Permalänk
Medlem

Då var det dags för bakartråden att väckas till liv igen.

Den här gången var det ett nVidia GTX Titan som bakades.

Historia

En av mina vänner köpte sig en RYZEN build, 2000 serien.
Allt knallade igång när vi testade med mitt MSI GTX-1060.

Han köpte ett nVidia GTX Titan på Tradera till sitt bygge, och hämtade kortet när det kom.

Ganska snart därefter så ringde han till mig, och berättade att kortet inte fungerade.
Hela datorn hängde sig när Windows skulle startas, och sedan blev det inget mer.

Vi testade det i min dator och där kom vi till punkten där vi skulle installera drivrutinerna, då small det där också, och vid omstart så visade sig (kod 43) i enhetshanteraren, vilket ju som bekant betyder hårdvarufel.

Riktigt än ville han inte ge upp på kortet, utan han satte igång att flasha in Vbios på kortet.
Efter att ha gjort detta under loppet av nästan en hel dag så insåg han att det var kört och gav upp på sitt Titan.

Jag (som verkligen inte hade gett upp), ringde honom och bjöd över honom på en kopp kaffe, och sade åt honom att ta med sig sitt kort.

Tyvärr hade ena skruven lyckats bli rund-dragen, så lite senare gick jag till farsan och skulle borra upp den.

Det gick inget vidare, utan det slutade med att jag hade en ca 5mm lång och tunn del av skruvskallen satt kvar.

Mellanlandade i 3 minuter i lägenheten min, och gick vidare till en annan av mina vänner som har en Dremel.

Han skar ett jack i det som var kvar av skruvskallen, och lyckades på nanomillimetern att skruva upp skiten.

Sedan var det bara hem igen med kortet, och jag demonterade det och satte in det i ugnen som jag hade värmt upp på 200 grader celsius.

Efter ca 10-11 minuter stängde jag av ugnen och öppnade luckan i 30 sek, för att sedan stänga denna igen, och stegvis sänka temperaturen i ugnen.

Vid denna tid så stod bordsfläkten för full hals och jag parfymerade, då det inte luktar varken gott eller hälsosamt när man bakar ett kort.

Nåväl, det svalnade, och när jag kunde ta i det så monterade jag ihop det, och satte in det i min dator.

Jag startade upp burken och sade till min mor att det såg mörkt ut, då jag hade henne i luren och åter en gång vilade ögonen på kod 43.

Jag lät datorn genom enhetshanteraren hämta hem och installera drivrutiner (Som denna gång faktiskt gick utan att datorn hängde sig) och startade sedan om datorn.

Vad jag märkte denna gång var att avgrundsvrålet, som tidigare kommit när Windows startat upp inte kom den här gången.

Jag kom fram till skrivbordet och såg att nVidia Control Panel gick att starta.

Vid den här tidpunkten så började euforin att komma, men jag ville inte fira än.

Jag gick in i enhetshanteraren igen, och nu kom mitt glädjetjut, där stod nämligen (Den här enheten fungerar korrekt)

Jag avslutade med min mor, och skickade röstnotis till min vän att den gamle hade fixat hans kort.

Sedan testade jag lite spel som flöt perfekt, tills min polare kom och hämtade sitt grafikkort.

Idag är tredje dagen sedan jag bakade kortet, och förhoppningsvis kommer min vän att ha grafikkort för ett tag framöver.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Gött 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

@Lifooz: Så skönt med en solskenshistoria i dessa tider! Gott jobbat!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Lifooz: Mysig historia!
Modigt av dig att baka andras kort. Det skulle jag aldrig ge mig in på

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Sen 2020 update i Baka grafikkortstråden:

Fick i uppgift att bygga en dator till brorsdotter med begränsad budget och hade ett trasigt 780 liggandes. Vägrade ge bild efter drivrutinsinstallation precis som inlägget ovan.

Tog bort hela plasthöljet och lade grafikkortet på aluminiumfolie mitt i ugnen @ 200 grader cirka 12 minuter. När det svalnat fungerar det klockrent igen!

Permalänk
Medlem

Är det säkert att baka ett kort i ugnen egentligen? Läser på diverse utländska forum och på youtube där de säger att man absolute inte ska baka kortet i samma ugn som man lagar mat i.

Men vem fasen har en extra ugn för bakning av grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Är det säkert att baka ett kort i ugnen egentligen? Läser på diverse utländska forum och på youtube där de säger att man absolute inte ska baka kortet i samma ugn som man lagar mat i.

Men vem fasen har en extra ugn för bakning av grafikkort?

torka ur ugnen efter du bakat och kör en rengöring, dvs där ugnen värmer sig till 300c+ grader och bränner bort allt.
se dock till att mycket god ventilation om du göra detta, gaserna är inte jättenyttiga

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Kan man göra desamma med ljudkort?

Mitt ASUS Xonar Essence STX slutade fungera men inte helt då man fortfarande hör ljud men det låter som spräckt högtalare ungefär.

Skulle gärna vilja att få det att fungera igen då det var ett mycket bra ljudkort. Det är inga svullna cappar eller nåt så det måste vara nåt annat som gick sönder

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Lånar tråden lite

Kan man göra desamma med ljudkort?

Mitt ASUS Xonar Essence STX slutade fungera men inte helt då man fortfarande hör ljud men det låter som spräckt högtalare ungefär.

Skulle gärna vilja att få det att fungera igen då det var ett mycket bra ljudkort. Det är inga svullna cappar eller nåt så det måste vara nåt annat som gick sönder

Kan vara värt ett test, om det ändå inte fungerar som det ska och garantin gått ut. Jag har tidigare kört min skärms kretskort i ugnen och fick den att fungera igen (visserligen höll det bara i nåt år, men bättre det än inget)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Ok, får skaffa lite folie så att kortet inte ligger direkt på plåten. Frågan är vilken temp i ugnen man ska använda. Har aldrig gjort sånt här förut

Edit:
Bakningen sket sig men det var ju trasigt redan innan så skitsamma
Hördes inget ljud alls efter bakningen. Körde med 200 grader i 10 minuter men delar lossnade snararde än lagade kortet
Bara att kaska skiten

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, får skaffa lite folie så att kortet inte ligger direkt på plåten. Frågan är vilken temp i ugnen man ska använda. Har aldrig gjort sånt här förut

Edit:
Bakningen sket sig men det var ju trasigt redan innan så skitsamma
Hördes inget ljud alls efter bakningen. Körde med 200 grader i 10 minuter men delar lossnade snararde än lagade kortet
Bara att kaska skiten

Lite sent svar men struntsamma.

Synd att bakningen gick åt pipan.
Ditt ljudkort kanske hade underliggande fastlödda komponenter också?

En fördel med grafikkort är att typ allt sitter på samma sida, då lägger man bara rätt sida upp.

Sitter det komponenter på båda sidorna så vet i Götene hur man löser det.
Temperaturen och tiden satte du bra iallafall.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Lite sent svar men struntsamma.

Synd att bakningen gick åt pipan.
Ditt ljudkort kanske hade underliggande fastlödda komponenter också?

En fördel med grafikkort är att typ allt sitter på samma sida, då lägger man bara rätt sida upp.

Sitter det komponenter på båda sidorna så vet i Götene hur man löser det.
Temperaturen och tiden satte du bra iallafall.

/Lifooz

Jag kanske lade kortet åt fel håll, dvs komponenterna nedåt och det var väl därför saker lossnade
Nej det var bara lödningar där. Det var ju första gången jag testade sånt här så jag får väl skylla på det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rekl3M:

Är det säkert att baka ett kort i ugnen egentligen? Läser på diverse utländska forum och på youtube där de säger att man absolute inte ska baka kortet i samma ugn som man lagar mat i.

Men vem fasen har en extra ugn för bakning av grafikkort?

Nej, det är inte säkert att stoppa det i samma ugn som du vill laga mat i.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Lite sent svar men struntsamma.

Synd att bakningen gick åt pipan.
Ditt ljudkort kanske hade underliggande fastlödda komponenter också?

En fördel med grafikkort är att typ allt sitter på samma sida, då lägger man bara rätt sida upp.

Sitter det komponenter på båda sidorna så vet i Götene hur man löser det.
Temperaturen och tiden satte du bra iallafall.

/Lifooz

Är det dubbelsidig yt-montering så är komponenterna på ena sidan fastlimmade... man har ju samma problem i produktionen av korten, dvs gäller välja rätt sida upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag kanske lade kortet åt fel håll, dvs komponenterna nedåt och det var väl därför saker lossnade
Nej det var bara lödningar där. Det var ju första gången jag testade sånt här så jag får väl skylla på det

Ah, där har du det, komponenterna skall vara uppåt, annars lossnar de och faller ner på plåten där kortet ligger.

/Lifooz

Skrivet av SAFA:

Är det dubbelsidig yt-montering så är komponenterna på ena sidan fastlimmade... man har ju samma problem i produktionen av korten, dvs gäller välja rätt sida upp.

Ah, där lärde jag mig något nytt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Bakade ett ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCU II idag, kortet var inne i 10min på 200 grader. Problemet kortet hade var artefakter på bilden och alla spel jag startade kraschade med något minnesproblem.

Efter bakning så rullade kortet på fint i både PUBG och WoW.

Visa signatur

Corsair 400C, Intel i7 7820x, ASUS ROG E-GAMING, ASUS 1080 Ti 11GB STRIX, Corsair 32GB 3200MHz, Corsair H115i, Corsair HX850, Samsung 960 EVO 250GB/500GB

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare kommentat i den här tråden att jag lyckades baka ett 580 med lyckat resultat.

Skulle för några veckor sedan baka ett 1080 ti. Gjorde det lite stressat och fläkten ville inte lossna. Så jag gav mig på ett försök att köra i ugnen med fläkten på. 8 min på 200 grader var för mycket tydligen. Så fläktarna blev deformerade. Efter mycket ångest och panik beställde jag ett nytt grafikkort (3080). Men efter några dagar tänkte jag endå prova om kortet fungera.
Kortet fungerade dock bra utan fläkt och jag lyckades även få det sålt för 3000 spänn. Så jag kände väl att jag hade lite tur i oturen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.