Permalänk
Medlem

Oerhört imponerad av Anders Tegnell. Han har varit under helt exceptionell press men knäppt oändligt med självutnämnda experter på näsan och varit kolugn nästan hela resan hittills. Mentalt stark är bara förnamnet.

Den eviga besserwissern Carl Bildt dock lite sarkastisk
https://www.expressen.se/nyheter/carl-bildts-kanga-till-folkh...
”Ja, men vi får ju lätt lugnande besked av FHM så gott som dagligen. Allt är illa i omvärlden, men hyggligt under kontroll i Sverige. Det är budskapet som förmedlas. En gammal svensk tradition. Hoppas att viruset är informerat.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det gjorde dom framgångsrikt även i Kina. De tillfrisknade har ju antikroppar mot covid-19. Tråkigt nu då att vi bara har 16 tillfrisknade i hela Sverige och över 3000 bekräftat smittade patienter i sars-cov-2.

Jag vet inte hur framgångsrikt det var i Kina, men nedanstående indikerar ju att det är preliminära resultat.

"The efforts follow studies in China that attempted the measure with plasma - the fraction of blood that contains antibodies, but not red blood cells - from people who had recovered from COVID-19. But these studies have reported only preliminary results so far. The convalescent-plasma approach has also seen modest success during past severe acute respiratory syndrome (SARS) and Ebola outbreaks ..."

Källa: "How blood from coronavirus survivors might save lives", artikel i Nature 2020-03-24, fetstil av mig.

Edit:
Här är en "studie", eller vad det nu ska kallas: Treatment of 5 Critically Ill Patients With COVID-19 With Convalescent Plasma

Lovande resultat, men notera att den omfattar 5 patienter. "Studien" kommer fram till (fetstil av mig):

"In this preliminary uncontrolled case series of 5 critically ill patients with COVID-19 and ARDS, administration of convalescent plasma containing neutralizing antibody was followed by improvement in their clinical status. The limited sample size and study design preclude a definitive statement about the potential effectiveness of this treatment, and these observations require evaluation in clinical trials."

Edit 2:
Ock en nyhetsvideo från februari: Plasma from the novel coronavirus pneumonia survivors used as treatment in China. En av läkarna är hoppfull, men säger också att "Plasma treatment is only a way out of an impossible situation; as long as the patient doesn't get worse, it's a victory".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Haha, har fått tillfällig "näshypokondri". Jag ligger å småfnyser med flit pga. smått "dammig" lukt från en bok jag lånat från universitet som skickades via post. Hade dessa 2 skolböcker i karantän 3 dagar på ett bord och sedan läste jag ena i sängen en bit åt vänster (så jag inte ligger på ytan och sover) och visst luktade boken lite som om den var oläst på länge eller "färsk" (fast ändå avdammad). Nu inbillar jag mig smått om att jag blivit infekterad. xD

Det var en bok om Klinisk mikrobiologi och immunologi (år: 2015). I kapitlet om virologi fanns det ett underkapitel om Coronavirus. Där framgick det att Coronavirus-familjen kan återinfektera en efter ett års immunitet. Det räknas alltså med en immunitet på upp till cirka ett år (vilket säkert är individuellt dessutom).

Jag läste oxå lite om hur sjutton virus kan smittas asymptomatiskt vilket verkar vara i detta fall att viruset efter infektion kan spridas via saliv som bildas när man pratar (förutsatt att det har infekterar en innan och påbörjat sin replikation). Därför bör man undvika folk när man pratar eller åtminstone kan båda kolla åt sidan medan man pratar (typ som om man kollar på samma sak) eftersom "prata med spottande saliv" är rätt vanligt. Om jag minns rätt så kan virus vandra mellan cellerna så den kan, om den är programmerad till, vandra till salivproduktionsplatsen i kroppen för att på så vis börja spridas innan antalet infekterade lungceller blir märkbara för en (symptomatiska).

En sak fattar jag dock inte:
- Norge har ca 4000+ fall, Sverige ca 3700+ fall
- Norge har "bara" 25 dödsfall, Sverige har 110 dödsfall
Vad sjutton gör Norge rätt som vi gör fel? Eller håller dem på med att fiffla med sina "Death certificates" (vad som orsakade död) för att få finare siffror för att sno vård- och övrig arbetskraft från oss?! *skämtsamt foliehatt på*

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En sak fattar jag dock inte:
- Norge har ca 4000+ fall, Sverige ca 3700+ fall
- Norge har "bara" 25 dödsfall, Sverige har 110 dödsfall
Vad sjutton gör Norge rätt som vi gör fel? Eller håller dem på med att fiffla med sina "Death certificates" (vad som orsakade död) för att få finare siffror för att sno vård- och övrig arbetskraft från oss?! *skämtsamt foliehatt på*

Den rimligaste förklaringen är att Sverige har en större andel "osynliga" fall d.v.s. Norge testar mer och fångar upp fler som är infekterade, relativt sett. Viktigt är också att Sveriges befolkning är nästan det dubbla jämfört med Norge.

Just antalet döda är den siffra som går att jämföra länder emellan. Antalet bekräftade fall går inte eftersom det testas i väldigt olika omfattning i olika länder. USA till exempel lär ha över en miljon infekterade redan, men man hinner bara testa en liten del. Tyskland däremot testar enormt många och fångar därmed upp fler fall, vilket ger en mycket högre andel bekräftade fall i förhållande till döda.

Permalänk
Medlem

Jag tror Norge testar mer och då får de in mer fall i statistiken

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Den rimligaste förklaringen är att Sverige har en större andel "osynliga" fall d.v.s. Norge testar mer och fångar upp fler som är infekterade, relativt sett. Viktigt är också att Sveriges befolkning är nästan det dubbla jämfört med Norge.

Just antalet döda är den siffra som går att jämföra länder emellan. Antalet bekräftade fall går inte eftersom det testas i väldigt olika omfattning i olika länder. USA till exempel lär ha över en miljon infekterade redan, men man hinner bara testa en liten del. Tyskland däremot testar enormt många och fångar därmed upp fler fall, vilket ger en mycket högre andel bekräftade fall i förhållande till döda.

Skrivet av Bakwetu:

Jag tror Norge testar mer och då får de in mer fall i statistiken

Aight! Låter rimligt. Det märks att jag saknar allmänutbildning: jag hade ingen aning om att Norge har cirka hälften så stor population som Sverige. Btw, kikar här nu på: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Helt sinnes att Italien står för nästan 33% av alla bekräftade dödstal. Frågan är om USA kommer att kunna gå om dem?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En sak fattar jag dock inte:
- Norge har ca 4000+ fall, Sverige ca 3700+ fall
- Norge har "bara" 25 dödsfall, Sverige har 110 dödsfall
Vad sjutton gör Norge rätt som vi gör fel? Eller håller dem på med att fiffla med sina "Death certificates" (vad som orsakade död) för att få finare siffror för att sno vård- och övrig arbetskraft från oss?! *skämtsamt foliehatt på*

Det här har väl avhandlats åtskilliga gånger i tråden. För det första kan du omöjligt jämföra siffrorna på verifierade fall och dra slutsatser utan att veta i detalj hur testmetodiken ser ut, alltså hur många testas, vilka testas etc. Ponera exempelvis att det verkliga antalet smittade i Sverige är fyra gånger fler än i Norge så skulle du ha förklaringen redan där.
Sedan varierar som du är inne på hur dödsorsak anges, ponera att Birgit 97 år med hjärtsvikt och fjärde fasens cancer trillar i snowboardbacken och bryter nacken, hamnar på akuten och diagnosticeras med Covid-19 och dör rätt omgående. Vad anger vi för dödsorsak? Jag tror inte Sverige och Norge skiljer sig alltför mycket i det avseendet, men även med riktlinjer att följa blir det naturligtvis en variation beroende på hur den som utfärdar dödsattesten bedömer fallet.

Slutsatser bör man dra med utgångspunkt i så komplett data som möjligt, annars blir slutsatserna än mer bristfälliga än den data man pluttade in.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Hej

har raderat inlägg som innehåller endast ett filmklipp. När ni postar sådant kommentera med inlägg i debatten det blir väldigt svårt att hänga med om det postas bara ett klipp eller en källa, utan kommentar.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

SVT har nu lagt ut en bra sammanfattning, bättre än intervjun tycker jag eftersom den blev sönderhackad av en stressad reporter som inte kunde låta generaldirektören tala till punkt. I korthet anser GD att det är mer av ett folkhälsoexperiment att låsa in människor under flera månader än att hålla den svenska linjen, samt att det i hälsofrågor är mer effektivt att informera medborgarna om hur man bör bete sig än att i detalj försöka tvinga dem genom förbud och regleringar.

Den poängen jag kan se med att stänga ner samhället skulle vara för att kunna mobilisera. Stänger du ner samhället några veckor så kan ställa i ordning intensivvårdsplatser, utbilda vårdpersonal, vaccinera riskgrupper för andra sjukdomar (så du spar vårdplatser), ordna fram skyddsutrustning till civilsamhället o.s.v. så när du väl släpper på igen så är förutsättningarna så goda som möjligt med bra marginaler. Risken som det är nu är att om det blir en snabb utveckling så har vi redan en stor belastning på vården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aight! Låter rimligt. Det märks att jag saknar allmänutbildning: jag hade ingen aning om att Norge har cirka hälften så stor population som Sverige. Btw, kikar här nu på: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Helt sinnes att Italien står för nästan 33% av alla bekräftade dödstal. Frågan är om USA kommer att kunna gå om dem?

USA kommer definitivt att gå om Italien. Inte bara har USA 5,5 gånger Italiens befolkning (327 miljoner vs. 60 miljoner), de lär också ha enorma utmaningar med att lyckas hålla en stram karantän under en längre tid. Vidare har vården i USA stora brister på sina ställen, och frågan är om de mest utsatta delarna av befolkningen - tänker främst på fattiga som ofta har övervikt och äter dåligt - kommer att få det skydd och den vård som de behöver.

Det skulle inte förvåna mig om epidemin slutar med över en miljon döda i USA, främst äldre och fattiga. Givetvis inte på en vecka eller en månad ens, utan om 1 - 1,5 år. Befolkningsmässigt är det mer rimligt att jämföra USA med Centraleuropa - lägger du ihop Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien har du ungefär lika stor befolkning som i USA. Och det kan mycket väl bli flera miljoner döda i USA innan epidemin är över.

Epidemin har bara spridit sig senare till USA, och det kommer ta lite längre innan de hinner ikapp Europa. Men det kommer att ske, gissningsvis inom 4-6 veckor.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Herr Kantarell:

WHO säger nu att viruset INTE är luftburet. Faller ner rätt snabbt. Så gäller att hålla avståndet till andra. De säger 1m andra 1,5m och 2m. Stå inte tätt i köer i butiker.

I Kina hade de ett fall där en kvinna blev smittad i ett trapphus utan att ha träffat någon annan. Men det fanns en Corona smittad man i samma byggnad som också gått i trapphuset. Antagligen hade virus rullat ner för trappan och samlats i större mängder på bottenvåningen.

https://pbs.twimg.com/media/EUN5_GHWkAI013Y?format=jpg&name=large
https://twitter.com/WHO/status/1243972193169616898?s=20

MIT säger 8m och att det kan hålla sig i luften i timmar. Det finns säkert definitioner för luftburet och är väl ok att säga så för att folk ska känna sig tryggare även om det är en falsk trygghet. Eller så är MIT bara troll också
http://archive.ph/PX3eZ#selection-359.0-367.2

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Helt sinnes att Italien står för nästan 33% av alla bekräftade dödstal. Frågan är om USA kommer att kunna gå om dem?

Jag tror dessvärre att det är en fråga om hur snart snarare än om. Jag tror tyvärr att det inte är så långt bort.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Dödligheten återstår att se efter den faktiska globala pandemin är över. Men allt mellan 1-10% där lägre än 10% är mer sannolikt.

Dödligheten kan hamna strax under 1 % när epidemin väl är över. Vilket är illa nog - om två tredjedelar av t.ex. hela EU:s befolkning på drygt 500 miljoner blir sjuka och 1 % av dem dör blir det totalt över 3 miljoner döda bara i EU, och tiotals miljoner döda i hela världen.

Med tanke på att det i dagsläget "bara" rör sig om drygt 30 000 döda blir det helt andra siffror om dödligheten i slutändan blir så pass hög. Maken till likhögar har vi inte sett sedan andra världskriget.

Sedan får man ha i åtanke att det årligen dör ca 5 miljoner inom EU, helt utan pandemier. De flesta som stryker med nu verkar inte ha särskilt många år kvar att leva oavsett och man kan anta att det överlappar till viss del med den naturliga dödlighet som hade varit där även utan pandemin. Men till hur stor del, och hur många som dör i slutändan, det vet vi först om 1-2 år.

Permalänk
Medlem

Huvva, det var ett tag sen jag var in och kollade där. Fy vad det drar iväg nu, 721k bekräftade fall. Det har typ tredubblats på 10 dagar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Den poängen jag kan se med att stänga ner samhället skulle vara för att kunna mobilisera. Stänger du ner samhället några veckor så kan ställa i ordning intensivvårdsplatser, utbilda vårdpersonal, vaccinera riskgrupper för andra sjukdomar (så du spar vårdplatser), ordna fram skyddsutrustning till civilsamhället o.s.v. så när du väl släpper på igen så är förutsättningarna så goda som möjligt med bra marginaler.

Absolut! Man köper sig lite tid, men det är ingen långsiktig lösning. Ett problem är också att det finns en eftersläpning på ~2 veckor mellan nedstängningen och att den får en effekt, så man måste ha bra koll på läget för att tima det rätt. Under en nedstängning har man också problem med att samhället blir handikappat, så det blir svårare att mobilisera resurser. Idealt hinner man därför förbereda sig tillräckligt mycket innan för att slippa nedstängning.

Skrivet av Sir Hitman:

MIT säger 8m och att det kan hålla sig i luften i timmar. Det finns säkert definitioner för luftburet och är väl ok att säga så för att folk ska känna sig tryggare även om det är en falsk trygghet.

En viktig sak för smittorisken är också koncentrationen av virus man utsätts för, så även om alla virus når så långt så har antalet avtagit med kvadraten på avståndet. Dvs om alla virus kan flyga 8 m så är det bara 1/64-del kvar per area jämfört med på 1m avstånd. Om virusen flyger omkring fritt i slumpmässiga riktningar blir istället volymntätheten intressant, och den avtar med kubiken på avståndet, så 1/512 volymtäthet på 8m jämfört med 1m.

Så det lönar sig oavsett att hålla avstånd, vilket avstånd som är tillräckligt beror nog på den specifika situationen. Om man rör sig runt synbart friska människor på stan eller i kollektivtrafiken behöver man kanske inte överdriva med mer än rekommenderade 1,5m, men ser du någon synbart sjuk ska du nog öka marginalerna en del.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en kul video som simulerar olika strategier att hantera en epidemi. Förenklade modeller som saknar en del realism, men som är snyggt presenterade och kanske ändå kan ge lite insikt i dynamiken i en epidemi och sätten att bekämpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag hittade en kul video som simulerar olika strategier att hantera en epidemi. Förenklade modeller som saknar en del realism, men som är snyggt presenterade och kanske ändå kan ge lite insikt i dynamiken i en epidemi och sätten att bekämpa den.

Ja, jag såg den igår, jag tyckte det var en riktigt bra video som gav en hel del. Även enkla modeller kan ge en hel del insikt. Fler borde se den videon.

Edit: PS Menade du att länka 5 minuter in i videon?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Edit: PS Menade du att länka 5 minuter in i videon?

Nej, det var av misstag, jag har korrigerat det nu!

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Hurtigbullen:

Du är inte har varken underlag eller kompetens att avgöra vad som är extremt nödvändigt i detta sammanhang.

Masstestning är inte en nödvändighet; det är lätt att inse att extrem isolering och skyddsåtgärder också kan bromsa utvecklingen.

Sen jämför du återigen med Sydkorea, som hade helt andra förutsättningar. Uppenbarligen förstår du inte att vi i Sverige måste agera utifrån våra förutsättningar och inte de som Sydkorea hade.

Det var någon som sa något liknande:

Citat:

Du är inte har varken underlag eller kompetens att avgöra vad som är extremt nödvändigt i detta sammanhang.

Vad har du för kompetens som säger att du kan säga något om masstestning och hur nödvändig den är?

Masstestning skulle göra så att vi har mer information om hur stor spridningen är i samhället. Utifrån informationen så kan det göras en bättre bedömning om dom kostsamma åtgärder som tagits är lagom, för lite eller kanske för hårda.
Vi kan ju kolla på britterna, dom hade en strategi där dom skulle bli immuna genom att 80% skulle bli sjuka och vården skulle klara det bra. Men sen räknade en hög med folk ut att deras dåvarande strategi skulle kostat 260.000 människors liv baserat på data från andra länder. Om dom hade haft egna siffror på spridning dom hade så hade dom kunna ta mer specifika åtgärder istället för att stoppa hela samhället, dom kanske till och med hade kommit fram till att den nya beräkningen är felaktig och inga större åtgärder behöver tas.

Visa signatur
Permalänk
SpelClockers
Skrivet av deltascu:

...
En viktig sak för smittorisken är också koncentrationen av virus man utsätts för, så även om alla virus når så långt så har antalet avtagit med kvadraten på avståndet. Dvs om alla virus kan flyga 8 m så är det bara 1/64-del kvar per area jämfört med på 1m avstånd. Om virusen flyger omkring fritt i slumpmässiga riktningar blir istället volymntätheten intressant, och den avtar med kubiken på avståndet, så 1/512 volymtäthet på 8m jämfört med 1m.

Så det lönar sig oavsett att hålla avstånd, vilket avstånd som är tillräckligt beror nog på den specifika situationen. Om man rör sig runt synbart friska människor på stan eller i kollektivtrafiken behöver man kanske inte överdriva med mer än rekommenderade 1,5m, men ser du någon synbart sjuk ska du nog öka marginalerna en del.

Ja vist risken att bli smittad på det avståndet är troligen minimal och det är troligen inte heller rimligt att rekommendera alla att vara minst 8 m från varandra. Samma som med att var hemma 2 dagar efter symptom är borta. Jobbar du med friska individer i 30 års åldern så kanske det inte är rimligt men om du eller dom runt dig är i riskgrupperna så kanske det är värt att anstränga sig för att hålla ett längre avstånd och kanske vara hemma någon extra dag.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Snälla undvik att posta länkar till artiklar/videos utan att berätta vad det är du vill ha sagt med inlägget.
Ta gärna några minuter och skriv ner en frågeställning eller någon sorts diskussionsunderlag.

Undvik gärna att posta videos utan ett meningsfullt innehåll.
Undvik gärna politiserande material. Det gagnar ingen i detta läget

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag är exceptionellt provocerande och gör mig djupt innerligt förbannad. Risken är att det här påverkar min syn mot Kina en ganska lång tid framåt, de måste f-n skärpa sig och omvärlden inklusive FN måste nu tvinga dem på alla sätt och vis.

På gränsen till en krigshandling av Kina och nu måste omvärlden f-n i mig slå hårt mot hårt, nu eller aldrig.

"Djurmarknaderna i Kina öppna igen"
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/djurmarknadern...

"Will they ever learn? Chinese markets are still selling bats and slaughtering rabbits on blood-soaked floors as Beijing celebrates 'victory' over the coronavirus"
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8163761/Chinese-mark...

Nästan alla influensa virus tros härstamma från Kina, mycket välskriven men samtidigt otäck artikel här:
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varlden-bor-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Oerhört imponerad av Anders Tegnell. Han har varit under helt exceptionell press men knäppt oändligt med självutnämnda experter på näsan och varit kolugn nästan hela resan hittills. Mentalt stark är bara förnamnet.

Den eviga besserwissern Carl Bildt dock lite sarkastisk
https://www.expressen.se/nyheter/carl-bildts-kanga-till-folkh...
”Ja, men vi får ju lätt lugnande besked av FHM så gott som dagligen. Allt är illa i omvärlden, men hyggligt under kontroll i Sverige. Det är budskapet som förmedlas. En gammal svensk tradition. Hoppas att viruset är informerat.”

Ja, Tengnell kämpar på bra tycker jag, den enda kritiken jag har mot FMH generellt just nu i skrivande stund är att de är lite för snabba med att uttala sig om läget, typ när de sagt att "allt är stabilt" så möts de med ett motstridigt uttalande ifrån Sjukvården själva, eller en stor siffra inrapporterade nya dödsfall, detta gör att många tappar förtroende för FMH som då tycks förlita sig på gamla/släpande siffror.

I min mening så bör de bilda sig en uppfattning av läget som baserar sig på realiteten och inte på några släpande diagram..

Har tex Anders Tegnell ens varit på besök på något av våra Sjukhus för att se verkligheten?

Man bör kanske helt enkelt undvika att göra uttalanden under lördagar/söndagar för att få en hellhetsbild på sen Måndag EM för hur det sett ut senaste dagarna?

Nedan uttalande är tex ifrån imorse ifrån Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i region Stockholm :

Citat:

"Intensivvårdsbehovet ökar dramatiskt i Stockholm"
– Sjukvårdsbehovet i Stockholm ökar snabbt dag för dag, säger Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i region Stockholm, till SR Ekot.

– Vi ser också att intensivvårdsbehovet ökar dramatiskt, och det går snabbt nu. Fortsatt ligger dock vården steget före viruset, fortsätter Björn Eriksson.

Det vi har gjort de senaste dagarna är att ställa om hela Stockholmssjukvården för att klara av det ökade behovet.
Enligt den senaste rapporten från Region Stockholm har 1.657 personer konstaterats smittade i Stockholm, och 68 personer bekräftade med covid-19 har avlidit.

TT

Jag instämmer lite med Carl Bildt när han säger : ”Ja, men vi får ju lätt lugnande besked av FHM så gott som dagligen. Allt är illa i omvärlden, men hyggligt under kontroll i Sverige. Det är budskapet som förmedlas. En gammal svensk tradition. Hoppas att viruset är informerat.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

I min mening så bör de bilda sig en uppfattning av läget som baserar sig på realiteten och inte på några släpande diagram..

Självklart har FHM tillgång till den senaste statistiken, självklart baserar sig deras beslut på realiteten. Men det som är FHM:s uppdrag skiljer sig från uppdraget region Stockholm har.

Sen vore det såklart önskvärt att Tegnell kunde vara mer tydlig med att han uttalar sig om det övergripande läget i landet och att det specifika läget i en region inte påverkar hans bedömning så mycket som man kanske kan förvänta sig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ja, Tengnell kämpar på bra tycker jag, den enda kritiken jag har mot FMH generellt just nu i skrivande stund är att de är lite för snabba med att uttala sig om läget, typ när de sagt att "allt är stabilt" så möts de med ett motstridigt uttalande ifrån Sjukvården själva, eller en stor siffra inrapporterade nya dödsfall, detta gör att många tappar förtroende för FMH som då tycks förlita sig på gamla/släpande siffror.

I min mening så bör de bilda sig en uppfattning av läget som baserar sig på realiteten och inte på några släpande diagram..

Har tex Anders Tegnell ens varit på besök på något av våra Sjukhus för att se verkligheten?

Man bör kanske helt enkelt undvika att göra uttalanden under lördagar/söndagar för att få en hellhetsbild på sen Måndag EM för hur det sett ut senaste dagarna?

Nedan uttalande är tex ifrån imorse ifrån Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i region Stockholm :

Jag instämmer lite med Carl Bildt när han säger : ”Ja, men vi får ju lätt lugnande besked av FHM så gott som dagligen. Allt är illa i omvärlden, men hyggligt under kontroll i Sverige. Det är budskapet som förmedlas. En gammal svensk tradition. Hoppas att viruset är informerat.”

Sen kan ju region Stockholm hålla truten så vi slipper diskrepansen och att uttalanden kommer vid samma tidpunkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Sen kan ju region Stockholm hålla truten så vi slipper diskrepansen och att uttalanden kommer vid samma tidpunkt.

Jag tycker att det är bra att de presenterar verkligheten. Vi bor ju inte i Kina licksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Självklart har FHM tillgång till den senaste statistiken, självklart baserar sig deras beslut på realiteten. Men det som är FHM:s uppdrag skiljer sig från uppdraget region Stockholm har.

Sen vore det såklart önskvärt att Tegnell kunde vara mer tydlig med att han uttalar sig om det övergripande läget i landet och att det specifika läget i en region inte påverkar hans bedömning så mycket som man kanske kan förvänta sig.

Jo men "senaste statestiken" är släpande, som jag skrev, de bör undvika att göra uttalanden under Lördag/Söndag, tex på Agenda, när man vet att statestiken inte är inne för hur det sett ut över helgen, mycket bättre om man avstår. Annars kommer de bara att tappa förtroende.

I min mening så borde FMH prata mycket mindre överhuvudtaget, och så bör man släppa fram Regionernas talan mycket mer. Då skulle vi få en bild som är mer baserad på hur det ser ut i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag tycker att det är bra att de presenterar verkligheten. Vi bor ju inte i Kina licksom.

Du sa ju själv att det blir konstigt när FHM säger en sak och Region Stockholm en annan?
Det är väl rätt uppenbart att om du säger att nu på morgonen är läget stabilt och så kommer jag till lunch och säger att nu är läget ett annat då blir det konstigt. Speciellt för de som inte kan särskilja saker eller göra egna analyser. Bättre att ha en utgång där de går igenom läget vid samma tidpunkt varje dag. Sen kanske de måste öka frekvensen för folk vill ha mer ”real-tids”-data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Vad har du för kompetens som säger att du kan säga något om masstestning och hur nödvändig den är?

Det har jag just ingen och det har inte han heller, det är just det som är poängen. Han och jag kan ha en åsikt, men har varken kompetens eller underlag för att tvärsäkert påstå att masstestning är extremt nödvändigt (i sammanhanget att kritisera FHM).

I samma inlägg sägs också att "Endast genom masstestning och isolering kan viruset bromsas och kurvan planas ut." (min fetstil), som faktiskt var det jag svarade på när jag skrev "Masstestning är inte en nödvändighet".

Kina praktiserade praktiserade extrem isolering och skyddsåtgärder, men genomförde såvitt jag vet ingen masstestning. Dessutom kan man lätt inse att vid en extrem lockdown så skulle viruset också bromsas, så det är fel att påstå att masstestning är ett måste för att bromsa viruset.

Skrivet av Sir Hitman:

Masstestning skulle göra så att vi har mer information om hur stor spridningen är i samhället. Utifrån informationen så kan det göras en bättre bedömning om dom kostsamma åtgärder som tagits är lagom, för lite eller kanske för hårda.

Som sagt jag ifrågasatte inte att masstestning skulle vara till hjälp, däremot ifrågasätter jag de som tvärsäkert säger att dom vet bättre än FHM. Jag tycker också att mer tester skulle vara bra, men inser att vi inte har resurser till allt. Förhoppningsvis kommer testkapaciteten att byggas ut.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ja, Tengnell kämpar på bra tycker jag, den enda kritiken jag har mot FMH generellt just nu i skrivande stund är att de är lite för snabba med att uttala sig om läget, typ när de sagt att "allt är stabilt" så möts de med ett motstridigt uttalande ifrån Sjukvården själva, eller en stor siffra inrapporterade nya dödsfall, detta gör att många tappar förtroende för FMH som då tycks förlita sig på gamla/släpande siffror.

I min mening så bör de bilda sig en uppfattning av läget som baserar sig på realiteten och inte på några släpande diagram..

Har tex Anders Tegnell ens varit på besök på något av våra Sjukhus för att se verkligheten?

Man bör kanske helt enkelt undvika att göra uttalanden under lördagar/söndagar för att få en hellhetsbild på sen Måndag EM för hur det sett ut senaste dagarna?

Nedan uttalande är tex ifrån imorse ifrån Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i region Stockholm :

Jag instämmer lite med Carl Bildt när han säger : ”Ja, men vi får ju lätt lugnande besked av FHM så gott som dagligen. Allt är illa i omvärlden, men hyggligt under kontroll i Sverige. Det är budskapet som förmedlas. En gammal svensk tradition. Hoppas att viruset är informerat.”

Du får tänka på att Anders Tegnell uttalar sig oftast för hur läget ser ut i hela Sverige. Och Stockholm sticker ut lite där och det är just Stockholm som Björn Ericsson talar om. Så här gäller det i vilken kontext de olika personerna uttalar sig om. Du har ju typexemplet som det var så mycket tjafs om när AT sade en sak klockan 14.00 vid presskonferensen sedan klockan 18.00 så uttalar sig BE om att det är en massa personer som dött och då var det en massa kritik gällande AT och att han undanhållit/mörkat antalet döda. Men FHM kan faktiskt inte se in i framtiden utan Stockholm får väl rapportera in sina siffror innan 10.30 på förmiddagen så deras uppgifter kommer med i presskonferensen klockan 14.00 varje dag.