Permalänk
Medlem

Är det här en vettig dator?

Hej
Har tänkt köpa en ny gamingdator, främst för wow och gta
Har hittat den här https://shop.inrego.se/speldatorer-tillbehor/gamingdator-prem...
Den verkar prisvärd, den är ju dock begagnad. Men på blocket/marketplace verkar det vara mycket sämre datorer för det priset.

Har ingen riktigt budget, mer än att jag inte vill lägga allt för mycket. Skulle nog kunna lägga en 10.000 men den jag länkade känns bara så prisvärd? Något jag missar utöver att den saknar SSD som jag tänkt köpa separat?
En ny likvärdig borde ju kosta nästan dubbla?
Tack!

Permalänk
Medlem

Den har helt ok grafikkort för en dator i den prisklassen, men processorn är från 2012 och har bara 4 kärnor utan Hyperthreading, så den kommer ha svårt för vissa spel redan idag

Dessutom ingen SSD, det är en dealbreaker idag för mig, men som du säger kan man köpa det separat, men då är den inte heller lika billig

Jag hade hellre tagit en modernare dator med klenare grafikkort som man sen kan uppgradera själv om ett år eller två. Har tyvärr inte tid nu att leta ett vettigt alternativ, men det vet jag många andra här kan hjälpa till med

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Oscare:

Datorn är oprisvärd, den processorn kommer hålla tillbaka prestandan i nyare spel och grafikkortet är inte speciellt bra, fast den fixar nog GTA V medium @ 1080p.

Kan du köpa delar och montera datorn själv?, det är inte svårt, finns bra guide sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Den har helt ok grafikkort för en dator i den prisklassen, men processorn är från 2012 och har bara 4 kärnor utan Hyperthreading, så den kommer ha svårt för vissa spel redan idag

Dessutom ingen SSD, det är en dealbreaker idag för mig, men som du säger kan man köpa det separat, men då är den inte heller lika billig

Jag hade hellre tagit en modernare dator med klenare grafikkort som man sen kan uppgradera själv om ett år eller två. Har tyvärr inte tid nu att leta ett vettigt alternativ, men det vet jag många andra här kan hjälpa till med

Nej, jag fick nog lite tunnelseende på grafikkortet, det mesta verkar rätt gammalt

Skrivet av Kvarnis:

@Oscare:

Datorn är oprisvärd, den processorn kommer hålla tillbaka prestandan i nyare spel och grafikkortet är inte speciellt bra, fast den fixar nog GTA V medium @ 1080p.

Kan du köpa delar och montera datorn själv?, det är inte svårt, finns bra guide sweclockers.

Jo, jag har jämfört lite och den verkar faktiskt dyr i sammanhanget.
Ja, det har jag gjort en gång tidigare och det var inga problem

Permalänk
Medlem

@Oscare:

Detta är rel prisvärt för 7 tusen, detta är minimum-nivå vad jag skulle lägga mig på för en ny speldator, GTA V och Wow kommer kunna spelas på high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Oscare:

Detta är rel prisvärt för 7 tusen, detta är minimum-nivå vad jag skulle lägga mig på för en ny speldator, GTA V och Wow kommer kunna spelas på high.

https://komponentkoll.se/bild/qSEEX.png

Ok, tack så mycket för hjälpen!
Men det känns väl som att jag får så mycket mer för pengarna om jag lägger någon tusing till va?
Kan ju tänka mig lägga runt 10k
Har kollat på det här bygget på komponentkoll:

Permalänk
Medlem

@Oscare:

Ja ju mer man lägger desto bättre dator får man.
Det där moderkortet har dålig VRM-kylning, välj hellre asrock som jag länkade till, även om du i värsta fall behöver vänta ett par veckor.
Nätagg kan också vara värt att lägga några kronor extra på.

Detta är iaf bronze certifierat.
https://komponentkoll.se/produkt/111958-corsair-cv550-550w-sv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Oscare:

Ja ju mer man lägger desto bättre dator får man.
Det där moderkortet har dålig VRM-kylning, välj hellre asrock som jag länkade till, även om du i värsta fall behöver vänta ett par veckor.
Nätagg kan också vara värt att lägga några kronor extra på.

Detta är iaf bronze certifierat.
https://komponentkoll.se/produkt/111958-corsair-cv550-550w-sv...

Absolut, hatar bara att vara dumsnål
Ok, tack!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Lite dyrare, mycket bätre.

  • Ryzen 5 1600 6C/12T. Ryzen 5 1600 fick en uppgradering till Zen+ så är som en lägre klockad Ryzen 5 2600.

    Ryzen 5 2600 VS i5 3570K
  • 1650 Super

    GTX 1650 VS GTX 1650 Super
  • 16GB RAM

  • SSD

Mycket dyrare, mycket bättre.

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

Alternativt de här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13478816

ASRock B450M Pro4
Skrivet av Oscare:

WD Blue 3D NAND SSD M.2 500GB

Långsam SSD, lika bra köpa 2,5" om det ändå är SATA. Eller lägg lite mer för NVMe.

Skrivet av Kvarnis:

Det där moderkortet har dålig VRM-kylning, välj hellre asrock som jag länkade till, även om du i värsta fall behöver vänta ett par veckor.

Är det ett par veckor funkar ju Gigabyte B450M DS3H och MSI B450M PRO-VDH MAX också.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Lite över 10k, men ingen low-budget.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av SUMITOMO:

MSI B450 TOMAHAWK MAX

Varför MSI B450 TOMAHAWK MAX?
MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma VRM (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot och förlorar bara en USB Type-C port för 200 kronor mindre.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|