Permalänk
Medlem

Skruv sitter fast i moderkortet

Hej, köpte en dator från Inet för ca 6 månader sedan, GPU'n har börjat sagga så köpte en anti-sag bracket från Lian Li som man fäster i moderkortet. Men den nedre skruven lossnar inte, det är som att det går ett varv sen smäller det till och så börjar det om. Blir galen snart. Hur får jag loss den!!?? Har testat de andra och de är som vanligt men självklart ska just den skruven jag behöver lossa hålla på och trilskas

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Hej, köpte en dator från Inet för ca 6 månader sedan, GPU'n har börjat sagga så köpte en anti-sag bracket från Lian Li som man fäster i moderkortet. Men den nedre skruven lossnar inte, det är som att det går ett varv sen smäller det till och så börjar det om. Blir galen snart. Hur får jag loss den!!?? Har testat de andra och de är som vanligt men självklart ska just den skruven jag behöver lossa hålla på och trilskas

Är det en av skruvarna som håller fast moderkortet i chassit? I så fall försöka att lyfta lite i själva moderkortet samtidigt som du skruvar, för att på så sätt "dra" ut skruven samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

kan oxo vara själva distansen som lossnat ur plåten i lådan. Kanske kan hjälpa att lossa sidan på lådan så att du kommer åt bakstycket av moderkortet så att du med en tång kan hålla emot distansen när den snurrar

// LZ

Permalänk
Medlem

Japp, ser ut som hela distansen lossnat bakom

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Japp, ser ut som hela distansen lossnat bakom

Bit fast i den med en liten tång.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Testa hålla fast distansen med spetstång eller liknande medan du skruvar. Om skruven sitter olägligt får du lossa hela moderkortet innan du kan lossa skruven från distansen för att sedanåtermontera det hela

glhf!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, har nu lossat moderkortet utan att behöva montera av kylaren. Försöker hålla distansen med tång men jag tror jag har sabbat skruven. Får inget riktigt fäste. Hur fan får jag loss den nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Tack för svaren, har nu lossat moderkortet utan att behöva montera av kylaren. Försöker hålla distansen med tång men jag tror jag har sabbat skruven. Får inget riktigt fäste. Hur fan får jag loss den nu?

Bättre tång... Worst case borra ur den men opraktiskt med metallflisor + moderkort...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Tack för svaren, har nu lossat moderkortet utan att behöva montera av kylaren. Försöker hålla distansen med tång men jag tror jag har sabbat skruven. Får inget riktigt fäste. Hur fan får jag loss den nu?

Gammalt knep är att lägga ett gummiband mellan skruv och mejsel för att få den att bita.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Tack för svaren, har nu lossat moderkortet utan att behöva montera av kylaren. Försöker hålla distansen med tång men jag tror jag har sabbat skruven. Får inget riktigt fäste. Hur fan får jag loss den nu?

Skrivet av Oppna:

Gammalt knep är att lägga ett gummiband mellan skruv och mejsel för att få den att bita.

Kan varmt rekommendera gummibandstricket! Om det inte fungerar kan du även pröva en bit aluminiumfolie. Huvudsaken är att du skapar ett bättre grepp för mejseln.

Bäst av allt är att pröva en bättre mejsel, om du har en sådan att tillgå. Det är större skillnad på slitna bits och bra fasta mejslar än vad folk tror.

Permalänk
Medlem

Nu var det ju inte slitna bits/skruvskallar det handlade om överhuvudtaget utan att "muttern" dvs distansen som sitter iskruvat i chassit skruvades ur istället för att skruven skruvades ur distansen.
Vilket gör att skruven och distansen fortfarande satt fast skruvade i moderkortet och det behövdes åtkomst till baksidan av moderkortet för att hålla fast "muttern"/distansen för att skruva ur skruven.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nu var det ju inte slitna bits/skruvskallar det handlade om överhuvudtaget utan att "muttern" dvs distansen som sitter iskruvat i chassit skruvades ur istället för att skruven skruvades ur distansen.
Vilket gör att skruven och distansen fortfarande satt fast skruvade i moderkortet och det behövdes åtkomst till baksidan av moderkortet för att hålla fast "muttern"/distansen för att skruva ur skruven.

Fast han har ju fått bort moderkortet men hade "sabbat" skruven som han skrev. Därav dessa tips

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av deakoi:

Tack för svaren, har nu lossat moderkortet utan att behöva montera av kylaren. Försöker hålla distansen med tång men jag tror jag har sabbat skruven. Får inget riktigt fäste. Hur fan får jag loss den nu?

prova att försöka hålla skruven stilla med skruvmejsel och använd tången för att försöka skruva ut distansen, då har du friktionen mot moderkortet som hjälp.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@deakoi:

Tänker mig två plattänger borde väl funka?

Sånt där händer lätt nar man går på med skruvdragare vid montering...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oopps!
Läste det som att distansen var sabbad och antog att det var gängorna som hade sabbats då det provades att hålla fast den innan demonteringen av moderkortet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@deakoi:

Tänker mig två plattänger borde väl funka?

Sånt där händer lätt nar man går på med skruvdragare vid montering...

Wow!

Aldrig ens hört om någon som kört med elverktyg flr att montera en dator...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av medbor:

Wow!

Aldrig ens hört om någon som kört med elverktyg flr att montera en dator...

Jodå, det har nog alla som jobbar hela dagarna med montering av elektronik. Inte en Hilti slagborr

Nåt mer sånt här
https://www.elfa.se/sv/sladdloes-skruvdragare-ah-nm-panasonic...

Problemet är inte dragaren egentligen. Mer upp till användaren, men det gäller ju skruvmejsel också...

Visa signatur