Permalänk

Uppgradering 2060 super

Hej, jag funderar på att uppgradera cpu och ram, är inte jätte kunnig så vänder mig till sweclockers.
Min specs är:
Rtx 2060 super
Ryzen 5 2600
16gb ram 2666mhz
Prime b450m-k

Jag funderar på att uppgradera till ryzen 9 3900x samt 16gb 3200mhz, är detta värt? Vill ha en så bra dator som möjligt med det grafikkortet jag har och känner att om jag ändå ska uppgradera så är det lika bra att gå för lite overkill.

Är det värt eller borde jag skaffa något annat?

Är inte jättekunnig så ber om ursäkt om detta låter konstigt eller om något i inlägget är fel.

Permalänk
Medlem

Vad spelar du och i vilken upplösning? Känns lite onödigt att byta ut hårdvara som bara är en generation gammal. Dessutom så kommer det ju nya saker senare i år. Om du nu inte har mer specifika krav som t.ex streaming eller annan tung multitasking?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk

@Decster: Spelar comp fortnite, väldigt krävande i ''lategame'' droppar till 70-80 fps och det ger stor nackdel.
skulle även vilja streama och det går inte i nuläget

Permalänk
Skrivet av Jonathan999:

@Decster: Spelar comp fortnite, väldigt krävande i ''lategame'' droppar till 70-80 fps och det ger stor nackdel.
skulle även vilja streama och det går inte i nuläget

Ögat kan inte uppfatta mer än 60fps.

Permalänk

@Dinkefing: ???, vad är det för kommentar? spelet blir brutalt laggigt, droppar till 70-80 frames plus servrarna kan inte hantera det så känns som man spelar på 20-30 frames i endgame i fortnite när det är 50 pers i en liten zon, då vill man gärna ha varje extra frame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ögat kan inte uppfatta mer än 60fps.

Boka tid hos närmsta optiker.

Skrivet av Jonathan999:

@Decster: Spelar comp fortnite, väldigt krävande i ''lategame'' droppar till 70-80 fps och det ger stor nackdel.
skulle även vilja streama och det går inte i nuläget

Som tidigare frågat, vilken upplösning kör du i? 1080p 144hz?

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan999:

@Decster: Spelar comp fortnite, väldigt krävande i ''lategame'' droppar till 70-80 fps och det ger stor nackdel.
skulle även vilja streama och det går inte i nuläget

Låter som nått är fel på någon komponent. Grabben har kört en hel del Fortnite på min burk där jag först hade ett 1060 6gig och nu har ett 2060super (kombinerat med i5 9600k och 16 gig i ram) och varken det gamla eller det nya grafikkortet droppar någonsin ner till dom nivåerna i 1080p (har dock aldrig pillat i några grafikinställningar utan har bara noterat att det är rejält snyggare än på ps4).

Permalänk

Låter väldigt skumt som sagt. Du skall inte behöva uppgradera din setup för fortnite. Absolut inte för 1080p. Har du kollat temps för allting? Kör en stresstest. Något verkar vara off

Permalänk
Medlem

Hitta en Youtube med Ryzen 5 3600 / RTX 2060 SUPER / 16GB 3200MHz som testar 21st olika spel i 1080p, jag tänkte att du kanske kan höfta/gissa efter det, kanske, ett hum iaf och, ditt Fortnite Battle Royale är med, klicka på (show more) så har du snabbhopp till olika spel. 😉
https://www.youtube.com/watch?v=FlNCOjYs-rE

(spoiler) 130 FPS ca, i Epic Läge. 😎

Permalänk
Medlem

Har liknande dator som dig, se signatur. Har dock lite snabbare RAM.

Jag har aldrig haft några liknande problem som du nämner, dock inte spelat fortnite. Men har spelat APEX, PUBG och Warzone, aldrig några som helst problem i slutet. Så är nog som nämnts ovan att de är något fel på din setup. Kanske dålig kylning på processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ögat kan inte uppfatta mer än 60fps.

Den där myten krossades hårt för typ 20 år sedan, du kanske inte ser enskilda bildrutor i 60+ fps men man både ser och märker av skillnaden när man går upp i högre uppdateringsfrekvenser.

Eller du kanske tänker att alla har en 60 Hz skärm...

Till TS: CPU/Minnen kommer inte förändra din situation med mycket, du ska inte gå ner till 70-80 fps med din setup i Fortnite oavsett situation, det är nog något drivrutinsrelaterat eller andra inställningar.

Standard grejer att göra: rensa både AMD/Nvidia drivers med DDU, hämta senaste och installera Chipset först, sen GPU, testa gärna drivrutinen utan Geforce Expericence.

Uppdatera BIOS för moderkortet om det inte är gjort redan.

Kolla att minnena faktiskt kör i 2666MHz, du kan verifiera detta i Windows med t.ex. CPU-Z.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett bra lyft i Fortnite ifrån att gå ifrån Ryzen 2700 till Ryzen 3600, men Ryzen 3600 är fortfarande inte riktigt lika bra för mig som min Intel i5 9600K i Fortnite.

Tror inte en Ryzen 3900 ger något extra mot en 3600 i Fortnite tyvärr, så skulle säga köp en Ryzen 3600, och snabbare minnen typ 3200MHz om moderkortet inte har några problem.

Till andra i tråden : Fortnite är mer krävande numer än vad det var för ett år sedan, och det är stor skillnad på att spela random solo / duo / squad-game mot att spela competetive där alla bygger konstant (edit: och det kan vara 40+ personer i slutzonerna)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Jonathan999: du bör satsa på ett bättre moderkort också om du skall uppgradera till en r9 3900x till ett med bättre vrm (strömförsörjning till CPU) samt bra kylflänsar på VRM, så du kan i princip sälja din befintliga processor, moderkort och ram som ett paket.

Sedan kanske en 3700x är en tillräckligt bra uppgradering om du vill köra enklare streaming och den bör gå att köra på ditt nuvarande moderkort

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

Tack för svaren allihop, för er som undrar så kör jag spelet så ”low settings” för att få så bra fps som möjligt

Permalänk
Medlem

@Jonathan999:

Jag tror nog att du kan få lite högre FPS av att uppgradera till en Ryzen 3600. Köp även 3600Mhz minnen.
Det var nyss en drive med sänkta priser, och vissa ÅF har höjt igen. Men tex NetonNet har kvar det låga priset.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan999:

Tack för svaren allihop, för er som undrar så kör jag spelet så ”low settings” för att få så bra fps som möjligt

Du ska inte få några dips som du beskrivit innan med din setting om allt du kar som det ska!