Permalänk

Node 304 upgrade

Hej!

Har har en låda node 304 hemma som jag aldrig gjort något utav och tänkte ta tag i saken.
Har mestadels tänkt ha den för mediecenter men det kommer säkerligen ske en del programmering på den också. Även en del spelande, för tillfället det som körs mest är cod warzone, vilket inte rullar så bra på min nuvarande rig.

Har gjort en lista på komplett och skulle gärna ta emot lite synpunkter då jag inte byggt i ett mitx tidigare.

https://www.komplett.se/wishlist/shared/9dfd82a2-62db-4635-99...

Kommer slänga in mitt nuvarande grafikkort då det fortfarande fungerar bra. Utöver det valde jag 16gb 1 stick för att kunna slänga in en till likadan och uppgradera till 32gb lite senare.

Vad tror ni om inköpslistan?

Permalänk
Medlem

Ta ett SFX nätagg, blir rackarns trångt i node304 med ATX.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/893832/datorutrustning/datork...
200kr till så får 32gb och högre hastighet med en gång.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Hej Mattias! 2 år sen sist jag gav dig tips, gud vad tiden går fort.

Om du inte behöver 2 M.2 platser är detta annars ett bra val som är billigare och har bättre VRM:

Skrivet av Mattiasupnorth:

Crucial MX500 500GB M.2 SSD

Den SSD:n är SATA, men kostar som en NVMe SSD. Kingston KC2000 500GB M.2 NVMe är på riktigt fin rea hos Dustin just nu!

Skrivet av Mattiasupnorth:

Utöver det valde jag 16gb 1 stick för att kunna slänga in en till likadan och uppgradera till 32gb lite senare.

Lite långsamt RAM minne. Dessutom bara en sticka så Single Channel, vilket försämrar prestandan ännu mer.
Ta dessa om du vill köpa från Komplett:

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Här kan du se skillnaden i prestanda mellan Single Channel och Dual Channel:

Denna video förlarar lite mer om skillnaderna:

Single Channel VS Dual Channel
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Förra gången blev det inte mer än ett chassi och något annat som legat och dammat sedan dess. Tack så hemskt mycket för att du tog dig tiden, uppskattas verkligen. Byter ut mot dina förslag. Har du några synpunkter på extra kylning som kan tänkas behövas?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Mattiasupnorth: Förra veckan och i början på veckan såg vi fantastiska reor på Cooler Master MasterAir MA610P och sen Cryorig H5 Ultimate. Men just nu är det som vanligt. Ända som ändrats på två år är väl att Arctic Freezer 34 eSports presterar bäst i budget segmentet men är också dyrast, be quiet! Pure Rock är dock fortfarande mest prisvärd och Cooler Master Hyper 212 är varmast. Knappt märkbara skillnader dock. Vill man ha något ordentligt så är det fortfarande Noctua eller be quiet! Dark Rock som gäller.
Noctua NH-D15 har dock problem med att rymmas på vissa Mini-ITX moderkort då den täcker PCIe platsen, men skall funka på Asus ROG Strix B450-I Gaming och MSI B450I Gaming Plus AC. Dock blir det trångt mot hårddiskvaggorna.
165mm är maxhöjd för processorkylare i Fractal Design Node 304.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15 gör sig inte så bra i Node 304. Monterar man 3,5" diskar så tar ström- och satakabeln i kylaren om inte dessa har 90-graders vinkel.

SFX är inte nödvändigt i Node 304. ATX upp till 160 går bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en node 304 med en Noctua NH-D14 (typ samma sak som D15 men äldre).

yes, det är värt att tänka på diskarna. Med en så stor kylare har man inte kvar några vanliga diskplatser. I mitt fall är det inga problem. Har en SSD på moderkortet och en till med SATAkoppling och den får plats på nätagget.

MEN!
Olika moderkort har placerat processorsockeln lite olika. En del får in sin NH-D14/15 i node 304. Jag fick emellertid problem. Fick inte plats med chassifläkten med den stora kylaren på plats. Jag har löst det här genom att montera chassifläkten på utsidan istället. Men det är ju lite av en nödlösning haha.
Så det generella rådet är väl att välja en aningen mindre processorkylare kanske. Eller anpassa moderkortsvalet så att sockeln ger mer plats åt chassifläkt (vilket är lite krångligare).

Och ja, avslutningsvis så är väl rådet som @PaE nämnt att välja ett SFX-nätagg.
Eller SFX-L.
Chassit klarar fullstora nätagg, men inte tillsammans med grafikkort (jo, om de är korta men det är bökigt). Jag avråder från att kombinera fullstort nätagg med grafikkort iaf. Och det gör väl Jonas när han testat chassit också. De klagar på passformen mot grafikkortet även för 150mm-nätagg. Ca 8 minuter in:
https://www.youtube.com/watch?v=WrWpfSKemhs&feature=emb_logo

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaE:

Ta ett SFX nätagg, blir rackarns trångt i node304 med ATX.

Skrivet av Söderbäck:

Och ja, avslutningsvis så är väl rådet som @PaE nämnt att välja ett SFX-nätagg.
Eller SFX-L.
Chassit klarar fullstora nätagg, men inte tillsammans med grafikkort (jo, om de är korta men det är bökigt). Jag avråder från att kombinera fullstort nätagg med grafikkort iaf.

Ah, väldigt bra rekommendationer från PaE och Söderbäck.

Skrivet av Rolle2000:

SFX är inte nödvändigt i Node 304. ATX upp till 160 går bra.

Jag ändrar mig här.
Tänkte inte på grafikkort när jag skrev min ovanstående kommentar. Ska det in ett grafikkort så håller jag med om att SFX eller SFX-L verkligen är att föredra, eller kan till och med helt nödvändigt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Söderbäck:

Chassit klarar fullstora nätagg, men inte tillsammans med grafikkort (jo, om de är korta men det är bökigt). Jag avråder från att kombinera fullstort nätagg med grafikkort iaf. Och det gör väl Jonas när han testat chassit också. De klagar på passformen mot grafikkortet även för 150mm-nätagg. Ca 8 minuter in:
https://www.youtube.com/watch?v=WrWpfSKemhs&feature=emb_logo

Jag tycker det ser ut att vara gott om plats med 150mm nätagget de använder. Seasonic FOCUS GX 650W är dessutom bara 140mm.
Jag kan säga att det är bra mycket trängre i mitt Lian Li PC-Q10, där trycker kablarna grafikkortet någon milimeter nedåt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag tycker det ser ut att vara gott om plats med 150mm nätagget de använder. Seasonic FOCUS GX 650W är dessutom bara 140mm.
Jag kan säga att det är bra mycket trängre i mitt Lian Li PC-Q10, där trycker kablarna grafikkortet någon milimeter nedåt.

Ja Sweclockersvideon visar väl inte riktigt problemet så tydligt. Deras kablar ser ut att främst sticka ut efter grafikkortets slut.
Klart är att flera recensioner från den tiden noterat problemet med platsbristen följt av rekommendationen att välja mindre formfaktor på nätagg till det här chassit om man tänkt klämma in ett grafikkort.

160mm-nätagg är uteslutet. Nätagg + längden som sticker ut med kontakter eller bara kablar gör lösningen omöjlig. Enda undantaget är om grafikkortet slutar innan nätaggets kablar börjar.
150mm... kanske går. Men kablar och grafikkort kommer trycka mot varandra. Lösningen är kass och bör undvikas vill jag påstå. Man har en centimeter till som förändrar från omöjligt till iaf möjligt. Men inte rekommenderat.

140mm-nätagg kan nog funka. Men det är alltså fortfarande onödigt tight här.

Jag rekommenderar helt enkelt ett mindre format än ATX-nätagg för detta chassi.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Söderbäck: Jag följer mer filosofin; if it fits it sits, haha.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Mattiasupnorth : Hur gick det med 304-bygget? Blev det mer än chassit denna gång?

Funderar på att bygga i 304 också och har aldrig byggt Mini-ITX innan. Senaste ATX bygget var länge längre sedan så är lite intresserad av hur pass svårt/enkelt det är att bygga i 304:an.

Permalänk

@BobbyM: Hej! Det blev av och var inte så klurigt faktiskt. Jag körde på ett lite för stort gpu så det gick in nätt och jämt. Däremot så går den lite varm och är lite för ljudlig av sig för min smak. Så ångrar mig och börjar om fast med en ljudisolerad mATX istället