Kaffemaskin, vilka rekommenderar ni?

Permalänk

Kolla Jura’s utbud. Kostar en slant, men väl värda pengarna. Kvalitet rakt igenom och med gott kaffe som slutresultat. Är inne på min andra nu och har haft den i 7 år snart. Inga problem alls förutom en sten i bönorna som förstörde kvarnen.

Kollade precis och den har gjort 10100 koppar utan problem. Modellen heter Jura J9 TFT.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Kolla Jura’s utbud. Kostar en slant, men väl värda pengarna. Kvalitet rakt igenom och med gott kaffe som slutresultat. Är inne på min andra nu och har haft den i 7 år snart. Inga problem alls förutom en sten i bönorna som förstörde kvarnen.

+1. Haft min Jura Ena 5 sedan 2012. Riktigt gott kaffe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/esp...

Denna kör jag med. Haft i cirka tre år. Har verkligen inget o klaga på men tyvärr inte mycket att jämföra med heller.
Ställer koppen på plats. Startar maskinen. Ca 40sek senare har den fyllt halva koppen med hett vatten. Tömmer varma koppen. Klickar på start o 1mim senare gott kaffe.

Kör också med denna och är helnöjd, har haft 3 ggr dyrare maskin än denna och denna gör lika bra kaffe, det som man ska ha i åtanke är att köpa bra bönor som passar vattnet där man bor.
Jag köper mina bönor från baristashoppen och tycker nobelkaffet är svingott till mitt vatten 😀😋👌🏼

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Har sneglat på melitta Barista T med som har fått väldigt bra recensioner, men köpte ändå Delonghis maskin 🙂

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av Ugga:

+1. Haft min Jura Ena 5 sedan 2012. Riktigt gott kaffe!

Jura J9 TFT med drygt 10100 koppar. 👍

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mayhem SWE:

Beror givetvis på vilka krav man har, men jag som är kaffenörd tycker det som kommer ur snudd på alla helautomater är odrickbart. Den enda helautomat jag varit med om som producerat riktigt bra kaffe var en Eversys men det är kontorsmaskiner som kostar höga femsiffriga belopp. Hellre bra brygg än medioker espresso.

Jag var benägen att hålla med dig men vi fick faktiskt en helautomatisk maskin till jobbet ganska nyligen som gör helt ok kaffe. Den har två separata behållare för bönor, en för espresso och en för vanligt kaffe, och en mjölkkyl som står bredvid kopplad med slang. Nackdelen är ju att städerskan på jobbet måste koppla loss mjölkslangen varje dag och köra ett rengöringsprogram (så inget kaffe med varm mjölk efter typ tre), annars har man sur mjölk i slangen på morgonen, och företaget som hyr ut maskinen kommer ju och servar den varje vecka. Alltså är det inget för hemmabruk direkt. Och den är ju fortfarande ganska långt ifrån en vanlig kvalitetsbryggare eller för den delen någon form av bättre manuell espressomaskin.

Hemma så känns det som det är svårt att slå en vanlig droppbryggare typ Moccamaster. Gott kaffe i ganska stora mängder snabbt liksom. Det finns espressomaskiner för hemmabruk som är helt ok också, men det tar ju längre tid att göra en pytte-espresso än att göra en hel kanna kaffe i en vanlig bryggare. Det kan vara värt det om man har tiden och bara vill ha typ en eller två espresso om dagen, och ifall man verkligen gillar espresso mer än bryggkaffe förstås. Klarar man sig med bryggkaffe men inte gör det så ofta så duger ju en filterhållare också, det blir gott kaffe om man har rätt mängd och fyller på vattnet lagom långsamt och i rätt temperatur. Kaffet håller längre om man förvarar det i frysen så luftfritt som möjligt.

Podd-maskiner ger jag inte mycket för, det smakar helt enkelt inte så bra, men det finns ju ställen där kompromissen de innebär är värd att göra. Typ väntrum med få personer, hotellrum och liknande där man vill erbjuda ett hyfsat stort urval med olika typer av kaffe, te och varm choklad ur en maskin och där de inte används så mycket. Och de är ju billiga i inköp även om priset per kopp blir väldigt högt. Om man inte dricker kaffe själv men vill kunna bjuda på något till besökare så kan det absolut vara något att titta på. Men om de används väldigt sällan så hinner ju kaffet bli gammalt och maskinens packningar och liknande kan ju också torka ut.

Permalänk

Okej efter mer än en vecka utan svar här i tråden så tänkte vi köpa en maskin i helgen.
Eftersom att det här blir våran "första" kaffemaskin så undrar jag nu åter igen vilken kaffemaskin rekomenderar ni?
Max budget 5000 kr

Permalänk
Medlem

Jag har en Siemens EQ 7. Helautomatisk, maler, packar, tömmer. Gjort 6000 koppar i den nu, skitnöjd.

Köp #INTE# en maskin med mjölkbehållare, det är ett jävla meck.

Köp en med slang man sätter ner i mjölkpaketet, blir ingen disk av det.

Skillnaden på en automatisk och en där man får diska och mecka som ett as är att en automatisk har ca 15 bar tryck och en café maskin har 19 bar.

Det som händer är att det hinner bildas en aning mer garvsyra. Men om man någonsindruckit brygg eller kokaffe, så är mängden garvsyra försumbar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sixten jonsson:

Okej efter mer än en vecka utan svar här i tråden så tänkte vi köpa en maskin i helgen.
Eftersom att det här blir våran "första" kaffemaskin så undrar jag nu åter igen vilken kaffemaskin rekomenderar ni?
Max budget 5000 kr

Du har fått några förslag, Jura gör bra maskiner exempelvis, och det finns förstås andra också. Men helautomatiska maskiner gör sällan jättebra kaffe, eller snarare så får man betala ganska mycket om man vill ha en helautomatisk som gör gott kaffe jämfört med en manuell maskin. En som jag har hört gott om, men inte testat, är https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2916322 och den kommer inom er budget.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar begagnad Gaggia Classic (köpte min för 1000kr), sen köpte jag en begagnad värstingkvarn (Mazzer Major för 2500 ink frakt) och gör kanonbra espresso hemma nu. En Mazzer super jolly är också bra alternativ. Både Gaggian och Mazzern har väldigt enkel och robust konstruktion, så de kommer hålla länge. Gaggian har jag rengjort två gånger på 5 år (plocka isär och göra rejäl rengöring), men annars inga konstigheter alls. Mazzern är odödlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Skillnaden på en automatisk och en där man får diska och mecka som ett as är att en automatisk har ca 15 bar tryck och en café maskin har 19 bar.

Vet inte vilken felmarginal som är normalt för en helautomat, men en espresso skall bryggas runt cirka 9 bar och inga cafémaskiner lär avvika från detta med mycket mer än en halv bar (om det inte är en avancerad maskin med tryckprofilering som rampar upp/ner trycket stegvis).

Kaffe var tidigare min största hobby och även inom den finns mycket utrustning att nörda ner sig och investera i. Köpte denna maskinpark för närmare tio år sedan och den levererar än idag. På projektlistan har länge planerats ett byte från termostat/pressostat till PID men kanske att det istället blir ett eget styrsystem baserat på Arduino om man orkar ta tag i det någon gång…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1641609
Kör denna från DeLonghi sedan 5 år tillbaka. känns som det blir billigare med bönor än kapslar. Gör bra espresso och vanligt svart samt latte. Bra pris drygt 3000:-

Permalänk
Medlem

Är det espresso du vill göra så är det en manuell maskin som gäller om du vill göra det riktigt bra.
Dock är det inte maskinen som är det avgörande. För bra espresso behöver du stabil temperatur och tryck vilket inte behöver bli så dyrt.
Hur högt man behöver gå i prisklassen beror lite på om man ska skumma mjölk, göra fler espresso på raken osv.
(Dvs om man behöver sörre kokare, eller dubbla kokare / hx maskin, för att inte behöva vänta så länge mellan varje shot om man skummat mjölk)

Det som är absolut viktigast är en bra kvarn om man ska göra espresso med riktiga malskivor. Espresso kräver fin malgrad.

Vanliga bra nybörjarmaskiner är tex Gaggia Classic, eller Rancilio Silva. Bra nybörjarkvarn är tex Rancilio Rocky. När det gäller kvarnar brukar man kunna göra riktiga klipp på beg kaffekvarnar på tex blocket.

Permalänk
Avstängd

Tycker om droppkaffe (dricker espresso på jobbet så det kanske är variation förnöjer) i min moccamaster, så jag köpte en kaffekvarn till den för rimliga pengar, känns som att denna kostar hälften i Sverige än generellt, den perioden går kanske mot sitt slut om man tittar på prisjakt idag.

https://www.baristashopen.se/kaffe/kvarnar-espressokvarn-bryg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vet inte vilken felmarginal som är normalt för en helautomat, men en espresso skall bryggas runt cirka 9 bar och inga cafémaskiner lär avvika från detta med mycket mer än en halv bar (om det inte är en avancerad maskin med tryckprofilering som rampar upp/ner trycket stegvis).

Kaffe var tidigare min största hobby och även inom den finns mycket utrustning att nörda ner sig och investera i. Köpte denna maskinpark för närmare tio år sedan och den levererar än idag. På projektlistan har länge planerats ett byte från termostat/pressostat till PID men kanske att det istället blir ett eget styrsystem baserat på Arduino om man orkar ta tag i det någon gång…

https://i.imgur.com/ZUJWBhZ.jpg

Snyggt. Har du moddat kvarnen själv?

Permalänk

Som någon skrev där uppe. Skulle jag investera i en helautomatiskt maskin så skulle jag göra mig beredd att betala 10k+. Älskar dock bryggkaffe och charmen med att mala och testa olika bönor gör att jag nog fortsätter såhär ett tag till.

Permalänk

Mina 2 cents kring kaffemaskiner är att man måste bestämma sig för vad för typ av kaffe man är ute efter och vad det är som är viktigast för en själv.

Vill du kunna göra en riktigt god espresso hemma så får man vara beredd på att lägga en del pengar på både kvarn, maskin och lite tillbehör. I min erfarenhet så finns tyvärr få genvägar just när det kommer till espresso.

MEN, nånstans om man bara vill börja med att få en trevligare kaffeupplevelse är att börja köpa bra kaffebönor. Det spelar ingen roll vilken utrustning du har eller om du har en perfekt bryggteknik - kaffet blir bara så bra som bönorna du använder.

Personligen tycker jag det är bäst att innan man springer och köper massa gear för tusenlappar så börja med att köpa bra bönor på sitt lokala rosteri eller café, investera i en billig kvarn (Wilfa WSCG2) och använt en helt vanlig brygg eller en enkelt pour-over setup så kommer du få en rejäl skillnad mot en "klassisk" kopp kaffe.

Men som sagt, det beror ju på vad det är man är ute efter. Vill du upptäcka nytt, spännande kaffe och smaker från runtom i världen eller vill du ha något enkelt och praktiskt eller vill du bara ha en ursäkt till att nörda ner i prylar och smaken är egentligen sekundär?

Jag har en Gaggia Classic (moddad till 9 bar) och en Niche Zero kaffekvarn men dricker för det mesta pour-over (Hario V60) eller Aeropress.

Visa signatur

CMO @inet

Permalänk
Medlem

"Testat allt haft allt" (helautomat, nespresso kapslar, brygg, frystorkat) och den absolut bästa är....
Kokkaffe som kokas! Värms till typ 90-95 grader i kastrull på spisen över dagen, går bra att användas upp till 3 dagar med samma kaffe. Blir så mycket godare, rundare smak UTAN att ha de "brända" smaken av förkolnat kaffe som allt annat än lättrostad är.

Nr. 2 på listan är frystorkat t.ex. Nescafe gold

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danielvesper:

Mina 2 cents kring kaffemaskiner är att man måste bestämma sig för vad för typ av kaffe man är ute efter och vad det är som är viktigast för en själv.

Vill du kunna göra en riktigt god espresso hemma så får man vara beredd på att lägga en del pengar på både kvarn, maskin och lite tillbehör. I min erfarenhet så finns tyvärr få genvägar just när det kommer till espresso.

MEN, nånstans om man bara vill börja med att få en trevligare kaffeupplevelse är att börja köpa bra kaffebönor. Det spelar ingen roll vilken utrustning du har eller om du har en perfekt bryggteknik - kaffet blir bara så bra som bönorna du använder.

Personligen tycker jag det är bäst att innan man springer och köper massa gear för tusenlappar så börja med att köpa bra bönor på sitt lokala rosteri eller café, investera i en billig kvarn (Wilfa WSCG2) och använt en helt vanlig brygg eller en enkelt pour-over setup så kommer du få en rejäl skillnad mot en "klassisk" kopp kaffe.

Men som sagt, det beror ju på vad det är man är ute efter. Vill du upptäcka nytt, spännande kaffe och smaker från runtom i världen eller vill du ha något enkelt och praktiskt eller vill du bara ha en ursäkt till att nörda ner i prylar och smaken är egentligen sekundär?

Jag har en Gaggia Classic (moddad till 9 bar) och en Niche Zero kaffekvarn men dricker för det mesta pour-over (Hario V60) eller Aeropress.

Väldigt bra, kaffet är förstås prio 1.

Permalänk

Kaffepress all the way, en stor för gästerna, två små för mig själv, så man hinner köra den ena i diskmaskinen innan det är dags igen.

Permalänk
Medlem

DeLonghi Magnifica
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1641609
Helautomatisk kaffemaskin
Har haft föregångaren, höll i 12 år innan Kaffet blev aningen dåligt uppvärmt, hade kunnat köra vidare men vill ha mitt kaffe starkt och hett.
Denna är tyst, snabb, maler, brygger och gör det riktigt bra.
Till och med ångfunktionen är helt okey.
Sett till prislappen, ett fynd!
TIll maskinen kan jag rekommendera Garants Ekologiska Expressobönor. Bra smak och bra pris, tillgängligt överallt.

Permalänk
Skrivet av sweborn:

Väldigt bra, kaffet är förstås prio 1.

Ja, eller är ju inte det för alla. Vissa vill ju bara ha en good enough kopp som är enkelt att göra och då finns det ju bra lösningar för det, t ex helautomatiska/Nespresso.

Visa signatur

CMO @inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vet inte vilken felmarginal som är normalt för en helautomat, men en espresso skall bryggas runt cirka 9 bar och inga cafémaskiner lär avvika från detta med mycket mer än en halv bar (om det inte är en avancerad maskin med tryckprofilering som rampar upp/ner trycket stegvis).

Kaffe var tidigare min största hobby och även inom den finns mycket utrustning att nörda ner sig och investera i. Köpte denna maskinpark för närmare tio år sedan och den levererar än idag. På projektlistan har länge planerats ett byte från termostat/pressostat till PID men kanske att det istället blir ett eget styrsystem baserat på Arduino om man orkar ta tag i det någon gång…

https://i.imgur.com/ZUJWBhZ.jpg

Tror att du menade 19 bar och inte 9.

Själv kör jag med Nespresso och deras kapslar både privat och på företaget. En öde ö och jag väljer den maskinen som pryl att ta med 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Snyggt. Har du moddat kvarnen själv?

Ja bönbehållaren som kvarnen kommer med är orimligt stor så fick leta andra alternativ. Hittade en firma Humi-Glas som turligt nog hade glasrör med ganska perfekt inner- och ytterdiameter de kunde kapa till önskad längd. Röret rymmet cirka fyra dubbelskott.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tror att du menade 19 bar och inte 9.

Nej jag menar exakt det jag skriver. 9 bar är rätt tryck för esprsso. 19 bar är en faktor 2 för mycket. De som menar något annat har fel fel fel och vet uppenbarligen inget om espresso…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Kör ett budgetförslag också på just kapselmaskiner. Inte för att kapslar är särskilt billiga men vill man ändå ha en så rekommenderar jag att köpa kapslarna på matsmart.se

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Nej jag menar exakt det jag skriver. 9 bar är rätt tryck för esprsso. 19 bar är en faktor 2 för mycket. De som menar något annat har fel fel fel och vet uppenbarligen inget om espresso…

Alright, verkar stämma.
Vet du varför Nespresso har 19 bar i sina maskiner?

Permalänk
Medlem

Kör en Chemex med metallfilter, en melitta kaffekvarn samt en melitta mjölkskummare. Supergott kaffe varenda gång, kunde inte vara nöjdare. Även en termos att slå upp kaffet i från chemexen så jag kan dricka flera koppar på raken.

Permalänk
Medlem

@sixten jonsson: Jag har testat en del maskiner, tycker fortfarande att en el bryggare är bättre, men är väl för att jag brygger en full kanna och sedan använder termos. Men tycker kaffet smakar bättre ifrån el bryggare än maskin. Blir blask kaffe av maskin tycker jag.