SweClockers Marknad får nya funktioner och priser – firar med gratishelg!

Skrivet av Nima2001:

Något som för övrigt är väldigt störande när det ät gratiskampanjer är när folk gör dubbla annonser för samma saker. Detta kunde man kanske varna för så vi slipper det..

Multipla annonser är givetvis inte okej vilket även står i reglerna. Kör en anmälan på annonser så tar vi moderatorer en titt på ärendet.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Skärpning, hörrni!

Det är inte gratis att lägga hundratals arbetstimmar på en produkt, speciellt inte om det är en produkt som flera personer arbetar på. Att SweClockers väljer att justera priset med 15 kronor efter alla dessa år ser inte jag som konstigt alls. Dessutom väljer de att justera priset i samband med att de lanserar förbättringar på produkten istället för att höja priset utan några förbättringar.

Feedback är jättebra, men istället för "fan vad fult det blir" så tror jag @Gurt och gänget hade uppskattat lite mer konstruktiva kommentarer, till exempel att man kan tycka att det är lite för mycket färger nu.

Att driva en nyhetssida är idag redan svårt. Det blir lite extra roligt när man scrollar lite snabbt här i tråden och ser att många av de som väljer att klaga på priset också använder AdBlock - då får SweClockers inte in några pengar alls. Detta känns som ett jättebra sätt för SweClockers att fortsätta få in pengar för att vidareutveckla hemsidan, fortsätta producera högkvalitativa nyheter, anställa fler personer och expandera till fler format, (tänk fredagspanelen).

Att vi här på SweClockers dessutom får möjligheten att sälja till andra likasinnade personer som förstår värdet av teknikprylar är för mig bara en bonus.

Men vem vet... jag kanske bara är ett fanboi.

Medan allt du säger är sant, så är det ett inside-out-perspektiv. Tittar man från användarens perspektiv så ser man att:

1) Priset har fördubblats och hamnat i samma liga som Blocket, medan Blocket har en mycket större reach
2) Ingen av funktionerna ger ett höjt vardagsvärde för köpare
3) Grundfunktionaliteten är orörd. Man har alltså endast lagt till premium-funktioner. Det saknas fortfarande enkla hygienfaktorer som sortering efter datum, pris, prisintervall, gratis-eller betalda annonser (ironiskt eftersom det är en ny funktion) och massa andra funktioner som enkelt skulle kunna implementeras och få inspiration till från t.ex inet.se eller webhallen.se som skulle öka hygien-nivån på användarupplevelsen något så enormt. Det finns så många lågt hängande frukter att plocka. Istället har man satsat på det som SweC kan tjäna pengar på.

Som UX-Lead på Telia kan jag säga att dessa förändringar lämnar en stor del att önska och jag skulle inte alls bli förvånad om man tappar en stor mängd säljare, då USP'en med SweC degraderats eller kanske försvunnit helt. Fokus har legat på att skapa mervärde för SweClockers, inte för användaren. Medan man självklart ska få tjäna pengar, så gör man det bäst genom att först skapa mervärde för användaren, och sedan ta betalt för det. SweClockers har nu gjort tvärtom, en väldigt vanlig fälla som jag har sett alldeles för många gånger.

Men men, jag litar på att alla som jobbar på SweClockers är pragmatiska, smarta individer som vet hur man tar till sig kritik och gör sitt bästa för att förbättra sidan. Alla är tillåtna att göra snedsteg

Kanske passa på att införa ett bättre söksystem för marknadsreferenser?
Tackar och bugar för gratishelgen.

Några synpunkter som "självlärd" marknadsförare

1. Jag är förbluffad att Ni inte konsulterat åtminstone en marknadsförare? Denne lär ha rekommenderat en simpel enkät eftersom community på Sweclockers är nära. En enkät om, "Hur högt nytt annonspris är rimligt? A) 20 kr, B) 25 kr, C) 30 kr". Visst, säkert lär majoriteten ha valt 20 kr, och en del 25 kr. Åtminstone hade ni fått ett deltagande från det tajta communityt och folk hade känt att de hade fått bidragit till utvecklandet av tjänsten - och därmed accepterat det nya framröstade annonspriset. Observera att inget val fanns för att behålla nuvarande annonspris. Nu känns det hela att komma från ingenstans och då lämnar det öppet för negativa tolkningar av prisvalet.

2. Det är lätt att bli förälskad i sin egen produkt/tjänst men det är marknaden som bestämmer vad som är värt vad. Bara för att flera lagt ner hundratals timmar på något betyder inte att marknaden kommer att "sympatikonsumera" resultatet. Marknaden köper endast om det ser ett värde i det. Jag kan sätta mig ned nu och sy ihop en kudde på 5 timmar och knacka dörr och be en granne köpa den men de kommer fråga, "Vem fan är du och vad gör du här?" Av vad som går att se i dagsläget så upplever många INTE att 30 kr nypris för annonser är värt det. Jag skulle rekommendera 20 kr. Det kommer ta längre tid för ROI men det kommer troligen mer garanterat att ge en faktisk ROI än 30 kr.

3. Jag vill ge ett varningens finger för de som sitter på störst beslutsmakt i bolaget. Det är frestande att försöka "mjölka" ett länge tajt och nära community som Sweclockers. Men observera att Sweclockers medlemmar INTE är blinda Blizzard-anhängare som sväljer allt som presenteras med en saftig prislapp. Även om en del medlemmar kommer att till slut acceptera det nya priset så finns det en potentiell stor risk att många lämnar detta och väljer andra kanaler trots deras olika potentiella nackdelar som oseriösa köpare. Vissa tar hellre den risken och huvudvärken än att behöva känna sig tvingad till en 100% annonsprisökning.

Nästa steg baserat på allt jag sagt nu är att svälja stoltheten och skapa en enkät som frågar om vad som är rimligast nytt annonspris:
A) 20 kr
B) 25 kr
C) 30 kr

Detta är långsiktigt strategiskt mycket bättre även om det kommer att svida mer ekonomiskt till en början.

Lycka till i framtiden!

P.S. En funktion som borde läggas in ASAP är förmågan att betygsätta köpupplevelser av andra som syns bredvid deras användarnamn. Behöver inte använda stjärnor eller sånt utan bara antalet kommentarer/slutförda affärer. Kommer bli smidigare då för köpare och på så vis öka affärerna (= och era intäkter för annonser).

Skrivet av Mithras:

Medan allt du säger är sant, så är det ett inside-out-perspektiv. Tittar man från användarens perspektiv så ser man att:

1) Priset har fördubblats och hamnat i samma liga som Blocket, medan Blocket har en mycket större reach
2) Ingen av funktionerna ger ett höjt vardagsvärde för köpare
3) Grundfunktionaliteten är orörd. Man har alltså endast lagt till premium-funktioner. Det saknas fortfarande enkla hygienfaktorer som sortering efter datum, pris, prisintervall, gratis-eller betalda annonser (ironiskt eftersom det är en ny funktion) och massa andra funktioner som enkelt skulle kunna implementeras och få inspiration till från t.ex inet.se eller webhallen.se som skulle öka hygien-nivån på användarupplevelsen något så enormt. Det finns så många lågt hängande frukter att plocka. Istället har man satsat på det som SweC kan tjäna pengar på.

Som UX-Lead på Telia kan jag säga att dessa förändringar lämnar en stor del att önska och jag skulle inte alls bli förvånad om man tappar en stor mängd säljare, då USP'en med SweC degraderats eller kanske försvunnit helt. Fokus har legat på att skapa mervärde för SweClockers, inte för användaren. Medan man självklart ska få tjäna pengar, så gör man det bäst genom att först skapa mervärde för användaren, och sedan ta betalt för det. SweClockers har nu gjort tvärtom, en väldigt vanlig fälla som jag har sett alldeles för många gånger.

Men men, jag litar på att alla som jobbar på SweClockers är pragmatiska, smarta individer som vet hur man tar till sig kritik och gör sitt bästa för att förbättra sidan. Alla är tillåtna att göra snedsteg

Precis, och allt du säger är helt rätt. Det är ju den typen av feedback gänget behöver. Inte "allt är skit". Nu vet vi vart sidan står, och vad som behöver förbättras för att medlemmarna ska tycka att det är "värt" med 30 kronor per annons. Reachen som blocket har kommer man aldrig att nå, men min erfarenhet är att Blocket inte har alls samma typ av köpare/säljare som Sweclockers har. Det där kommer alltid vara en ge-och-ta situation.

Ingenting är ju så svart på vitt som man kanske får det att låta i ett foruminlägg.

Skrivet av Falcon:

Företag fungerar så här, vare sig vi vill eller inte.
Edin äger inte längre Sweclockers.
Deras ekonomi har växt starkt senaste åren, mycket vill ha mer. (geeks ab)

Riktigt tråkig utveckling av en så i grunden bra sida.
När pengarna styr så...
(gillar också att jag har ett hjärta som säger att jag stödjer Swec och inte kör adblock, stämmer inte alls)
Adguard Adblocker har jag använt de senaste åren här...

Snicksnack - det gör jag visst det (äger). Att pengarna styr är delvis sant eftersom de behövs både kort- och långsiktigt men de är inte i centrum för de beslut som tas och ett självändamål. Självklart behöver man ta beslut mot ekonomin med, allt annat vore oansvarigt när man har anställda och frilansare och det har gjorts under alla år. Och ja, detta är paketerat i ett företag och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att driva det på men förslag är välkomna.

Att ekonomin växt kan man säga om omsättningen och det kämpar vi hårt för eftersom vi varit underinvesterade i många år men tack och lov byggt kassa för tuffare tider. Att omsättningen ökat har också att göra med att vi förvärvade FZ för ett par år sedan för att det också är ett grymt community som kompletterar med spelfokus.

Tittar man på sista raden befinner vi oss i ett ansträngt läge senaste åren då vi är i en hård konkurrenssituation (Youtube, Google, Facebook etc). Det är inte plattformarna i sig som är problemet även om man ständigt måste förnya sig utan det är att annonsörerna sprungit efter allt som är extremt mätbart och går att spåra - vilket inte är möjligt till den graden här då medlemmarnas integritet är väldigt viktig.

Att företaget heter Geeks har inget med saken att göra, men det var mitt beslut att byta namn därför att det vore konstigt att heta SweClockers AB och driva FZ med. Det positiva med det bytet är att de här viktiga vägvalen (vad som är rätt - ex pengar eller community först) blev mycket tydligare för alla medarbetare. Det är också tydligt att det inte viktigt att communityt ska växa utan det viktigaste är de medlemmar som är här för att bidra på olika sätt och gemenskapen som finns. Har man då perspektivet att Geeks är ett ont företag som maximerar vinst - då blir det såklart svårt att se nyttan.

Andra stora skillnaden är att jag avsatte mig själv som vd för att jag behövs mer på andra ställen och det finns folk som gör det jobbet bättre.

Mitt i detta tar vi tar beslut mot communityts bästa långsiktigt och att hålla en så bra annonsmiljö som möjligt istället för att tänka kortsiktigt. Mitt i allt detta satsar vi även fortsatt på att utveckla SweClockers community och det kan vi göra för att teknikteamet också växt från 1 till 3 personer vilket börjar märkas.

Allt det här ovan är ändå inte det som motiverar en ökning av priset i SweClockers marknad utan det handlar om att både utveckling och pris stått still väldigt många år i marknad och vi vill till skillnad från Blocket, Facebook osv bygga en nischad marknad där man får större värden, där man vet vem köparen är och kan lita på varandra mer. Förhoppningsvis även få betalt mer för prylarna eftersom köparen vet mer om produkten du säljer.

Man kan se det som en 100% prishöjning men man kan också se det som en ökning på 15 kr av den andel du spenderar på annat. Målet här är att få en bättre marknad som uppskattas mer och detta är första steget och precis som tidigare berättats i denna tråd lyssnar vi in feedback, pratar med olika medlemmar, har små fokusgrupper och annat för att göra så bra val som möjligt för allas (SweClockers community) bästa.

Har full förståelse för att alla inte upplever en förbättring och därför är allas konstruktiva feedback så viktig. Kan marknaden dessutom bidra till en bättre ekonomi och fler satsningar som vi vet kommer uppskattas - då kör vi på’t med! Om det är rätt eller fel val, det kommer tiden utvisa.

Senast redigerat 2020-03-29 16:24
Skrivet av Edin:

Man kan se det som en 100% prishöjning men man kan också se det som en ökning på 15 kr av den andel du spenderar på annat. Målet här är att få en bättre marknad som uppskattas mer och detta är första steget och precis som tidigare berättats i denna tråd lyssnar vi in feedback, pratar med olika medlemmar, har små fokusgrupper och annat för att göra så bra val som möjligt för allas (SweClockers community) bästa.

Har full förståelse för att alla inte upplever en förbättring och därför är allas konstruktiva feedback så viktig. Kan marknaden dessutom bidra till en bättre ekonomi och fler satsningar som vi vet kommer uppskattas - då kör vi på’t med! Om det är rätt eller fel val, det kommer tiden utvisa.

Jag spekulerar fortfarande att 20 kr (33 % höjning, 4 kr ökad vinstmarginal per annons i och med 25% moms) kommer att ge långvarigare ROI än 30 kr. Ponera att färre börjar lägga ut sina billigare prylar här vilket kan leda till att färre börjar titta här eftersom utbudet blir mindre vilket i sin tur gör att andra mer flitigare annonsörer (som kanske bidrar till större delen av era intäkter från Marknad) också slutar lägga ut här pga. färre räckvidd på grund av folk som slutar titta här. Det kan gå väldigt fort.

Det måste då ha varit en väldigt liten fokusgrupp då jag tolkar att communityt här/"de faktiska slutkunderna" har sagt sitt tydliga sitt om prisökningen på 100% / 15 kr. Prisökning tenderar att tolkas relativt, alltså i procent. 100% ökning är fortfarande 100% ökning, eller "dubbla priset nu", vilket är vad många reagerar på.

Skrivet av Edin:

Snicksnack - det gör jag visst det (äger). Att pengarna styr är delvis sant eftersom de behövs både kort- och långsiktigt men de är inte i centrum för de beslut som tas och ett självändamål. Självklart behöver man ta beslut mot ekonomin med, allt annat vore oansvarigt när man har anställda och frilansare och det har gjorts under alla år. Och ja, detta är paketerat i ett företag och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att driva det på men förslag är välkomna.

Att ekonomin växt kan man säga om omsättningen och det kämpar vi hårt för eftersom vi varit underinvesterade i många år men tack och lov byggt kassa för tuffare tider. Att omsättningen ökat har också att göra med att vi förvärvade FZ för ett par år sedan för att det också är ett grymt community som kompletterar med spelfokus.

Tittar man på sista raden befinner vi oss i ett ansträngt läge senaste åren då vi är i en hård konkurrenssituation (Youtube, Google, Facebook etc). Det är inte plattformarna i sig som är problemet även om man ständigt måste förnya sig utan det är att annonsörerna sprungit efter allt som är extremt mätbart och går att spåra - vilket inte är möjligt till den graden här då medlemmarnas integritet är väldigt viktig.

Att företaget heter Geeks har inget med saken att göra, men det var mitt beslut att byta namn därför att det vore konstigt att heta SweClockers AB och driva FZ med. Det positiva med det bytet är att de här viktiga vägvalen (vad som är rätt - ex pengar eller community först) blev mycket tydligare för alla medarbetare. Det är också tydligt att det inte viktigt att communityt ska växa utan det viktigaste är de medlemmar som är här för att bidra på olika sätt och gemenskapen som finns. Har man då perspektivet att Geeks är ett ont företag som maximerar vinst - då blir det såklart svårt att se nyttan.

Andra stora skillnaden är att jag avsatte mig själv som vd för att jag behövs mer på andra ställen och det finns folk som gör det jobbet bättre.

Mitt i detta tar vi tar beslut mot communityts bästa långsiktigt och att hålla en så bra annonsmiljö som möjligt istället för att tänka kortsiktigt. Mitt i allt detta satsar vi även fortsatt på att utveckla SweClockers community och det kan vi göra för att teknikteamet också växt från 1 till 3 personer vilket börjar märkas.

Allt det här ovan är ändå inte det som motiverar en ökning av priset i SweClockers marknad utan det handlar om att både utveckling och pris stått still väldigt många år i marknad och vi vill till skillnad från Blocket, Facebook osv bygga en nischad marknad där man får större värden, där man vet vem köparen är och kan lita på varandra mer. Förhoppningsvis även få betalt mer för prylarna eftersom köparen vet mer om produkten du säljer.

Man kan se det som en 100% prishöjning men man kan också se det som en ökning på 15 kr av den andel du spenderar på annat. Målet här är att få en bättre marknad som uppskattas mer och detta är första steget och precis som tidigare berättats i denna tråd lyssnar vi in feedback, pratar med olika medlemmar, har små fokusgrupper och annat för att göra så bra val som möjligt för allas (SweClockers community) bästa.

Har full förståelse för att alla inte upplever en förbättring och därför är allas konstruktiva feedback så viktig. Kan marknaden dessutom bidra till en bättre ekonomi och fler satsningar som vi vet kommer uppskattas - då kör vi på’t med! Om det är rätt eller fel val, det kommer tiden utvisa.

Skapa en donation/prenumerationsmöjlighet istället så att användare som väljer att gå med i det systemet slipper reklam och kostnader för annonser och annat smått och gott.
Ämnet har tagits upp förut men det tycks hela tiden försvinna på något vis.

Man kan se det som en ökning på 100% + fraktkostnad för sakerna man säljer vilket gör marknaden helt ointressant om folk slutar lägga upp prylar.

Blir det så kommer marknadens användartal krympa vilket gör det ännu svårare att få sålt på sina saker även att man betalar det dubbla priset.

Sedan kan ett pris på 30kr vara helt ok beroende på vad man säljer men jag själv hade inte lagt ut en pryl för några hundralappar här längre men ett helt system kanske kan vara mer värt än blocket.

Jag kommer nog använda eller iallafall försöka använda marknaden men mindre än tidigare helt enkelt.

Skrivet av backspace:

Skapa en donation/prenumerationsmöjlighet istället så att användare som väljer att gå med i det systemet slipper reklam och kostnader för annonser och annat smått och gott.
Ämnet har tagits upp förut men det tycks hela tiden försvinna på något vis.

Håller med. Och som du säger har det tagits upp flera gånger tidigare, har vi fått något officiellt svar om hur de tänker kring det?

Jag förstår att ett premiummedlemsskap sticker i ögonen på vissa men så länge innehållet i sig inte skiljer så tror jag en försvinnande liten grupp skulle ha något emot det. Det jag menar är att premiummedlemsskap inte ska medföra exklusiva artiklar, forumdelar och annat sånt utan enbart erbjuda sådant som ingen reklam, rabatt på marknaden och dyl.

Nu har jag ingen koll på vilka annonsintäkter en användare ger men jag gissar att det är ganska låga summor per år, någon som vet? En tia? Fem tior?

Jag skulle i alla fall utan att tveka stötta med en hundralapp per år om man skulle få reklamfritt och kanske x antal procents rabatt på x antal marknadsannonser.

Skrivet av Tdoll:

Håller med. Och som du säger har det tagits upp flera gånger tidigare, har vi fått något officiellt svar om hur de tänker kring det?

Jag förstår att ett premiummedlemsskap sticker i ögonen på vissa men så länge innehållet i sig inte skiljer så tror jag en försvinnande liten grupp skulle ha något emot det. Det jag menar är att premiummedlemsskap inte ska medföra exklusiva artiklar, forumdelar och annat sånt utan enbart erbjuda sådant som ingen reklam, rabatt på marknaden och dyl.

Nu har jag ingen koll på vilka annonsintäkter en användare ger men jag gissar att det är ganska låga summor per år, någon som vet? En tia? Fem tior?

Jag skulle i alla fall utan att tveka stötta med en hundralapp per år om man skulle få reklamfritt och kanske x antal procents rabatt på x antal marknadsannonser.

Man kan ju även göra som vissa youtube kanaler gör med "premiummedlemskap", och ge tillgång till saker i förväg. Tex att man får se tester 3 dagar före alla andra.

Skrivet av backspace:

Skapa en donation/prenumerationsmöjlighet istället så att användare som väljer att gå med i det systemet slipper reklam och kostnader för annonser och annat smått och gott.
Ämnet har tagits upp förut men det tycks hela tiden försvinna på något vis.

Sådana diskussioner finns, exempelvis här https://m.sweclockers.com/artikel/28463-veckans-fraga-vad-vil... och det kommer säkerligen upp snart igen.

Välkommen in och bidra med dina tankar! Ett eventuellt plusmedlemskap kommer handla om nya satsningar eller utökad funktionalitet snarare än att ersätta annonser. Men det vore väldigt tacksamt om vi kunde minska beroendet av annonsörer som är väldigt beroende av hur marknaden mår (speciellt tider som dessa).

Skrivet av Edin:

Ett eventuellt plusmedlemskap kommer handla om nya satsningar eller utökad funktionalitet snarare än att ersätta annonser. Men det vore väldigt tacksamt om vi kunde minska beroendet av annonsörer som är väldigt beroende av hur marknaden mår (speciellt tider som dessa).

Jag tror ni krånglar till det lite i onödan och kanske till och med skjuter er i foten ifall ett premiummedlemsskap ska ge extra funktioner och annat lull-lull.

Kalla mig sweclockerskommunist om du vill men jag tycker att alla, oavsett om de är betalande eller inte, ska ha tillgång till exakt samma funktioner och innehåll. Att dela upp sin användarbas i olika grupper är sällan en bra ide.

Nä, jag röstar för att ni gör det enkelt för er och erbjuder ett medlemsskap som kort och gott tar bort all reklam, ger en symbol bredvid sitt nick och rabatt i marknaden (eller x antal gratisannonser per år).

Skrivet av Tdoll:

Håller med. Och som du säger har det tagits upp flera gånger tidigare, har vi fått något officiellt svar om hur de tänker kring det?

Jag förstår att ett premiummedlemsskap sticker i ögonen på vissa men så länge innehållet i sig inte skiljer så tror jag en försvinnande liten grupp skulle ha något emot det. Det jag menar är att premiummedlemsskap inte ska medföra exklusiva artiklar, forumdelar och annat sånt utan enbart erbjuda sådant som ingen reklam, rabatt på marknaden och dyl.

Nu har jag ingen koll på vilka annonsintäkter en användare ger men jag gissar att det är ganska låga summor per år, någon som vet? En tia? Fem tior?

Jag skulle i alla fall utan att tveka stötta med en hundralapp per år om man skulle få reklamfritt och kanske x antal procents rabatt på x antal marknadsannonser.

Detta räkneexempel fungerar endast om man antar att alla SweClockers säg 400 000 unika läsare bidrar och det är inte realistiskt. Det finns en kärna som bygger SweClockers. Dvs ni som är aktiva, som diskuterar och läser recensioner på djupet, som är med och bidrar med era tankar och idéer, startar egna initiativ som Seti etc medan majoriteten konsumerar något här och drar. Kärnan är alltså samma medlemmar som faktiskt är en del av den här gemenskapen och som bidrar (precis som vi som jobbar heltid med swec gör).

Fördelen med annonser är att de når alla (om du inte aktivt adblockar vilket vi vädjar till att inte göra om man ser ett värde i annonserna och uppskattar sajter som denna). På så sätt bidrar alla på ett sätt utan att prestera något. Nackdelen är att det går upp och ner och ibland kraftigt. Nu börjar det pratas om lågkonjunktur igen exempelvis.

Vill du ha en realistisk siffra så är det inte någon tia eller hundralapp utan realistiskt skulle snarare hamna runt 500 - 1500 kr / år. Vi vet att en del medlemmar är intresserade av denna typ av plusmedlemskap men vi vet också att en väldigt liten del skulle tänka sig sådana summor för att slippa reklam plus lite extra perks. Det är stor skillnad att skriva en sådan sak i ett forum och att faktiskt med handling köpa en prenumeration.

Och är det så att kärnan ändå tycker det är värt, då faller värdet för annonsörerna kraftigt å andra sidan då en stor del av poängen med att annonsera här är att nå kärnan.

Med det sagt, intressant diskussion och fortsätt gärna plusmedlemskapsdiskussionen här så tappar vi inte bort det: https://m.sweclockers.com/artikel/28463-veckans-fraga-vad-vil...

Skrivet av Tdoll:

Jag tror ni krånglar till det lite i onödan och kanske till och med skjuter er i foten ifall ett premiummedlemsskap ska ge extra funktioner och annat lull-lull.

Kalla mig sweclockerskommunist om du vill men jag tycker att alla, oavsett om de är betalande eller inte, ska ha tillgång till exakt samma funktioner och innehåll. Att dela upp sin användarbas i olika grupper är sällan en bra ide.

Nä, jag röstar för att ni gör det enkelt för er och erbjuder ett medlemsskap som kort och gott tar bort all reklam, ger en symbol bredvid sitt nick och rabatt i marknaden (eller x antal gratisannonser per år).

Absolut - det är en väg att gå och du är inte ensam om att önska det! Jag gissar på att prioriteringen att rusta upp sajten och mobilsajten kommer gå före men det kan absolut bli så. Du får gärna klura på vad det realistiskt skulle vara värt för dig med ett sådant medlemskap så får vi bra input.

Senast redigerat 2020-03-29 18:28
Skrivet av Edin:

Detta räkneexempel fungerar endast om man antar att alla SweClockers säg 400 000 unika läsare bidrar och det är inte realistiskt. Det finns en kärna som bygger SweClockers. Dvs ni som är aktiva, som diskuterar och läser recensioner på djupet, som är med och bidrar med era tankar och idéer, startar egna initiativ som Seti etc medan majoriteten konsumerar något här och drar. Kärnan är alltså samma medlemmar som faktiskt är en del av den här gemenskapen och som bidrar (precis som vi som jobbar heltid med swec gör).

Fördelen med annonser är att de når alla (om du inte aktivt adblockar vilket vi vädjar till att inte göra om man ser ett värde i annonserna och uppskattar sajter som denna). På så sätt bidrar alla på ett sätt utan att prestera något. Nackdelen är att det går upp och ner och ibland kraftigt. Nu börjar det pratas om lågkonjunktur igen exempelvis.

Vill du ha en realistisk siffra så är det inte någon tia eller hundralapp utan realistiskt skulle snarare hamna runt 500 - 1500 kr / år. Vi vet att en del medlemmar är intresserade av denna typ av plusmedlemskap men vi vet också att en väldigt liten del skulle tänka sig sådana summor för att slippa reklam plus lite extra perks. Det är stor skillnad att skriva en sådan sak i ett forum och att faktiskt med handling köpa en prenumeration.

Och är det så att kärnan ändå tycker det är värt, då faller värdet för annonsörerna kraftigt å andra sidan då en stor del av poängen med att annonsera här är att nå kärnan.

Med det sagt, intressant diskussion och fortsätt gärna plusmedlemskapsdiskussionen i mitt inlägg ovan.

Jag kanske missförstår nu men säger du att en användare ger 500-1500:- per år i annonsintäkter? :/

Ni skulle naturligtvis inte höjt priset till 30kr, utan istället höjt det till 60kr. När folk sedan klagat skulle ni sänkt det till 30kr och fått möjligheten att framstå som generösa (typ "Swec lyssnar på sina medlemmar, halverar priset!").

Angående "RGB-julgranen", tror olika nyanser av grått skulle göra det behagligare att se på än massa olika färger.

Vad gäller att skapa en annons per (typ av) vara så skulle det ju bli löjligt dyrt i vissa fall (t.ex. för "garderobsrensning"-annonser). Ni kanske kan införa någon typ av rabatt vid köp av flera annonser vid samma tillfälle!?

Att gratisannonser inte har någon bild i listan under "Marknad" gör bara listan svåröverskådlig (eftersom alla har samma grafiska representation nu). Om ni vill göra gratisannonser mindre framträdande än betalda så vore det bättre om gratisannonser inte syns i listan automatiskt öht, utan att folk aktivt måste välja att få se dem. De kan även uteslutas ur listan "Senaste privatannonserna" som visas i högerspalten.

Skrivet av PeCe:

Ni skulle naturligtvis inte höjt priset till 30kr, utan istället höjt det till 60kr. När folk sedan klagat skulle ni sänkt det till 30kr och fått möjligheten att framstå som generösa (typ "Swec lyssnar på sina medlemmar, halverar priset!").

Angående "RGB-julgranen", tror olika nyanser av grått skulle göra det behagligare att se på än massa olika färger.

Vad gäller att skapa en annons per (typ av) vara så skulle det ju bli löjligt dyrt i vissa fall (t.ex. för "garderobsrensning"-annonser). Ni kanske kan införa någon typ av rabatt vid köp av flera annonser vid samma tillfälle!?

Att gratisannonser inte har någon bild i listan under "Marknad" gör bara listan svåröverskådlig (eftersom alla har samma grafiska representation nu). Om ni vill göra gratisannonser mindre framträdande än betalda så vore det bättre om gratisannonser inte syns i listan automatiskt öht, utan att folk aktivt måste välja att få se dem. De kan även uteslutas ur listan "Senaste privatannonserna" som visas i högerspalten.

Rent taktiskt kan man absolut göra så men det kanske inte känns som en helt bra sak att göra ;).

Nu har inte jag 100% koll på planen för Marknad i och med att jag är uppsnurrad med en del annat men nu är en prisjustering gjord och det finns då inget annat att göra förutom att fokusera på att fortsätta förbättra Marknad till en ännu bättre Marknad och tjänst - inte en billig marknad och tjänst som står still.

Får vi konstruktiv feedback kommer vi komma till ett läge där de allra flesta är väldigt nöjda, det är jag helt säker på. Man måste också ha i åtanke när man läser en tråd som denna som medlem att alla åsikter inte kommer fram här utan man får en ganska snäv bild.

Är man intresserad av att hjälpa och förbättra SweClockers så hjälp oss genom att inkomma med saker vi kan ta vidare och förslag vi kan undersöka vidare och göra avvägningar kring. Exempelvis:

”En annons för 30 gör för att jag kommer sluta sälja prylar i spannet 100-200 kr som förut. Jag lägger in 5 sådana annonser per år på swec idag. Mitt förslag är att billigare produkter inte ska kosta lika mycket att sälja”.

Ps. Bra förslag i ditt inlägg! Tack

Senast redigerat 2020-03-29 21:11

Visst ni växer! Blir större o större.. Fattar påslaget och har inte mycket val än att acceptera ( men 20Kr hade känts mycket bättre)

Dom som säljer en dator för 15 000Kr borde få betala typ 60Kr
Dom som säljer ett ljudkort för 200kr borde få betala typ 20Kr

Och vem ska bestämma vad varan är värd, såklart säljaren själv.

Men låt marknaden vara som den är nu.
Behöver inga mer färger och nya funktioner.

Om ni hade gjort en omröstning om prispåslag, så tror jag dom flesta veteraner i marknaden hade röstat för en höjning för att hjälpa till, med typ en femma. (från 15 till 20)

Alla extrapåslag som Highlight: 25 kronor och Snurran: 50 kronor, är ju saker som är frivilliga, och några kommer säkert att välja dom om man har en sak att sälja för några tusenkronor. jag hade själv kunnat göra det.
Men knappast för ett ljudkort som kostar lika mycket...

Skrivet av Edin:

Man kan se det som en 100% prishöjning men man kan också se det som en ökning på 15 kr av den andel du spenderar på annat.

Och ni borde ställa er frågan hur majoriteten av kunderna kommer att se på saken. Jag är ganska övertygad om att det är alternativ 1.

Det här mer "Snurror" och "Highlights" är jag inget fan av alls. Hade varit bättre med att göra annonslistan längre/continuous om man tycker att allt bortom sida 1 är osynligt(vilket jag själv inte alls tycker). Tycker att man ska ett prisläge för annonser, möjligen olika beroende på kategori typ att en stationär kostar 50:- medan en enskild komponent kostar 20:-...etc, men alla annonser inom kategorin ska vara likvärda.

Saknar fortfarande möjlighet att filtrera annonser på prisintervall och sortera på datum och pris. T.ex. jag vill kunna klicka på "Datum" och då ska den invertera ordningen så äldst är först. Varför detta inte finns än är förbluffande, känns som en så basic-grej på en köp-o-sälj att det borde varit högst i prio-listan.

Det enda jag köper är att gratisannonser får mindre exponering än betalda annonser, men tycker man kunde gjort det på ett bättre sätt än att ta bort bilderna, typ en egen kategori eller annonstyp.

Skrivet av LeonHart:

Och ni borde ställa er frågan hur majoriteten av kunderna kommer att se på saken. Jag är ganska övertygad om att det är alternativ 1.

Är övertygad om samma sak och det är inget konstigt med det. Vill lyfta att det finns fler perspektiv och efterfrågar en diskussion med substans mer än en diskussion om 100% procentuell ökning (från 15 kr till 30 kr). Vad mer får man för pengarna? Vad innebär det? Vad ser du värde i och vad har du för önskemål?

Detta har hänt en gång förut och det var när Marknad var helt kostnadsfri för alla medlemmar till att kosta 10 kr och inte många såg fördelarna med det då. Men det visade sig vara en viktig tröskel för att öka säkerhet och filtrera bort mycket ”onödiga” annonser av låg kvalitet och bedrägeri. Denna gång har vi gjort mycket mer research och undersökningar och lagt det på en ”mittemellannivå” av vad vi fått för respons samt kring de förbättringar som introducerats och framtida sådana.

Senast redigerat 2020-03-29 21:28
Skrivet av PeCe:

Angående "RGB-julgranen", tror olika nyanser av grått skulle göra det behagligare att se på än massa olika färger.

Jag får nog hålla med här även om jag nog helst hade sett att det var som tidigare med olika rubriker i "Senaste privatannonserna".

En annan liten sak som jag saknar är ifall man placerar musen över en rad som slutar på '...', dvs titeln är för lång för att rymmas så får man i "Nytt i forumet" en tool-tip med hela rubrikan. Men i "Senaste privatannonserna" händer inget. I alla fall inte för mig.

Ni vill ha en diskussion med substans, men inte egentligen prata om 100% höjningen, utan att vi får så mycket mervärde för dom där 100% extra?

Ja vad får man egentligen:
* Gratisannonserna är sämre än tidigare, yay.
* Fraktalternativ är inlagda.
* Tvingad att ha en tråd, som ändå en tredjedel brukar strunta i att lägga "bud" i utan skickar mess. Om man lägger bud är det ett auktionssystem, men det är ju the swec way..

Skrivet av Edin:

Är övertygad om samma sak och det är inget konstigt med det. Vill lyfta att det finns fler perspektiv och efterfrågar en diskussion med substans mer än en diskussion om 100% procentuell ökning (från 15 kr till 30 kr). Vad mer får man för pengarna? Vad innebär det? Vad ser du värde i och vad har du för önskemål?

Detta har hänt en gång förut och det var när Marknad var helt kostnadsfri för alla medlemmar till att kosta 10 kr och inte många såg fördelarna med det då. Men det visade sig vara en viktig tröskel för att öka säkerhet och filtrera bort mycket ”onödiga” annonser av låg kvalitet och bedrägeri. Denna gång har vi gjort mycket mer research och undersökningar och lagt det på en ”mittemellannivå” av vad vi fått för respons samt kring de förbättringar som introducerats och framtida sådana.

Ni har inte haft några funderingar att göra likt blocket och ha flera priskategorier t.ex skulle du teoretiskt kunna lägga upp en bil här för 2 miljoner och en nostalgisk cpu kylare för 150kr och ändå få betala samma pris.

Ta gärna en titt på kategorin kylning sedan tänk på vad genomsnittspriset per vara är sedan tänkt på hur stor del dessa 30kr+frakten faktiskt blir.

Sedan trycker jag det är tråkigt om intresset för hårdvara svalnat och de nya kidsen får sin information från LTT,tuben,streamers etc för många här besitter mycket information och är hjälpsamma så det är samtidigt uppskattat att ni lyckats överleva och driva sidan och i dessa tider inte gjort en avanza/prisjakt och gjort sidan helt oanvändbar.

Nu har jag ju inte testat gratisannonserna, kanske är ngn fantastisknändring jag inte sett. Ska se om jag hinner lägga upp ngt och inspektera. Brukar oftast undvika gratishelgerna för det känns mest som kaos då, med alla annonser som spammas ut.

Sämsta marknadsföringen är nog att man nu ser hur fult det är när det istället för en produktbild är texten Gratisannons. Det gör ju inte direkt att man får upp ögonen för annonsmarknaden, snarare blev jag förvånad över hur illa det ser ut.

Skrivet av Edin:

Är övertygad om samma sak och det är inget konstigt med det. Vill lyfta att det finns fler perspektiv och efterfrågar en diskussion med substans mer än en diskussion om 100% procentuell ökning (från 15 kr till 30 kr). Vad mer får man för pengarna? Vad innebär det? Vad ser du värde i och vad har du för önskemål?

Detta har hänt en gång förut och det var när Marknad var helt kostnadsfri för alla medlemmar till att kosta 10 kr och inte många såg fördelarna med det då. Men det visade sig vara en viktig tröskel för att öka säkerhet och filtrera bort mycket ”onödiga” annonser av låg kvalitet och bedrägeri. Denna gång har vi gjort mycket mer research och undersökningar och lagt det på en ”mittemellannivå” av vad vi fått för respons samt kring de förbättringar som introducerats och framtida sådana.

Jag förstår att ni som jobbar med sidan och som tagit beslutet att höja avgiften med 100% försvarar det och samtidigt vill rikta diskussionen mot andra saker.
Men om man läser denna tråden är det just höjningen som de flesta reagerar mot och då måste acceptera att diskussionen handlar mycket om detta.

Frågan man även borde ställa sig är och då framförallt ni som tagit beslutet, har marknaden samtidigt blivit 100% bättre?
Svaret på denna frågan tror jag blir ett rungande NEJ.

Sen vet jag iofs inte om jag är rätt person att ha åsikter om detta då jag inte utnyttjar marknaden, eller åtminstone inte gjort hittills mer att titta runt vid olika tillfällen.
Men om man då frågar en sådan som mig (som då mest tittar med en ev. köpares ögon) så är min uppfattning att där inte kommit till något mervärde alls utan snarare en försämring på vissa punkter som t.ex. inga bilder pga gratis annons.
Om jag sedan försöker sätta mig in i säljarens perspektiv (jag vet ungefär hur det har fungerat) så ser jag inte heller några mervärden som motiverar 100% höjning, dom ev mervärden som kommit till är ju ändå saker som ni tar extra betalt för och motiverar då inte en höjning av grundavgiften, iaf inte med 100%

Nu kanske jag har missat vad mervärdena för en vanlig standard annons det har blivit och som då skulle motivera höjningen, så om du har lite exempel får du gärna dela med dig.
En massa bling och lull lull som olika färgknappar på säljes, köpes mm ser jag inte som ett mervärde.

Problemet med att gratis annonser tar plats från betalande har jag förståelse för, men er lösning har gjort det ännu värre och den rätta lösningen (enligt mig) är att lista alla gratis annonserna sist oavsett hur du gör din filtrering när du tittar i marknaden, detta motiveras enkelt med att om du inte betalt har du inte samma rätt till exponering.

Summa summarum av detta så är min åsikt att höjningen av en grundpriset blivit helt fel (rätt höjning accepteras nog av de flesta), priserna på extrafunktionerna lämnar jag osagda och låter de flitiga annonsörerna bedöma och till sist anser jag även att lösningen med gratis annonserna kan göras bättre.

Tack för mig!

Asså för det priset kan man ju lägga ut på blocket och få en mycket högre 'räckvidd'

100% höjning... Kul att någon hos er tycks ha varit "kreativ" och kommit fram till denna slutsats gällande prisbilden på era annonser. Fullständigt horribelt agerat. Hela annonssystemet försämrat med fokus på att få in mer cash.

Skrivet av Jacob:

Den feedback vi fått in är att våra medlemmar föredrar SweClockers Marknad framför Blocket och Facebook, då man hos oss kan köpa, sälja och byta teknikprylar med likasinnade nördar som förestår sakernas värde.

Antar att just det där har ni funderat på och insett att:

-Fan, vi kan säkerligen tjäna mer flis, höj annonspriserna!!!