Permalänk
Medlem

Pappas landningsbana

För nästan 7 år sedan sommaren 2013 lät jag min gamla burk från 2007 börja samla damm.

Jag hade drabbats av den årliga Eve online burnouten som brukade vara några månader men denna gång visade det sig att mina speldagar var till ända. Efter 15 år av väldigt mycket spelande hade verkligheten sprungit ikapp en och jag bestämde mig för att satsa på familjen och karriären istället.

Två barn och en hyfsat framgångsrik karriär senare befinner jag mig helt plötsligt med dels lite (väldigt värdefull) "me.time" några timmar här och där men också ett stort behov av att kunna arbeta hemifrån med oförminskad effektivitet vad gäller arbetsplats faciliteter.

Därför bestämde jag mig för att börja fixa iordning en datorhörna i en fönsteralkov i vardagsrummet på övervåningen som även ska bli lite mediarum när barnen blir äldre.

Detta galleri visar min lilla progress i detta projekt.

Jag har under två års tid planerat inför detta och gjort medvetna köp vid väl valda tillfällen, timtals av research och satsat på en hörna och bygge som jag hoppas ska skänka mig mycket glädje de närmsta åren!

Specifikationer:

Dator:

Processor: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 8-Core Processor
Processor Kylare: Asus ROG Strix LC 360 80.95 CFM Liquid CPU Cooler
Moderkort: Asus TUF GAMING X570-PLUS ATX AM4 Motherboard
Minne: G.Skill Trident Z RGB 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3600 Memory
Lagring: Samsung 970 Evo 1 TB M.2-2280 NVME Solid State Drive
Grafikkort: Asus GeForce RTX 2080 Ti 11 GB ROG Strix Gaming OC Video Card
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic ATX Full Tower Case
Nätaggregat: Corsair RMx (2018) 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Fläktar: Corsair iCUE QL120 RGB 41.8 CFM 120 mm Fans x6
Mods: CableMod PRO Modmesh Extensions - White
Mods: CableMod AIO Sleeve - White
Mods: Corsair Commander Pro + Lighting Node Core

Monitor: Samsung C49RG9 49.0" 5120x1440 120 Hz Monitor

Tangentbord: Corsair K70 RGB MK.2 Wired Gaming Keyboard
Mus: SteelSeries Rival 300 Wired Optical Mouse
Musmatta: SteelSerie​s QCK PRIS​M CLOTH
Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 Headset
Hörlursställ: Corsair ST100
Ljussättning: Philips Hue Play Lightbar x2
Ljussättning: Philips Hue Lightstrip

Skrivbord:
Vita Alex hurtsar x2
Bänkskiva i massiv ek från Bauhaus, mått: L202xB90xH2,7cm
Massa kabelkanaler undertill
Vitt stödben Olov från Ikea.

Stol: Officeline Surf Svart

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Fasen vad trevligt, det där kommer ju bli toppen! Vad har du för fortsatta planer för själva datorn? Såg att du sleevat AIOn t.ex.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Tjusigt!

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Fasen vad trevligt, det där kommer ju bli toppen! Vad har du för fortsatta planer för själva datorn? Såg att du sleevat AIOn t.ex.

Fixade lite kommentarer till bilderna...hade skrivit till alla bilder men glömt trycka på spara...så fick ta en whisky till och skriva om allt!

Vill ha vitt kablage i datorn men hade köpt AIOn på rea sedan tidigare så fick modda med AIO sleeves (som inte passa riktigt) med viss möda och stort besvär.

Blir en luftkyld O11 Dynamic med 9 fläktar totalt och en AIO med radiatorn i toppen. Har ju fluktat på en custom vattenlösning men slutade med det när kostnaden för en sådan blev uppenbar. Får bli nästa gång, det är första gången jag bygger en dator själv så custom loops får bli till nästa bygge!

Permalänk
Medlem

20 papp styck för två hurtsar?!
Du la alltså 40,000 SEK på två hurtsar!?

Hoppas de är beklädda med bladguld på insidan

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

20 papp styck för två hurtsar?!
Du la alltså 40,000 SEK på två hurtsar!?

Hoppas de är beklädda med bladguld på insidan

Anar lite ironi

https://www.ikea.com/se/sv/p/alex-hurts-med-lador-vit-1019282...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Haha, tack för länken!

Jag blev lite orolig där

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

En sak värmen från elementet kommer strömma ut under bordsskivan kan bli jäkligt varmt.

Sen kallraset från fönstren rasar ner över skrivbordet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tur det inte finns några pk-elektriker här. Dom hade hatat din klamring av grenuttaget.

Permalänk
Medlem

@martak: De hurtsarna är överrepresenterade överallt när man kollar bilder på "datorhörnor" så fånade mig lite i beskrivningen då man inte är bättre än alla andra med samma hurtspar.

Skrivet av MCRJ:

En sak värmen från elementet kommer strömma ut under bordsskivan kan bli jäkligt varmt.

Sen kallraset från fönstren rasar ner över skrivbordet.

Har inte behövt ha igång elementet ännu då vintrarna har varit milda. Vi har en rätt rejäl AC som är monterad på ena väggen (ur bild) för att kunna kyla övervåningen på somrarna och den värmer ju på vintern så har inte upplevt kallras som ett problem ännu när jag suttit där. Kanske gå att motverka med elementet på om det skulle krävas men att man då får köra på låg-medium värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tur det inte finns några pk-elektriker här. Dom hade hatat din klamring av grenuttaget.

Mjo, luddigt det där vad man får och inte får göra...enligt elsäkerhetsverket är det ok att klamra förlängningssladd så länge kabeln är klassad för att klamras, vilket denna är. Men alla skriker FAST INSTALLATION så fort man råkar trampa på en sladd på golvet...

Permalänk
Medlem

https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Sjukt fet kommande hörna. Ser fram emot bilder när det är färdigt.

Permalänk
Hjälpsam

@JLSM:
Snyggt!
Även jag har klamrat sladd till grenuttag.

Trådtiteln får mig att tänka på erotik men det var kanske avsikten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Trådtiteln får mig att tänka på erotik men det var kanske avsikten.

LoL !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Trådtiteln får mig att tänka på erotik men det var kanske avsikten.

Det förekommer säkert på män men jag tror det är vanligare på kvinnor...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zarkov:

Det förekommer säkert på män men jag tror det är vanligare på kvinnor...

Min tanke var att Pappa landar på landningsbanan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Min tanke var att Pappa landar på landningsbanan.

Nudge nudge, wink wink!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zarkov:

Nudge nudge, wink wink!

Den är bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Snyggt! Känner igen mig i din situation

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Trådtiteln får mig att tänka på erotik men det var kanske avsikten.

Haha faktiskt inte, huvudet var trött när jag kom på namnet och min enda tanke var att "detta blir pappas (dvs. jag själv) plats att landa på och lugna ned sig i vardagshysterin".

Men nu när jag läser det så förstår jag att det finns lite olika budskap där.

Har uppdaterat med lite byggbilder också!

Permalänk
Medlem

Pappas landningsbana brukar betyda nått heeeelt annat än en skrivbord.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hej! Hur har du kopplat alla dina fläktar, funderar på liknande bygge, men osäker på hur jag ska daisy koppla 9 fläktar.

btw Sjukt snyggt!

Permalänk
Medlem

@cozytv: Tack!

Allt är kopplat enligt följande:
Pumphuvud har en 4-pin kabel till Mobo AIO-Pump uttag.
Pumphuvud har även en USB till intern USB2.0 på mobo.

AIO Fläktar (3st) på radiatorn har en 4-pins 3-vägs kabel som är fästad i CPU-fan kontakten på Mobo och sen i andra änden går de 3 topmonterade fläktarna in i varsin 4 pins kontakt.
RGB-kabel från AIO fläktarna går till en liknande 4-vägs kabel (4-vägs för ledstrip också) denna är kopplad till mobo 3 pins ADR Gen2 RGB header.

För de bottenmonterade och sidomonterade fläktarna (6st) har jag dragit fläktkablarna till Corsair Commander Pron och populerat 4-pins kontakterna 1-6 i fläktordning.

RGB kablarna för alla 6 fläktarna drog jag till Corsair Lightning Core och populerade 1-6 i samma ordning som för Commander Pron.

Sen kopplade jag Corsair Ligtning Core med USB kabel till Commander Pron och SATA kabel till PSU.

Corsair Commander Pron kopplade jag USB kabel till mobo och SATA till PSU.

Det funkar fint.

AIO + toppmonterade fläktar kom i ett paket från Asus.

Lightning Core modulen fick jag tillsammans med ett 3-pack corsair fläktar.

Commander Pron köper man löst.

Lite stökig bild nedan på hur det såg ut innan montering:

Permalänk
Medlem

Vilka exakta specifikationer har datorn? Var svårt att se på bara kartongerna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

bild 4. va f*n hände med listningen där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vilka exakta specifikationer har datorn? Var svårt att se på bara kartongerna.

Uppdaterade galleriet men här har du specifikationerna på allt:

Dator:

Processor: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 8-Core Processor
Processor Kylare: Asus ROG Strix LC 360 80.95 CFM Liquid CPU Cooler
Moderkort: Asus TUF GAMING X570-PLUS ATX AM4 Motherboard
Minne: G.Skill Trident Z RGB 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3600 Memory
Lagring: Samsung 970 Evo 1 TB M.2-2280 NVME Solid State Drive
Grafikkort: Asus GeForce RTX 2080 Ti 11 GB ROG Strix Gaming OC Video Card
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic ATX Full Tower Case
Nätaggregat: Corsair RMx (2018) 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Fläktar: Corsair iCUE QL120 RGB 41.8 CFM 120 mm Fans x6
Mods: CableMod PRO Modmesh Extensions - White
Mods: CableMod AIO Sleeve - White
Mods: Corsair Commander Pro + Lighting Node Core

Monitor: Samsung C49RG9 49.0" 5120x1440 120 Hz Monitor

Tangentbord: Corsair K70 RGB MK.2 Wired Gaming Keyboard
Mus: SteelSeries Rival 300 Wired Optical Mouse
Musmatta: SteelSerie​s QCK PRIS​M CLOTH
Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 Headset
Hörlursställ: Corsair ST100
Ljussättning: Philips Hue Play Lightbar x2
Ljussättning: Philips Hue Lightstrip

Skrivbord:
Vita Alex hurtsar x2
Bänkskiva i massiv ek från Bauhaus, mått: L202xB90xH2,7cm
Massa kabelkanaler undertill
Vitt stödben Olov från Ikea.

Stol: Officeline Surf Svart

Skrivet av Dimetikon:

bild 4. va f*n hände med listningen där?

Suck, de tidigare ägarna var inte så mycket för detaljarbete när de renoverade...vi har inte orkat ta tag i vardagsrummet än.

Permalänk
Medlem

Hur går det med hela setupen? Har du någon uppdaterad bild att dela med dig?

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har du investerat i ett Lian Li 011 Dynamic bör ju nästa steg vara custom vattenkylning...

Ser mycket trevligt ut annars!

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT