Retropie eller liknande komplett setup för något annat än Pi?

Permalänk
Medlem

Retropie eller liknande komplett setup för något annat än Pi?

Kanske fel forum, men det jag letar efter är typ Retropie eller motsvarande i ett komplett paket, alltså helt färdigt, med alla retroemulatorer, som jag bara kan installera på, i mitt fall, en Intel Atom-bestyckad surfplatta med Win 10.

Jag gjorde ett försök att få till Retroarch på den men efter timmar av pill så fungerade fortfarande det mesta inte. Finns det någon komplett fil jag bara kan ladda ner och så är allting klart? Jag lägger själv in mina lagliga ROMS såklart.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Geeks
SweClockers

Låter som att du letar efter Emulationstation?

https://emulationstation.org/index.html

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Låter som att du letar efter Emulationstation?

https://emulationstation.org/index.html

Tack. Men finns det en färdig installation där allting redan är konfigurerat och ordnat? Jag har testat Emulationstation för nåt år sedan och det var oändligt med pysslande och scrapers som inte fungerar osv. Någon måste ju ha byggt en trevlig, portabel installation där allting redan är klart och zipppat ner.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tack. Men finns det en färdig installation där allting redan är konfigurerat och ordnat? Jag har testat Emulationstation för nåt år sedan och det var oändligt med pysslande och scrapers som inte fungerar osv. Någon måste ju ha byggt en trevlig, portabel installation där allting redan är klart och zipppat ner.

Lakka är helt klart mest streamlinat av de emulator-OS jag testat till Pi. I princip allt funkar direkt efter installation utan massa kladdande i inställningarna. Om du ändå vill tweaka sådant, så görs det direkt från GUIt, som påminner väldigt mycket om XMB på PS3/4. Inga äckliga Ncurses-menyer.

Det enda som möjligen kan vara lite knepigt är just indexering av roms. Defaultinställningarna är rätt restriktiva, vill minnas att inget som inte är en känd "good dump" indexeras. Det går dock relativt enkelt att ställa om.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lakka är helt klart mest streamlinat av de emulator-OS jag testat till Pi. I princip allt funkar direkt efter installation utan massa kladdande i inställningarna. Om du ändå vill tweaka sådant, så görs det direkt från GUIt, som påminner väldigt mycket om XMB på PS3/4. Inga äckliga Ncurses-menyer.

Det enda som möjligen kan vara lite knepigt är just indexering av roms. Defaultinställningarna är rätt restriktiva, vill minnas att inget som inte är en känd "good dump" indexeras. Det går dock relativt enkelt att ställa om.

Vill också +1 för Lakka, fungerat bra med de flesta spel som jag testat. Dock har jag inte lyckats få N64 att lira smooth. Någon som har tips på att lösa det? Brukar väl vara rätt vanligt med N64 och sämre prestanda?

Weon

Permalänk
Medlem
Skrivet av weon:

Vill också +1 för Lakka, fungerat bra med de flesta spel som jag testat. Dock har jag inte lyckats få N64 att lira smooth. Någon som har tips på att lösa det? Brukar väl vara rätt vanligt med N64 och sämre prestanda?

Weon

Kör på en Pi 4, och tycker nog det jag testat är rätt smooth med defaultinställningar. Det ska dock sägas att det bara rör sig om just tester, skarpt kör jag på min riktiga N64. Har inte kört igenom nåt spel från början till slut.

Annars har du rätt, N64-emulation brukar kunna vara lite av ett problembarn, och är allmänt resurskrävande. Vet inte om det beror på att det är en allmänt jobbig plattform att emulera, eller om det helt enkelt är så att utvecklingen inte kommit lika långt som dito för många andra.

Du kanske kan hitta användbar info om du googlar "lakka N64 tweaks" eller liknande?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hulle:

Kanske fel forum, men det jag letar efter är typ Retropie eller motsvarande i ett komplett paket, alltså helt färdigt, med alla retroemulatorer, som jag bara kan installera på, i mitt fall, en Intel Atom-bestyckad surfplatta med Win 10.

Jag gjorde ett försök att få till Retroarch på den men efter timmar av pill så fungerade fortfarande det mesta inte. Finns det någon komplett fil jag bara kan ladda ner och så är allting klart? Jag lägger själv in mina lagliga ROMS såklart.

/hulle.

Det kommer inte att fungera, du har win och du har inte nån standardiserad hårdvara så ingen får ju göra en win image som skulle kunna fungera och ingen kommer att vilja göre en linuximage för att det finns för få exemplar av hårdvaran.
Enkortsdatorerna är mycket enklare att hantera, det finns många som kan använda samma image för de har kompatibel hårdvara.
Jag tror du får skaffa en paj eller göra det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.