Permalänk
Medlem

Rengöring av TV-skärm

Någon som har koll på något riktigt bra och säkert rengöringsmedel för TV-skärmar? Testat en fuktad med vatten och sedan urvriden mikrofiberduk och att sedan torka med en torr mikrofiberduk. Finns det något som garanterat gör rent (så det inte ser flammigt ut i ett visst ljus), utan att riskera skada ytan?

Permalänk
Medlem

Använd en liten mängd diskmedel i en hink (bunke?) med vatten. Detta löser upp fett och bryter ytspänningen på vattnet. Använd en mjuk trasa och fukta den lagom mycket. Låt det inte rinna på skärmen. Tryck inte för hårt så du förstör displayen under. Torka genast tort med något mjukt och absorberande. Hårda saker kan ge repor, en vanlig svamp är för hård och kommer förstöra din skärm. Anledningen till att det ser flammigt ut är antingen för att fettet inte lösts upp eller för att vattnet inte torkats bort helt. Gå över flera gånger om det behövs. Använd inte för varmt vatten.

Visa signatur

The master has failed more times than the novice has tried.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Åsa-Nisse: Våtservetter, sprayer och skum finns i alla möjliga varianter för rengöring av skärmar och TV-paneler. Sådant finns hos i stort sett varenda elektronik- och datorbutik. Skulle undvika att mixtra allt för mycket själv då mycket av det man har hemma kan vara för starkt eller innehålla sådant som ger skador, större risk att man applicerar fel och så vidare.

Permalänk
Medlem

Överlag med rutor så måste man torka torrt för att det inte ska bli flammigt. Så vad du än väljer att använda behöver du en torr mikrofiber efter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Min putsduk för fönster (köpt på coop) från 2014 ser hur jävlig ut som helst, dock så fungerar den exakt lika bra fortfarande. Använder den till alla ytor som behöver rengöras och lämnar inte några synbara spår efter sig på mina skärmar. Jag bara sköljer den i riktigt varmt vatten och vrider ur så gott det går och sedan torkar.
Ser inga ränder i solsken eller liknande så bör fungera för dig med.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Tack för all input, fått många bra råd.

Skrivet av Laxpudding:

@Åsa-Nisse: Våtservetter, sprayer och skum finns i alla möjliga varianter för rengöring av skärmar och TV-paneler. Sådant finns hos i stort sett varenda elektronik- och datorbutik. Skulle undvika att mixtra allt för mycket själv då mycket av det man har hemma kan vara för starkt eller innehålla sådant som ger skador, större risk att man applicerar fel och så vidare.

Du använder inget speciellt eller vet att just produkt X fungerar bra? Kollat runt och det verkar som att det ofta finns reviews med skräckhistorier även om produkten som helhet har höga betyg, då blir man ju lite fundersam.

Permalänk
Medlem

Vatten är ett otroligt bra rengörninsmedel, man kommer otroligt långt med en fuktig duk och bra upptorkning efterråt.

Jag kör pyttelite diskmedel, vilket generellt lämnar flammor, om man inte torkar noga efterråt. Jag håller en tuss torky under så att om jag mot förmodal skulle ha för mycket vatten, så stoppas det från att rinna ner i skärmkanten.

Permalänk
Inaktiv

Finns rengörings paket som är anpassat för dator och tv skärmar.

Jag köpte de här för flera år sedan men de verkar inte finnas längre, synd men jag har fortfarande kvar mer en hälften, följde med 2 flaskor och de är extremt drygt och funkar riktigt bra, kör på alla skärmar hemma både dator och tv, blir skinande rent.

https://www.amazon.co.uk/Fellowes-Flat-Screen-Cleaning-Kit/dp...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt. Dottern såg att nån random youtuber såg ut att ha torra läppar och självklart ville 5-åringen hjälpa till med cerat = smet på skärmen.
Har inte orkat ta tag i det hela.

Visa signatur

Hail to the 2600k