Permalänk
Medlem

Uppgradera dator

Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp med uppgradering av komponenter då jag har dålig koll på vad som är bra. Är också osäker på vad mitt chassi är kompatibelt med i komponentväg nu för tiden. Det vill säga, får dem aktuella moderkorten plats samt CPU kylare om det behövs?

I dag sitter jag på en förbyggd dator som jag bytte ut minnet på för cirka 1 år sedan. Använder datorn till lite allt möjligt. Men främst spel just nu. Har problem med att en del spel(bland annat BF5, PUBG och Warzone) inte flyter på så bra. Har monitorerat lite med MSI AfterBurner och märkt att min CPU ofta ligger på 100% medan GPU < 60% i vissa fall. Så en ny CPU känns som att det skulle kunna göra en del för prestandan. Jag kör på en 1080p 120hz skärm.

Budget för uppgradering är runt 5000.

Hur stor skillnad kan satt budget göra i FPS för BF5, PUBG och Warzone? Ligger ungefär på 50 - 80 FPS idag men dippar stundtals lägre än så.

Här är min nuvarande dator:

Komplett Carbide SPEC-03 Midi Tower
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor
ASUS Prime B250M-Plus BULK, Socket-1151
Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 16GB
EVGA GeForce GTX 1070 SC Gaming
Kingston SSDNow UV400 240GB 2.5" SSD OEM
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD

Har som sagt dålig koll. Men gjorde ett tappert försök att slänga ihop några komponenter:

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skippa x modellen av ryzen 3600. Den är inte värd de extra 500kr

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Byt till 3600 istället så blir det billigare, har du redan en kylare i datorn eller är det intels påfynd kyler din 7400?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Skippa x modellen av ryzen 3600. Den är inte värd de extra 500kr

Skrivet av Vzano:

Byt till 3600 istället så blir det billigare, har du redan en kylare i datorn eller är det intels påfynd kyler din 7400?

Ja precis tror det är en kylare från Intel som följde med processorn. Grävde lite mer och sprang på Ryzen 3700x men spränger då budgeten. Är det mer värt att köra på den istället?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Octave:

Ja precis tror det är en kylare från Intel som följde med processorn. Grävde lite mer och sprang på Ryzen 3700x men spränger då budgeten. Är det mer värt att köra på den istället?

Ska du bara spela med ett 1070, du får ingen skillnad i spel men i det långa loppet ska kan det vara bättre. Jag hade iallafall sparat pengarna för ett bättre grafikkort i framtiden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Ska du bara spela med ett 1070, du får ingen skillnad i spel men i det långa loppet ska kan det vara bättre. Jag hade iallafall sparat pengarna för ett bättre grafikkort i framtiden.

Ja blir nog så jag gör. Det var lite planen med uppgraderingen. Att göra ett litet lyft utan att det blir för dyrt så jag klarar mig ett tag till framöver. Men skulle du säga att det kommer ge mycket mer än vad jag har nu i prestanda? Kommer det gå att köra BF5 i medium-high med FPS i 100 snåret eller ska det mer till för det målet?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Octave:

Ja blir nog så jag gör. Det var lite planen med uppgraderingen. Att göra ett litet lyft utan att det blir för dyrt så jag klarar mig ett tag till framöver. Men skulle du säga att det kommer ge mycket mer än vad jag har nu i prestanda? Kommer det gå att köra BF5 i medium-high med FPS i 100 snåret eller ska det mer till för det målet?

Har inte kört BFV så kan inte säga för mycket, du kommer få en förbättring om grafikkortet är flaskat till 60% och låter rimligt att du bör nå 100 FPS om du redan når 80 FPS. Du kommer få stabilare FPS men vill du ha en riktigt bra ökning i FPS så är grafikkortet nästa steg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Har inte kört BFV så kan inte säga för mycket, du kommer få en förbättring om grafikkortet är flaskat till 60% och låter rimligt att du bör nå 100 FPS om du redan når 80 FPS. Du kommer få stabilare FPS men vill du ha en riktigt bra ökning i FPS så är grafikkortet nästa steg.

Ja det borde bli ett lyft då CPU ligger på 100% men inte GPU. Tack så mycket för svaren!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Octave:

AMD Ryzen 5 3600X

Som @Zargoz & @Vzano säger är den inte prisvärd. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

AMD Ryzen 5 3600X
Skrivet av Octave:

ASUS ROG STRIX B450-F Gaming

Ingen bra VRM kylning på det moderkortet.

ASUS ROG Strix B450-F Gaming är trevligt moderkort med bra I/O men bristfällig VRM kylning.

ASUS ROG Strix B450-F Gaming VRM

Kolla på dessa moderkort:

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

ASRock B450M Pro4
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|