Sanity check innan jag gör något dumt (speldator 12k)

Permalänk
Medlem

Sanity check innan jag gör något dumt (speldator 12k)

Det var vääääääldigt längesen jag byggde en dator (måste vara +15 år nu...) Hur som så behöver jag nu en stationär burk då min surface pro 4 inte alls klarar av applikationerna jag kör (Altium designer, solidworks) tänker då att man kan kombinera det med en spelburk:)

Jag vill att burken ska vara tyst, därav valet av extra fläkt. Vidare har jag en 500gb samsung ssd samt någon extra 3.5" 1tb hdd. Vill även att burken ska vara någlunda liten så där av valet av matx kort. Några funderingar:

*Ram/moderkort kompabilitet? På tillverkarens hemsida för moderkortet listas inte ramminnet under deras memory QVL, endast 2666mhz 4gb versionen finns med där. Däremot om jag går på Corsairs hemsida och petar in moderkortet så dyker ramminnet upp som kompatibelt.

*Borde jag kika på några andra minnen? Står och velar lite mellan 2x16 3200 vs 2x8 3600

*Borde jag kika på något annat b450m moderkort? Har inga problem med att lägga lite extra pengar på det men kanske inte så mkt som ett ASRock X570M Pro kostar. Jag kommer inte hålla på och överklocka. Däremot kanske jag uppgraderar cpu till fler kärnor i framtiden och då är det ju trevligt om mbo karar av det, kanske b450 mortar max?

Permalänk
Medlem

Ser vettigt ut. Hade tagit seasonic gx 550 istället för semipassiv drift samt helmodulärt men annars inga konstigheter. 3200 MT räcker gott på ramet, huruvida du behöver 16 eller 32 gig vet du nog bäst själv.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Ser vettigt ut. Hade tagit seasonic gx 550 istället för semipassiv drift samt helmodulärt men annars inga konstigheter. 3200 MT räcker gott på ramet, huruvida du behöver 16 eller 32 gig vet du nog bäst själv.

Thx, ska spana in seasonic gx!

Kom på att jag behöver wifi och ett en pci variant kommer förmodligen inte att passa med mobo+gpu, husfriden tillåter dessvärre inte en långt nätverkskabel...

Hade bestämt mig för ett msi b450 mortar max men det kommer inte lira med ett nätverskort då gpun tar så himla mkt plats vertikalt, 2.3 slots då det blir nog väldigt tight för att få ett vettigt luftflöde att trycka in ett pci kort i slot 3...Får nog bli Asurock b450m pro4-f istället då det har en pci port ovanför 16x sloten.

Permalänk
Medlem

@aabbcc:

Rimligt. Steget upp till integrerat wifi verkar omotiverat. Hittar själv bara mitx-kort för nästan 3 lakan

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

@aabbcc: Ser bra ut, på ett B450 med 4 slots hade jag valt 2x16GB 3200MHz då man maxar ut ram vid 4x16GB, på ett X570 passar 2x8 3600MHz bättre, då man med större sannolikhet måste byta ut stickorna innan man byter moderkort eftersom X570 klarar 4x32GB.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Pengarna du kan spara på att gå till ASRock B450M Pro4 och Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC som fyndvara (ersättning från tillverkaren) är tillräckligt för att gå upp till en Seasonic GX550 & Noctua NH-D15.

Skrivet av aabbcc:

Får nog bli Asurock b450m pro4-f istället då det har en pci port ovanför 16x sloten.

Varför inte ASRock B450M Pro4?
Samma PCIe platser, lägre pris och en USB Type-C!

Skrivet av aabbcc:

(Altium designer, solidworks)

Du skall inte ha Quadro till det?
Puget Systems Recommended Systems for SOLIDWORKS

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Thx, ska spana in seasonic gx!

Kom på att jag behöver wifi och ett en pci variant kommer förmodligen inte att passa med mobo+gpu, husfriden tillåter dessvärre inte en långt nätverkskabel...

Hade bestämt mig för ett msi b450 mortar max men det kommer inte lira med ett nätverskort då gpun tar så himla mkt plats horsinontellt, 2.3 slots då det blir nog väldigt tight för att få ett vettigt luftflöde att trycka in ett pci kort i slot 3...Får nog bli Asurock b450m pro4-f istället då det har en pci port ovanför 16x sloten.

Finns det inte rätt vettiga usb nätverkskort?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Birkus:

Ser vettigt ut. Hade tagit seasonic gx 550 istället för semipassiv drift samt helmodulärt men annars inga konstigheter.

Second that! Tycker TX550 är ett riktigt ovärt köp med tanke på prisskillnaden till ett bättre och helmodulärt agg som RMx eller då Seasonic GX, samt hur långsamt nätaggregat åldras relativt övriga komponenter.

Skrivet av aabbcc:

Kom på att jag behöver wifi och ett en pci variant kommer förmodligen inte att passa med mobo+gpu, husfriden tillåter dessvärre inte en långt nätverkskabel...

Hade bestämt mig för ett msi b450 mortar max men det kommer inte lira med ett nätverskort då gpun tar så himla mkt plats horsinontellt, 2.3 slots då det blir nog väldigt tight för att få ett vettigt luftflöde att trycka in ett pci kort i slot 3...Får nog bli Asurock b450m pro4-f istället då det har en pci port ovanför 16x sloten.

Det känns ju lite ovärt att krångla med expansionskort för Wi‑Fi när många moderkort har det inbyggt. Dock verkar det till min förvåning inte finnas en enda mATX-bräda med Wi‑Fi för AM4. Skulle du klara dig på ITX? Det skulle ju sätta käppar i hjulet för din tänkta kylare förstås.

Annars finns ju USB-nätverkskort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@aabbcc: Ser bra ut, på ett B450 med 4 slots hade jag valt 2x16GB 3200MHz då man maxar ut ram vid 4x16GB, på ett X570 passar 2x8 3600MHz bättre, då man med större sannolikhet måste byta ut stickorna innan man byter moderkort eftersom X570 klarar 4x32GB.

Makes sense!

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Pengarna du kan spara på att gå till ASRock B450M Pro4 och Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC som fyndvara (ersättning från tillverkaren) är tillräckligt för att gå upp till en Seasonic GX550 & Noctua NH-D15.
https://komponentkoll.se/bild/QpCnv.pnghttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13476688
Varför inte ASRock B450M Pro4?
Samma PCIe platser, lägre pris och en USB Type-C!
https://komponentkoll.se/bild/LMRRQ.png
Du skall inte ha Quadro till det?
Puget Systems Recommended Systems for SOLIDWORKS
https://youtu.be/G-90qEJAVkU?t=226

https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13476748

Bra tips med gigabyte kortet, har velat lite kring det och sapphire pulse. NH-D15 tänkte jag att jag typ inte behövde och var lite rädd att de inte fysiskt skulle passa, NH-U14 borde vara tillräckligt?

ASRock B450M Pro4 är också ett alternativ, tack!

Ang Quadro, jag sitter främst i altium designer (ecad) som inte är särskilt krävande för gpun, om man ställer spelandet i relation till solidworks så kommer det förmodligen bli väldigt mycker mer spel

Skrivet av phlopydisk:

Finns det inte rätt vettiga usb nätverkskort?

Typ inte, testade 3 från olika tillverakre på tjejens gamla burk och alla var ca världssämst.

Skrivet av Alling:

Second that! Tycker TX550 är ett riktigt ovärt köp med tanke på prisskillnaden till ett bättre och helmodulärt agg som RMx eller då Seasonic GX, samt hur långsamt nätaggregat åldras relativt övriga komponenter.

Det känns ju lite ovärt att krångla med expansionskort för Wi‑Fi när många moderkort har det inbyggt. Dock verkar det till min förvåning inte finnas en enda mATX-bräda med Wi‑Fi för AM4. Skulle du klara dig på ITX? Det skulle ju sätta käppar i hjulet för din tänkta kylare förstås.

Annars finns ju USB-nätverkskort.

Skulle eventuellt kunna klara mig med ITX, där finns B450I Gaming Plus AC som Buildzoid rekommenderade här dock verkar det inte jätteframtidssäkert:
https://www.youtube.com/watch?v=JGY2mqTn2rc

Dem moderkort jag haft på min shortlist är:

Permalänk
Medlem

skulle inte våga ha ett AMD gfx kort när jag ska köra CAD

För många som har mysko kompabilitetsproblem och drivrutinsproblem
// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

skulle inte våga ha ett AMD gfx kort när jag ska köra CAD

För många som har mysko kompabilitetsproblem och drivrutinsproblem
// LZ

Suck, alltid är det något! Ska man kika på nvidia 2060 super istället? Dem är så dyra bara

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av aabbcc:

Bra tips med gigabyte kortet, har velat lite kring det och sapphire pulse.

Fyndvara, så lär inte finnas kvar länge. Dock bra klipp på rea priset också!
Gigabyte är bra skit!

Skrivet av aabbcc:

NH-D15 tänkte jag att jag typ inte behövde och var lite rädd att de inte fysiskt skulle passa, NH-U14 borde vara tillräckligt?

Den borde passa. 165mm hög och 170mm utrymme i chassit. Sett det göras med Corsair LPX.
NH-U14 är dock mer än tillräckligt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Hade valt 3700x med kylaren som kommer med samt 16gb ram och uppgradera senare.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av aabbcc:

Skulle eventuellt kunna klara mig med ITX, där finns B450I Gaming Plus AC som Buildzoid rekommenderade här dock verkar det inte jätteframtidssäkert:

På vilket sätt då?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Suck, alltid är det något! Ska man kika på nvidia 2060 super istället? Dem är så dyra bara

jag hade valt ett Nvidia kort iallfall, 2060 standard har typ samma prestanda som ett 1080, fast du har RTX raytracing på 2060...så 2060 super eller ej är ett bra val

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag hade valt ett Nvidia kort iallfall, 2060 standard har typ samma prestanda som ett 1080, fast du har RTX raytracing på 2060...så 2060 super eller ej är ett bra val

Med vänlig hälsning Lazze

Har klurat på detta nu och bestämt mig för att chansa på ett amd kort trots allt!

Har även tänkt om lite i bygget då de blev lite för dyrt med ett 5700xt så nöjer mig med ett 5600xt!

Ändringar:

  • Shappire pulse 5600xt istället för 5700xy

  • MSI b450i gaming plus ac istället för b450m mortar pga att jag inte behöver oroa mig om BT och Wifi (tror ändå detta blir bäst!)

  • NH-U12S istället för 14S pga mitx kort samt lite billigare

  • Corsair 6 port pwm repeater då mbo endast har 1 sys fan port, gillar inte tanken av att eventuellt daisychaina 4+ fläktar

  • Case inköpt på komplett då det var 200kr billigare med rabatt vi har genom jobbet

  • CPU från komplett 300kr billigare då inet höjt priset

Totalt: 10303kr, hade varit trevligt att komma strax under 10k men det får gå!

+
Fläkthub https://www.inet.se/produkt/6903842/corsair-carbide-678c-6-po...

Hopps nu bara att cpu och case kommer samtidigt som resterande prylar från inet. Nu ska jag spela warzone, känns som jag lagt hela helgen på att göra moderkortsresearch typ :S

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@aabbcc: Ser riktigt bra ut! Hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Så, då är burken uppe och snurrar Så klart kom into mbo med uppdaterad bios så fick ta en sväng förbi Inet som ordnade det.

Så, vad gör man nu? Är det några specifika inställningar jag bör ändra i bios eller Amd Ryzen Master? Tänker främst inställningar riktiade mot att få så bra prestanda som möjligt (utan att överklocka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Så, då är burken uppe och snurrar Så klart kom into mbo med uppdaterad bios så fick ta en sväng förbi Inet som ordnade det.

Så, vad gör man nu? Är det några specifika inställningar jag bör ändra i bios eller Amd Ryzen Master? Tänker främst inställningar riktiade mot att få så bra prestanda som möjligt (utan att överklocka).

Xmp för minne i bios och AMD ryzen power plan I windows kontrollpanel tänker jag spontant

Visa signatur

5900X | 3080