Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja men moderaterna är inte bättre utbildade på det här än vår epedemiologikår. Det är inte sittande regering som valt hur många tester vi ska använda per dag heller. Eller hur de ska användas.

Ja - vi vill ha tillgång till enkla tester. I mängder. Ingen önskar något annat.

Samtidigt vill jag inte såga något parti för att bedriva rekryteringsverksamhet. Det är deras uppdrag. Så det är inte någon diss mot moderaterna här. Jag menar bara att Moderaterina inte vill tvärt emot någon annan här.

Jag skulle gissa att moderaterna pratar med experter också, såsom forskare osv. Det finns fler experter än FHM.

Jag tycker att kommunikationen kring testning har varit ganska dålig, än så länge. Jag har inte sett några direkta planer inför framtiden hur man kommer att testa och allokera resurser för det. Därför tycker jag att det är bra att man får tryck från oppositionen om detta. Tvinga dem till att redogöra deras handlingsplan. Vi kan redan nu se att socialministern har varit ute och svarat - bra!

Sedan är det mycket man vill. Men det betyder ju faktiskt inte att det uppfylls.

Exempelvis, jag tror många i Sverige hade förväntat oss att vår beredskap inför pandemier var bättre än den var. Jag måste erkänna att jag är förvånad över den bristfälliga lagerhållningen av skyddsmaterial osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag skulle tro att FHM har bättre koll än WHO när det gäller förutsättningarna i Sverige. WHO måste uttala sig brett då det gäller alla länder medan FHM kan vara mer anpassade till Svenska förhållanden. Anledningen till att jag vill att du/nu spekulerar är att man lätt får intrycket att ni uppfattar Sveriges avsaknad av masstestning som ett aktivt val att låta bli. Det blir så lätt att man hamnar i att "det är väl bara att göra". Något som inte alltid är så lätt.

En något undanskymd del av det hela när man anlitar privata labb för testningen är att det fortfarande gäller patientsekretess. Någon måste fortfarande göra själva testet och registrera det i journaler samtidigt som patientsekretessen upprätthålls. Ett administrativt problem så naturligtvis går att lösa, men det är ytterligare en sak som ska ordnas.

Sedan är det ju också en fråga om testets pålitlighet. I en artikel i DN konstaterar dom att Spanien köpte in mängder av tester från en företag i Kina som visade sig ha en tillförlitlighet runt 30%. Det räcker alltså inte med ett test, även med bättre tester så lär man köra ett par/person för att öka tillförlitligheten. Samt att om man ska göra det så seriöst så måste man planera för att testa väldigt många på kort tid, annars så ger det inte speciellt mycket då spridningen kommer att ligga steget före oavsett.

Men ingen här har väl någon direkt insikt i vad FHM planerar för när det gäller testning? Man säger väl att man planerar för att öka testfrekvensen och att man hoppas komma igång med begränsade tester av vilka som redan varit smittade?

Det finns stora utmaningar när det kommer till testning, helt klart. Men, ha ambitionen, kommunicera de utmaningar som finns och lös dem. Nu får vi sitta här och gissa istället.

Jag tycker att det är ett stort problem att vi inte vet FMHs planer om testning. Det skapar bara spekulationer i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Men frågan är ju vad vår expertmyndighet ser som ingen annan expertmyndighet i andra länder ser? Jag tycker att det är löjligt att man inte kan ifrågasätta FHM utan att någon kommer om anklagelser om Dunning-Kruger, när man jämför hur andra länder agerar med Sveriges agerande. Finns det fog för att vara kritisk mot svenska myndigheter? Ja, jag anser det, givet att man inte har beredskapslager, exempelvis. Sjukvården har alltså inte tillräckligt med skyddsutrusning för de få fall vi har idag, och istället får man ibland arbeta med mindre skydd än vad man vill.

Man får gärna ifrågasätta myndigheter men backar man i tråden så har du skrivit följande:

Skrivet av kanskedet:

Det bästa vore om man vid symptom kunde testa sig direkt för att ta reda på om det är covid eller inte. Dessutom vill man testa vilka som har varit sjuka tidigare, och inte bara vilka som är sjuka just nu.

Skrivet av kanskedet:
Skrivet av kanskedet:

Man kan också ställa sig frågan varför ska jag ens spekulera i detta? Varför går inte FHM ut med tillräcklig information om detta så att vi slipper att spekulera?

Jag kan säkert komma på anledningar, men jag vet inte hur meningsfullt det är. Man kanske har för få testkit, men nu har man ju fått privata donationer för att köpa in fler. Eller att man har för få sjuksköterskor som kan göra själva testningen. Å andra har ju anstormningen varit lite mindre än väntat, så då borde de kunna testa istället?

Skrivet av kanskedet:

Fast vi måste ha en ambition av att masstesta! Och vi måste påbörja det arbetet nu. Exakt hur stor volym vi pratar, det vet jag inte, men jag ser ingen mobilisering alls av masstestning, vilket man ser i andra länder som Tyskland osv (som kan testa 500k i veckan nu). Vi kan inte vänta tills stormen har lugnat ner sig. Dvs, så länge sjukvården hanterar stormen som bäst, måste andra delar av samhället mobilisera sig och förbereda inför vad som kommer efter stormen. Man behöver testa både ifall en person är sjuk just nu och ifall de har varit det innan. Som jag förstår kan man inte använda samma tester för båda, men jag kan ha missuppfattat det.

I dessa inlägg så är du otroligt definitiv och dikterar precis hur du tycker att man skall göra. Detta samtidigt som du påtalar att du spekulerar, att du inte sitter på informationen som krävs (antyder du att folkhälsomyndigheten mörkar?), att du inte vet hur stora volymer det rör sig om, att du inte vet om vi har vårdpersonal till det osv. En massa frågetecken alltså och som slutkläm antyder du att du inte har full koll på skillnaden mellan olika virologiska test som används inom vården.

Sammantaget drar jag slutsatsen att du inte rimligtvis kan vara så direkt och säker på att enda vägen att gå är masstestning och det helst igår.

Däremot så var ditt senaste inlägg gott underlag till diskussion. Man kan verkligen ställa sig frågan hur väl förberedda vi och resen av världen har varit för en händelse som detta. (Biten om Dunning-Kruger var ju ett arv från citatet i ett annat kontext och jag skrev att citatet i stora drag även gäller dig, välj att bortse från just den biten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det finns stora utmaningar när det kommer till testning, helt klart. Men, ha ambitionen, kommunicera de utmaningar som finns och lös dem. Nu får vi sitta här och gissa istället.

Jag tycker att det är ett stort problem att vi inte vet FMHs planer om testning. Det skapar bara spekulationer i onödan.

Jag håller helt med om att det hade varit kul att få veta mer och vad de tänker.

Permalänk
Medlem

Nu kommer säkert nån tycka att jag är dum innanför pannbenet eller nåt. Erkänna att jag inte läst alla sidor i den här tråden är väl lika bra att göra också.

Har försökt läst på olika sidor men blir inte riktigt klok.

Har en dotter nere i Skåne (bor i Uppland själv) som vill att jag och sambon ska komma ner till henne och hennes familj till påsk. Nu har jag läst att man bör undvika resor inrikes men jag har inte fattat om dessa resor gäller bara för tåg och om det bara gäller resor till ställen där det kommer vara mer än 50 personer. Vi kommer i såna fall att färdas med bil ner till Skåne så det blir ju jag, sambon och hunden. Bör väl även tilläggas att om det så finns nån förkylning i familjen så blir ju inte resan av.

Så vad gäller egentligen?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Nu kommer säkert nån tycka att jag är dum innanför pannbenet eller nåt. Erkänna att jag inte läst alla sidor i den här tråden är väl lika bra att göra också.

Har försökt läst på olika sidor men blir inte riktigt klok.

Har en dotter nere i Skåne (bor i Uppland själv) som vill att jag och sambon ska komma ner till henne och hennes familj till påsk. Nu har jag läst att man bör undvika resor inrikes men jag har inte fattat om dessa resor gäller bara för tåg och om det bara gäller resor till ställen där det kommer vara mer än 50 personer. Vi kommer i såna fall att färdas med bil ner till Skåne så det blir ju jag, sambon och hunden. Bör väl även tilläggas att om det så finns nån förkylning i familjen så blir ju inte resan av.

Så vad gäller egentligen?

Rekommendationen är att undvika *onödiga* resor helt och hållet inrikes som utrikes eftersom Corona-19 är så lättspritt.

50-gränsen är bara satt för att vanligt folk ska förstå att evenemang är inte så bra för tillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det finns stora utmaningar när det kommer till testning, helt klart. Men, ha ambitionen, kommunicera de utmaningar som finns och lös dem. Nu får vi sitta här och gissa istället.

Jag tycker att det är ett stort problem att vi inte vet FMHs planer om testning. Det skapar bara spekulationer i onödan.

Nu kommer vi någon vart. Precis som du säger så skall vi inte sitta här och gissa. Det är helt klart bra med kommunikation och jag respekterar dig fullt ut att du önskar veta mer om Folkhälsomyndighetens planer gällande tester. Men vi behöver faktiskt inte spekulera i onödan, det ger inte särskilt mycket. Skriv till dem och fråga, läs på deras hemsida eller fråga någon i SVT:s chatt så kanske vi får lite mer info.

Min poäng är att dessa saker inte är lätta frågor och det är osannolikt att man som lekman är rätt ute om man påstår att de vi gör är totalt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Väl inne på apoteket hade de satt tejp på golvet ca två meter från disken som inte fick överträdas. När han väl skulle betala för sig så stod han där, snart 91 år gammal, två meter från betalterminalen. Han frågade hur han skulle betala då han inte nådde fram. Fick inget svar så då tog han några steg fram och blev åtruten av apotekaren vid disken bredvid "GÅ INTE ÖVER MARKERINGEN!". Han vände om och gick hem utan mediciner........

Helt bedrövligt, och jag måste säga att jag är extremt förvånad. Har alltid upplevt personalen på apotek som väldigt professionell. (Receptpersonalen, i övrigt kan det ju vara vem som helst som jobbar på apotek, nästan). Det här bör du tipsa media om, även om jag förstår om du inte orkar. Förstår att många äldre inte har bank-id etc men apotek online kan skicka de flesta receptsaker om jag förstått det rätt.

Skrivet av FlashTec:

Nu kommer säkert nån tycka att jag är dum innanför pannbenet eller nåt. Erkänna att jag inte läst alla sidor i den här tråden är väl lika bra att göra också.

Vi har haft ungefär liknande frågeställning men bestämde för ett par veckor sedan att stanna hemma (jag bestämde mig tidigare än så, men lät andra komma fram till samma slutsats innan beslut togs). Barnen får extra mycket godis.

Angående masstestning: Kan som sagt inte bevisa att man är frisk, däremot sannolikt att man är sjuk (om man nu är det i Corona). Däremot kan det bli intressant att testa vilka som har antikroppar, om och när sådana test är tillgängliga och om immunitet verkar uppnås. Jag antar att moderaterna känner ett stort tryck att som "företagarvänligt" parti få igång besök på restauranger, servicegrejor, etc. För de här masstesterna gäller ju inte främst sjukvårdspersonal etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FlashTec:

Nu kommer säkert nån tycka att jag är dum innanför pannbenet eller nåt. Erkänna att jag inte läst alla sidor i den här tråden är väl lika bra att göra också.

Har försökt läst på olika sidor men blir inte riktigt klok.

Har en dotter nere i Skåne (bor i Uppland själv) som vill att jag och sambon ska komma ner till henne och hennes familj till påsk. Nu har jag läst att man bör undvika resor inrikes men jag har inte fattat om dessa resor gäller bara för tåg och om det bara gäller resor till ställen där det kommer vara mer än 50 personer. Vi kommer i såna fall att färdas med bil ner till Skåne så det blir ju jag, sambon och hunden. Bör väl även tilläggas att om det så finns nån förkylning i familjen så blir ju inte resan av.

Så vad gäller egentligen?

Det avrådes från alla icke nödvändiga resor, oavsett färdmedel. Handlar inte bara om spridning på tåg eller liknande, utan om att inte riskera ta smittan mellan områden där den ännu inte fått fäste. Samt, att inte överbelasta sjukvården på "turistorter" i händelse av utbrott.

TL;DR: Det avrådes.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Man får gärna ifrågasätta myndigheter men backar man i tråden så har du skrivit följande:

I dessa inlägg så är du otroligt definitiv och dikterar precis hur du tycker att man skall göra. Detta samtidigt som du påtalar att du spekulerar, att du inte sitter på informationen som krävs (antyder du att folkhälsomyndigheten mörkar?), att du inte vet hur stora volymer det rör sig om, att du inte vet om vi har vårdpersonal till det osv. En massa frågetecken alltså och som slutkläm antyder du att du inte har full koll på skillnaden mellan olika virologiska test som används inom vården.

Sammantaget drar jag slutsatsen att du inte rimligtvis kan vara så direkt och säker på att enda vägen att gå är masstestning och det helst igår.

Däremot så var ditt senaste inlägg gott underlag till diskussion. Man kan verkligen ställa sig frågan hur väl förberedda vi och resen av världen har varit för en händelse som detta. (Biten om Dunning-Kruger var ju ett arv från citatet i ett annat kontext och jag skrev att citatet i stora drag även gäller dig, välj att bortse från just den biten).

Fast det är väl inget exceptionellt internationellt sett att man vill ha massiv testning? Det är ju knappast så att jag själv har hittat på det. Jag följer vad man gör i andra länder, såsom Tyskland, och undrar varför man inte gör på liknande sätt i Sverige.

När jag tänker masstestning tänker jag alltså om vad vi ska göra efter att stormen har lagt sig och folk börjar gå tillbaka till sina jobb. Du tycker det är fel att ha starka åsikter om att förbereda inför det? Anledningen till varför jag har starka åsikter är för att man har visat att man inte har haft tillräcklig god förmåga och planering. Här ligger ju uppenbarligen ett ansvar på FHM - tycker jag.

Jag vet inte om jag är mer definitiv än vad andra i tråden är när det kommer till att lyssna på FHM. Skillnaden är att de tycker att man ska lyssna på FMH helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ursäkta. Inte läst igenom allt. Sitter mest och deppar.

En fundering. Var har Moderaterna hittat alla dessa testkit som ingen annan kommit över? Vari är "lösningen" att masstesta folk. Kan inte riktigt fatta det för det botar väl ingen?

Deppar för jag har ånyo pratat med äldre släktingar. Min farbror som blir 91 i april var tvungen att masa sig iväg med rullator för att hämta ut mediciner. Några onda blickar fick han från folk som inte kunde hjälpa honom på det sättet att de kunde väja för honom som går med rullator.

Väl inne på apoteket hade de satt tejp på golvet ca två meter från disken som inte fick överträdas. När han väl skulle betala för sig så stod han där, snart 91 år gammal, två meter från betalterminalen. Han frågade hur han skulle betala då han inte nådde fram. Fick inget svar så då tog han några steg fram och blev åtruten av apotekaren vid disken bredvid "GÅ INTE ÖVER MARKERINGEN!". Han vände om och gick hem utan mediciner........

I övrigt sitter han hemma och glor på väggen. Inget att göra och inget att titta på tv, "det är som att sitta i fängelse."

Farsgubben min fyller 87 idag. Tråkig dag. Brukar åka med honom till någon pizzeria när han fyller, han gillar calzone, men inte idag. Han och jag inser att det är lika bra att strunta i det då han respekterar FHM´s råd och att folk kanske blir lacka på honom. Jag vill inte iväg och köpa åt honom, dels för att pizzerian är en bit bort och att då vi bor ihop så är jag en "riskperson" åt honom.

Har inget svar på din fråga. Vi får nog vänta och se om de presenterar någon riktig plan eller om det mest är snack.

Däremot var ditt inlägg gripande och jag önskar det bästa er alla och eventuella släktingar som sitter strandade mitt i soppan. Hoppas att du kan hålla kontakten med din far och farbror ordentligt per telefon och att ni får träffas snart. Beklagar verkligen hur dina släktingar bemöttes

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Rekommendationen är att undvika *onödiga* resor helt och hållet inrikes som utrikes eftersom Corona-19 är så lättspritt.

50-gränsen är bara satt för att vanligt folk ska förstå att evenemang är inte så bra för tillfället.

Skrivet av Pirum:

Helt bedrövligt, och jag måste säga att jag är extremt förvånad. Har alltid upplevt personalen på apotek som väldigt professionell. (Receptpersonalen, i övrigt kan det ju vara vem som helst som jobbar på apotek, nästan). Det här bör du tipsa media om, även om jag förstår om du inte orkar. Förstår att många äldre inte har bank-id etc men apotek online kan skicka de flesta receptsaker om jag förstått det rätt.

Vi har haft ungefär liknande frågeställning men bestämde för ett par veckor sedan att stanna hemma (jag bestämde mig tidigare än så, men lät andra komma fram till samma slutsats innan beslut togs). Barnen får extra mycket godis.

Angående masstestning: Kan som sagt inte bevisa att man är frisk, däremot sannolikt att man är sjuk (om man nu är det i Corona). Däremot kan det bli intressant att testa vilka som har antikroppar, om och när sådana test är tillgängliga och om immunitet verkar uppnås. Jag antar att moderaterna känner ett stort tryck att som "företagarvänligt" parti få igång besök på restauranger, servicegrejor, etc. För de här masstesterna gäller ju inte främst sjukvårdspersonal etc.

Skrivet av emilakered:

Det avrådes från alla icke nödvändiga resor, oavsett färdmedel. Handlar inte bara om spridning på tåg eller liknande, utan om att inte riskera ta smittan mellan områden där den ännu inte fått fäste. Samt, att inte överbelasta sjukvården på "turistorter" i händelse av utbrott.

TL;DR: Det avrådes.

Tack för svar, var lite det jag hade på känn att det var så det låg till. Antar att vi får avvakta till sommaren med att åka ner. #hataavståndtillnäraokära typ

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Helt bedrövligt, och jag måste säga att jag är extremt förvånad. Har alltid upplevt personalen på apotek som väldigt professionell. (Receptpersonalen, i övrigt kan det ju vara vem som helst som jobbar på apotek, nästan). Det här bör du tipsa media om, även om jag förstår om du inte orkar. Förstår att många äldre inte har bank-id etc men apotek online kan skicka de flesta receptsaker om jag förstått det rätt.

Apotek är som vilken *butik*kedja som helst vissa har betydligt bättre kundbemötande än andra.

Är glad att jag har 2-3 apotek att välja mellan så nu har jag börjat reka av innan jag handlar att *rätt* personal jobbar när jag ska handla något om jag är osäker på vad man söker efter.

Synd så är det enda laga krav apoteken har på sig mot kunder är att personalen man pratar med har rätt utbildning för att få rekommendera läkemedel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag skulle gissa att moderaterna pratar med experter också, såsom forskare osv. Det finns fler experter än FHM.

Jag förstår inte hur Herr Kristersson menar att fler tester (som då ska prioriteras till vårdpersonal och samhällsviktiga funktioner) ska återstarta svensk ekonomi. Jag tycker att återstart kan vi prata om när vi ser att vi börjar få kontroll på läget. Ock ja, testning är troligtvis en del i att få kontroll på läget, med betoning på "en del", det finns säkert andra delar också.

Skrivet av kanskedet:

Exempelvis, jag tror många i Sverige hade förväntat oss att vår beredskap inför pandemier var bättre än den var. Jag måste erkänna att jag är förvånad över den bristfälliga lagerhållningen av skyddsmaterial osv.

Personligen är jag både förvånad och inte förvånad på samma gång...

Vi har under lång tid (25+ år) nedmonterat den Svenska beredskapen vad det gäller det mesta i samhället så egentligen är jag inte förvånad. Samtidigt vill man (jag) ju gärna tro att vi ändå har någon form av beredskap (även om det nog mest är önsketänkande), så ja, jag är ändå lite förvånad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FlashTec:

Tack för svar, var lite det jag hade på känn att det var så det låg till. Antar att vi får avvakta till sommaren med att åka ner. #hataavståndtillnäraokära typ

Jag tror (och tycker) det är helt rätt beslut. 👏

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag förstår inte hur Herr Kristersson menar att fler tester (som då ska prioriteras till vårdpersonal och samhällsviktiga funktioner) ska återstarta svensk ekonomi. Jag tycker att återstart kan vi prata om när vi ser att vi börjar få kontroll på läget. Ock ja, testning är troligtvis en del i att få kontroll på läget, med betoning på "en del", det finns säkert andra delar också.

Personligen är jag både förvånad och inte förvånad på samma gång...

Vi har under lång tid (25+ år) nedmonterat den Svenska beredskapen vad det gäller det mesta i samhället så egentligen är jag inte förvånad. Samtidigt vill man (jag) ju gärna tro att vi ändå har någon form av beredskap (även om det nog mest är önsketänkande), så ja, jag är ändå lite förvånad.

Ja, vi måste få kontroll på läget och få ner spridningen innan vi kan starta upp igen. Men när vi väl startar upp igen kommer sannolikt några lokala smittspridningar ske och då vill man dels identifiera dem tidigt och isolera så många av dem som möjligt. Vi kan ju inte stänga ner hela samhället igen så fort vi får en lokal spridning någonstans. Då är det viktigt att man kan testa många, så att man lättare kan stoppa nästa lokala smittovåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Exempelvis, jag tror många i Sverige hade förväntat oss att vår beredskap inför pandemier var bättre än den var. Jag måste erkänna att jag är förvånad över den bristfälliga lagerhållningen av skyddsmaterial osv.

Skrivet av Hurtigbullen:

Personligen är jag både förvånad och inte förvånad på samma gång...

Vi har under lång tid (25+ år) nedmonterat den Svenska beredskapen vad det gäller det mesta i samhället så egentligen är jag inte förvånad. Samtidigt vill man (jag) ju gärna tro att vi ändå har någon form av beredskap (även om det nog mest är önsketänkande), så ja, jag är ändå lite förvånad.

Tyvärr så tänker många politiker inte längre än till näsan och att de lever i sin egna lilla bubbla och det har vi nu sett inom alla områden nu.

Polisen, Brandförsvaret, Militären och nu sjukvård beredskapen.

Då när allt va lugnt så såg man bara beredskap som en onödig kostnad och man behövde pengar till annat så då tömmer man beredskapen och nu får vi se resultatet av de besluten. Hoppas att tjänstemannaansvaret återinför inom kort (som man har pratat om så länge om) så att politiker kan få ett bryskt uppvaknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag kan också notera att Johan Giesecke, fd statsepidemiolog, tycker att "epidemiologer har fått lite för stor makt".

Jag såg intervjun i agenda, och det han menar är att det kan finnas fler hänsyn att ta än de rent epidemiologiska, t.ex. samhällsekonomiska. Folkhälsomyndigheten är experter på just follkhälsa, men är inte och ska inte vara experter på alla dessa andra områden som kan vara viktiga för att fatta välavvägda beslut. Det är politikernas uppgift att inhämta information från sina experter, men sedan är det politikernas ansvar att utifrån expertkunskapen ta beslut.

Exemplet han gav när han tyckte regeringen kanske låtit FHM fått för mycket att säga till om gällde beslutet att låta gymnasieskolorna gå över till distansundervisning. Effekten på smittspridning förväntas vara marginell samtidigt som det påverkar andra delar av samhället på ett mindre önskvärt sätt, så därför borde regeringen inte bara lyssnat på FHM utan kanske låtit inhämta andra synvinklar. Han klargjorde också att detta var en mycket mild kritik och att han tycker att samarbetet mellan regeringen och FHM fungerat föredömligt så långt. Jag hålller med honom, men kan också tänka mig att regeringen i detta läge prioriterar att vara snabba i sina beslut framför att utreda frågan ordentligt.

Det var alltså ingen kritik av FHMs expertkunskap eller råd.

Skrivet av kanskedet:

Exempelvis när Tegnell sa att vi hade sett toppen för några veckor sedan

Många medier rapporterade om det, men det visade sig vara ett missförstånd (vilket många medier lät bli att rapportera om). Det han sa var att toppen av nya insjuknade från sportlovsveckorna i alperna skulle nås, inte att totala antalet insjuknade skulle nå sin kulmen, vilket alltså var det många medier valde att rapportera det som. Om man tänker efter skulle det ju vara ett ganska absurt påstående.

Skrivet av Beginner:

Farsgubben min fyller 87 idag. Tråkig dag. Brukar åka med honom till någon pizzeria när han fyller, han gillar calzone, men inte idag. Han och jag inser att det är lika bra att strunta i det då han respekterar FHM´s råd och att folk kanske blir lacka på honom. Jag vill inte iväg och köpa åt honom, dels för att pizzerian är en bit bort och att då vi bor ihop så är jag en "riskperson" åt honom.

Finns det inte hemleverans till de Uppländska skogarna?

Skrivet av FlashTec:

Har en dotter nere i Skåne (bor i Uppland själv) som vill att jag och sambon ska komma ner till henne och hennes familj till påsk. Nu har jag läst att man bör undvika resor inrikes men jag har inte fattat om dessa resor gäller bara för tåg och om det bara gäller resor till ställen där det kommer vara mer än 50 personer. Vi kommer i såna fall att färdas med bil ner till Skåne så det blir ju jag, sambon och hunden. Bör väl även tilläggas att om det så finns nån förkylning i familjen så blir ju inte resan av.

Du är inte på något sätt förbjuden att åka. Men det är inte rekommenderat att göra några icke-nödvändiga resor i det här läget. Exempel på nödvändig resa skulle kunna vara att ta farväl av en döende familjemedlem. Jag skulle skjuta upp besöket tills det lugnat ner sig om jag var du. Det kommer bli värre innan det blir bättre, och man vet ju inte vilka nya restriktioner som kan komma. Om någon av er blir sjuk är det dessutom säkrast att bli det i sin hemkommun.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är billiga politikerpoäng för att locka väljare. Alla vill se mer tester. Det finns ingen som inte vill ha bättre koll på utbredningen. Problemet ligger i begränsningen på tillgång.
Gå inte på så enkla trick

Nja. Hade nuvarande regering velat ha masstester hade de börjat förbereda för detta för en månad sedan, utbilda personal och så. Who har propsat på detta i mins 2 månader. Britterna har beställt tror det var 3 miljoner tester för en vecka sedan. Galet att denna extremt nödvändiga sak kräver att oppositionspolitiker yttrar sig. Och när det väl händer mottages det med "billiga politiska poäng". Får säga lol på den

Endast genom masstestning och isolering kan viruset bromsas och kurvan planas ut. Helt i linje med WHO och föregångslandet Sydkorea.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vi har under lång tid (25+ år) nedmonterat den Svenska beredskapen vad det gäller det mesta i samhället så egentligen är jag inte förvånad. Samtidigt vill man (jag) ju gärna tro att vi ändå har någon form av beredskap (även om det nog mest är önsketänkande), så ja, jag är ändå lite förvånad.

Ja...jag tänker lite likadant. Det verkar som att mycket av ansvaret att ha "beredskapslager" är decentraliserat och att det trots mycket prat om vår beredskap på senare år inte gjorts mycket för att skaffa just dessa reserver. Antar att det är en kostnadsfråga, som alltid.

Detta är något som kommer att diskuteras även efter att Coronakrisen är över (när det nu blir) och det blir nog andra bullar då antar jag.

Många tar till brösttoner nu, om hur bra det var förr, med beredskapslager, insikt hos befolkningen att behöva göra sin plikt, osv, men egentligen har väl nedrustningen av totalförsvaret pågått sedan typ 1970. Men visst var det oerhört mycket bättre 1990 än nu. Det har under januari-februari pratats en del om krigsplaceringar av sjukvårdspersonal etc, kan dessa placeringar användas även i fredstid tro? Det gjordes några ändringar i totalförsvarsplikten från nyår men jag har inte orkat sätta mig in i vad som gäller. *lat medborgare som förutsätter att saker ska funka*

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

"Enligt uppgifter till Ekot så planerar regeringen att imorgon (måndag) att ge uppdrag till FHM att skyndsamt ta fram en nationell strategi för att utöka provtagning av covid-19."
- https://sverigesradio.se/avsnitt/1467658 (1.50-2.10)

Hur vågar regeringen göra detta utan att FHM ber dem först?

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

Fast det är väl inget exceptionellt internationellt sett att man vill ha massiv testning? Det är ju knappast så att jag själv har hittat på det. Jag följer vad man gör i andra länder, såsom Tyskland, och undrar varför man inte gör på liknande sätt i Sverige.

När jag tänker masstestning tänker jag alltså om vad vi ska göra efter att stormen har lagt sig och folk börjar gå tillbaka till sina jobb. Du tycker det är fel att ha starka åsikter om att förbereda inför det? Anledningen till varför jag har starka åsikter är för att man har visat att man inte har haft tillräcklig god förmåga och planering. Här ligger ju uppenbarligen ett ansvar på FHM - tycker jag.

Jag vet inte om jag är mer definitiv än vad andra i tråden är när det kommer till att lyssna på FHM. Skillnaden är att de tycker att man ska lyssna på FMH helt och hållet.

@kanskedet
Hallelulja. Sent skall syndaren vakna. Men nu händer det iaf. lite som postnord, bättre sen än aldrig xD

@beginner
Endast med test i stor skala av potentiella fall, sätta dessa i karantän kan vi stävja viruset. A la sydkorealinjen. Citerar who :'testa testa testa, testa alla"

Helt korrekt. Fhm går tvärt emot yttersta organet WHO när man inte testar alla misstänkta fall. Dessutom bryter man mot smittskyddslagen kap3 paragraf 1 dvs "'man måste testa misstänkta fall av sammhällsfarlig sjukdom"'. Vår egen smittskyddslag, who, omvärlden, man kanske bör fundera på vad fhm egentligen gör?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kanskedet:

Jag skulle gissa att moderaterna pratar med experter också, såsom forskare osv. Det finns fler experter än FHM.

Jag kan bara säga som så att varje parti inte har sin egen epedemiologimyndighet fulladdad med utbildad personal. I sverige hittar du den ansamlingen hos FHM och de tillhör inte sittande regering heller. Det är myndighete med mest samlad expertis på det här området.
Men det är av mindre relevans egentligen.
Min poäng är att Moderaterna önskar fler tester. Ja likt precis alla andra.
Det är egegentligen lika slagkraftigt som att Moderaterna önskar att vi ska ha syre nog att andas i landet. Jag gissar på att ingen vill något annat på den fronten heller.

Skrivet av kanskedet:

Jag tycker att kommunikationen kring testning har varit ganska dålig, än så länge. Jag har inte sett några direkta planer inför framtiden hur man kommer att testa och allokera resurser för det. Därför tycker jag att det är bra att man får tryck från oppositionen om detta. Tvinga dem till att redogöra deras handlingsplan. Vi kan redan nu se att socialministern har varit ute och svarat - bra!

Sedan är det mycket man vill. Men det betyder ju faktiskt inte att det uppfylls.

Exempelvis, jag tror många i Sverige hade förväntat oss att vår beredskap inför pandemier var bättre än den var. Jag måste erkänna att jag är förvånad över den bristfälliga lagerhållningen av skyddsmaterial osv.

Ja det är väl vanligen så att både vi väljare och partierna kan kläcka en del efterkloka grejer. Innan något händer så är viljan mer begränsad att skeppa in ökade resurser för något som till vardags inte märks.
Skulle vi skicka in några miljarder mer till vården för krisplanering och denna pandemi inte inträffat så kan jag lova dig att det hade frågats var tusan pengarna gått om man lassat in miljardtals och vårdköerna inte ändrats ett dugg.

Då hade vi väljare antagligen inte premierat de politiker som propagerat för mer backup. Nu kommer vi däremot vara väldans villiga att rösta på den som lovar mest i krisplaner. Och det är ju bra. Märks att det kan göras än mer här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja...jag tänker lite likadant. Det verkar som att mycket av ansvaret att ha "beredskapslager" är decentraliserat och att det trots mycket prat om vår beredskap på senare år inte gjorts mycket för att skaffa just dessa reserver. Antar att det är en kostnadsfråga, som alltid.

Detta är något som kommer att diskuteras även efter att Coronakrisen är över (när det nu blir) och det blir nog andra bullar då antar jag.

Många tar till brösttoner nu, om hur bra det var förr, med beredskapslager, insikt hos befolkningen att behöva göra sin plikt, osv, men egentligen har väl nedrustningen av totalförsvaret pågått sedan typ 1970. Men visst var det oerhört mycket bättre 1990 än nu. Det har under januari-februari pratats en del om krigsplaceringar av sjukvårdspersonal etc, kan dessa placeringar användas även i fredstid tro? Det gjordes några ändringar i totalförsvarsplikten från nyår men jag har inte orkat sätta mig in i vad som gäller. *lat medborgare som förutsätter att saker ska funka*

Tyvärr så är långvarigt fred inte bra för beredskapen. Tittar man på ned rusningsnivån så gick det utför efter 60-talet och när sovjet-upplösningen på 90-talet så ansåg man hotet mindre och då gick det ännu fortare.

Skrivet av kanskedet:

"Enligt uppgifter till Ekot så planerar regeringen att imorgon (måndag) att ge uppdrag till FHM att skyndsamt ta fram en nationell strategi för att utöka provtagning av covid-19."
- https://sverigesradio.se/avsnitt/1467658 (1.50-2.10)

Hur vågar regeringen göra detta utan att FHM ber dem först?

Regeringen måst visa sina grannländer att man kan tänka själv 🤣

innan de totalt tappat tålamodet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast det är väl inget exceptionellt internationellt sett att man vill ha massiv testning? Det är ju knappast så att jag själv har hittat på det. Jag följer vad man gör i andra länder, såsom Tyskland, och undrar varför man inte gör på liknande sätt i Sverige.

När jag tänker masstestning tänker jag alltså om vad vi ska göra efter att stormen har lagt sig och folk börjar gå tillbaka till sina jobb. Du tycker det är fel att ha starka åsikter om att förbereda inför det? Anledningen till varför jag har starka åsikter är för att man har visat att man inte har haft tillräcklig god förmåga och planering. Här ligger ju uppenbarligen ett ansvar på FHM - tycker jag.

Jag vet inte om jag är mer definitiv än vad andra i tråden är när det kommer till att lyssna på FHM. Skillnaden är att de tycker att man ska lyssna på FMH helt och hållet.

Nu börjar du dock krypa ifrån vad du skrev tidigare och mjukna i formuleringarna.

Att man önskar att ha masstestning är inget konstigt alls och det är helt legitimt att undra varför vi inte gör det i Sverige för tillfället. Folkhälsomyndigheten motiverar dock detta på sin hemsida här och här. Skriv till dem och tidningar om du vill ha mer information!

Att du åsyftade masstestning efter att stormen lagt sig och folk återgick till arbete var inte vad du skrev tidigare [1]. Du skrev till och med att vi inte kunde vänta till att stormen lagt sig [2].

Jag är själv ofta definitiv men försöker så långt det är möjligt att inte vara det i sakfrågor om jag inte har gott om kött på benen och god kunskap. Förväntar mig detsamma från andra och speciellt i situationer som denna. Skulle inte få för mig att vara definitiv angående masstestning eller ej då det är en fråga som är otroligt komplex. Själv kan jag bara tänka mig några av de överväganden som måste göras (kostnad, bemanning i vården, begränsningar gällande testets sensitivitet och specificitet, tillgång till test, att vi mig veterligen ännu saknar fungerande kliniska serologiska tester med mera). Snabbt inser jag att jag inte alls skulle kunna göra en kvalificerad bedömning i frågan och det tror jag inte heller att du kan baserat på vad du skrivit i tråden.

Sen är Sveriges och andra länders beredskap för en händelse som detta ett utmärkt diskussionsämne. Det är såklart en fråga om kostnader och ansvar och här har jag tyvärr ingen aning om vem som gjort och inte gjort vad. Kanske någon annan har koll på forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan bara säga som så att varje parti inte har sin egen epedemiologimyndighet fulladdad med utbildad personal. I sverige hittar du den ansamlingen hos FHM och de tillhör inte sittande regering heller. Det är myndighete med mest samlad expertis på det här området.
Men det är av mindre relevans egentligen.
Min poäng är att Moderaterna önskar fler tester. Ja likt precis alla andra.
Det är egegentligen lika slagkraftigt som att Moderaterna önskar att vi ska ha syre nog att andas i landet. Jag gissar på att ingen vill något annat på den fronten heller.

Ja det är väl vanligen så att både vi väljare och partierna kan kläcka en del efterkloka grejer. Innan något händer så är viljan mer begränsad att skeppa in ökade resurser för något som till vardags inte märks.
Skulle vi skicka in några miljarder mer till vården för krisplanering och denna pandemi inte inträffat så kan jag lova dig att det hade frågats var tusan pengarna gått om man lassat in miljardtals och vårdköerna inte ändrats ett dugg.

Då hade vi väljare antagligen inte premierat de politiker som propagerat för mer backup. Nu kommer vi däremot vara väldans villiga att rösta på den som lovar mest i krisplaner. Och det är ju bra. Märks att det kan göras än mer här

Jag tycker att det är viktigt att man som regering och riksdag tar in information från olika håll, där FHM är en expertmyndighet som man ska lyssna på. Jag skulle också vilja se parallella strukturer av experter som man också får råd ifrån. Jag tycker att det är lite farligt när man enbart lyssnar på en expertmyndighet och inga andra, några tendenser som jag ser i den här tråden också. Jag skulle vilja se en oberoende expertkommitté eller liknande parallellt med FHM som också ger sin syn på situationen. Man behöver ha oberoende expertgrupper och göra en samlad bedömning av deras bedömningar.

Angående Moderaterna så kan jag bara observera detta... slump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Nja. Hade nuvarande regering velat ha masstester hade de börjat förbereda för detta för en månad sedan, utbilda personal och så. Who har propsat på detta i mins 2 månader. Britterna har beställt tror det var 3 miljoner tester för en vecka sedan. Galet att denna extremt nödvändiga sak kräver att oppositionspolitiker yttrar sig. Och när det väl händer mottages det med "billiga politiska poäng". Får säga lol på den

Endast genom masstestning och isolering kan viruset bromsas och kurvan planas ut. Helt i linje med WHO och föregångslandet Sydkorea.

Du verkar veta massor som vi andra inte vet. Kan du svara på ett par frågor?

1. Vilken personal?
2. Hur många tester bedömer du Sverige isf skulle behöva utföra?
3. Britterna har då beställt test så att kan testa mindre än 5% av sin befolkning enligt dig. Räcker det tycker du?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kanskedet:

"Enligt uppgifter till Ekot så planerar regeringen att imorgon (måndag) att ge uppdrag till FHM att skyndsamt ta fram en nationell strategi för att utöka provtagning av covid-19."
- https://sverigesradio.se/avsnitt/1467658 (1.50-2.10)

Hur vågar regeringen göra detta utan att FHM ber dem först?

Det behöver inte betyda något alls. Regeringen ger FHM uppdrag, så kan mycket väl vara att FHM har bett regeringen om att formellt ge uppdraget till FHM. Då kan de allokera resurser osv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Galet att denna extremt nödvändiga sak kräver att oppositionspolitiker yttrar sig.

Du är inte har varken underlag eller kompetens att avgöra vad som är extremt nödvändigt i detta sammanhang.

Skrivet av spikfavoriten:

Endast genom masstestning och isolering kan viruset bromsas och kurvan planas ut. Helt i linje med WHO och föregångslandet Sydkorea.

Masstestning är inte en nödvändighet; det är lätt att inse att extrem isolering och skyddsåtgärder också kan bromsa utvecklingen.

Sen jämför du återigen med Sydkorea, som hade helt andra förutsättningar. Uppenbarligen förstår du inte att vi i Sverige måste agera utifrån våra förutsättningar och inte de som Sydkorea hade.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Nu börjar du dock krypa ifrån vad du skrev tidigare och mjukna i formuleringarna.

Att man önskar att ha masstestning är inget konstigt alls och det är helt legitimt att undra varför vi inte gör det i Sverige för tillfället. Folkhälsomyndigheten motiverar dock detta på sin hemsida här och här. Skriv till dem och tidningar om du vill ha mer information!

Att du åsyftade masstestning efter att stormen lagt sig och folk återgick till arbete var inte vad du skrev tidigare [1]. Du skrev till och med att vi inte kunde vänta till att stormen lagt sig [2].

Jag är själv ofta definitiv men försöker så långt det är möjligt att inte vara det i sakfrågor om jag inte har gott om kött på benen och god kunskap. Förväntar mig detsamma från andra och speciellt i situationer som denna. Skulle inte få för mig att vara definitiv angående masstestning eller ej då det är en fråga som är otroligt komplex. Själv kan jag bara tänka mig några av de överväganden som måste göras (kostnad, bemanning i vården, begränsningar gällande testets sensitivitet och specificitet, tillgång till test, att vi mig veterligen ännu saknar fungerande kliniska serologiska tester med mera). Snabbt inser jag att jag inte alls skulle kunna göra en kvalificerad bedömning i frågan och det tror jag inte heller att du kan baserat på vad du skrivit i tråden.

Sen är Sveriges och andra länders beredskap för en händelse som detta ett utmärkt diskussionsämne. Det är såklart en fråga om kostnader och ansvar och här har jag tyvärr ingen aning om vem som gjort och inte gjort vad. Kanske någon annan har koll på forumet?

Ja, jag skrev att man måste börja mobilisera masstestning nu, så att man kan masstesta när samhället väl börjar återgå till det normala. Jag förstår att det kan finnas hinder just nu att inte masstesta, men vi måste försöka göra så mycket vi kan just nu så att vi kan masstesta senare. Man kan så klart börja masstesta så fort som möjligt, men jag förstår att det kan finnas resursbegränsningar när det är som värst i sjukvården. Dock, när stormen har lagt sig, då bör ju testerna osv finnas där.