Intel Core i9-10980HK får åtta kärnor och turbofrekvens på 5,3 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-10980HK får åtta kärnor och turbofrekvens på 5,3 GHz

Med mobila Comet Lake-H-processorer ska Intel passera 5,0 GHz med marginal, om temperatur och strömbudget tillåter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur länge och hur många kärnor är frågan

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Utvecklingen går emot att manuell överklockning är mer till för folk som vill sänka säkerhetsmarginalerna. Förr i tiden när klockfrekvensen var stabil, t.o.m så stabil så den styrdes av en krystal, så fanns det mycket och hämta. Nu kan cpun klockfrevens mjukvarumässigt styrs över en mängd parametrar och inte bara värme på olika delar. Så kan tillverkaren sätta frekvenserna så nära gränsen med deras önskad säkerhetsmarginal, så man har ej mycket att hämta utan att sänka säkerhetsmarginalen och ha en lägre marginal än vad tillverkaren vågar ha.
Däremot bättre kylning ger mycket och då kommer cpun att klock upp sig själv.
Sedan finns det alltid folk som kör med argument att tillverkaren Denka som gör 30meters skyliftar vet inte ett skit vad de pratar om när det gäller hållfasthet. Det står max 2 personer 200kg på skyliften. Jag och mina 3 polare som totalt väger 300kg var uppe 30 meter utan några som helst problem.
Skillnaden här är att för vissa är ett fel lika med katastrof, medans andra knappt bryr sig om deras dator skulle göra ett beräkningsfel varannan vecka.

Permalänk
Medlem

Nej skulle inte överge den stationära. Skulle ändå blir tvungen att koppla in en större skärm.
Har i nuläget en liten 12,5" med i3 (modell vette tusan) med 2 kärnor, 4 trådar. Den funkar men inte mer. Har fortfarande inte orkar slänga i en ssd så den är hyfsat seg. Dock används den enbart i bilen vid felsökning etc så det är lugnt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det låter ju som om antal cores och threads blir adaptivt, beroende på last när man ser bilderna i presentationen. "up to 8 core and up to 16 threads"
Är väl på det sättet dom kan hålla nede ström och värme.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Är denna 10nm eller 14nm?

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bärbara med den CPUn kommer börja ryka av överhettning?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Bärbara med den CPUn kommer börja ryka av överhettning?

Varför? 45 watt är ju standard på high-end laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför? 45 watt är ju standard på high-end laptops.

TDP är ju inte ens halva sanningen...

Jag är nog skeptisk till att det ska finnas någon nytta med k-modellen. Överklockningsutrymmet kommer ju att vara minimalt innan plasten smälter i de flesta laptops.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vad har dom ändrat på som gör att dom nyare varianterna av skylake kan klocka så mycket högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vad har dom ändrat på som gör att dom nyare varianterna av skylake kan klocka så mycket högre?

Optimeringar antagligen, sen är det väl under korta stunder den klockar högt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sando:

TDP är ju inte ens halva sanningen...

Jag är nog skeptisk till att det ska finnas någon nytta med k-modellen. Överklockningsutrymmet kommer ju att vara minimalt innan plasten smälter i de flesta laptops.

Beror ju på om du kör feting laptop eller en tunn slim laptop.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindboggle:

Vad har dom ändrat på som gör att dom nyare varianterna av skylake kan klocka så mycket högre?

Ny mjukvara, samma kisel.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

@Mindboggle: min kabylake x(skylake+) klarar 5.4ghz stabilt ifall man kan ta hand om värmen.

Det Intel gjort är samma som AMD börjat göra och det är smartare boost, den boost funktionen Intel kört med tidigare är "dummare"

Så det är egentligen inte så mycket kisel ändringar utan mer mjukvara.

Någon tweak på 14nm noden har där också blivit mellan skylake och kabylake resten är smartare boost algoritmer och att noden blivit mer mogen/ Intel känner till gränserna bättre

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Så teoretiskt sett borde det inte vara några problem att få även äldre processorer att klocka högre med hjälp av lite tweakande i microkoden.

(LoL microcode på svenska...)

Permalänk
Inaktiv

Nej tack, jag är AMD-fanboy.

Permalänk
Avstängd

14nm igen 😅 nåja jag tycker det är bra med mer utvecklat adaptivt upplägg.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk

Snart är vi där 10Ghz!

Permalänk
Medlem

5.3 ghz under 2.6 ms

Permalänk
Medlem

Spännande!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

5.5ghz allcore boost? eller har mjölkat det sista ur denna nu? kom ihåg min i5 2500k som hade 3.4ghz allcore boost och 3.8ghz på en kärna. kunde dra upp den utan volthöjning direkt till 4ghz på alla kärnor. lite mer trixning så var jag uppe på 4.6ghz men landade när jag ville ha det tystare på 4.2ghz vilket den körde under många år.
den var många "gratis" mhz. vissa fick guld ex och kunde köra runt 5.3ghz på luft som nog var den högsta på luft jag såg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Intel weird flex.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

5.5ghz allcore boost? eller har mjölkat det sista ur denna nu? kom ihåg min i5 2500k som hade 3.4ghz allcore boost och 3.8ghz på en kärna. kunde dra upp den utan volthöjning direkt till 4ghz på alla kärnor. lite mer trixning så var jag uppe på 4.6ghz men landade när jag ville ha det tystare på 4.2ghz vilket den körde under många år.
den var många "gratis" mhz. vissa fick guld ex och kunde köra runt 5.3ghz på luft som nog var den högsta på luft jag såg.

Du får ju inte glömma att den antagligen drar 300W vid de klockfrekvenserna också. En 9900KS drog närmare 270W på 5,2 GHz när den använde alla kärnor. Tänk dig vad en 10800HK skulle dra vid alla kärnor och 0,3 GHz mer? Skulle inte gå att hantera.

https://hothardware.com/reviews/intel-core-i9-9900ks-coffee-l...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Utan AMD hade Intel suttit kvar på¨4 kärnor, tack AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du får ju inte glömma att den antagligen drar 300W vid de klockfrekvenserna också. En 9900KS drog närmare 270W på 5,2 GHz när den använde alla kärnor. Tänk dig vad en 10800HK skulle dra vid alla kärnor och 0,3 GHz mer? Skulle inte gå att hantera.

https://hothardware.com/reviews/intel-core-i9-9900ks-coffee-l...

Klart det går att hantera. Får bara hålla på med flytande helium eller nått 🙂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Klart det går att hantera. Får bara hålla på med flytande helium eller nått 🙂

Efter en session vid full load.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Påminner om min dators och min fight varje dag 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Med mobila Comet Lake-H-processorer ska Intel passera 5,0 GHz med marginal, om temperatur och strömbudget tillåter.

Läs hela artikeln här

Det är år 2020.
Jag minns att det gjordes uttalanden år 2017 om att man skulle dumpa legacy BIOS år 2020, och endast behålla tråk-EFI.

Undrar om det kan tänkas gälla denna, ice lake, eller kommande arkitekturer....

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Du får ju inte glömma att den antagligen drar 300W vid de klockfrekvenserna också. En 9900KS drog närmare 270W på 5,2 GHz när den använde alla kärnor. Tänk dig vad en 10800HK skulle dra vid alla kärnor och 0,3 GHz mer? Skulle inte gå att hantera.

https://hothardware.com/reviews/intel-core-i9-9900ks-coffee-l...

Enligt din egen länk drar en överklockad 9900KS 235 W vid 5,2 GHz, inte 270 W. Och det är bara en uppskattning av CPU-effekten genom att dra bort effekt vid "idle" då en modern CPU drar <1 W i det läget.

TomsHardware gjorde liknande mätningar där man försökte isolera den effekt CPU stod för, som mest uppmätte de 196 W vid 5,2 GHz.

Dold text

Kikar man på länken du postar ser man ju också att det faktiskt är möjligt att nå ~5 GHz inom 45 W på en kärna. Tror ingen förväntar sig att någon laptop CPU ska göra ~5 GHz på åtta kärnor.

För de som funderar kring vilken faktiskt prestanda man kan förvänta sig går det ju att kika på i9-9980HK hos Notebookcheck. I fall som Cinebench hamnar den mellan 9900K och 9700K, medan Blender (som till skillnad från CB använder SIMD) är långt mer begränsad av effekt så där presterar 9980HK under 9700K.

Det ger en vink om vad man kan förvänta sig, men båda de programmen är nog rätt usla måttstockar för laster man rimligen kan tänkas sig köras på en high-end laptop (i fallet Blender ska man definitivt använda GPGPU på en bärbar då absolut prestanda och prestanda/W är långt högre där).

Personligen har jag rätt svårt att se poängen med att trycka in massor med CPU-kärnor i en laptop, endera kommer det trottla som bara den eller så får man en kyllösning som i bästa fall ger en flyttbar stationär (inte en bärbar dator). 2020 har man i praktiken internetanslutning väldigt nära 100 % av tiden, allt fler krävande arbeten har lysande stöd för att skala tunga uppgifter "vertikalt" och därmed skala det till långt kraftigare system man bara behöver nå via nätverket.

Skriver detta på 2C/4T Surface Pro 4, när jag jobbar är den hela tiden uppkopplad till 3900X/9900K/Xeon-servers där allt som kräver lite CPU-kraft utförs. För er som programmerar har t.ex. Visual Studio Code nu inbyggt stöd för att köra kodredigering lokalt, medan kompilering, körning etc händer på en maskin via SSH. Resultatet blir som-om din bärbara har CPU-kraften av en stationär utan nackdelarna med lagg hos traditionell remote desktop.

Enda viktiga hos den bärbara blir då: batteritid, kvalité på skärm, touchpad, tangentbord samt tillräckligt mycket CPU/GPU kraft och tillräckligt snabb disk för att UI aldrig ska lagga.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer