Vad kan detta vara för enheter som spökar?

Permalänk
Medlem

Vad kan detta vara för enheter som spökar?

Dom 3 enheterna i toppen tänker jag på

Permalänk
Medlem

Nämnvärt att datorn precis har monterats ihop och installerats kanske!

Och nu fick jag ett större bekymmer och det är att datorn startar bara upp i felsäkert läge och hittar inget sätt att återgå till normalt? Aldrig varit med om detta innan..

Permalänk
Medlem

testade återställningspunkt som skapats för 2 timmar sedan men det hjälpte inte äns..

Permalänk
Medlem

Alltså vad fan är det här för skämt

Kommer inte ur felsäkert läge och kan inte återställa den. Ska jag behöva slänga ut skiten från balkongen?

Permalänk
Medlem

Så ja, lugn nu.
Har du installerat chipset? Om du högerklickar på enheterna och väljer att uppdatera drivrutinen via Windows Update, vad händer då?

Permalänk
Medlem

@Kalasis:

Jag lyckades starta en återställning så jag får börja om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Så ja, lugn nu.
Har du installerat chipset? Om du högerklickar på enheterna och väljer att uppdatera drivrutinen via Windows Update, vad händer då?

Det gick inte uppdatera tror jag vettetusan om jag testa att göra det genom windows update dock. återkommer dom nu får jag se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Så ja, lugn nu.
Har du installerat chipset? Om du högerklickar på enheterna och väljer att uppdatera drivrutinen via Windows Update, vad händer då?

Detta är ju mitt moderkort https://www.msi.com/Motherboard/B450-GAMING-PLUS-MAX när jag nu installerat windows behöver jag ladda ner drivrutiner därifrån eller gör windows det åt mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Detta är ju mitt moderkort https://www.msi.com/Motherboard/B450-GAMING-PLUS-MAX när jag nu installerat windows behöver jag ladda ner drivrutiner därifrån eller gör windows det åt mig?

Tja du kan ju alltid börja med att gå till supportsidan för det moderkortet och dra ned+installera drivarna:
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PLUS-MAX#...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Tja du kan ju alltid börja med att gå till supportsidan för det moderkortet och dra ned+installera drivarna:
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PLUS-MAX#...

under ljudet där så är det ju flera stycken, måste jag ha alla 3 eller räcker det kanske med den större på 276mb tro?
Vad är Raid drivers för?

Permalänk
Medlem

Proffstips, högerklicka ta egenskaper i nån flik skall du ha en dropdown där du kan väljare hardwareids/hårdvaruid. Kopiera hela strängen och googla den strängen.

Nu kommer du veta vad du saknar drivisar för.

Varsågod!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Proffstips, högerklicka ta egenskaper i nån flik skall du ha en dropdown där du kan väljare hardwareids/hårdvaruid. Kopiera hela strängen och googla den strängen.

Nu kommer du veta vad du saknar drivisar för.

Mycket rimligt tips, men det kan vara på sin plats att varna för att de flesta sidorna som sökningen resulterar i kommer att vara diverse skumma sidor som säger sig erbjuda drivrutiner men istället ger malware/liknande.
Använd den sökningen för att få en ledtråd vad det kan vara för något du behöver drivrutiner till.
Hämta sedan rätt saker direkt från mk-tillverkaren istället.
Ibland har mk-tillverkaren något verktyg som mer eller mindre automatiskt söker upp rätt saker.

RAID-drivrutiner är för diskstyrenheten.

Ha alltid för vana att söka efter uppdateringar först, har du tur löser det sig med någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Mycket rimligt tips, men det kan vara på sin plats att varna för att de flesta sidorna som sökningen resulterar i kommer att vara diverse skumma sidor som säger sig erbjuda drivrutiner men istället ger malware/liknande.
Använd den sökningen för att få en ledtråd vad det kan vara för något du behöver drivrutiner till.
Hämta sedan rätt saker direkt från mk-tillverkaren istället.
Ibland har mk-tillverkaren något verktyg som mer eller mindre automatiskt söker upp rätt saker.

RAID-drivrutiner är för diskstyrenheten.

Ha alltid för vana att söka efter uppdateringar först, har du tur löser det sig med någon av dem.

Helt rätt!

Ja alltså till TS. Använd nu sunt förnuft och ladda inte hem något från dem här sidorna som presenterar vad det är för mjukvara. Gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner det därifrån givetvis.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Proffstips, högerklicka ta egenskaper i nån flik skall du ha en dropdown där du kan väljare hardwareids/hårdvaruid. Kopiera hela strängen och googla den strängen.

Nu kommer du veta vad du saknar drivisar för.

Varsågod!

vart ska jag högerclicka ?

Permalänk
Medlem

Kollar vi på vad jag har för ljud drivrutiner nu så är det samma som det nyaste på hemsidan för moderkortet och då har jag inte installerat något sen efter återställningen. Så lär väl inte behöva laddan ner system och chipset då heller?

EDIT: Det gick inte updatera drivrutinerna för dom där 3 störiga okända enheterna och gick inte med windows update heller.

Permalänk
Medlem

Nu försvann dom 3 när jag installerade chipset genom den vanliga setupen! Var lite nervigt här för det var någonstans medans jag mixtra med detta som det gick åt skogen förut =P