Se upp med Androids "Stör Ej"-funktion

Permalänk
Inaktiv

Använder ofta "Stör ej", främst pga att Facebook Messenger aldrig håller käft annars. Missar telefonsamtal ibland, berör mig inte så mycket då jag inte använder telefonen för att ringa med och det ändå bara är en massa dryga bedragare och säljare som ska dra sina efterblivna ledande frågor. Undviker "Stör ej" om jag mot förmodan inväntar samtal dock.

Jobbtelefonen har aldrig funktionen aktiverad av uppenbar anledning.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BjörnJEJohansson:

@Alling: Jo det är sant att jag brukar trycka shift enter när jag vill byta rad. Kanske skall man skriva sidan ut till systemet av sig själv byter rad så här. För mig ser det i alla fall bra ut när jag gör så men kanske inte för alla andra?

Precis. Använd bara Enter när du verkligen menar ny rad, inte för att du "kommit till kanten av pappret" eller så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kör den hela tiden, det är en riktigt bra funktion.

Det är inte alltid man ska eller bör läsa alla mail och allt annat som dyker upp under dagen. Finns beskrivningar av alla funktionerna.

Permalänk
Avstängd

Lyckades få i den av misstag (antagligen för att jag minskade volymen ytterligare från ljudlöst) och fick en rund cirkel i notifieringsfältet. Var tvungen att googla på det för att hitta vad det var för något! Lite irriterande då jag missat något samtal. Enklare nu när man ändå vet vad symbolen står för

Permalänk
Medlem

Under Inställningar->Ljud->Stör ej->Standardlängd så kan man välja "Fråga varje gång". Då får man upp en fråga varje gång där man får välja hur länge stör ej skall vara aktiverat.
Gör det svårt att av misstag aktivera den här faktiskt användbara funktionen då

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte någon genväg? Har Galaxy S7 edge. Kanske inte finns på den modellen?

Edit: Hittade den. Låg på sida 2 av genvägarna. Så nej, den lär man ju inte aktivera av misstag.

Permalänk
Medlem

Hittade en knapp på sidan av min telefon. Telefonen startade när jag tryckte på den.
Jag missade jättemånga samtal innan jag råkade trycka på den knappen :/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Stör ej

@Lagerlöf: Nu handlade ju mitt inlägg inte om hur svårt det kan vara att hantera telefonens alla funktioner utan om att man kan råka aktivera en del av dem av misstag utan att man märker det. Utvecklare av alla slags konsumentprodukter som vänder sig till allmänheten bör sträva efter att göra dem så enkla och lätthanterade som möjligt. I stort sett tycker jag att de har lyckats bra med mobilerna.
De är ju tekniska underverk egentligen men många användare kan nätt och jämt svara när det ringer och har ingen aning om mail gps kamera kontakter osv. Sedan finns det sk tekniknördar äv den typen som tycker att Unix är mycket bättre än Windows. Avståndet mellan dessa grupper är hisnande och förståelsen dem emellan obefintlig.
(Det påstods en gång i tiden att Unix kom till som ett aprilskämt men det var nog bara ett aprilskämt i sig.)
Själv roar jag mig med att lista alla andra usla konsumentprodukter jag kan komma på. Listan växer undan för undan.
Den toppas av frysar där vattnet rinner ut på golvet vid avfrostning och brödrostar där man måste använda verktyg för att komma åt bröden.

Permalänk
Medlem

Jag vill varna för att om man råkar trycka på sänka volymen på android blir det tyst i lurarna!!!
Slut på ironin,
OT
Om dwt är för lätt att aktivera "stör ej" av misstag kan man redigera var den knappen skall finnas i snabbstartfältet.
Bara att flytta den till "sida 2" typ. Är ju verkligen inget man behöver varna för då de flesta förstår att man aktivwrat den genom popups osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det går ju också att redigera funktionen så samtal ej blockeras också...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Stör ej

@KingCobra: Bara att flytta den till "sida 2" typ.
Hur gör man då? utan all ironi. Har ingen aning.
Går säkert att googla sig till svaret om man har lust att
lägga ner den tiden.

Permalänk
Medlem

https://support.google.com/android/answer/9083864?hl=sv

Tid?

Nej, på telefonen behöver du inte ens öppna webbläsaren. Jag hittar samma information på inställningar > hjälp > navigering på min telefon.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte, vi borde inte nerfa allt för att en del inte förstår vad de gör liksom. Stör ej är en jättebra funktion och hade man plockat bort genvägen som default så hade de allra flesta aldrig hittat funktionen igen. Den är inte värre än Flight Mode som ligger där också, ska den också bort då? Och Synk? WiFi? Data? Alla dessa kan göra att man missar saker om man råkar stänga av eller aktivera dem. Dessutom finns det ju en symbol som visas konstant när Stör Ej är aktivt, samma för Flight Mode. Däremot borde det kanske komma upp en ruta första gången man använder funktionen så att man har en chans att förstå vad den betyder, om man kommer från en knapptelefon eller så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BjörnJEJohansson:

@KingCobra: Bara att flytta den till "sida 2" typ.
Hur gör man då? utan all ironi. Har ingen aning.
Går säkert att googla sig till svaret om man har lust att
lägga ner den tiden.

Det varierar för olika telefontillverkare och även mellan olika generationer för samma tillverkare ibland. Jag är inte ens säker att alla har en knapp för Stör Ej. Men vill man flytta på eller dölja vissa knappar så brukar det bara vara att dra ner högst uppifrån två gånger för att få fram den expanderade listan med knappar och sen trycka på ett kugghjul eller "Settings" precis nedanför dessa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av c01a:

Under Inställningar->Ljud->Stör ej->Standardlängd så kan man välja "Fråga varje gång". Då får man upp en fråga varje gång där man får välja hur länge stör ej skall vara aktiverat.
Gör det svårt att av misstag aktivera den här faktiskt användbara funktionen då

Något sådant val finns inte på min telefon, tyvärr. Det som stör mig är att jag inte tryckt på någon genväg utan att funktionen aktiverats av att jag sänkt volymen "för mycket". Det tycker jag är en lite dum lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Något sådant val finns inte på min telefon, tyvärr. Det som stör mig är att jag inte tryckt på någon genväg utan att funktionen aktiverats av att jag sänkt volymen "för mycket". Det tycker jag är en lite dum lösning.

Det var en ganska vanlig lösning innan man hade Quick Settings men mindre vanlig idag. En annan är Apples lösning (som några få tillverkare på Android-sidan också kör på) med en dedikerad hårdvaruswitch. Jag håller med om att lösningen med volymknapparna inte är den bästa, men samtidigt, drar man ner volymen i botten så får man väl räkna med att telefonen är tyst tills man drar upp den igen, eller? Apples lösning är bra när man har lärt sig den, men det är inte helt självklart i vilket läge den är tyst och indikatorn som visas på skärmen är inte heller supertydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

@Lagerlöf: Nu handlade ju mitt inlägg inte om hur svårt det kan vara att hantera telefonens alla funktioner utan om att man kan råka aktivera en del av dem av misstag utan att man märker det. Utvecklare av alla slags konsumentprodukter som vänder sig till allmänheten bör sträva efter att göra dem så enkla och lätthanterade som möjligt. I stort sett tycker jag att de har lyckats bra med mobilerna.
De är ju tekniska underverk egentligen men många användare kan nätt och jämt svara när det ringer och har ingen aning om mail gps kamera kontakter osv. Sedan finns det sk tekniknördar äv den typen som tycker att Unix är mycket bättre än Windows. Avståndet mellan dessa grupper är hisnande och förståelsen dem emellan obefintlig.
(Det påstods en gång i tiden att Unix kom till som ett aprilskämt men det var nog bara ett aprilskämt i sig.)
Själv roar jag mig med att lista alla andra usla konsumentprodukter jag kan komma på. Listan växer undan för undan.
Den toppas av frysar där vattnet rinner ut på golvet vid avfrostning och brödrostar där man måste använda verktyg för att komma åt bröden.

"Utvecklare av alla slags konsumentprodukter som vänder sig till allmänheten bör sträva efter att göra dem så enkla och lätthanterade som möjligt."

Det tycker jag verkligen att dom gör. Vill du ha det mer enkelt så köp en senioranpassad telefon.

"men många användare kan nätt och jämt svara när det ringer och har ingen aning om mail gps kamera kontakter osv"

Vem pratar du om här? Vilka är dom här människorna?
Min erfarenhet säger mig att båda riktigt gamla folk och små barn lär sig detta rätt snabbt om dom har intresse för det.
Resten lär sig det genom nödvändig användning.

Har du aldrig gjort det så kan byta däck på en cykel vara en stor bedrift.
Nästa gång det är dags så är det inte alls svårt. Vi lär genom att göra.

Det är faktiskt upp till användaren att lära sig sitt redskap/grej/mojäng.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Som sagt manualen finns i telefonen för det mesta. Finns gott om konsumentprylar där informationen är svårare att hitta eller där instruktionerna är betydligt mer otydliga och förändras betydligt mer från modell till modell än för telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om man ska vara petig så brukar inte Android eller de telefoner som använder Android komma med någon manual att läsa heller. Undantag kanske finns men jag har då aldrig sett någon.

Blir extra uppenbart när en normal, icke Androidinsatt, användare ska använda en telefon. OS uppdateras, inget är sig likt.

Citerar mig själv från tidigare i tråden:

Skrivet av cyklonen:

Jag har fått med det till åtminstone min nuvarande och den förra.

Först en snabbguide i pappersformat i lådan, och sen i mobilens inställningar under "User manual", som öppnar en webbmanual.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Minst lika viktigt är att komma ihåg hur människor faktiskt fungerar. Läser du alltid hela manualen innan du börjar använda en ny telefon? Eller surfplatta, applikation, dator, moderkort, grafikkort, TV, kylskåp, mikrovågsugn, …? Och förstås varje gång det kommer en mjukvaruuppdatering till någon av dessa?

Har ingen åsikt om specifikt Do Not Disturb, men köper inte ditt argument.

Fast om man bara antar att saker fungerar utifrån sitt egna tankesätt så kanske det är vettigt att läsa manualen? Utvecklaren kan ju knappast anpassa sin produkt utifrån hur de tror att den ska användas, därav finns det manualer att tillgå. (Ja, människor är dåliga på att läsa manualen, men vill man få reda på hur det faktiskt fungerar så är det ändå den man ska konsultera i första hand)

Permalänk
Avstängd

Ja, har man inte koll på vad man gör så kan det lätt bli sådär. Det gäller att inte bara anta en massa saker, utan att faktiskt kontrollera att allt är som man vill ha det. Vet man inte hur saker och ting fungerar så kommer det klassiska uttrycket väl till pass, "RTFM".

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Omgjort citat från TS:
Varning
Jag vill utfärda en allmän varning för androidfunktionen
”Wi-Fi”.
Det är hur lätt som helst att avaktivera den av misstag.
Det räcker att man råkar nudda ikonen så stängs den av.
Ingen varning får man heller. Den stänger av sig direkt.
I mitt fall ledde det till att jag nådde min maxgräns på surfen
som ställde till det ordentligt. Samtal från kontakter i telefonen gick fram som vanligt
vilket ju kan få en att tro att allt är som det skall.
För den som inte har sitt liv i telefonen utan endast är ett
snäpp bättre än tex Björn Hellberg så är det ju lätt hänt
att man går omkring med ”Wi-Fi” funktionen avaktiverad
hur länge som helst.
Slut på citat.

Skämt åsido, vill inte göra narr av TS på något sätt utan tyckte liknelsen var lite rolig! On topic så har jag läst lite i tråden där många tycker att tillverkarna ska vara tydligare med vad sina produkter är kapabla till (Är i alla fall så jag tolkar mångas åsikter i tråden)

Och innan jag kommer till min poäng så vill jag bara förtydliga att alla självklart inte kan vara experter på sina telefoner eller datorer, det är ju därför vi finns trots allt

Men låt mig bli lite fyrkantig nu:

Så länge tillverkaren talar om vad en funktion tillför en produkt (Stör-ej) så tycker jag att man som tillverkare gjort nog mycket? Stör-ej är väl trots allt relativt lätt-tolkat?

Sedan undrar jag till er som är manual-ryttare, fick ni med er en manual till bilen hur man kör den, när ni hämtade ut körkortet med?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det var en ganska vanlig lösning innan man hade Quick Settings men mindre vanlig idag. En annan är Apples lösning (som några få tillverkare på Android-sidan också kör på) med en dedikerad hårdvaruswitch. Jag håller med om att lösningen med volymknapparna inte är den bästa, men samtidigt, drar man ner volymen i botten så får man väl räkna med att telefonen är tyst tills man drar upp den igen, eller? Apples lösning är bra när man har lärt sig den, men det är inte helt självklart i vilket läge den är tyst och indikatorn som visas på skärmen är inte heller supertydlig.

Det är skillnad på tyst och stör-ej; i det senare fallet så vibrerar inte telefonen ens. Så att man inte vill ha något volym på är ett fall som är i funktion skilt från stör-ej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Det är skillnad på tyst och stör-ej; i det senare fallet så vibrerar inte telefonen ens. Så att man inte vill ha något volym på är ett fall som är i funktion skilt från stör-ej.

Nja, fast det är inte stör ej du hamnar i när du drar ner volymen, i alla fall inte på de telefoner jag har använt, utan det är helt enkelt så tyst man kan få den. Håller du inne 'volym ner' till botten liksom så hamnar du i ett läge där den endast vibrerar hur länge du än trycker på knappen (på min telefon går den bara ner till lägsta volym, det krävs ett klick till för att hamna i endast vibration, men det varierar), lyfter du fingret och trycker på knappen igen i detta läge så stoppas även vibration för det låter ju också och är (förhoppningsvis) en medveten interaktion av användaren. Stör-ej är en profil där man kan ställa in vad som ska släppas igenom och inte, och har schemaläggning och så, och det styrs inte av volymreglaget alls.

Allt detta redovisas tydligt med ikoner som förändras och som ligger kvar i notifikationsfältet och så. Använder du ofta "endast vibration" så bör du hålla koll på vilken ikon det är som gäller för det, precis som för stör-ej och helt tyst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Nja, fast det är inte stör ej du hamnar i när du drar ner volymen, i alla fall inte på de telefoner jag har använt, utan det är helt enkelt så tyst man kan få den. Håller du inne 'volym ner' till botten liksom så hamnar du i ett läge där den endast vibrerar hur länge du än trycker på knappen (på min telefon går den bara ner till lägsta volym, det krävs ett klick till för att hamna i endast vibration, men det varierar), lyfter du fingret och trycker på knappen igen i detta läge så stoppas även vibration för det låter ju också och är (förhoppningsvis) en medveten interaktion av användaren. Stör-ej är en profil där man kan ställa in vad som ska släppas igenom och inte, och har schemaläggning och så, och det styrs inte av volymreglaget alls.

Allt detta redovisas tydligt med ikoner som förändras och som ligger kvar i notifikationsfältet och så. Använder du ofta "endast vibration" så bör du hålla koll på vilken ikon det är som gäller för det, precis som för stör-ej och helt tyst.

Så lär det inte vara, inte på min telefon i alla fall. Anledningen att jag vet det är att jag nu har testat Drar jag ner till "noll" så kommer vibrationssymbolen fram, trycker jag ett snäpp till nedåt i volym så kommer "stör ej" fram. Det som är extra störigt är att detta är lätt att göra omedvetet, i fickan. Räcker med att man kommer åt "väck upp"-knappen och sedan volym ner.

Skitfunktion, speciellt som man inte kan stänga av den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Så lär det inte vara, inte på min telefon i alla fall. Anledningen att jag vet det är att jag nu har testat Drar jag ner till "noll" så kommer vibrationssymbolen fram, trycker jag ett snäpp till nedåt i volym så kommer "stör ej" fram. Det som är extra störigt är att detta är lätt att göra omedvetet, i fickan. Räcker med att man kommer åt "väck upp"-knappen och sedan volym ner.

Skitfunktion, speciellt som man inte kan stänga av den

Ok, jo olika tillverkare kan förstås göra som de vill med denna sak. Kollade tjejens Pixel och där sänker 'volym ner' volymen. Vibration ligger någon annanstans och 'stör ej' också.

Jag tycker det är en bra funktion i alla fall. Sen kanske det inte är bra att ha den på volymreglaget. Schemaläggningen är bra dock och jag hade gärna också sett att man kunde koppla den till kalendern så att man var i det läget när man hade möte eller så, som Skype och Teams funkar.