veckans mest udda fråga, har du importerat din kärlek?

Permalänk
Inaktiv

Jag har vart runt en del, jag har personnummer i sex länder, så jag får väl bidra med vad jag sett.

För det första, det finns en välutbildad och världsvan övre medelklass i alla länder. Det finns ryskor och thailändskor som har minst lika mycket stil och klass som någon av oss här. Ta inte för mycket för givet där.

Mötte in IT-snubbe i Paris som importerat en rysk fotomodell. Hon bara satt och var "trophy wife", dom hade ingen alls kommunikation. En bra svensk kille var på jobb i Thailand och träffa en tjej där, dom har väl varit gifta i typ 40 år nu. En annan jättebra svensk kille gifte sig men en kvinna från Somalia och dom har hållt ihop länge nu, bor i Sverige. Så det finns alla varianter.

Sedan har vi hur svenska tjejer var populära bland killarna i Paris. Handlar inte ett dugg om svensk synd, det handlade om att dom hade ungefär samma kvalitetsrykte som Volvo, att dom höll en bättre kvalitet än fransyskor som gärna sjönk ihop som en suffle i höjd med första barnet. Många fransyskor bara gled runt på inneklubbarna på jakt efter ett bra parti.

När man träffar någon från ett annat land så är första problemet språket och sättet att kommunicera. Den nivån kommer man förbi på några månader. Bakom den ytan finner man sedan att man bägge är människor, den nivån är inget problem, den är rätt lika över hela världen. Problemet är tredje nivån, den längst ner, där det handlar om väldigt instinktiva och djupt liggande skillnader i kultur och kynne. Att jämka på den nivån tar lång tid och mycket arbete. I bästa fall är det "karaktärsdanande".

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om detta också. I och för sig gift med min sedan 7 år tillbaka nu. Riskerna känner du ju redan till så det är ju inget att tillägga i mina ögon. Vi hade ett långdistansförhållande i princip i 4 år där jag åkte dit 2-3 gånger per år och hon hit 1 gång per år, då hon hade typ 5 semesterdagar per år. Efter det ansökte hon om uppehållstillstånd på ambassaden och fick en massa frågor så klart. Jag behövde också skicka in en massa dokumentation och intyga att relationen var på riktigt så att säga. Efter det flyttade hon hit och att gå över till att leva tillsammans och inte bara ses i några veckor i taget var en stor omställning. Det höll på att ta knäcken på oss båda så det kan vara bra att ha det i åtanke också. Träffar man någon som inte bor så långt bort kan man ju lättare lära känna varandra tänker jag mig i alla fall. Men efter första året så tyckte jag vi landade i att vi verkligen ville vara tillsammans och då gifte vi oss helt enkelt.

Att få ett PUT var inte svårt för oss, tog bara tid. Då fanns inte möjligheten som nu att ansöka digitalt och då tog det typ 12 månader att få det. Digitalt skulle det ta typ 10 dagar enligt migrationsverket när vi tittade på det direkt efter de införde det vilket var typ 2 månader efter vi skickat in vår ansökan på papper. Vi skickade om jag minns rätt bara in någon text om att vi fortfarande tänkt vara ihop etc. och att vi gift oss och efter 12 månader kom svaret att hon fick sitt PUT och att migrationsverket höll med oss att det verkade permanent så att säga.

Permalänk
Medlem

Romantiken försvinner direkt när det kommer till ryska eller thailänningar enligt mig, då handlar det om ekonomi oavsett vad dom säger till dig.

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Enligt dig ja.
Jag har träffat världens bästa tjej som har världens bästa föräldrar. Jag behövde inte ens betala sinsod till min tjejs föräldrar när vi gifte oss här för några dagar sedan.
Så att det bara handlar om ekonomi kan du hålla för dig själv.
Det hela beror på vem man träffar skulle jag säga.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

@Chromatic: Enligt dig ja.
Jag har träffat världens bästa tjej som har världens bästa föräldrar. Jag behövde inte ens betala sinsod till min tjejs föräldrar när vi gifte oss här för några dagar sedan.
Så att det bara handlar om ekonomi kan du hålla för dig själv.
Det hela beror på vem man träffar skulle jag säga.

Njae finns alltid en baktanke, en dröm om ett bättre liv i Sverige, social trygghet och status etc. Annars hade dom nog nöjt sig med en lokal pojke ;D

Permalänk
Medlem

Sprutar ut fördomar som det alltid blir när det gäller denna fråga. Och förmodligen oftast från oerfaret folk.

Man måste vara försiktig då det finns dom som fiskar pengar bara.
Och dom som försöker ta sig till Sverige för att få medborgarskap för att sen lämna.

Men om en snygg 20-åring är intresserad av dig när man är en tjock gubbe på 50 år så handlar det nog inte om kärlek.
Brukar vara många varningsklockor när det inte handlar om ömsesidig kärlek som tyvärr många inte ser.
Många vill hitta och hittar riktig kärlek från båda sidor men man måste vara realistisk.

Att introverta män skulle leta efter en ung städerska och älskarinna är också bara fördomar. Jag själv är väldigt introvert och av mina erfarenhet så är oftast introverta dom som verkligen letar efter riktigt kärlek och en själsfrände men också lättast blir lurad.
Jag lyckades träffa en från Thailand här i Sverige när hon hälsade på sin mamma som bor här. Hon är motsatsen till mig och väldigt extrovert men det har funkat väldigt bra. Hon åker ofta iväg till kompisar/släkt med ungarna och jag får min stilla tystnad i ensamhet.

Är över 10 år sen nu och då var hon här först i 5 månader på turist visum för att sen åka tillbaka och söka uppehållstillstånd som tog "bara" 5 månader att bli klart då men kändes som en evighet för mig. Jag kan inte minnas något om att jag behövde gör en intervju eller något, bara fylla i papper med lite personliga saker.

Som många andra säger så är det väl bara att försöka vara försiktig och ta det lugnt, speciellt fram tills ni verkligen träffats.

Skrivet av Chromatic:

Njae finns alltid en baktanke, en dröm om ett bättre liv i Sverige, social trygghet och status etc. Annars hade dom nog nöjt sig med en lokal pojke ;D

Lite rätt på sätt och vis, social trygghet vill väl alla ha.
Men av samma anledning som många letar sig till Thailändskor för att dom är lugnare och mer för familjeliv än Svenskor så letar Thailändskor efter samma sak hos män. Dom vill ha en mogen kille med ett stabilt liv vilket är ovanligt bland yngre Thailändare.
Min fru tänkte nästan inte träffa mig p.g.a. att jag var "för ung" med mina 26 år. Då en 26 åring i Thailand oftast inte klarar av att ha ett jobb och ofta dricker/festar mycket.
Men vi träffades och hon märkte att yngre män i Sverige ofta är betydligt mognare och har ett stabilt liv vid den åldern.
Vilket också är en av anledningarna till att man så ofta ser yngre Thailändskor med äldre män.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Vilket också är en av anledningarna till att man så ofta ser yngre Thailändskor med äldre män.

Yeah, har en kollega som är 68 idag som importerade en thailänning på 38 år.
Han var tvungen att regelbundet skicka pengar, och när han åkte ner till Thailand var det hans plikt att betala för att hela hennes familj skulle festa och få mat.

Jag är väl cynisk av mig men jag tyckte det känns so himla icke-romantiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Yeah, har en kollega som är 68 idag som importerade en thailänning på 38 år.
Han var tvungen att regelbundet skicka pengar, och när han åkte ner till Thailand var det hans plikt att betala för att hela hennes familj skulle festa och få mat.

Jag är väl cynisk av mig men jag tyckte det känns so himla icke-romantiskt.

Ja men precis som jag skriver så är det ju inte alltid ömsesidig kärlek som båda är ute efter.

Men att det alltid är så är fel. Oftast vill båda ha ett riktigt förhållande.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Min sambo från Shanghai fick vänta 10 månader på besked och hon kom hit 2019 03

Kan svara på frågor ifall du ställer upp de i en lista.

Permalänk
Medlem

@Chromatic:
Du har många fördomar och jag säger inte att de inte stämmer, men anledningarna till att det blir sådär är framför allt dessa 2:
*Den svenske mannen vet inte var han ska leta efter bra tjejer och tar första bästa från en horbar och förväntar sig kunna konvertera denna till en god hustru. Lyckas mkt sällan.
*Den svenske mannen överskattar sitt värde. Är man 60+, oattraktiv och saknar goda kvalitéer i övrigt så ska man inte leta efter en 20årig U-landssnygging utan livserfarenhet. Det är dömt att misslyckas. Man måste se till vad man själv har att erbjuda och sätta sina krav på partnern i paritet. Endast då kan förhållandet bli långsiktigt framgångsrikt.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeg:

Jag går efter fakta och erfarenhet. Om du tycker något är komiskt p.g.a. dina fördomar är det lite sorgligt.

Nu är ju din erfarenhet inte en import "mailorderbride" utan en vanlig träff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Nu är ju din erfarenhet inte en import "mailorderbride" utan en vanlig träff.

Jag känner och känner till kanske ett 50 tal förhållanden med thailändskor och thailändare.
Så baserar inte bara på mig själv utan ett antal förhållanden.
Dom flesta är ömsesidiga men skulle väl kanske säga att ca var tionde är det något lurt med.

Men folk reagerar nog mer och kommer ihåg förhållanden där det är stor åldersskillnad medans dom man ser i någorlunda samma ålder slinker förbi och inte sätter sig på minnet.

Och att jag träffade min fru här och inte i Thailand har ingen större betydelse. Hon var fortfarande ute efter nån men råkade just befinna sig i Sverige då, kunde lika gärna ha träffat mig i Thailand.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Vill ju inte vara that guy, men du har bara mailat?
Ingen skype, tel, mms, messenger, snapchat, facetime?
Och jag menar inte kommunikation som bestäms i förväg, utan spontan kontakt, typ att jag sitter på donken o tänker på dig.
Är ni polare på facebook, insta, etc? Ser du hennes digitala vardags flöde?
Spontanitet och kontinuitet är bedragares värsta fiende, testa henne på båda. Hon kan såklart vara legit som person och ändå bedra dig, men få bedragare är sugna på att lämna ut sitt privatliv. Det är liksom jobbigt om du kan kontakta hennes mor och ställa jobbiga frågor.
Sen är ju digital kommunikation ganska stel och intetsägande om man ska ha ett förhållande och man aldrig träffats. Kan inte du och hon träffas typ halvägs, nånstans i Öst/finland innan du drar igång hela importprocessen. Ha en 3ggr om året romans i europa 😍

Hoppas och håller tummarna för dig!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Att ha någorlunda jämbördiga och bra privatekonomier och därmed möjlighet att försörja sig är ju ett bra grundkrav iaf. Skummade lite och det verkar ju lovande.

Har själv ett långdistansförhållande, men vi träffades IRL först. Sedan fördjupades relationen mycket på distans omvartannat med faktiska besök och resor i kött och blod.

Skrivet av anon214822:

Jag har vart runt en del, jag har personnummer i sex länder, så jag får väl bidra med vad jag sett.

För det första, det finns en välutbildad och världsvan övre medelklass i alla länder. Det finns ryskor och thailändskor som har minst lika mycket stil och klass som någon av oss här. Ta inte för mycket för givet där.

Mötte in IT-snubbe i Paris som importerat en rysk fotomodell. Hon bara satt och var "trophy wife", dom hade ingen alls kommunikation. En bra svensk kille var på jobb i Thailand och träffa en tjej där, dom har väl varit gifta i typ 40 år nu. En annan jättebra svensk kille gifte sig men en kvinna från Somalia och dom har hållt ihop länge nu, bor i Sverige. Så det finns alla varianter.

Sedan har vi hur svenska tjejer var populära bland killarna i Paris. Handlar inte ett dugg om svensk synd, det handlade om att dom hade ungefär samma kvalitetsrykte som Volvo, att dom höll en bättre kvalitet än fransyskor som gärna sjönk ihop som en suffle i höjd med första barnet. Många fransyskor bara gled runt på inneklubbarna på jakt efter ett bra parti.

När man träffar någon från ett annat land så är första problemet språket och sättet att kommunicera. Den nivån kommer man förbi på några månader. Bakom den ytan finner man sedan att man bägge är människor, den nivån är inget problem, den är rätt lika över hela världen. Problemet är tredje nivån, den längst ner, där det handlar om väldigt instinktiva och djupt liggande skillnader i kultur och kynne. Att jämka på den nivån tar lång tid och mycket arbete. I bästa fall är det "karaktärsdanande".

Får skriva under på det fetade. Det är tidvis en utmaning. Vissa dagar när man är.. eh mer antagonistiska gentemot varandra så kan man fråga sig varför man har krånglat till det så förbaskat för sig själv. Men så tror jag förvisso att det är i alla förhållanden. Det är bara det att man får lite ytterligare en kategori av möjliga skiljaktigheter att jämka, som du skriver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

<klipp>
Får skriva under på det fetade. Det är tidvis en utmaning. Vissa dagar när man är.. eh mer antagonistiska gentemot varandra så kan man fråga sig varför man har krånglat till det så förbaskat för sig själv. Men så tror jag förvisso att det är i alla förhållanden. Det är bara det att man får lite ytterligare en kategori av möjliga skiljaktigheter att jämka, som du skriver.

En kille från Pakistan berättade hur hans familj hemma hade valt ut en bra fru åt honom. Han visste inte riktigt hur han skulle hantera detta. Statistiskt sett ger den strategin ungefär lika bra resultat som det västerländska sättet att gå efter kärlek. Han säger att dom lär sig att älska varandra efter dom gift sig och släkten har förhoppningsvis gjort goda bedömningar om personlighetsstyper etc. Det finns lite inavel i detta men man får också massor gratis med någon där man har samma bakgrund och kulturella referenser redan innan man börjar relationen. LIka barn leka bäst. Sedan finns ju trycket från tjocka släkten bakom, man måste ta ansvar inför dom också, på gott och ont. I just ett korrumperat och allmänt dysfunktionellt samhälle som Pakistan så är ju tjocka släkten det enda man har som socialt trygghetsnät.

Samtidigt är det väldigt spännande att träffa någon från en helt annan kultur, lika lärorikt som det är jobbigt att anpassa sig, för bägge. Du måste ändra på dig och den ändringen är permanent. Du måste plocka isär dig själv och sedan skruva ihop dig i en ny konfiguration, utan att något egentligen har hänt eller att du får något direkt beröm för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Yeah, har en kollega som är 68 idag som importerade en thailänning på 38 år.
Han var tvungen att regelbundet skicka pengar, och när han åkte ner till Thailand var det hans plikt att betala för att hela hennes familj skulle festa och få mat.

Jag är väl cynisk av mig men jag tyckte det känns so himla icke-romantiskt.

Alla som bor i rika väst länder och har familj i fattigare länder skickar hem pengar. Fattiga länder har inget välfärdssystem, det finns bara yngre släkt att luta sig emot.
Det måste inte betyda någonting.
Ur familjens synvinkel är han rik, varför skulle han inte betala?

Men om är kärlek eller ekonomisk trygghet som är basen för deras relation vet jag ej...

Lite hårt att dömt ut två hela länder med bakgrund av en relation?

Men håll i slantarna är ju ett bra råd tills relationen mognat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Min nyfunna vän är inte fattig, bara ensam. Hon uppskattar motion, naturen och dricker mycket lite enligt eget utsago. Därav har hon berättat att hon har svårt för ryska män som gärna tittar djupt i vodkaflaskan och inte sällan blir våldsamma.

Just det här blir jag lite skeptisk mot, fick nästan exakt samma formulering i ett mail från en Ryska som jag hade en maildialog med (kommer inte ihåg hur den startade men inte via dejtingsida).

Det finns ju såklart dejtingtips för de som vill dejta en svensk man så de kanske lär sig där att vi inte är förtjusta i vår fördom om Ryssar (att de dricker mycket). Så där får de en toofer, two for one, bekräftar vår fördom samt försäkrar oss om att de inte är såna.

Grundproblemet är premissen, inte vilka eventuella intentioner du eller hon har. Dels kommer hennes livssituation förbättras, vilket kan misstolkas som kärlek till dig, från er båda. Det är lätt att bli bekväm, hennes tacksamhet kan lätt förvandlas till tjänster, såväl medvetet som omedvetet. Din tacksamhet kan lätt förvandlas till ekonomi (presenter eller rent av skicka pengar till hennes mamma), medvetet eller omedvetet.

Ni har extremt lite gemensamt, hon har troligen pluggat både engelska och svenska men framförallt vad svenska män är intresserade av etc. Det kan ge skenet av att ni har gemensamma saker att prata om.

Trots allt jag skrivit så känner jag inte för att avråda dig, tvärtom. Ni är båda vuxna och kan mycket väl lyckas göra detta till en win-win. Vad har du att förlora? Gör du inget blir du en erfarenhet kort.

Fokusera dock inte på processen, det lagliga etc, finns känslorna där kommer ni lösa det förr eller senare.

Permalänk
Avstängd

Skaffa en brud i Sverige istället så slipper du oroa dig för allt skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Då min morbror (rip) importerade två thailändskor och vart totalt blåst båda gångerna, så säger jag att importerad kärlek är en väldigt dum idé! Dessa människor vill bort till en bättre levnadsstandard till varje pris. Du som man är bara något att utnyttja tills de fått vad de vill ha. Medborgarskap och en attraktivare/rikare man.

Så nej, spar dig plågan och fiska istället i Sverige!

Behandlar man människor som importgods så kommer man åka på en nitlott, man får vara ganska blåögd för att inte spotta dessa människor du beskriver.

Men till TS så kan jag bara tipsa om att få henne att besöka Sverige med turistvisum, sedan ansöka om temporärt uppehållstillstånd ( tar lång tid ).

Sen när det är klart och ni bestämmer er för att bo ihop så är det bara förbereda sig för 2+ år utan någon som helst inkomst för henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Behandlar man människor som importgods så kommer man åka på en nitlott, man får vara ganska blåögd för att inte spotta dessa människor du beskriver.

Men till TS så kan jag bara tipsa om att få henne att besöka Sverige med turistvisum, sedan ansöka om temporärt uppehållstillstånd ( tar lång tid ).

Sen när det är klart och ni bestämmer er för att bo ihop så är det bara förbereda sig för 2+ år utan någon som helst inkomst för henne.

Det här låter ju helt galet, givetvis ska hon ha jobb fixat och klart innan hon (eventuellt) flyttar till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Skaffa en brud i Sverige istället så slipper du oroa dig för allt skit.

haha det var min absoluta tanke först Tro mig. Men så dök hon upp från ingenstans och vände upp och ner på mig.

Angående att inte oroa sig så måste jag tyvärr göra dig besviken. Mitt ex och jag hade varit tillsammans i 19 år, jag flyttade till Norge i nästan 6 år för hennes skull, hon skulle studera. Vi skaffade två barn. Sedan träffade hon en annan och stack, inte en enda minut fick jag hos t.ex familjerådgivning för att försöka rädda förhållandet. Hon kom med Klichén vi har växt ifrån varandra. jag gick ner 11 kg på några veckor. Så visst i helvete kan en svensk tjej orsaka oro. Det finns inga säkra kort, oavsett vilket land hon kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Behandlar man människor som importgods så kommer man åka på en nitlott, man får vara ganska blåögd för att inte spotta dessa människor du beskriver.

Men till TS så kan jag bara tipsa om att få henne att besöka Sverige med turistvisum, sedan ansöka om temporärt uppehållstillstånd ( tar lång tid ).

Sen när det är klart och ni bestämmer er för att bo ihop så är det bara förbereda sig för 2+ år utan någon som helst inkomst för henne.

Här har vi grundstommen i problemet, folk läser det vill läsa, alternativt orkar läsa. Det är precis därför Expressen och Aftonbladet kan sälja på sina löpsedlar, som ofta har saker fullständigt ryckta ur sitt sammanhang. Därför blir många också rejält lurade av vissa kvinnor/ligor i andra länder. Personen vill så gärna att det skall vara äkta kärlek att de inte tolkar texten ordentligt.

Varför nämner jag detta för dig? Jo för att i min beskrivning står där tydligt att hon skall besöka mig. Trots detta ger du tips på att hon först skall besöka mig.

Jag skulle lämna en A4 på saker som talar emot att detta är lurendrejeri, men jag nöjer mig med att konstatera att det hitintills inte finns tillstymmelse till något oäkta. Oavsett så har jag klargjort att jag aldrig kommer skicka pengar.

Hon kommer själv betala resan, hon tar en stor risk för hon vet inte vem jag är. Vi sitter i samma båt. Jag tar endast en känslomässig risk. men det kan jag kosta på mig. Okej, kanske något restaurangbesök och liknande. men det bjuder jag på

Angående tiden innan hon kommer ut i arbetslivet, så bör det nog gå något fortare :). Mycket handlar om inställning. Det är min absolut minsta oro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Just det här blir jag lite skeptisk mot, fick nästan exakt samma formulering i ett mail från en Ryska som jag hade en maildialog med (kommer inte ihåg hur den startade men inte via dejtingsida).

Det finns ju såklart dejtingtips för de som vill dejta en svensk man så de kanske lär sig där att vi inte är förtjusta i vår fördom om Ryssar (att de dricker mycket). Så där får de en toofer, two for one, bekräftar vår fördom samt försäkrar oss om att de inte är såna.

Grundproblemet är premissen, inte vilka eventuella intentioner du eller hon har. Dels kommer hennes livssituation förbättras, vilket kan misstolkas som kärlek till dig, från er båda. Det är lätt att bli bekväm, hennes tacksamhet kan lätt förvandlas till tjänster, såväl medvetet som omedvetet. Din tacksamhet kan lätt förvandlas till ekonomi (presenter eller rent av skicka pengar till hennes mamma), medvetet eller omedvetet.

Ni har extremt lite gemensamt, hon har troligen pluggat både engelska och svenska men framförallt vad svenska män är intresserade av etc. Det kan ge skenet av att ni har gemensamma saker att prata om.

Trots allt jag skrivit så känner jag inte för att avråda dig, tvärtom. Ni är båda vuxna och kan mycket väl lyckas göra detta till en win-win. Vad har du att förlora? Gör du inget blir du en erfarenhet kort.

Fokusera dock inte på processen, det lagliga etc, finns känslorna där kommer ni lösa det förr eller senare.

Nu var det inte detta jag frågade om. Tyvärr gissar du en massa saker som inte stämmer. jag tänker inte gå in på detaljer.

Men en sak har du rätt, jag har inget att förlora. Antingen tröttnar hon när hon märker att jag aldrig kommer skicka pengar, fast jag vet inte riktigt hur det skulle gå till eftersom hon aldrig bett om varken pengar eller tjänster. Eller så kommer hon på besök och det visar sig att vi faktiskt inte har så mycket gemensamt och vi skiljs som vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Jag har varit med om detta också. I och för sig gift med min sedan 7 år tillbaka nu. Riskerna känner du ju redan till så det är ju inget att tillägga i mina ögon. Vi hade ett långdistansförhållande i princip i 4 år där jag åkte dit 2-3 gånger per år och hon hit 1 gång per år, då hon hade typ 5 semesterdagar per år. Efter det ansökte hon om uppehållstillstånd på ambassaden och fick en massa frågor så klart. Jag behövde också skicka in en massa dokumentation och intyga att relationen var på riktigt så att säga. Efter det flyttade hon hit och att gå över till att leva tillsammans och inte bara ses i några veckor i taget var en stor omställning. Det höll på att ta knäcken på oss båda så det kan vara bra att ha det i åtanke också. Träffar man någon som inte bor så långt bort kan man ju lättare lära känna varandra tänker jag mig i alla fall. Men efter första året så tyckte jag vi landade i att vi verkligen ville vara tillsammans och då gifte vi oss helt enkelt.

Att få ett PUT var inte svårt för oss, tog bara tid. Då fanns inte möjligheten som nu att ansöka digitalt och då tog det typ 12 månader att få det. Digitalt skulle det ta typ 10 dagar enligt migrationsverket när vi tittade på det direkt efter de införde det vilket var typ 2 månader efter vi skickat in vår ansökan på papper. Vi skickade om jag minns rätt bara in någon text om att vi fortfarande tänkt vara ihop etc. och att vi gift oss och efter 12 månader kom svaret att hon fick sitt PUT och att migrationsverket höll med oss att det verkade permanent så att säga.

PUT kan man ansöka tidigast en månad innan tillfälliga går ut, just nu är väntetiden 3-6 månader på beslut ( blir längre nu med Corona ), ytterligare 1-2 månader för att få tid för foto/fingeravtryck ( beror lite på var man bor ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Vill ju inte vara that guy, men du har bara mailat?
Ingen skype, tel, mms, messenger, snapchat, facetime?
Och jag menar inte kommunikation som bestäms i förväg, utan spontan kontakt, typ att jag sitter på donken o tänker på dig.
Är ni polare på facebook, insta, etc? Ser du hennes digitala vardags flöde?
Spontanitet och kontinuitet är bedragares värsta fiende, testa henne på båda. Hon kan såklart vara legit som person och ändå bedra dig, men få bedragare är sugna på att lämna ut sitt privatliv. Det är liksom jobbigt om du kan kontakta hennes mor och ställa jobbiga frågor.
Sen är ju digital kommunikation ganska stel och intetsägande om man ska ha ett förhållande och man aldrig träffats. Kan inte du och hon träffas typ halvägs, nånstans i Öst/finland innan du drar igång hela importprocessen. Ha en 3ggr om året romans i europa 😍

Hoppas och håller tummarna för dig!

Som jag skrev i inledningen som tydligen många missat. Hon skall besöka mig. Hon påbörjat processen med ett turistvisum. Självklart måste vi träffas först och se om vi passar ihop, och en bra förutsättning för det är att hon faktiskt existerar. jag skall inte betala någon flygresa och hon har inte heller bett om det.

Nej hon verkar inte ha så mycket modern teknik vilket är en av "kriterierna" för lurendrejeri precis som du skriver. men av de få varningstecken som finns så finns det väldigt mycket som talar emot lurendrejeri. Eftersom så många är oroliga för mig så skall ni få en lista på saker som talar för att det är äkta.

Bilderna är INTE högupplösta och "modelliga"
Bilderna är lågupplösta och personliga, med typiskt privata bakgrunder.
Bilderna innehåller även vänner och släkt
Hon har berättat vad hennes pappa heter och skickat bild på både sig och pappa
Hon har aldrig bett om pengar
Hon ställer personliga frågor om mig
Hon berättar personliga och privata saker om sig själv. Breven saknar helt och hållet klichéer och floskler ( som jag fått av andra Ryskor via match.com)
Hon skriver väldigt långa brev, breven handlar om allt möjligt
Breven har inte börjat luta åt sexigt inslag ( tydligen mycket vanlig strategi för att locka män)
Trots många och långa brev finns det inga som helst "hål" i logiken. vem som helst hade snärjt in sig ett hörn för länge sedan.

Eftersom jag inte satsar mer än mina känslor kommer jag gå in med inställningen att detta kan bli hur bra som helst tills motsatsen är bevisad.
Om framtiden vet vi inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

@Chromatic:
Du har många fördomar och jag säger inte att de inte stämmer, men anledningarna till att det blir sådär är framför allt dessa 2:
*Den svenske mannen vet inte var han ska leta efter bra tjejer och tar första bästa från en horbar och förväntar sig kunna konvertera denna till en god hustru. Lyckas mkt sällan.
*Den svenske mannen överskattar sitt värde. Är man 60+, oattraktiv och saknar goda kvalitéer i övrigt så ska man inte leta efter en 20årig U-landssnygging utan livserfarenhet. Det är dömt att misslyckas. Man måste se till vad man själv har att erbjuda och sätta sina krav på partnern i paritet. Endast då kan förhållandet bli långsiktigt framgångsrikt.

Tack Mats

Äntligen någon med lite perspektiv. I mitt fall är det en välutbildad tjej med rimlig ekonomi om än knappast rik. Visar det sig i verkligheten att vi har alla gemensamma intressen som framkommer i breven och vi behandlar varandra med respekt och kärlek, så ser jag inte att det skall vara konstigare om hon kommer från Ryssland eller från Gnesta. Ett förhållande är alltid en kompromiss oavsett.
När jag nämnde för min arbetskollega att hon är 12 år yngre, påpekade hon att det skiljer 11år mellan henne och hennes man, de har varit ihop i många år och har hur kul som helst menade hon.
Precis som du skriver så måste ett förhållande i grunden basera sig på jämnlikhet och att man trivs ihop. Då kan det fungera oavsett vilket land man kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

dessutom är det få som lägger någon större vikt på kärlek, utan söker snarast ekonomisk trygghet

Skrivet av Chromatic:

Romantiken försvinner direkt när det kommer till ryska eller thailänningar enligt mig, då handlar det om ekonomi oavsett vad dom säger till dig.

Till skillnad från?
Få ett fruntimmer kommer hålla sig intresserad till ett finansiell nedsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Jag har varit med om detta också. I och för sig gift med min sedan 7 år tillbaka nu. Riskerna känner du ju redan till så det är ju inget att tillägga i mina ögon. Vi hade ett långdistansförhållande i princip i 4 år där jag åkte dit 2-3 gånger per år och hon hit 1 gång per år, då hon hade typ 5 semesterdagar per år. Efter det ansökte hon om uppehållstillstånd på ambassaden och fick en massa frågor så klart. Jag behövde också skicka in en massa dokumentation och intyga att relationen var på riktigt så att säga. Efter det flyttade hon hit och att gå över till att leva tillsammans och inte bara ses i några veckor i taget var en stor omställning. Det höll på att ta knäcken på oss båda så det kan vara bra att ha det i åtanke också. Träffar man någon som inte bor så långt bort kan man ju lättare lära känna varandra tänker jag mig i alla fall. Men efter första året så tyckte jag vi landade i att vi verkligen ville vara tillsammans och då gifte vi oss helt enkelt.

Att få ett PUT var inte svårt för oss, tog bara tid. Då fanns inte möjligheten som nu att ansöka digitalt och då tog det typ 12 månader att få det. Digitalt skulle det ta typ 10 dagar enligt migrationsverket när vi tittade på det direkt efter de införde det vilket var typ 2 månader efter vi skickat in vår ansökan på papper. Vi skickade om jag minns rätt bara in någon text om att vi fortfarande tänkt vara ihop etc. och att vi gift oss och efter 12 månader kom svaret att hon fick sitt PUT och att migrationsverket höll med oss att det verkade permanent så att säga.

Tack

Äntligen någon som faktiskt läste min fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Halmgubbe Delux, då jag inte har sett en enda person här vars åsikt är i närheten.
Det folk säger är att det finns risker med precis allt, det man kan göra för att minska riskerna är att på varningssignaler.
Ta bara en sådan sak som att sälja ett grafikkort på internet. Nej alla på internet är inte bedragare en pytteliten andel är detta. Men börjar köparen prata om att grafikkortet ska skickas andra sidan jordklotet etc så väcker det varningssignaler. Det betyder inte att de på andra sidan jordklotet är bedragare, snarare att det hela beter sig märkligt. Varför köpa grafikkortet i sverige med alla risker som tillkommer?

Exakt samma sak gäller det med kvinnor. De flesta schyssta, men det är fruktansvärt omständligt och kostsamt för dem att åka till sverige för att träffa en svensk man. Ytterst få kvinnor i vissa länder har ens möjlighet att ekonomisk och tidsmässigt att ens göra detta.

Jag själv funderar själv på att kolla på kvinnor polen, ryssland etc. Att få någon åka hit på egen betalning, krångla med tillstånd etc. Ja så attraktiv är jag inte, ingen kvinna i dessa länder som har möjlighet skulle göra detta för mig. Däremot skulle jag själv kunna resa dit ner med risker.. Och det är något jag funderar på vilka försiktighetsåtgärder man bör ta.

Om jag är tillräckligt attraktiv för att hon skall betala sin resa hit, får tiden utvisa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag har vart runt en del, jag har personnummer i sex länder, så jag får väl bidra med vad jag sett.

För det första, det finns en välutbildad och världsvan övre medelklass i alla länder. Det finns ryskor och thailändskor som har minst lika mycket stil och klass som någon av oss här. Ta inte för mycket för givet där.

Mötte in IT-snubbe i Paris som importerat en rysk fotomodell. Hon bara satt och var "trophy wife", dom hade ingen alls kommunikation. En bra svensk kille var på jobb i Thailand och träffa en tjej där, dom har väl varit gifta i typ 40 år nu. En annan jättebra svensk kille gifte sig men en kvinna från Somalia och dom har hållt ihop länge nu, bor i Sverige. Så det finns alla varianter.

Sedan har vi hur svenska tjejer var populära bland killarna i Paris. Handlar inte ett dugg om svensk synd, det handlade om att dom hade ungefär samma kvalitetsrykte som Volvo, att dom höll en bättre kvalitet än fransyskor som gärna sjönk ihop som en suffle i höjd med första barnet. Många fransyskor bara gled runt på inneklubbarna på jakt efter ett bra parti.

När man träffar någon från ett annat land så är första problemet språket och sättet att kommunicera. Den nivån kommer man förbi på några månader. Bakom den ytan finner man sedan att man bägge är människor, den nivån är inget problem, den är rätt lika över hela världen. Problemet är tredje nivån, den längst ner, där det handlar om väldigt instinktiva och djupt liggande skillnader i kultur och kynne. Att jämka på den nivån tar lång tid och mycket arbete. I bästa fall är det "karaktärsdanande".

Tack Lars

Skönt med lite seriösa funderingar.