Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skall bli spännande att se om jag får ut mina pengar från Spiltans räntefonder idag. Jag la min säljorder kl 9 den 19 mars, ett drygt dygn innan handelsstoppet, och enligt Avanza är det affärsdag samma dag vid orderläggning före kl 13. Alltså tycker jag att jag borde få mina pengar men vem vet, "syns på kontot tidigast 24 mars" kan ju tolkas som när som helst därefter...

Edit kl 1240: nu är beräknat likviddatum borttaget från mina aktiva transaktioner. Har mailat avanza och frågat varför min order inte hanterats i enlighet med fondinformationen men väntar mig inget annat än ett goddag yxskaft-svar där de skyller på Spiltan. Skall bli spännande att se vad det blir för kurs när ordern väl går igenom...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Fick följande svar från Avanza:

Hej! På grund av stora utflöden ur många fonder just nu beroende på kraftiga marknadsrörelser tar det längre tid än vanligt innan bokning av försäljning kan ske. Fondbolagen behöver frigöra likvid innan de kan betala ut till de andelsägare som har sålt andelar. Oavsett när försäljning kommer att bokas och synas kommer du att får korrekt kursdag.

Jag tolkar det som att jag kommer att få torsdagens kurs, oavsett vad andelarna är värda när Spiltan väl kunnat realisera sina papper men att de inte kan säga när utbetalning kommer att ske.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov:
Ryssland 1992 - alla banker låste samtliga konton för uttag. Samtidigt skedde en hyperinflation och när konton åter låstes upp - ja, då fick folk tillgång till sitt livs sparande och pensioner. Dessa räckte dock knappt för att köpa en kasse med mat.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Flera som sagt det redan så jag är inte ens bolltvåa.
Men på längre sikt kanske det inte är så dumt att sitta kvar?

Grejen är den att det är svårt som tusan att veta när det faktiskt är läge att gå ur. Verkar ju lätt i efterhand när man har facit, men det är inte lika lätt inför.
Och för att det ska löna sig att sälja i rätt tid - så behöver man faktiskt göra om det här konststycket en gång till. Se till att köpa in sig i rätt tid efteråt. Det är inte ett dugg lättare.
Tycker man det är svårt att pricka in en av de två så bör man tänka på att man dessutom behöver pricka två i rad.

Jag sålde av allt mitt... sensommaren 2018 på toppen. Under hösten så dalade sedan kurserna. Jag var nöjd ;). Men sedan väntade jag och väntade. Och väntade. Och när jag väl köpte in mig igen många månader senare så var kurserna uppe på typ samma nivå som när jag köpte. Så egentligen hade jag lika gärna bara kunnat sitta kvar.
Ja, nu skulle jag förvisso också köpa en lägenhet under den våren så det var lämpligt att avvakta med börsen i mitt fall.

Men idén om att det inte räcker att sälja i rätt tid kanske kan hjälpa den där orättvisa känslan av att ha missat ett tåg.

Sålde alla fonder jag hade förra veckan, från ena banken, dags att kliva av denna båt.
Eller det borde man ju anat tidigare om man ska investera, för vill man tjäna extra så varför vänta flera år tills marknaden återhämtar sig.
Det som händer nu är ju inget vanligt fenomen och det har pågått en månad, så det handlar inte om att vara efterklok utan att tänka lite kritiskt, långsiktigt.
Vanligtvis så är ju "acceptera en fortsatt skakig period" som rådgivare på bankerna säger lite upp och lite ner, men om man inte är en dagköpare och håller koll på hur marknaden går upp och ner dagligen så betyder skakig lika med neråt på vad det verkar som alla fonder, sen kanske det finns andra intressen om 5 år så det man har hade i topp nu kanske inte ökar lika bra.

Sen fick jag höra förra veckan att bankerna fortfarande hade utdelning så tänkte att jag skulle köpa in mig i en bank, men sedan drog de bara in utdelning till sina ägare så nu är det mer illa. Å andra sidan kanske det är lika bra så kan bank aktierna sjunka ännu mer och man kan köpa efter det totala haveriet

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Sålde alla fonder jag hade förra veckan, från ena banken, dags att kliva av denna båt.
Eller det borde man ju anat tidigare om man ska investera, för vill man tjäna extra så varför vänta flera år tills marknaden återhämtar sig.
Det som händer nu är ju inget vanligt fenomen och det har pågått en månad, så det handlar inte om att vara efterklok utan att tänka lite kritiskt, långsiktigt.
Vanligtvis så är ju "acceptera en fortsatt skakig period" som rådgivare på bankerna säger lite upp och lite ner, men om man inte är en dagköpare och håller koll på hur marknaden går upp och ner dagligen så betyder skakig lika med neråt på vad det verkar som alla fonder, sen kanske det finns andra intressen om 5 år så det man har hade i topp nu kanske inte ökar lika bra.

Sen fick jag höra förra veckan att bankerna fortfarande hade utdelning så tänkte att jag skulle köpa in mig i en bank, men sedan drog de bara in utdelning till sina ägare så nu är det mer illa. Å andra sidan kanske det är lika bra så kan bank aktierna sjunka ännu mer och man kan köpa efter det totala haveriet

Tänk om du sålde på bottnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Tänk om du sålde på bottnen?

Buy high sell low

Permalänk

@mill:
@Lucaas10:

Så sa folk för 2 veckor sedan, hade jag sålt då hade jag fått ut mer av mina fonder...
En hundralapp är en hundralapp, en fond är virtuella pengar.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Hur resonerar ni kring er tjänstepension?

På mitt jobb får vi den hos SPP där man kan logga in och placera sina pengar lite som man vill. Dock är deras fondutbud ganska begränsat. Privat så sparar jag en del i månaden till ett konto på Avanza enligt följande för pensionen:

62.5 % – Globala aktier / Avanza Global
12.5 % – Asien & Tillväxtmarknadsaktier / Avanza Emerging Markets
10 % – Globala småbolag / Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
10 % – Svenska aktier (alla) / SEB Sverige Indexfond
5 % – Svenska aktier (investmentbolag) / Spiltan Aktiefond Investmentbolag

vilket känns som en bra spridning med ganska hög risk men jag har väldigt lång sparhorisont.

Nu när det Oranga kuveret dök upp kom jag att fundera lite på tjänstepensionen. I dagsläget har jag den i 100% på SPP Aktiefond Global. Hade ni försökt räkna med detta i sparandet på Avanza? Dock ställer det ju till vid ombalansering då det inte går att sälja av på samma sätt. Dessutom kan det bli problem när jag byter arbetsgivare och dom har ett annat fondbolag t ex.

Ett alternativ är ju att jag försöker replikera min Avanza portfölj enligt följande
70 % – Globala aktier / SPP Aktiefond Global
15 % – Asien & Tillväxtmarknadsaktier / SPP Emerging Markets SRI
15 % – Svenska aktier (alla) / SPP Aktiefond Global
(Hittar ingen global småbolagsfond)

SPPs fonder är dock snäppet dyrare men sen har vi ju den här diskussionen om Avanzas beskattning så det kanske är skitsamma?

Hur som helst:

Hade ni räknat med tjänstepensionen i ert privata sparande eller kört det som en egen portfölj? Dessutom undrar jag om t ex SPP ombalanserar mellan fonderna?

Permalänk
Medlem

@Baxtex:

Pensionspengarna tar jag personligen massvis med risk med, dvs vid tider är det typ ingen diversifiering. Dock ligger de oftast i ”enkla val” som pensionsbolagen har där de själva fördelar upp pengarna, och sen går jag in och gör någon riskabel placering ibland under en begränsad tid.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått likviden för min försäljning av Spiltan Räntefond Sverige, det blev mycket riktigt till torsdagens kurs. Jag fick också följande svar på min fråga om vilken kurs som används:

Hej! Spiltan har senarelagt handel i Spiltan Räntefond och Spiltan Högräntefond. Order som registrerades före kl 13:00 den 19 mars 2020 kommer genomföras. Idag har vi bokat försäljning i Spiltan Räntefond och vi väntar på likvid från Spiltan avseende försäljning i Spiltan Högräntefond. Så fort de betalar ut pengar kommer försäljningen bokas.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vilka två fonder gäller det?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Ureet: Avanza 50 och Avanza Auto 1.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt kass på det här med fonder och aktier.. har fonder som jag funderar på att sälja, pengarna är tänkta att gå till framtida kontantinsats vid bostadsköp inom 5 år. Känns som att OM (när?) börsen rasar (ytterligare) så kanske jag om 5 år är uppe i samma nivå som jag är i nu... har lusläst tråden men känner att myntet har två sidor och det är svårt att säga vilken sida som kommer landa uppåt.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av T4kti:

Jag är riktigt kass på det här med fonder och aktier.. har fonder som jag funderar på att sälja, pengarna är tänkta att gå till framtida kontantinsats vid bostadsköp inom 5 år. Känns som att OM (när?) börsen rasar (ytterligare) så kanske jag om 5 år är uppe i samma nivå som jag är i nu... har lusläst tråden men känner att myntet har två sidor och det är svårt att säga vilken sida som kommer landa uppåt.

Om du ska använda pengarna inom fem år ska du inte ha allt placerat på börsen.
En bra tumregel är att man kan 10% av kapitalet per år till användning, dvs. 50% i ditt fall. Det minskar risken betydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Om du ska använda pengarna inom fem år ska du inte ha allt placerat på börsen.
En bra tumregel är att man kan 10% av kapitalet per år till användning, dvs. 50% i ditt fall. Det minskar risken betydligt.

Tack för svar. Har inte allt på börsen, har ca 50/50 så då är det nog rätt bra? Det är i alla fall ett gammalt fondsparande som verkar vara i ganska gamla och "omoderna" fonder som jag funderat på att ta ur och återinvestera i lite bättre fonder framöver. Känns som det är rätt läge nu då de inte sjunkit allt för mycket än.

Permalänk
Medlem

Jag söker någonstans där jag kan investera/spela på att oljepriset går upp. Helst på avanza.
Jag är beredd att förlora hela det satsade kapitalet(tänker inte satsa många kronor), men jag vill inte kunna förlora mer än det jag satsat(om det finns sånna produkter).
Är certifikat det jag söker? Tex "BULL OLJA X15 AVA 10"?
Eller söker jag något annat?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Något bullx xx som verkar vara vid liv. Gå gärna in och ut samma dag, lönar sig extremt sällan att ligga lång i Cert.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag söker någonstans där jag kan investera/spela på att oljepriset går upp. Helst på avanza.
Jag är beredd att förlora hela det satsade kapitalet(tänker inte satsa många kronor), men jag vill inte kunna förlora mer än det jag satsat(om det finns sånna produkter).
Är certifikat det jag söker? Tex "BULL OLJA X15 AVA 10"?
Eller söker jag något annat?

Läs på innan du köper certifikat bara.. Just den känns rätt körd redan hade försökt hittat någon som är utfärdad lite mer nyligen.
Vet inte om de finns med ETF med olja som bas. ETFer är bättre lämpade enligt mig för denna typ av investering.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag söker någonstans där jag kan investera/spela på att oljepriset går upp. Helst på avanza.
Jag är beredd att förlora hela det satsade kapitalet(tänker inte satsa många kronor), men jag vill inte kunna förlora mer än det jag satsat(om det finns sånna produkter).
Är certifikat det jag söker? Tex "BULL OLJA X15 AVA 10"?
Eller söker jag något annat?

Köp isåfall cert med endast hävstång 1(ingen), som mest följer den underliggande tillgången. Bull/bear med högt häv ska endast användas under intradag, annars kommer volatiliteten äta upp ditt kapital övertid.

Vill du investera med belåning och ligga längre perioder är mini futures bättre alternativ som har linjär hävstång, men där gäller stoploss.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag söker någonstans där jag kan investera/spela på att oljepriset går upp. Helst på avanza.
Jag är beredd att förlora hela det satsade kapitalet(tänker inte satsa många kronor), men jag vill inte kunna förlora mer än det jag satsat(om det finns sånna produkter).
Är certifikat det jag söker? Tex "BULL OLJA X15 AVA 10"?
Eller söker jag något annat?

Skulle säga att det är en Mini Future du söker. T.ex. något i den här listan https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/l...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

ska faktisk emot mina principer spekulera lite i Uranet igen, var 12-13år sedan sist om jag inte mins helt fel. Knepig branch det där, men jag tog en stek i URE och EFR i veckan, inget jag rekomenderrar till någon, sjukt volatila när det hela drar igång ( om det drar igång igen ) och mer el mindre illikvida idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag söker någonstans där jag kan investera/spela på att oljepriset går upp. Helst på avanza.
Jag är beredd att förlora hela det satsade kapitalet(tänker inte satsa många kronor), men jag vill inte kunna förlora mer än det jag satsat(om det finns sånna produkter).
Är certifikat det jag söker? Tex "BULL OLJA X15 AVA 10"?
Eller söker jag något annat?

Jag har själv spekulerat i vidare nergång.
Vad är dina synpunkter på varför Oljan ska upp?

Verkar som alla lager är fulla.
Saudi vill ha marknadsandelar och har ökat produktionstakten.
OPEC+ är ovänner.
Konsumptionen minskar med tanke på att alla flyg står på backen och transportsektorn generellt är ner.
Så jag kan bara se att oljan ska vidare neråt, gissar på runt 18-20 dollar/fat för Brent innan det vänder.

Det enda som jag ser som en bra sektor med tanke på detta är tank, VLCC's med scrubbers installerade.
Nu används även VLCC'erna som lager för billig olja och med tanke på att pumpade ökar så är det nog gynnsammt.

Negativa sidan så minskar efterfrågan, om den blir för låg så kommer de sitta utan jobb.
Om man hittar bolag som har båtar ute på långa kotrakt så kan man slippa den eventuella dippen.
Kan även vara att varven som bygger båtar kommer ta kontrakt till lga priser för att komma igång igen när det väl vänder, så antalet båtar blir för många i framtiden.. Den som lever får se!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Finns det någon snäll människa här som kan lära mig hur man handlar med certifikat på avanza?
Jag har letat efter information men det enda jag hittar är vilka risker finns med hävstång och certifikat, men inte hur man köper och säljer.

Har någon av er kanske en halvtimme för ett skype samtal för att visa hur man gör?
PMa gärna )

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu har jag fått likviden för min försäljning av Spiltan Räntefond Sverige, det blev mycket riktigt till torsdagens kurs. Jag fick också följande svar på min fråga om vilken kurs som används:

Hej! Spiltan har senarelagt handel i Spiltan Räntefond och Spiltan Högräntefond. Order som registrerades före kl 13:00 den 19 mars 2020 kommer genomföras. Idag har vi bokat försäljning i Spiltan Räntefond och vi väntar på likvid från Spiltan avseende försäljning i Spiltan Högräntefond. Så fort de betalar ut pengar kommer försäljningen bokas.

Idag fick jag likviden för min försäljning av Spiltan Högräntefond för 10 dagar sedan, andelsvärdet jag fick stämmer med det jag väntade mig.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov:
Men visst är det så att du kan inte använda dina likvida medel före likviddagen för försäljning, annars kommer du behöva betala ränta och grejer?
Alltså du kan inte sälja dina ränte fonder och köpa nåt annat för pengarna istället, utan måste först vänta 10 dagar på att likviddagen ska inträffa?

Jätte dåligt ju att bli låst i 2 veckor under en rådande volatil marknad.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@zarkov:
Men visst är det så att du kan inte använda dina likvida medel före likviddagen för försäljning, annars kommer du behöva betala ränta och grejer?
Alltså du kan inte sälja dina ränte fonder och köpa nåt annat för pengarna istället, utan måste först vänta 10 dagar på att likviddagen ska inträffa?

Jätte dåligt ju att bli låst i 2 veckor under en rådande volatil marknad.

Det är skillnad på aktier och fonder. Med aktier kan man sälja en aktie och direkt köpa en ny genom att låna pengar av börsmäklaren, detta sköts automatiskt i bakgrunden och för detta får man betala lite ränta. Normalt sett är likviddagen tre bankdagar efter affärsdagen så om du väntar tre dagar eller mer med att köpa nytt slipper du betala ränta. Det gör att man kan vara mer aktiv på marknaden och det tjänar ju mäklaren på.

Med fonder får man inte låna pengar på samma sätt vid försäljning, där har man inte tillgång till pengarna innan likviddagen. Hur länge det dröjer varierar från fond till fond men det är vanligen inom ett par dagar eller up till en vecka efter affärsdagen (som i sin tur kan vara allt mellan samma dag och 3-4 dagar efter orderläggning).

I fallet med Spiltans räntefonder så stängdes de för affärer den 20 mars men även vi som lagt säljorder dagarna innan dess fick vänta på våra pengar, jag fick som sagt mina imorse men det gäller tydligen inte alla. Enligt fondbolaget skall handeln återupptas imorgon, det skall bli spännande att se vad kursen blir.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@RetarDeD:

Bästa verktyget jag behärskar för tekniska analyser: magkänslan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@RetarDeD:

Bästa verktyget jag behärskar för tekniska analyser: magkänslan.

Haha har svårt att argumentera mot den Får hoppas den inte sviker dig.
Lycka till med investeringarna!

Visa signatur

Citera för svar..