Permalänk

Innan ni säljer era datorer?

Hej!

Tänkte sälja min gamla bärbara gaming laptop och undrar hur ni här på sweclokers förbereda era datorer innan ni tänker sälja?

Själv har jag gjort en Windows återställning med alternativet ta bort allt på Ssd, medans på den mekansiksa hårddisken har jag kör en omgång med Eraser.

Skulle ni säga att detta räcker?

Mvh Senil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeniLkatten:

Hej!

Tänkte sälja min gamla bärbara gaming laptop och undrar hur ni här på sweclokers förbereda era datorer innan ni tänker sälja?

Själv har jag gjort en Windows återställning med alternativet ta bort allt på Ssd, medans på den mekansiksa hårddisken har jag kör en omgång med Eraser.

Skulle ni säga att detta räcker?

Mvh Senil

jag installerar om OS

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

En enkel ominstallation/återställning av windows tar inte bort alla spår på hårddisken utan det finns saker kvar att hitta om man är villig att gräva.

Det är lite som att man i bibblan kastar ut den gamla kartoteket ( $MFT i NTFS i windows) och ersätter med en ny samt slänger böckerna närmast synligt omkring och ersätter med nya böcker just där (ersätter de gamla OS-filerna med nya eftersom det är de första filerna som skrivs i filsystemet vid installation både nu och förra gången och i stort sett på samma platser i disken också...) medans de gamla böckerna finns kvar i de olika bokmagasinen och kan utforskas...

på SSD/systemdisk skall man antingen göra en secure erase eller full diskkryptering med veracrypt med slängnyckel 2 gånger och därefter helst secure erase innan man gör en nyinstallation av windows med image hämtad från MS själv.

Är det win10 så finns licensen registrerad redan hos MS mha serienummer för moderkortet.

för snurrdisk räcker det med att fylla disken med '0' med olika program som dban eller 'dd' under linux från första till sista sektor och därefter partitionera och formatera upp dessa igen.

Permalänk
Lego Master

Jag skaffade en ny SSD och inkluderade kostnaden i priset.
1. Jag är säker på att inget av mitt finns kvar.
2. Köparen får en riktigt fräsch disk som håller till dennes nästa burk med om så krävs.
3. Jag pallar inte hålla på med allt jävla "skriva nollor på hela disken för att ingen ska hitta din gamla porr från förra seklet"-tramset.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeniLkatten:

Hej!

Tänkte sälja min gamla bärbara gaming laptop och undrar hur ni här på sweclokers förbereda era datorer innan ni tänker sälja?

Själv har jag gjort en Windows återställning med alternativet ta bort allt på Ssd, medans på den mekansiksa hårddisken har jag kör en omgång med Eraser.

Skulle ni säga att detta räcker?

Mvh Senil

Om du bara formaterar om räcker det, ssds sprider ut data på ett sätt som gör att återställning av datan är praktiskt ogenomförbar.
Vissa är även internt krypterade vilket gör det ännu mer spritt etc.

Även mekaniska diskar är det bara att köra en överskrivning av enbart 1or så är det lugnt, det teoretiska påstående som fanns om att kunna läsa av nivåer av laddning och återställa data har heller aldrig varit praktiskt genomförbart.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeniLkatten:

Hej!

Tänkte sälja min gamla bärbara gaming laptop och undrar hur ni här på sweclokers förbereda era datorer innan ni tänker sälja?

Själv har jag gjort en Windows återställning med alternativet ta bort allt på Ssd, medans på den mekansiksa hårddisken har jag kör en omgång med Eraser.

Skulle ni säga att detta räcker?

Mvh Senil

Gör rent och se till att prylen är fräsch och fri ifrån allt skit och damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om du bara formaterar om räcker det, ssds sprider ut data på ett sätt som gör att återställning av datan är praktiskt ogenomförbar.
Vissa är även internt krypterade vilket gör det ännu mer spritt etc.

Det räcker inte alls! Datat är kvar där det lämnades sist på LBA-nummret tills det skrivs över med annat eller att man kör en TRIM och som då bara körs inom filsystemet på tex. en winistallation och utan någon garanti att det försvinner (vilket innebär att om man partitionerat om och formaterat för en mindre filsystem så finns skräp kvar av den föregående filsystemet kvar utanför filsystemet oavsett hur mycket 'TRIM' man än kör) samt kräver att det är en AHCI-disk (dvs. en SATA-disk), inte är i en RAID-konfiguration eller en NVME-disk.

PR0N andra sängkammarbilder är väl det första folk tänker på när det gäller att någon annan snokar i diskar - men det finns mycket annat att leta efter om man har den läggningen - som saker som hjälper för identititetsstölder, kreditiv för att komma åt olika forum/spel-site och i värsta fall även liknande saker som bankID och motsvarande - man letar i historia på tex. det som webrowser lämnar efter sig - det flesta av dessa detta är småfiler och textsträngar och de flesta har inte en aning om att de ens existerar och än mindre var de läggs (tex. under 'appdata' där allt slask och kopia på kopia läggs även av känslig info) det är sådan som 'forensic' letar efter i samband med bevissäkring i brottsmål!.

Det enda sättet att göra det osynligt för vanlig dödlig (inte samma sak som att det försvinner, men man byter i alla fall krypteringsnyckel på moderna diskar) och nollställer TRIM är att just göra 'secure erase' med SSD-tillverkarens egna diskmanager-program (går också att aktivera det via tex. hdparm i Linux då 'secure erase' är en ATA-kommandokedja som har funnits rätt länge och är lika över de flesta modernare SATA-diskar). och för att säkra att underliggande datat verkligen är borta för att man inte tror att den gamla nyckeln verkligen försvinner eller är unik nog - så kör man disken med veracrypt heldiskkryptering 2 gånger fullformatering och slängnyckel på SSD och därefter gör en secure erase så att SSD:s minneceller även teoretiskt har skrivits över med slumpliknande data.

Permalänk
Medlem

Sälj utan disk, alternativt sätt i en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det räcker inte alls! Datat är kvar där det lämnades sist på LBA-nummret tills det skrivs över med annat eller att man kör en TRIM och som då bara körs inom filsystemet på tex. en winistallation och utan någon garanti att det försvinner (vilket innebär att om man partitionerat om och formaterat för en mindre filsystem så finns skräp kvar av den föregående filsystemet kvar utanför filsystemet oavsett hur mycket 'TRIM' man än kör) samt kräver att det är en AHCI-disk (dvs. en SATA-disk), inte är i en RAID-konfiguration eller en NVME-disk.

PR0N andra sängkammarbilder är väl det första folk tänker på när det gäller att någon annan snokar i diskar - men det finns mycket annat att leta efter om man har den läggningen - som saker som hjälper för identititetsstölder, kreditiv för att komma åt olika forum/spel-site och i värsta fall även liknande saker som bankID och motsvarande - man letar i historia på tex. det som webrowser lämnar efter sig - det flesta av dessa detta är småfiler och textsträngar och de flesta har inte en aning om att de ens existerar och än mindre var de läggs (tex. under 'appdata' där allt slask och kopia på kopia läggs även av känslig info) det är sådan som 'forensic' letar efter i samband med bevissäkring i brottsmål!.

Det enda sättet att göra det osynligt för vanlig dödlig (inte samma sak som att det försvinner, men man byter i alla fall krypteringsnyckel på moderna diskar) och nollställer TRIM är att just göra 'secure erase' med SSD-tillverkarens egna diskmanager-program (går också att aktivera det via tex. hdparm i Linux då 'secure erase' är en ATA-kommandokedja som har funnits rätt länge och är lika över de flesta modernare SATA-diskar). och för att säkra att underliggande datat verkligen är borta för att man inte tror att den gamla nyckeln verkligen försvinner eller är unik nog - så kör man disken med veracrypt heldiskkryptering 2 gånger fullformatering och slängnyckel på SSD och därefter gör en secure erase så att SSD:s minneceller även teoretiskt har skrivits över med slumpliknande data.

Om du gör en Quick format ja, inte med full format som använder en write cycle och drar igenom hela disken, secure erase tar bara bort datan.

Skulle du teoretiskt kunna återställa något ja, är det praktiskt en risk nej.

Det är lite som att det går att läsa av RAM ett tag efter att de förlorar spänning, metoderna är dock extrema och endast under specifika omständigheter etc.
Eller som jag nämnde som idéerna att man kunde läsa av en mekanisk disk trots överskrivning mm, när du ska sälja till en person är det inte nödvändigt eller rimligt att försöka ta bort alla teoretiska möjligheter. I det fallet kan du som någon nämnde ovan lika gärna köpa en ny disk och sälja med den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

rensar kakor och tar bort "vuxen" mappen från skrivbordet.

eller så brukar jag bara göra en clean install av windows och hoppas på att nästa ägare inte är intresserad av att sitta och mecka med att återställa alla gamla filer, iofs gör jag inget viktigt eller olagligt på datorn ändå.*

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Brukar ge bort gamla diskar till familjemedlemmar och sälja dator utan

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeniLkatten:

Hej!

Tänkte sälja min gamla bärbara gaming laptop och undrar hur ni här på sweclokers förbereda era datorer innan ni tänker sälja?

Själv har jag gjort en Windows återställning med alternativet ta bort allt på Ssd, medans på den mekansiksa hårddisken har jag kör en omgång med Eraser.

Skulle ni säga att detta räcker?

Mvh Senil

Går det att radera bara det lediga utrymmet på SSD med Eraser?
Jag vet inte hur det är med SSD men om Windows hade varit på en mekanisk disk så hade det varit bra att göra det också.

Sen kan det vara bara att kolla upp hur datorn tillverkaren vill att man fabriksåterställer. Man söker då efter hela namnet på datorn och "factory reset". Det verka dock inte vara alla märkesdatorer som har det utan hänvisar till det sättet du gjorde.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Går det att radera bara det lediga utrymmet på SSD med Eraser?
Jag vet inte hur det är med SSD men om Windows hade varit på en mekanisk disk så hade det varit bra att göra det också.

Sen kan det vara bara att kolla upp hur datorn tillverkaren vill att man fabriksåterställer. Man söker då efter hela namnet på datorn och "factory reset". Det verka dock inte vara alla märkesdatorer som har det utan hänvisar till det sättet du gjorde.

Det finns ett alternativ att som heter "Unused disk space" tänkte provköra det ikväll.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle isåfall nätverksboota minitool partition wizard och rensa disken, sedan nätverksboota MDT och installera W10 över nätverket och sedan köra sysprep och bara stänga av.

Du kan såklart göra allt detta mha usbminne. Det är enklast för de flesta.
När du installerar W10, starta Audit mode och installera nödvändiga uppdateringar och drivrutiner, kör sedan sysprep så att slutanvändaren får gå genom användarkonfigurationen själv.

Samt eventuellt plocka isär och göra rent såklart.

Permalänk
Medlem

Säljer inte några datorer som hamnar hos mig. När jag är trött på dem så hamnar de hos barnen som långsamt plågar dem till döds

Men om jag skulle göra det, så, en ominstallation av windows och thats it.

Tror det är 0.000000012% chans att någon köpare sätter sig och börjar gräva och ägna sig åt data-restore bara sådär utan att ens veta om det är värt besväret.

Så känns onödigt, för min del, att vara extremt nojig av något skumt principskäl.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring