänga med en annan DNS-server som backup. Går din PI ner av någon anledning så blir det svårt att surfa på internet den tiden.

Fast det tar lite bort poängen med pi-hole. Har man problem någon gång så kan man ju ändra tillfälligt då.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Fast det tar lite bort poängen med pi-hole. Har man problem någon gång så kan man ju ändra tillfälligt då.

Du lär inte dö av att du får se lite reklam någon enstaka gång jämfört med att du ska ge dig in och ändra DNS för att din PI inte fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Otur:

Fast det tar lite bort poängen med pi-hole. Har man problem någon gång så kan man ju ändra tillfälligt då.

Nä jag håller inte med.
Att inte ha en annan DNS att falla tillbaka på om pi-hole inte funkar kanske funkar prima i ensamhushåll.

Men om man är mer än en person så är det en reell fördel att internet fortsätter fungera även om ens egna nätverkspillande med lokal DNSserver strular. Iaf för de andra i hushållet. Hellre ha internet kvar alls - om så med reklam än att internet dör helt tills jag tar mig an problematiken igen.

Är jag bortrest eller ute och ränner så ska inte internet vara heldött för de andra helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Klienterna på nätverket väljer DNS efter vilken som svarar först, det kan vara Pi-hole lika väl som Google, OpenDNS, Cloudflare osv osv

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Vill man vara riktigt säker kan man ju köra pihole x2 för att säkra upp lite om den ena dör vill säga.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Dietpi, smidig distro med lättanvänd installation av olika tjänster, bl.a Pi-Hole.

https://www.dietpi.com/

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä jag håller inte med.
Att inte ha en annan DNS att falla tillbaka på om pi-hole inte funkar kanske funkar prima i ensamhushåll.

Men om man är mer än en person så är det en reell fördel att internet fortsätter fungera även om ens egna nätverkspillande med lokal DNSserver strular. Iaf för de andra i hushållet. Hellre ha internet kvar alls - om så med reklam än att internet dör helt tills jag tar mig an problematiken igen.

Är jag bortrest eller ute och ränner så ska inte internet vara heldött för de andra helt enkelt.

Men tar inte det bort poängen med pihole helt? Om pihole nekar en DNS-request pga reklam så kommer den väl bara gå på nästa DNS då och då lyckas ladda reklamen? Dvs blir piholen helt onödig?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Men tar inte det bort poängen med pihole helt? Om pihole nekar en DNS-request pga reklam så kommer den väl bara gå på nästa DNS då och då lyckas ladda reklamen? Dvs blir piholen helt onödig?

Den nekar inte, den skickar ett felaktigt svar, typ localhost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den nekar inte, den skickar ett felaktigt svar, typ localhost.

Ok!
Kan dock säga att min pihole har varit grymt stabil. Kört den utan o starta om i något halvår iaf. Sen skulle jag ändra inställningar på den o kopplade den mot skärm (glömde ssh-inlogg osv) o bootade då om den.. o lyckades göra hela skiten korrupt. Sån tur va tog de inte mer än 15 minuter o sätta upp allting igen, så nu snurrar den på igen

Jag kör pihole som min enda dns utan problem

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Grymt, tack för era kommentarer. Jag har en asus RT-AC66U
Men om rb-pi går ner hade det varit grymt om inte internet går ner utan då fortsätter med reklam. Hur bra funkar pi hole tycker ni ?

Permalänk
Medlem

Jag har en Pi-hole och det fungerar alldeles utmärkt att lägga in en Alternativ DNS Server.
Så länge Pi-hole är igång så får de blockerade domänerna 0.0.0.0 som Ip Adress.
Om Pi-hole går ner så används den Alternativa DNS Serven och då blir det som vanligt.

Såg att min hade blockat 45% av alla queries idag, så nytta gör den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag har en Pi-hole och det fungerar alldeles utmärkt att lägga in en Alternativ DNS Server.
Så länge Pi-hole är igång så får de blockerade domänerna 0.0.0.0 som Ip Adress.
Om Pi-hole går ner så används den Alternativa DNS Serven och då blir det som vanligt.

Såg att min hade blockat 45% av alla queries idag, så nytta gör den.

Samma med min router.
Fyllde i IP under LAN-inställningar -> DHCP - DNS.
Finns även DNS-inställningar för WAN men där lät jag de gamla stå kvar och då skiftar den till dessa automatiskt om Pihole stängs av.

Permalänk

Finns det någonstans man kan se om den funkar ?

Permalänk
Medlem

Det finns ju faktiskt en rätt stor tråd i forumet om just Pi hole:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1416906-pi-hole-hardwa...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Nu har jag fått igång pihole, men får massa reklam på tex facebook, aftonbladet här på sweclockers. Är det fel någonstans då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nu har jag fått igång pihole, men får massa reklam på tex facebook, aftonbladet här på sweclockers. Är det fel någonstans då ?

När den är nyinstallerad så har den inte så många blockeringslistor installerade, det får man lägga till själv via admingränssnittet.

Har du webbgränssnittet installerat så surfar du in på: DinPiHolesIPnummer/admin

Gå till Settings och välj fliken Blocklists.

Nu kan du klistra in en URL i taget till en blocklist.

På Firebog finns en hel del listor av olika typer att lägga in: https://firebog.net/

Permalänk
Medlem

Beror på, kommer reklamen direkt från sidan du besöker så tas den inte bort.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

När den är nyinstallerad så har den inte så många blockeringslistor installerade, det får man lägga till själv via admingränssnittet.

Har du webbgränssnittet installerat så surfar du in på: DinPiHolesIPnummer/admin

Gå till Settings och välj fliken Blocklists.

Nu kan du klistra in en URL i taget till en blocklist.

På Firebog finns en hel del listor av olika typer att lägga in: https://firebog.net/

Okej, om jag fattat det rätt alla som heter blocked kan man lägga under blocklist i rb ?