Prestandajämförelse – Sony Playstation 5 mot Microsoft Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

massor av OC som bryter garantin va något nytt
Sålänge du inte fysiskt voltmoddar korten.

OC bryter väll mot garantin? man får OC'a men går något fel så får du inget på garantin MEN det kan vara svårt att bevisa för dom vad man gjort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vissa dras till Sony "för att de har en massa exklusiviteter". Jag däremot vägrar ge en sådan konsumentfientlig företagsidé mina pengar.

Hoppas det otyget dör bort illa kvickt. Jag har en massa kraftfulla maskiner hemma men måste köpa en sketen Playstation 4 eller Switch för att spela vissa spel... Nej tack.

Du slipper, ingen som tvingar dif

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Intressant hårdvara. Blir nog en PS5 då man ägt samtliga konsoler. Det handlar ju till sist om spelen vilket Sony har visat gång på gång att de är bäst på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag föredrar nog en snabbare GPU än en snabbare lagringslösning. På det hela känns Xbox lösning lite mer solid. Men något som sitter lite som en nagel i ögat är att de kör på fast frekvens i stället för turbo. O andra sidan, om jag känner min egen ryzen så är ju ändå turbon fast, om den inte skulle throttla p.g.a värme. Men kyllösningen är väl vettig i boxarna.

Jag skrev mer spännande, vilken skillnad 20% extra gpu kan göra är ju inte så svårt att föreställande sig, speciellt eftersom det är relativt lika gpuer. Hur dock skillnaden i lagringslösning kommer påverka är dock svårare att sia om, vilket gör imo den punkten det mest intressanta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aka_The_Barf:

OC bryter väll mot garantin? man får OC'a men går något fel så får du inget på garantin MEN det kan vara svårt att bevisa för dom vad man gjort.

Nope, då det finns enorma säkerhetsspärrar som skyddar mot detta.
Så att en person som klockar sitt kort kommer ej få garanti borta för det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer 4K-läsaren till Sony hoppas att den är bättre än nuvarande 4K-läsaren på xboxen läst att nuvarande läsare som sitter i spelkonsoler inte stöder alla 4K-filmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag skrev mer spännande, vilken skillnad 20% extra gpu kan göra är ju inte så svårt att föreställande sig, speciellt eftersom det är relativt lika gpuer. Hur dock skillnaden i lagringslösning kommer påverka är dock svårare att sia om, vilket gör imo den punkten det mest intressanta.

Lagring gör att man kan strömma resurser till spelet snabbare och ha t.ex sömlösa världar, inte behöva vänta på att texturer i deras olika LOD poppar in, etc. Något man tar för givet på PC. Konsolerna är lite "hand me down" från PC, så jag tycker det viktigaste är att de når så långt i CPU/GPU för att kunna leverera en mjuk upplevelse. Det är som att man kollar över sin axel och ser dem längre ner på banan, men tänker: "Fan, de har kommit lite ifall i alla fall. Bra!".

Men, vi tycker olika saker är viktigt ... Lagring känns som dimishing returns efter man har gått upp lite över en SSD.

Linus synvinkel på det:
https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sålänge du inte fysiskt voltmoddar korten.

Hur voltmoddar man kortet fysiskt? Drar ett 9V batteri över kopparspår spår?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nope, då det finns enorma säkerhetsspärrar som skyddar mot detta.
Så att en person som klockar sitt kort kommer ej få garanti borta för det.

Börja väll bli gammal annat var det förr innan spärrar för sådant fanns. Antog att man kunde gå förbi dessa i mjukvaran?
Så jag kan sätta min cpu på 2 volt i bios och den kompenserar själv för det, alltså drar ned volten?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aka_The_Barf:

Börja väll bli gammal annat var det förr innan spärrar för sådant fanns. Antog att man kunde gå förbi dessa i mjukvaran?
Så jag kan sätta min cpu på 2 volt i bios och den kompenserar själv för det, alltså drar ned volten?

Den kommer ej boota, GPU haft detta rätt länge.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kelthar:

Hur voltmoddar man kortet fysiskt? Drar ett 9V batteri över kopparspår spår?

Man bränner bort en krets som blockar volt ökning.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Den kommer ej boota, GPU haft detta rätt länge.

Jaha men då behöver man alltså inte oroa sig för att bränna upp något och det är ju bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag förstår då inte varför man ens funderar på PS5 eller Xbox4 om nu grafiken är det viktiga? Men vad vet jag som datornörd...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Dags att ge sig själv smisk på fingrarna... Verkar som Cerny inte visste hur PS5 fungerar. Eller rättare sagt, det han sa var vinklat för att det ska låta lite bättre.

Citat Alex på DF:
"Like I typed elsewhere, on an informed hunch that my colleague John also alluded to, it [båda kan gå på sina maxfrekvenser samtidigt] does not actually work like that. Devs have to choose."

Så då resp (gpu ELLER cpu) prioriteras så har de sina typiska frekvenser (vilket är de angivna maxfrekvenserna). Mark "glömde" dock nämna prioriteringen. Verkar det som.

Tråd på Era (Alex = Dictator):
https://www.resetera.com/threads/nx-gamer-ps5-full-spec-analy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Dags att ge sig själv smisk på fingrarna... Verkar som Cerny inte visste hur PS5 fungerar. Eller rättare sagt, det han sa var vinklat för att det ska låta lite bättre.

Citat Alex på DF:
"Like I typed elsewhere, on an informed hunch that my colleague John also alluded to, it [båda kan gå på sina maxfrekvenser samtidigt] does not actually work like that. Devs have to choose."

Så då resp (gpu ELLER cpu) prioriteras så har de sina typiska frekvenser (vilket är de angivna maxfrekvenserna). Mark "glömde" dock nämna prioriteringen. Verkar det som.

Tråd på Era (Alex = Dictator):
https://www.resetera.com/threads/nx-gamer-ps5-full-spec-analy...

Vinklat är nog närmst sanningen tror jag. Hans uppgift är att marknadsföra PS5 kontra en produkt som högst sannolikt är kraftfullare.

Permalänk
Medlem

Hehe, ja givetvis är orsaken vinkling (om det nu inte skett ytterligare ett missförstånd på vägen), refererade bara till mitt tidigare inlägg.

Såsom formulerat gränsar det dock nästan till osanning, så lite skumt är det.

Permalänk
Medlem

Jag tänker hela tiden på att det inte är så konstigt om XSX är snabbare heller för uppställningen borde varit så här:

XOS ~ PS4
XOX ~ PS4p
XSS? ~ PS5
XSX ~ PS5p?

Men nu verkar ju XSX vara bara lite snabbare än PS5. Kommer det en pro på PS5 kommer den vara i en helt egen klass, samma med en eventuell Series S som kommer vara långt mycket segare än PS5 troligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tänker hela tiden på att det inte är så konstigt om XSX är snabbare heller för uppställningen borde varit så här:

XOS ~ PS4
XOX ~ PS4p
XSS? ~ PS5
XSX ~ PS5p?

Men nu verkar ju XSX vara bara lite snabbare än PS5. Kommer det en pro på PS5 kommer den vara i en helt egen klass, samma med en eventuell Series S som kommer vara långt mycket segare än PS5 troligen

Det är verkligen inget konstigt.

De har haft olika BOM mål för processing och minnen. Inte nödvändigtvis så att den ena måste vara mer "rätt" än den andra. Det är väldigt uppenbart att Sony aldrig haft mest kräm som prioritering.

Sony har valt en 1 modells strategi, MS har utrymne för (Series S är ju trots allt inte bekräftad) en 2 modells strategi.

Man kan dock ana (eg gissa) att PS5 SSD lösning kostar mer än den i XSX. Så vi se hur det slutar på BOM-fronten. Och sen butikspris på det, som beror av fler faktorer än tekniska.

Permalänk
Medlem

Påverkas raytracing prestandan också av frekvensen på GPU? Ger 36 CUs i 2ghz dubbel RT prestanda jämfört med 36 CUs i 1ghz?

Som jag förstått det så är det en RT unit per CU och jag undrar om den högre klockfrekvensen i Ps5 kommer att äta upp en del av den stora skillnaden i CU antal även på RT prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Påverkas raytracing prestandan också av frekvensen på GPU? Ger 36 CUs i 2ghz dubbel RT prestanda jämfört med 36 CUs i 1ghz?

Som jag förstått det så är det en RT unit per CU och jag undrar om den högre klockfrekvensen i Ps5 kommer att äta upp en del av den stora skillnaden i CU antal även på RT prestandan.

Oklart med den information som finns ute, men svårt att se att dom skulle ändrat innehåll på så låg nivå som en cu. Jag tror man borde kunna jämföra rakt av med cu*ghz på båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Dags att ge sig själv smisk på fingrarna... Verkar som Cerny inte visste hur PS5 fungerar. Eller rättare sagt, det han sa var vinklat för att det ska låta lite bättre.

Citat Alex på DF:
"Like I typed elsewhere, on an informed hunch that my colleague John also alluded to, it [båda kan gå på sina maxfrekvenser samtidigt] does not actually work like that. Devs have to choose."

Så då resp (gpu ELLER cpu) prioriteras så har de sina typiska frekvenser (vilket är de angivna maxfrekvenserna). Mark "glömde" dock nämna prioriteringen. Verkar det som.

Tråd på Era (Alex = Dictator):
https://www.resetera.com/threads/nx-gamer-ps5-full-spec-analy...

NXGamer serverar en lösning som ger alla rätt:

Citat:

it was me that Alex was speaking to, but he and DF have since gone to clarify with Devs, which I have also been doing as well as it is likley the option is a Priority mode, i.e. you choose to allow the CPU to dip IF demand get to high to keep GPU constant OR you all them both to shift dynamically within the predictable states.

https://www.neogaf.com/threads/explanation-on-the-misconception-for-ps5-variable-frequency-gpu-cpu.1533174/page-2#post-257523627

Permalänk
Medlem

@Mordekai:

PCn har alltid drivit utvecklingen.. Konsollen skiner en kort stund, sen är den överkörd!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

@Mordekai:

PCn har alltid drivit utvecklingen.. Konsollen skiner en kort stund, sen är den överkörd!

I det här fallet kommer det dock ta länge innan en pc kommer kunna kosta så lite som en konsol med samma prestanda. Redan idag med de gamla konsolerna är dom svårslagna i bildkvalitet per krona, men såklart kan man köpa en pc för 15k som leker med dom, men det är inte relevant för alla eftersom priset är viktigt, men också att det är lika för alla i multiplayer etc...

Permalänk
Medlem

ni som anger att prestandan är "helt avgörande" förklara gärna..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

@Mordekai:

PCn har alltid drivit utvecklingen.. Konsollen skiner en kort stund, sen är den överkörd!

Hmmm. Låter som att du säger att konsollen driver utvecklingen men uppdateras mer sällan.

Permalänk
Medlem

Power supply på 315 W i Series X:
https://youtu.be/yxLeYN-t9nw

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

I detta fall känns det som att prestanda är så pass nära att det blir pris och spel som avgör. Skillnad i grafikdel känns som att den bara kommer leda till skillnad i upplösning. Dock så fick vi ju aldrig reda på om Sony hade något lösning likt Xbox för ai/Machine learning beräkningar.

Att Xbox kommer ha kraftigare gpu känns väl inte direkt spännande, mer spännande att se vilken skillnad Sonys lagringslösning kan göra!

Tror inte laddtiderna kommer att skilja något stort. Väldigt marginellt och oviktigt.

Kommer bli snabbt nog att man bara tar hoppet till SSD.

Det är annat som kommer avgöra val av konsol än vilken SSD som sitter i vid leverans.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ingen räcker till 4k och raytracing 120Hz. Blir ett evigt kompromissande!

Kan bli tufft/omöjligt (då skulle den bli så dyr att ingen köper), men får se hur långt de kommer på vägen.

Kommer att vara rejält bra med grafikförbättringar jämfört med dagens konsoler (tror det finns potential för ett bra hopp)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror inte laddtiderna kommer att skilja något stort. Väldigt marginellt och oviktigt.

Kommer bli snabbt nog att man bara tar hoppet till SSD.

Det är annat som kommer avgöra val av konsol än vilken SSD som sitter i vid leverans.

Skillnaden är dock stor för de titlar som kan streama allt i realtid istället för att fylla ramet, då är det extremt stor skillnad på accesstider och halverad bandbredd. Jag tror absolut att vissa spel kommer se bättre ut på ps5 på grund av att de hinner hämta mer högupplösta texturer, meshar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ps5 vinner i mina ögon då de har mer unika spel, stor sett alla xbox spel kommer ju till PC.

Det är helt OK.

Microsoft vinner så länge du köper Game Pass och deras spel, även om det/de är till PC. Vinsten ligger inte att sälja hårdvara.

Det är mjukvara och tjänster som har vinstmarginalerna och som är framtiden.

Det sagt förstår jag, och är rätt beslut av de som väljer PS, för att spela de få spel som är viktiga för de och bara finns där. Samma sak för de som väljer XB för Forza eller Switch för Mario.

Själv så tycker jag om att jag kan spela samma spel och köra Game Pass oavsett om jag lirar på min PC eller konsol. Precis som jag gillar att jag kan köra samma spel och appar både på iPhone och mina iPads. Därför, föredrar jag personligen, Xbox.

Mer kostnadseffektivt för mig (i längden lägger jag mer pengar på spel och tjänster, än själva konsolen).

Har även flera Switch, men det är främst för att varken Sony eller Microsoft har någon bärbar lösning (finns inget alternativ).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/