SweClockers Marknad får nya funktioner och priser – firar med gratishelg!

Permalänk
Medlem

Alla som jämför med blocket har missat denna tråd eller?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1236103-det-har-med-bl...

Jag tycker det är bra att det tydligt står ut (med färg) vad som är säljes och köpes. Kul att sidan utvecklas.

Permalänk
Medlem

Fasen vad folk gnäller. 30 kronor är fasen inte mycket pengar. Tycker snarare detta är kalas.
Nu kanske det blir lite mer ordning och inte massa skräpannonser. Har man någon gammal kylare och lite sata-kablar så varför inte skänka eller vänta tills man har lite mer att sälja om nu +15 kronor är så himla mycket. Eller så får ni väl gå till blocket. Skulle dock aldrig sälja något datorrelaterat på blocket. Bilar/båtar etc är dock ok. Här på swec kan man diskutera och kolla runt vad det är för knickedick som säljer. På blocket/facebook är det mer grisen i säcken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är väl bara att lägga till 15 kr på varan ni säljer så är det problemet löst?

Du har kanske kommit på något stort här! Varför inte höja till 100 kr per annons? Eller 1000 kr? Det är ju bara att lägga till på varan man säljer så är problemet löst!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@draanexle: Hoppsan, missade det.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Är det flera olika färger (rgb-referensen) eller själva färgnyanserna som stör? Tar gärna emot förslag på andra färgval! Gällande blandningen så är det något vi har funderat fram och tillbaka kring, problemet med det gamla systemet var att boxens storlek blev dynamisk eftersom att de senaste annonserna varierade. 1 säljes-, 1 bytes-, 1 köpesannons resulterar i en större box än 3 säljesannonser, pga rubriker som tar plats. En lösning skulle kunna vara att alltid välja 3 annonser från 3 kategorier, men då visas nödvändigtvis inte de allra senaste annonserna. Bara för att ge en bild av hur det ligger till.

Jag stör mig nog mest på att det sticker ut så mycket ett gäng olika färger, det var ju inte på något sätt svårt att se om det var säljes eller köpes förut. Sen att det är mörkare grå på rubrikerna för varje annons i den här lilla rutan gör det dock svårläst. Det är ju rubrikerna som är intressanta, inte en färgglad ruta.
Nu brukar jag visserligen köra adblock oftast men ärligt talat så är annonserna runt om kring mer stilrena än "senaste privatannonser" rutan. "nytt i testlabbet" och "nytt i forumet" är ju fina. Sen vet jag inte om det är mening att det ska vara annan färg på bakgrunden på dom olika rutorna(det svarta/svartbruna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Det är just detta som gör Swec till vad det är, att det ligger massa annonser med småpryttlar ute gör att ens projekt kanske kan räddas för man fick tag på vad man behövde i sista sekunden. För 30:- så kommer dessa annonser att försvinna och med det en del av andan som lever här.
Hoppas verkligen Swec tänker till och låter, låt oss säga alla annonser med ett annonsvärde under 500:- ligga kvar på det gamla priset.

Japp så kände jag med!

Och jag tror att det kommer att bli så med.

Tråkigt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Det är just detta som gör Swec till vad det är, att det ligger massa annonser med småpryttlar ute gör att ens projekt kanske kan räddas för man fick tag på vad man behövde i sista sekunden. För 30:- så kommer dessa annonser att försvinna och med det en del av andan som lever här.
Hoppas verkligen Swec tänker till och låter, låt oss säga alla annonser med ett annonsvärde under 500:- ligga kvar på det gamla priset.

Vem kommer avgöra att annonsen ligger över 500kr i värde? Blir svårt tror jag.
Tycker också att 30 spänn är i överkant. 20 är en mer överkomlig pris. Man måste tänka på att inte alla användare har har ett fulltidsjobb.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Kan länken som fanns på "Senaste privatannonserna" komma tillbaka?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det gnälls mycket. Även om alla hatar prisökningar så vägrar jag köpa blocketargumentet, Sweclockers bjussar på en produkt tillbaka för dina slantar som de flesta av oss ändå verkar uppskatta tillräckligt för att häcka på rätt frekvent.

30 pengar för att minimera idioter är inget att knorra om IMHO, trots annonsering på hemsidan.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd

Lite synd eftersom det blir mindre värt att köpa/sälja småsaker.

30kr på 300kr är hela 10%! och lägger man på frakt på det så blir det nog i många fall bättre att köpa nytt i butik med gratis frakt.

Jag tänker inte på miljön men det känns ändå tråkigt om det blir så att folk inte lägger upp lika mycket men jag förstår också om Swec behöver in med pengar speciellt i dessa tuffa tider

Permalänk
Medlem

Värdelöst. Det var bättre förr.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Synd. Enda konkurrensfördelen var priset. Nu känns det helt pointless att sälja saker här jämfört med blocket osv

Permalänk
Medlem

Visst kan det vara bra för elektonik som kostar lite mer, men jag tycker att ni kan sätta priserna efter prissättningen på sakerna.

Jag kommer inte annonsera några billigare saker här, som en kylare som kostar 300:- hade jag lagt ut för kanske en 100:-. Då känns det inte vidare värt om det kostar 30:- att annonsera saken, och kanske inte få den såld.
Om jag inte får den såld och måste dra ut en ny annons där jag sätte priset till 70:-? Ja, då kostar det 30:- till, och då får jag i slutändan en tia för en kylare som kostade 300:-

Nu är det er marknadsplats och ni sätter priserna, men som en kund av er tjänt så tycker jag det är bra att lämna feedback.

Det vore bra om ni kategoriserade olika prisnivåer eller kategorier.
Det är orimligt att det skall vara samma annonskostnad för en 3950X som för ett USB-minne på 64GB i mina ögon.

Från en affärsmässig synpunkt så tjänar ni säkert mer på detta upplägg, då merparten är dyra datorkomponenter.
Men om ni skulle segmentera det hela, så hade ni förmodligen gjort en bättre affär då ni inte driver bort de som vill sälja lite biligare saker.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

Alla förändringar är dåliga!

Permalänk
Medlem

Swec började som en nördsida. Senaste tiden märker jag mer och mer annonser, sponsrade reportage, skribenter som clickbaitar och förenklar (jfr. MSI Coronamjölkar-artikeln), och nu är även marknaden en arena för mer flagrant profit. Jag älskar Swec men var vaksamma om dess själ. Fortsätter det så här så kommer det börja skava för mig. Jag har läst här dagligen i snart 20 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesoj:

Swec började som en nördsida. Senaste tiden märker jag mer och mer annonser, sponsrade reportage, skribenter som clickbaitar och förenklar (jfr. MSI Coronamjölkar-artikeln), och nu är även marknaden en arena för mer flagrant profit. Jag älskar Swec men var vaksamma om dess själ. Fortsätter det så här så kommer det börja skava för mig. Jag har läst här dagligen i snart 20 år.

Instämmer 100%

Permalänk

Minns 90-talet, när man kunde annonsera helt gratis i en tryckt tidning (om man inte ville ha tillägg, som bild eller fet stil). Tidningen trycktes och levererades till alla butiker. Det fanns alltså massa "fysiska" kringkostnader. Tidningen kostade 14kr och kom ut veckovis. Ja, det är alltså gula tidningen det handlar om. Var nog inte mycket marginaler att prata om där.

Sen kom internetaktörer och slog ut den marknaden, eftersom internets marknadsplatser hade extremt låg driftkostnad (dator+el+bandbredd+ip-adress+engångskostnad för utveckling av tjänst+LITE underhåll), samt att man kunde liveuppdatera marknadsplatsen 24/7 ist för en utgivning per vecka.
Blocket gjorde mos av gula tidningen, och sen hände någonting där den vidrigaste sortens girighet uppstod inom blockets styre. Chockhöjningar och monopolliknande status, har lett till extrema vinstmarginaler och monsterlöner. Borde vara olagligt egentligen. Borde klassas som "ekonomisk skadegörelse" eller "skadegörelse av allmännytta".

Tråkigt att se Sweclockers gå i sådana fotspår. Hade förstått en höjning till 20kr (man vill ju stötta sajten också), men nu skenar det iväg ganska radikalt istället, och man kommer dra sig för att annonsera ut saker av lågt värde. Gammal teknik (grafikkort, ram, diskar, m.m.), kablar, fläktar, kontrollerkort, möss, webcams, m.m... 30kr utan säkerhet att varan blir såld känns helt annorlunda än 15kr.

Annonser av sådan art kommer säkert få höjda priser, vilket är väldigt tråkigt. Tidigare har man kunnat hitta tex reservgrafikkort för 150kr, men det lär minska iom detta. Ja, betydligt färre fynd, och blir det så kommer intresset för marknaden också att avta.
Jag får väl hoppas att jag har fel, men det känns som att 30kr antagligen kommer vara över mångas bristningsgräns, för ett stort antal sorters annonser.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Swec började som en nördsida. Senaste tiden märker jag mer och mer annonser, sponsrade reportage, skribenter som clickbaitar och förenklar (jfr. MSI Coronamjölkar-artikeln), och nu är även marknaden en arena för mer flagrant profit. Jag älskar Swec men var vaksamma om dess själ. Fortsätter det så här så kommer det börja skava för mig. Jag har läst här dagligen i snart 20 år.

Håller med om det mesta här tyvärr..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nja blir nog inga fler annonser för 30:- på swec de är samma pris som på blocket och skillnaden är mer utbud samt kundkrets som är betydligt större på blocket.
20:- är max från 15:- men dubbla är att ta i.
Gör om gör rätt..
älskar er ändå

Permalänk
Medlem

Ni har valt att implementera detta under sämsta möjliga tid. Många sitter utan jobb och behöver sälja av grejer för att betala hyran.
Istället så höjer ni priserna och skyller de höjda avgifterna på utvecklingskostnader.
Då börjar man ifrågasätta om detta görs för att tjäna lite extra nu när ni vet att folk kommer lägga upp fler annonser.

Vi har alla ett par riktigt tuffa månader framför oss.
I dessa tider borde ni gjort raka motsatsen och sänkt priserna under den här perioden för att visa solidaritet.

Funktionaliteten som erbjuds är heller inte värd en prisökning på 100%. Ni är uppe i blocketpriser och ni når enbart ut till en bråkdel i jämförelse.

Jag har varit användare här sedan 2005 och håller Swec väldigt nära till hjärtat.
Men med det sagt, tycker jag att ni som varit med och fattat detta beslutet bör skämmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ja, nej, vi förstår invändningarna. Prishöjningar är aldrig roliga och många hade gärna sett att det alltid var gratis att lägga upp annonser. Nu väljer vi att investera i Marknad för att göra det ännu bättre genom nya funktioner och även att titta på hur vi kan öka säkerheten för alla som gör affärer där. I samband med detta var det också läge att göra en priskorrigering.

Det låter mycket med 100%, men i antal kronor handlar det inte om några stora summor per annons och vi var helt enkelt inte marknadsmässiga tidigare. Det vi borde gjort är att ha höjt priset successivt genom åren. Prisökningen sker för att vi tror att allt vi gör kommer ge alla er som använder Marknad en bättre upplevelse och för att det ger oss utrymme att fortsätta förbättra tjänsten.

Den feedback vi fått in är att våra medlemmar föredrar SweClockers Marknad framför Blocket och Facebook, då man hos oss kan köpa, sälja och byta teknikprylar med likasinnade nördar som förestår sakernas värde.

även att titta på hur vi kan öka säkerheten för alla som gör affärer där. I samband med detta var det också läge att göra en priskorrigering.

På vilket sätt "tittar" ni på hur man ökar säkerheten? Det känns som att om ni hade ökat fokus på det, och inte extrafunktioner som är (i mitt tycke) för högt prissatta och i stor del onödiga så kanske ljudet i skällan varit lite annorlunda. I övrigt håller jag med andra som är skeptisk kring prissättningen på detta - visst, blocket lockar fram det värsta i folk, men sett på det stora hela så kommer enormt mycket fler personer se annonsen, vilket är ett värde i sig, samt att man generellt sett kommer kunna sälja det till ett högre pris (folket på SweC är för fanatiker, likt mig själv, vilket gör att de som handlar har enormt mycket bättre koll på faktisk prisvärdhet kontra personer som köper via tradera/blocket).

Visa signatur

Ryzen 5600X/32GB/1070/3*512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att de som klagar på att det blir för dyrt att sälja av sitt billiga skräp inte orkar samla ihop allting och lägga upp en garderobsrensningsannons?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Fasen va bra känner jag, helt rimligt att ni tar mer betalt för en mer avancerad tjänst.

Jag annonserar mycket på Blocket, fördelen här är ju att det är personer som vet vad de köper samt håller vad de lovar, dessutom har alla jag varit i kontakt med här varit betydligt trevligare än de på Blocket.

Det får ju kosta lite att nå ut till en specifik målgrupp tycker jag. Bör ju kunna gynna sidan i övrigt om intäkterna ökar.

Kör på, ni gör ett fantastiskt jobb! 👍

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag skaffade mitt konto här pga av att jag ville försöka sälja lite grejer på marknaden men nu tror jag hellre att jag kommer använda blocket

Permalänk
Medlem

Det finns vettiga Facebook grupper för köp och sälj också numer. Lite fundersam över att ingen utvecklat en sida som iallafall jag uppmärksammat för just köp o sälj av datorprodukter utan avgifter. Mitt andra stora intresse hifi har en fantastisk sida för just annonser. Utvecklad av en entusiast för entusiaster. Hifitorget.se. datorintresserande borde ju kunna bräcka den enkelt. Går ju fort för en utvecklare och göra en enkel annonssida.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk

Jag förstår om ni vill/behöver göra en höjning av priset när satsat på utveckling. Jag tror att risken är att ni tappar en ganska rejäl andel läsare som går in, kollar marknaden, läser lite osv. Marknaden är som ni sa en av era mest uppskattade delar och tror det finns en stor baksida med höjningen även om jag kan förstå den.

Permalänk
Medlem

Tyckte marknaden funkade bra som den var, ungefär lite som jag känner om vanilla wow.
Basic, har det nödvändigaste man verkligen behöver för att kunna köpa och sälja och inte en massa krims krams aka expansions.
Kommer fortsätta köpa och sälja när det finns något att sälja men den gamla marknaden var mer ”it just works” . Men är ju kul att saker och ting ändras även om det inte alltid är så mycket bättre 🧐

Permalänk
Medlem

Så som jag ser det är det inte orimligt med en prishöjning. En 100% sådan kan ju diskuteras. Men men, jag använder marknaden en hel del. Prioriterar mina begagnatköp och försäljningar främst runt swecmarknaden. De nya funktionerna har ingen större betydelse för mig, känner inte att jag får ut mer av den här uppdateringen. Vad jag saknar är ett vettigt omdömessystem. Vilket jag kan tycka är en helt rimlig önskan. Både sett till prisökningen och för att öka säkerheten. Måste kunna lösas med ett formulär när man avslutar annonsen? Ungefär som på tradera. Visa sedan ett sifferbetyg bredvid nicket på marknaden. Gör det och det är lätt värt 30kr

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Sweclockers Marknad får väl anses vara en minimal spelare jämfört med t.ex Blocket/Tradera/FB Market. Syftet med Marknad gissar jag är att dra fler besökare till Sweclockers.com. Att Sweclockers tänker sig att tjäna pengar på Marknad med priser som Blocket låter ogenomtänkt. Jag kommer sannolikt inte använda den här tjänsten - det finns billigare alternativ som når betydligt fler människor.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

Efter ha läst genom tråden så märks det att swec har gjort en riktig blunder. Påstår sig att följa marknaden i prissättning... Fast konkurrensen sänker sina avgifter. Wutt?

En av de bästa punkterna jag läst är att denna höjning totalt dödar småprylsmarknaden. Tex retro hw som man hittat i någon låda. Visst kan man skänka bort det gratis. Men ibland kanske man vill ha en kopp kaffe som tack för att man paketerar och skickar prylen.

Ur ren miljösynpunkt så är det väl bättre att något kommer till användning än att hamna på elektroniktippen.