Ny som foldare eller nyss återupptagit folding? Säg hej!

Permalänk
Medlem

Startade på min HTPC igår (ryzen 3600x vega 56) Kör två kärnor av cpu för jag vill att det ska gå tyst och ingen gpu pga värme och el. Ska testa att gå upp i kärnantal och se var gränsen går. Min vanliga dator kommer jag inte köra det på eftersom det är en laptop och den låter tillräckligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Satte min "reserv-dator" (i7-4770K & 980 GTX) på att folda igår. Lade givetvis till mig i Sweclockers-teamet (med samma användarnamn som jag har här).

Eftersom jag varken hade någon större koll på folding eller Linux (testade att installera linux på burken för en tid sedan eftersom jag inte kört någon linux/unix-variant sedan universitet för 20 år sedan) så stod den dock först bara och körde via CPU. Lite intressant att se hur PPD ökade från ca 6000 till runt 116000 efter att ha lyckats aktiverat grafikkortet

Sedan känns 116k fortfarande lågt jämfört med vad andra verkar få men hur är den PPD som syns i UI:t beräknad? Tar den med saker som att datorn stått still hela morgonen (eftersom den är i sovrummet vill jag inte lyssna på den medans jag sover)? Om det inte är något sådant kanske jag fortfarande har något som bör aktiveras eller något annat "konstigt" som kan trimmas?

Smått off-topic så kan dessutom inte låta bli att känna mig som en pensionär som sitter vid en browser för första gången och klickar "Yes" på alla popup:er nu när jag suttit lite med linux. Så fort något inte fungerar som förväntat så söker jag på google, hittar en bunt "sudo apt...." och andra kommandon jag bara godtroget kör utan att ha en aning om vad de egentligen gör

Permalänk
Medlem

Ibland får jag WU men ibland inte. Vad händer? Överbelastat pga corona? Verkar ju iaf många som kör detta just nu.

Permalänk
Medlem

@Lorault:
Enligt video som Linus Tech Tips släppte alldeles nyss så har antalet som foldar ökat från ca 30k till runt 400k den senaste tiden (om jag inte hörde fel) så ja, de verkar vara lite överbelastade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

@Selfish:
Enligt video som Linus Tech Tips släppte alldeles nyss så har antalet som foldar ökat från ca 30k till runt 400k den senaste tiden (om jag inte hörde fel) så ja, de verkar vara lite överbelastade

Från tomshardware

Citat:

Folding@Home reports that it has seen a 1,200% increase in contributors, with Bitcoin miners also joining the fight, and over 400,000 new volunteers have joined over the last two weeks.

Permalänk
Medlem

Fräckt att det ökat såpass.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Då var man tillbaka efter 8 års frånvaro. Tjohoo!

Permalänk

Nu kör vi! Satte ihop 4 riggar igår som får stå och tugga på, let's gooooooo!!!

Visa signatur

Ryzen 7 1800x @4,05Ghz 1.36V, Asus Crosshair VI X370,
Asus Strix 1080ti OC, 16gb Corsair Vengance RGB 3200mhz, Corsair Hydro H150i Pro, Lian Li O11 Dynamic, Corsair LL Fans

Permalänk
Medlem

Finns det någon app till mobilen där man kan kontrollera om foldinghome är igång t.ex från jobbet?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lorault:

Finns det någon app till mobilen där man kan kontrollera om foldinghome är igång t.ex från jobbet?

Du skulle väl kunna installera TeamViewer på datorn, de har en mobilapp. Då kan du koppla upp dig och fjärrstyra datorn - och se om det rullar som det ska.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Dags att börja vika för första gången!

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Tror jag körde lite Folding för många år sen men jag installerade på min macbook pro nu som säkert står och myser 22h om dagarna i onödan.. den kan ju få jobba lite sina sista år.. Men jag får inte igång den. Är det pga Covid 19? Status är "Waiting on WS Assignment"

Tack på förhand
Nybliven vikare

Permalänk
Medlem

Precis tagit upp foldandet efter ca 3 års uppehåll. Ligger fortfarande i topp 100 i laget. Har gått från 2st 660TI i SLI till nu en 1070. Ett riktigt hopp i PPD. Får se hur länge jag kör den här perioden. Men kul att vara tillbaka och bidra

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

@tekFreP: Ja det är pga Covid 19

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

@TT00bbee: Okej, tack för svar. Får ha tålamod helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Får dra mitt strå till stacken med, har nog inte foldat på typ 12 år eller något.. men gör nog nytta nu att ha det igång ett tag iaf.

7820x och 2080 super står och pumpar när WU:s finns tillgängliga.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

så det är förväntat att den inte drar igång på en gång?

blir lite misstänksam när inte fläktarna kör på max :)!

woho fick en work unit, 3% load men ökar!!

intel 9800x och titan xp ger ca 16k poäng per dag, är det rimligt?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag har också gått med, kom ihåg att jag körde något folding-program när jag hade ett nvidia 5700 fx.
Jag har fortfarande ett 5700 fast amd readon RX

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Har återupptagit folding med fokus på Rosetta@Home på min min server med Phenom X4 965, samt kör Folding@Home på min spelburk med 1070 GPU + Rosetta@home med min nyinköpta Ryzen3700X
Jag vill bidra och hjälpa till att besegra Covid-19 (samt få lite varmare i huset på köpet )

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Hedersmedlem

Jag drog igång igår också, för SweC-laget förstås! Kör på datorn i signatur (CPU+GPU).
Kände mig lite kall igår eftermiddag och insåg att jag kan köra datorn istället för ett elektriskt element som jag hade dragit på annars.
Som för många andra är det COVID-19 som motiverar i övrigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Drog precis igång. Aldrig gjort det här tidigare.

Permalänk

Ännu en nybörjare här, startade precis.

Visa signatur

DATOR AMD 5800X, ASUS ROG Strix B550-F, Zotac 3080 AMP Halo, 32GB DDR4 3600Mhz CL16, Phanteks Eclipse P400A, 2xKingston A2000 M.2 1TB, Acer Predator XB270HU 27" G-sync 144Hz
NAS: Synology DS918+ 16TB
🎧 • Sennheiser PC 360 Special Edition • Audio-Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Härligt med nya foldare här. Man kan se i aktiva användare att det gått upp lite idag.

Se till att ni fixar en Passkey och lägger till den till ert foldande. Det ökar er Point Per Day (PPD) signifikant.

https://foldingathome.org/support/faq/points/passkey/

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk

Hej

Har också börjat med Folding, det var nog sex år sedan jag körde SETI projektet på min dator, men eftersom jag lärt känna mänskligheten och konstaterade att en kontakt med någon annan i universum skulle sluta med total katastrof för endera parten. Men trots att jag varit medlem hos Swedclockers forum i ett år och inte haft något att säga blev jag tvungen att spamma de andra forumet för att ens kunna säga Hej som ni uppmanar till här, finns det inget annat sätt att stoppa bottarna, jag var mycket nära att byta till LTT eller nåt annat lag. Nåja, nu kör jag här med er och har skrapat ihop en liten hög vikta proteiner under namnet Bratfalken med min AMD Ryzen 3700X och några med mitt RTX2060.

Om detta hjälper mänskligheten att rå på Covid-19 så är det ju till någon nytta nu när strömmen är extra billig, 12,46 öre/kW, (utan skatter och framledningsavgifter) Framledningsavgiften som dessutom är dubbelt så hög som priset för el, Vattenfall gnäller, men de har sett till att de står i orubbat bo med sina avgifter som höjts 3 ggr genom åren med motivering att de investerar i nätet och bygger avbrottsfria system. Man tycker att de borde kunna sänka dem efter investeringen, annars har de ju byggt ett system som kräver mer underhåll än tidigare och totalt misslyckats med sin satsning? Så de täljer guld med musklick och gnäller för gnällandets skull inget annat. Rant, jag vet, men ibland... Nåja, nu siktar vi på 25 platsen nästa månad, behålla 22 totalt och att ta oss igenom detta!

Vänliga hälsningar/ Bratfalken

Permalänk
Medlem

Kört på i dryga månaden efter ett litet uppehåll, men är riktigt svårt att få WU's till GPU'n senaste dagarna så stått ganska still. Med 980Ti får man ett PPD på ca 750-900k enligt programmet.
Fick hem 2080 Super idag och den ökades till 2.1M istället!
Ska stoppa in gamla kortet i en slot under så kan de 2 korten stå och tugga hela dagarna.

But damn! Vilket kort, låter ingenting! Håller en temp på 60° @ fläkt 60%. Får se senare om det håller i sig när den plöjt igenom ett par WU's.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Bratfalken:

Har också börjat med Folding, det var nog sex år sedan jag körde SETI projektet på min dator, men eftersom jag lärt känna mänskligheten och konstaterade att en kontakt med någon annan i universum skulle sluta med total katastrof för endera parten. Men trots att jag varit medlem hos Swedclockers forum i ett år och inte haft något att säga blev jag tvungen att spamma de andra forumet för att ens kunna säga Hej som ni uppmanar till här, finns det inget annat sätt att stoppa bottarna, jag var mycket nära att byta till LTT eller nåt annat lag. Nåja, nu kör jag här med er och har skrapat ihop en liten hög vikta proteiner under namnet Bratfalken med min AMD Ryzen 3700X och några med mitt RTX2060.

Om detta hjälper mänskligheten att rå på Covid-19 så är det ju till någon nytta nu när strömmen är extra billig, 12,46 öre/kW, (utan skatter och framledningsavgifter) Framledningsavgiften som dessutom är dubbelt så hög som priset för el, Vattenfall gnäller, men de har sett till att de står i orubbat bo med sina avgifter som höjts 3 ggr genom åren med motivering att de investerar i nätet och bygger avbrottsfria system. Man tycker att de borde kunna sänka dem efter investeringen, annars har de ju byggt ett system som kräver mer underhåll än tidigare och totalt misslyckats med sin satsning? Så de täljer guld med musklick och gnäller för gnällandets skull inget annat. Rant, jag vet, men ibland... Nåja, nu siktar vi på 25 platsen nästa månad, behålla 22 totalt och att ta oss igenom detta!

Vänliga hälsningar/ Bratfalken

Nu fungerar allt mkt bra med WUs etc. och nu behövs verkligen alla GPU:er för det klara av sprintarna i tid för att underlätta för kemisterna att välja rätt molekyler till Covid-19-läkemedel.
Vik på!

Mer info om sprintar: https://foldingathome.org

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Kört på i dryga månaden efter ett litet uppehåll, men är riktigt svårt att få WU's till GPU'n senaste dagarna så stått ganska still. Med 980Ti får man ett PPD på ca 750-900k enligt programmet.
Fick hem 2080 Super idag och den ökades till 2.1M istället!
Ska stoppa in gamla kortet i en slot under så kan de 2 korten stå och tugga hela dagarna.

But damn! Vilket kort, låter ingenting! Håller en temp på 60° @ fläkt 60%. Får se senare om det håller i sig när den plöjt igenom ett par WU's.

Nu fungerar F@H mkt bra och nu behöver vi verkligen dina GPUer för att klara sprintarna: https://foldingathome.org

Permalänk
Kontot avslutas

Pfff...

Kör mina dubbla Vega och 7900X nu igen när utomhustemperaturen ligger under 20C dygnet runt (13C just nu mitt i natten) och får 2.5MPPD totalt för 750W plusminus.

Körde förut CPUn med högre än standard multiplar, men efter jag nollade UEFI igår så har jag inte kommit så långt än. CPU ger ju rätt lite i F@H ivartfall, så det är inte så noga, och den blir så jämrans varm också... Vissa WU får den att throttla väldigt enkelt tyvärr (och fläktarna dåna); den går upp i 220W package och då tänds överhettningslampan på moderkortet (95C huvva!)

Standard multiplar så håller den sig på kanske 130W package och 75C med fläkten på måttligt varvtal. Så vi kör så här tills vidare. Bättre än inget typ!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Kontot avslutas

Intressant iakttagelse så här efter ett dygn av foldande nu igen: PPD ligger stadigt på gott och väl över 2.5 mille nu; 2.8M drygt alltmest faktiskt, ibland snuddande nära 2.9M. Verkar vara mycket vanligare med stora WU nuförtiden än vad det var när jag foldade seriöst senast i vintras, eller till och med när de började med koronaprojekt. Ofta fick man något sketet halvstort eller litet WU som gav kass prestanda med AMD GCN arkitektur, att sitta och bränna närmare 800W (från väggen, med OC-inställningar på CPUn) för bara kanske 1,1-1,2M PPD eller ibland ännu mindre om man hade oturen att få små WU på båda GPUerna kändes väldigt kymigt.

När sommarvärmen började komma på allvar tyckte jag inte det var värt det helt enkelt att sitta och svettas för så lite nytta. Men nu med bara stora paket får jag ju mer prestanda från mina två kort än en RTX 2080 (som dessutom drar mindre ström än en enda Vega *ansiktshand*); då känns det ändå lite bättre att sitta och elda på i min stora rigg!

Varmt varmt blir det dock! 27C inomhus nu...

I övriga nyheter:
Tröttnade på att köra min CPU med standardinställningar!

Ökade multipler till 41x all-core (47x single core) med -2 AVX-modd och LLC multipel till 29x. PPC på prollen ökade från cirkus 180.000 till ungefär 230.000 med CPU package strömförbrukning på typ 175W.

Körde så en tid för att kolla att allt uppför sig väl, ökade sedan BCLK till 103 och aktiverade XMP minnesprofil på DIMMarna samt satte command rate till 1T. Ger över 3700MT/s CAS16 på DIMMarna, helt stabilt med 8 DIMM installerat. Single rank dock tror jag då det "bara" är 8GB per DIMM; vet inte hur väl det funkat med dual rank dock... (Varken behöver eller har råd med 128GB RAM iofs... lol)

CPU PPD ökade inte ett SMACK. lol Bara CPU package som gick upp till 190W/91C istället... Suck.

Menmen. Man kör ju annat än folding också så då ger lite mer flås i cache/minnessystemet mer nytta, säger jag till mig själv.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk

Spurta hem Covid-19 läkemedel och mer poäng (PPD)

Skrivet av LennyV:

Intressant iakttagelse så här efter ett dygn av foldande nu igen: PPD ligger stadigt på gott och väl över 2.5 mille nu; 2.8M drygt alltmest faktiskt, ibland snuddande nära 2.9M.

Ja det har hänt mkt på F@H-fronten under sommaren och sedan en dryg månad tillbaka är det mkt GPU-intensiva WU nu när vi hjälper till att optimera de bästa kandidaterna från Covid Moonshot

En ny version av F@H-Core kommer troligen ut under morgondagen om testerna går väl och då kanske det blir ännu mer poäng och framförallt effektivare beräkningar.

Vik på nu och gör er redo för Sprint 4 så kanske vi snart kan påbörja Fas-1 tester av några av kandidaterna för Covid-19 läkemedel!