Permalänk
Medlem

Alla på mitt jobb har blivit rekommenderade att jobba hemifrån. Men jag har kommit till jobbet
som vanligt hela tiden. Fått ovanligt mycket gjort då vi bara är ett fåtal på kontoret och jag kan jobba lugnt och ostört.

Upplever att många följer utvecklingen på media konstant och de går omkring och oroar sig hela tiden.
Varför hålla på så? Det är som att frivilligt åka berg och dalbana med stressnivåer, nervsystem och känslor. Det mår man inte bra av.

Det där som Buddha sa om livets hjul... Att man föreställer livet som ett snurrande hjul, och ju längre ut på ekrarna man kommer desto mer snurrar allting. Men sitter du i mitten på hjulet så är allting stilla. Kanske något att fundera över

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Mja, jobbar på vårdcentral, vi har ganska bra koll på symptom.

Jag går bara efter den lista över symptom på covid-19 som presenterats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för tipset. Ser att det också är slut på Apotea nu. Som så många andra salvor, för det har väl ingeeeenting med att göra att folk (som jag) tvättar sönder händerna!? (:P)

Tack. Ska testa det med. "Dryg/fet" salva?

Kan rekommendera den här salvan: https://www.apotea.se/locobase-repair-100-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Tack för tipset. Köpt den redan, dyr må jag säga. Hjälper inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Har det ganska bra ställt då det privata företaget jag jobbar på finansieras av skattepengar. Löper ingen risk att bli uppsagd eller så med andra ord. Jobbar hemifrån de flesta dagarna i veckan men ledningen på företaget bestämde att minst en IT-person ska finnas på plats dagligen (jobbar som it-tekniker) så behöver vara på kontoret i snitt 2 dagar i veckan ändå. Spelar emellertid ingen större roll - hemma i min isolation (bor helt själv) så blir man ganska deppig och på kontoret är det ingen ändå.

Fruktansvärt tråkigt med andra ord. Mår mindre bra av att bara sitta inne.

Permalänk
Medlem

Jag mår fint. Snusfabriken tuffar på som vanligt och allt är frid och fröjd. Ingen känd smittad och jag o frugan passar på att motionera osv mycket, samt renovera hemma. Vi tar allt i sin lugna gång och faktiskt tycker jag det är väldigt nice nu. Inte så mycket bilar och stress.
Lite synd att man inte kan hälsa på de gamla..men man får ringa osv ofta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Asce:

Alla på mitt jobb har blivit rekommenderade att jobba hemifrån. Men jag har kommit till jobbet
som vanligt hela tiden. Fått ovanligt mycket gjort då vi bara är ett fåtal på kontoret och jag kan jobba lugnt och ostört.

Upplever att många följer utvecklingen på media konstant och de går omkring och oroar sig hela tiden.
Varför hålla på så? Det är som att frivilligt åka berg och dalbana med stressnivåer, nervsystem och känslor. Det mår man inte bra av.

Det där som Buddha sa om livets hjul... Att man föreställer livet som ett snurrande hjul, och ju längre ut på ekrarna man kommer desto mer snurrar allting. Men sitter du i mitten på hjulet så är allting stilla. Kanske något att fundera över

Känner igen det där med effektivitet. Här är det också långt mellan dom som stör mig med frågor om hjälp, så man får jobba relativt ostört med sitt eget... och väljer jag att jobba hemma har jag samma förutsättningar där eftersom ungarna går i skolan. Det är bara att välja var man vill vara effektiv.

Känner även igen det där med att slaviskt följa utvecklingen i media. Siffror kommer att stiga vare sig jag oroar mig eller inte, så jag väljer att inte bry mig så mycket. När jag verkligen behöver veta något för egen del är jag säker på att jag ändå inte kommer att missa det.
Det irriterande är dock att sambon valt det andra spåret och så fort något uppdateras någonstans får jag veta det, vare sig det är positivt eller negativt. Oftast är det antalet insjuknade och avlidna som uppdateras så dessa siffror haglar ju över en (vilket gör det till en fördel att jobba från arbetsplatsen).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

@darkshippo: "unga" och "unga". Jag är 30 bast. 🙈 Att bostadsmarknaden kommer falla gör mig inte gladare heller, då jag sitter med en dyr jäkla etta som jag tänkt sälja till sensommaren/hösten.

Jaja... det är bara att hålla modet uppe.

Jag är 10 år äldre än dig, men fick för mig att du var yngre. Gällande bostadsmarknaden, du är inne i den och såvida du inte bor ute i bushen och ingen vill flytta dit, så är det betydligt bättre att sitta på en etta än en 4:a 5:a. De stora lyorna faller mest, så det kan ändå bli win-win bara du också köper större.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom kött branschen här och det rullar på som vanligt. Lite mindre att göra just nu då det verkar vara brist på djur eller om det är konkurrens.

Mitt bidrag för er med torra händer är: Idomin salva

Mycket fet salva men ger resultat.

Ta hand om er gott folk!

Permalänk
Inaktiv

Elektriker. Shit the same för mig. Ingen som vill veta av mig ändå xD

Permalänk
Medlem

Samma som innan, vi har dock lite mer och göra på jobbet pga att folk köper handsprit, toapapper och burkmat mer än vanligt och vi tillverkar wellpapplådor till tillverkare som gör sådana produkter.

Sitter fortfarande inne mestadels av tiden och spelar WoW Classic, sålänge jag har internet klarar jag mig fint.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Efter sex 3.5% öl känns det fortfarande intecroktigt bra. Dåligt virus.

Permalänk
Medlem

Börjar bli riktigt duktigt uttråkad nu. Varit hemma i ett par veckor, då jag haft feber och torrhosta. Blir bra och börjar jobba, då de skriker efter mig. Träffar en kund som säger att de "varit" förkylda och när jag kommer dit, så både hostar, nyser och snyter de sig. Några dagar senare, får jag ont i halsen och blir snuvig. Inte det vanliga ont i halsen, utan det värsta jag varit med om. Skulle lika gärna kunna köra ner ett glödande spett i halsen och det skulle kännas bättre + ett tryck över övre delen av lungorna.
Nu blir jag väl hemma ett par veckor till...................... Rastlös och på lite dåligt humör.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker mig skönja en peak nu i antalet nya bekräftade fall, så det känns bra. USA är eventuellt inte riktigt där, men Italien, Spanien, Tyskland, Frankrike, Storbritannien.. ja de flesta europeiska länder med många smittade i absoluta tal.

Det går ju att försöka hävda att det beror på otillräcklig provtagning, men trots den effekten så är jag försiktigt optimistisk. Nu får vi se hur den närmaste veckan ser ut, om trenden faktiskt vänder nedåt.

Permalänk
Medlem

Lever som tidigare, med vissa restrektioner, hålla lite mer avstånd, tar inte i hand och träffar inte äldre.

Men jag oroar mig mer för vår ekonomi än viruset i sig, nu tillhör jag ju inte en riskgrupp heller så.

Permalänk
Medlem

Det pendlar, väldigt mycket saker privat som händer på en gång. Varje enskild sak är stor i sig själv, redan innan Corona, och allting händer i princip på en gång.
Trycket över bröstet som jag kännt senaste 10 dagarna har minskat iaf.

En sak som jag är missnöjd med mig själv (utöver allt det andra) är att jag löt PPM tappa 36 procent, band om det till korttidsräntefond och är irriterad att jag inte tittade på det tidigare. Och nu funderar jsg på om det var rätt beslut. Men det är en småsak jämfört med allt det andra.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Tack för tipset. Köpt den redan, dyr må jag säga. Hjälper inte.

Får sällan torr hud men ibland när det är riktigt kallt och jag tvättar händerna ofta kan det bli lite torrt och då brukar jag smörja in mig med försvarets hudsalva, kladdigt men fungerar. Bäst är när huden fortfarande är lite fuktig.

https://www.apoteket.se/produkt/forsvarets-hudsalva-23ml-burk...

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Flickvännen blev permitterad och kommer jobba 60% med nästan full lön.

Nu mår jag dåligt, av avundsjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Får sällan torr hud men ibland när det är riktigt kallt och jag tvättar händerna ofta kan det bli lite torrt och då brukar jag smörja in mig med försvarets hudsalva, kladdigt men fungerar. Bäst är när huden fortfarande är lite fuktig.

https://www.apoteket.se/produkt/forsvarets-hudsalva-23ml-burk...

Tack. Lär testa den!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Det där som Buddha sa om livets hjul... Att man föreställer livet som ett snurrande hjul, och ju längre ut på ekrarna man kommer desto mer snurrar allting. Men sitter du i mitten på hjulet så är allting stilla. Kanske något att fundera över

Det snurrar precis lika mycket i centrum som i ytterkanten. Däremot är det lite lugnare i centrum då sträckan för ett varv är kortare.
Å andra sidan borde man bli mer yr i centrum jämfört med längre ut eftersom det upplevda blir mer och mer som en raksträcka ju längre ut från centrum man befinner sig.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Mår riktigt bra, nytt jobb som jag inte kommer bli av med för räknas som samhällsviktig samt så ingen idé att sparka folk de kommer behöva efter detta, så har inte tråkigt i alla fall.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M3Johan:

Det snurrar precis lika mycket i centrum som i ytterkanten. Däremot är det lite lugnare i centrum då sträckan för ett varv är kortare.
Å andra sidan borde man bli mer yr i centrum jämfört med längre ut eftersom det upplevda blir mer och mer som en raksträcka ju längre ut från centrum man befinner sig.

Världen är upp och ned, men vi tuffar på som vanligt. Märker på kontoret att det är fler och fler som tar sig till arbetsplatsen. Att jobba hemifrån blir tufft i längden. Man får hoppas att det börjar lugna ned sig snart.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Världen är upp och ned, men vi tuffar på som vanligt. Märker på kontoret att det är fler och fler som tar sig till arbetsplatsen. Att jobba hemifrån blir tufft i längden. Man får hoppas att det börjar lugna ned sig snart.

Jag skulle aldrig gå till kontoret nu om jag inte var absolut tvungen, det kommer bara bli värre ett bra tag till.

Vill inte riskera att smittas och smitta andra, inte just nu i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Jag skulle aldrig gå till kontoret nu om jag inte var absolut tvungen, det kommer bara bli värre ett bra tag till.

Vill inte riskera att smittas och smitta andra, inte just nu i alla fall.

Hela den här karantänen bygger på frivillighet. Har släktingar i resten av världen och där är det mycket hårdare. För min del är jag tvungen att åka till kontoret för att kunna utföra mitt arbete.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Tycker mig skönja en peak nu i antalet nya bekräftade fall, så det känns bra. USA är eventuellt inte riktigt där, men Italien, Spanien, Tyskland, Frankrike, Storbritannien.. ja de flesta europeiska länder med många smittade i absoluta tal.

Det går ju att försöka hävda att det beror på otillräcklig provtagning, men trots den effekten så är jag försiktigt optimistisk. Nu får vi se hur den närmaste veckan ser ut, om trenden faktiskt vänder nedåt.

I dagens tidning säger dom att toppen kommer i mitten av April här i Sverige och i slutet av April kommer vi ha flest sjuka sedan kommer de börja lugna ner sig.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Hela den här karantänen bygger på frivillighet. Har släktingar i resten av världen och där är det mycket hårdare. För min del är jag tvungen att åka till kontoret för att kunna utföra mitt arbete.

Ja självklart måste man så måste man, du pratade om kollegor som "tröttnat" på att jobba hemma. Att det är frivilligt betyder inte att det är bra att bryta mot råden, snarare tvärt om. Det är lika dåligt att bryta mot råden här som i frankrike där poliserna jagar dig om du går ut.

Jag tror skarpt på den svenska modellen över tvång och inlåsning.

Skrivet av anon301768:

I dagens tidning säger dom att toppen kommer i mitten av April här i Sverige och i slutet av April kommer vi ha flest sjuka sedan kommer de börja lugna ner sig.

Verkar ganska vettigt, Italien verkar ju börja närma sig kulmen nu efter ca 45 dagar.

Permalänk
Medlem

Hantverkare, märks på service att kunder lägger locket på. Men en av våra kunder inom livsmedelsindustrin tuffar på något djävulskt. I dåliga tider äter folk godis som fan.

Lätt oroad, 99% nära och kära.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

börjar jag bli rätt så deppig och saknar människor runt mig. kan inte vara ute heller....
börjar bli så less på skype och teams möten.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Tredje dagen med 39 graders feber. Hostar och snuvig, hoppas det är en vanlig förkylning men håller mig hemma tillsvidare. Har en konstig lukt i näsan idag som luktar typ klor eller badhus.. jättekonstigt.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk

Undrar hur länge detta kommer hålla på egentligen, sägs ju att detta är bara början för Sverige?

Har jobbat hemifrån ett par år redan så jag personligen påverkas inte jättemycket av detta, det är den social biten som har tagit lite stryk.
Lite besviken över att man har fått ställa in två festivaler/konserter i sommar.