Apples ARM-datorer får USB 4 år 2022

Permalänk
Melding Plague

Apples ARM-datorer får USB 4 år 2022

Apples omtalade introduktion av ARM-processorer i Macbook-datorer ska enligt rapporter även introducera USB 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Så cpuerna är inte bara snabbare än Intels utan de är också väldigt mycket billigare, ska man tolka det som att Intel borde sänka priset minst 80% för att bli lika prisvärda ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så cpuerna är inte bara snabbare än Intels utan de är också väldigt mycket billigare, ska man tolka det som att Intel borde sänka priset minst 80% för att bli lika prisvärda ?

Man kan tolka det som att du borde köpa aktier i Apple, för tro inte att konsumenten kommer ta del av besparingen :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Jag tror att kommande Apple datorer kan bli riktigt bra maskiner med Arm. Det har ju förändras en hel del hur man jobbar. Jag minns när Apple gick ifrån PowerPc runt 2006 och vi användare såg hur många fördelar som helst med Intel. Inte bara det att Intel var snabbare utan det gick att virtualisera windows med praktisk användbar prestanda. Så de studenter som köpte en mac kunde ofta använda de program som man använde i skolan virtuellt.

Nu idag ligger knappast skolor i framkant när det gäller teknik. Men behovet har förändras. En supernsnabb underhållsfri och ergonomisk bra laptop är det de flesta vill ha. Att kunna köra windowsprogram, så är det inte så många som har detta behov lokalt mer än spel.

Orsaken till varför jag dock inte lär köpa en Apple 2022 är att priset inte lär bli billigt om man ska ha något bättre. Där Apple som många tillverkare väljer att sälja det allra enklaste dyrt men ändå köpbart. Sedan tar de tokpålägg för något bättre, som att betala 4000kr extra för att få en 1 TB ssd etc.

*edit*
Denna strategi med att sälja det absolut enklaste till dyrt men ändå överkomligt pris och sedan tokpriser på de minsta förbättringar, är något väldigt många tillverkare av både hårdvaror och mjukvaror har fått upp ögonen för.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kelthar:

Man kan tolka det som att du borde köpa aktier i Apple, för tro inte att konsumenten kommer ta del av besparingen :).

Nja, kanske investera i ARM för x86 är verkligen i slutet av sin tekniska livslängd och det är svårt att få ut mer prestanda i arkitekturen så nått nytt måste snart komma och ARM är ju ett alternativ som är modernare och presterar bättre med lägre energiförbrukning så det är väl ett logiskt steg framåt för allt som inte är begränsat av Microsofts bojor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker egentligen bara det är positivt om hela datorvärlden kunde gå över till ARM. x86 är i sig inte någon fördel förutom bakåtkompatibiliteten. Moderna processorer kör inte ens x86-kod i praktiken utan det översätts internt till mer optimerad kod som processorn exekverar. Det känns dumt att låsa ute alla aktörer utom 2 från processormarknaden p.g.a. gamla avtal från 80-talet gällande av ett föråldrat instruktionsset.

Sen är det ju alltid trevligt med USB 4.1.5.9 Ultra-Mega Speed Revision 24 Gen 7 Type C också.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker egentligen bara det är positivt om hela datorvärlden kunde gå över till ARM. x86 är i sig inte någon fördel förutom bakåtkompatibiliteten. Moderna processorer kör inte ens x86-kod i praktiken utan det översätts internt till mer optimerad kod som processorn exekverar. Det känns dumt att låsa ute alla aktörer utom 2 från processormarknaden p.g.a. gamla avtal från 80-talet gällande av ett föråldrat instruktionsset.

Sen är det ju alltid trevligt med USB 4.1.5.9 Ultra-Mega Speed Revision 24 Gen 7 Type C också.

Vore väl bättre i så fall att man gick över till ett licensfritt instruktionset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror att kommande Apple datorer kan bli riktigt bra maskiner med Arm. Det har ju förändras en hel del hur man jobbar. Jag minns när Apple gick ifrån PowerPc runt 2006 och vi användare såg hur många fördelar som helst med Intel. Inte bara det att Intel var snabbare utan det gick att virtualisera windows med praktisk användbar prestanda. Så de studenter som köpte en mac kunde ofta använda de program som man använde i skolan virtuellt.

Nu idag ligger knappast skolor i framkant när det gäller teknik. Men behovet har förändras. En supernsnabb underhållsfri och ergonomisk bra laptop är det de flesta vill ha. Att kunna köra windowsprogram, så är det inte så många som har detta behov lokalt mer än spel.

Orsaken till varför jag dock inte lär köpa en Apple 2022 är att priset inte lär bli billigt om man ska ha något bättre. Där Apple som många tillverkare väljer att sälja det allra enklaste dyrt men ändå köpbart. Sedan tar de tokpålägg för något bättre, som att betala 4000kr extra för att få en 1 TB ssd etc.

*edit*
Denna strategi med att sälja det absolut enklaste till dyrt men ändå överkomligt pris och sedan tokpriser på de minsta förbättringar, är något väldigt många tillverkare av både hårdvaror och mjukvaror har fått upp ögonen för.

Om nu processorkostnaden för datorn går ner med 40-60% så borde hela datorn bli billigare också om de nu inte höjer priset på halvätna äpplen😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, kanske investera i ARM för x86 är verkligen i slutet av sin tekniska livslängd och det är svårt att få ut mer prestanda i arkitekturen så nått nytt måste snart komma och ARM är ju ett alternativ som är modernare och presterar bättre med lägre energiförbrukning så det är väl ett logiskt steg framåt för allt som inte är begränsat av Microsofts bojor.

1. x86 kommer säkerligen finnas kvar i 10 år till.
2. Vad menar du med Microsofts bojor?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

1. x86 kommer säkerligen finnas kvar i 10 år till.
2. Vad menar du med Microsofts bojor?

1. Om inte längre. X86 betraktades av många som döende i början av 90-talet.
2. Jag ser verkligen inget felaktigt i att påstå att en relation till Microsoft utgör en uppsättning bojor på många sätt. Det mest relevanta i det här sammanhanget är kanske deras envishet - på gott och ont - att inte knäcka bakåtkompatibilitet, och den slutna naturen av huvuddelen av den programvara som görs för deras plattform, vilken gör det krångligt för slutanvändare att byta plattform i den takt de själva önskar. Apple kommer med en annan uppsättning bojor, där det å andra sidan är utvecklarna som piskas att hålla jämna steg med årets tekniska utveckling.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kelthar:

1. x86 kommer säkerligen finnas kvar i 10 år till.
2. Vad menar du med Microsofts bojor?

Att vara beroende av Windows (och även x86) börjar bli en bromskloss för teknikutvecklingen, utvecklingen har ju nästan stannat av helt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett Apple-operativ för alla är väl den största vinsten. Light/heavy variant av den. Arm räcker säkerligen gott för surf och turf men knappast för PRO burkarna inom en nära framtiden i alla fall. Jag lär aldrig köpa en MAC burk igen iaf

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hasseb64:

Ett Apple-operativ för alla är väl den största vinsten. Light/heavy variant av den. Arm räcker säkerligen gott för surf och turf men knappast för PRO burkarna inom en nära framtiden i alla fall. Jag lär aldrig köpa en MAC burk igen iaf

Om det är nått ARM lär bli bra på så är det verkliga proanvändningar för där är man oftast inte tvungna att hålla nån win kompatibilitet och sett till prestandan så sopar ju ARM64 mattan med x86, Amazon AWS har också börjat använda sin egna ARM cpuer och det om nått är väl en "pro tillämpning", visserligen inte Apple men det visar ju att ARMcpuerna kan piska x86 i hårdvaruprestanda.
https://aws.amazon.com/ec2/graviton/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att vara beroende av Windows (och även x86) börjar bli en bromskloss för teknikutvecklingen, utvecklingen har ju nästan stannat av helt.

Vad är det med Windows som bromsar teknikutvecklingen?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

2. Jag ser verkligen inget felaktigt i att påstå att en relation till Microsoft utgör en uppsättning bojor på många sätt. Det mest relevanta i det här sammanhanget är kanske deras envishet - på gott och ont - att inte knäcka bakåtkompatibilitet, och den slutna naturen av huvuddelen av den programvara som görs för deras plattform, vilken gör det krångligt för slutanvändare att byta plattform i den takt de själva önskar. Apple kommer med en annan uppsättning bojor, där det å andra sidan är utvecklarna som piskas att hålla jämna steg med årets tekniska utveckling.

Det gäller väl endast spel? Eller?

När du säger plattform, menar du till plattformen ARM då eller? Eller menar du något annat?

Jag som faktiskt är utvecklare ser helt annorlunda på microsoft. De jobbar för att släppa Windows på arm, deras största språk .net kan du köra på vad fan som helst. De kör delar av sitt moln på linux. SQL Server kan man installera på linux. Etc, etc, etc.

All min kod som jag skriver i .Net kan jag köra lite vart jag vill. På en raspberry, windows server eller något annat. ARM eller X86.

Så jag tror du beskyller Microsoft för något som de inte sysslar med. De har under många år jobbat för att komma från X86. Det enda de är skyldiga till är att ha utvecklat ett operativsystem som alla valde.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kelthar:

Vad är det med Windows som bromsar teknikutvecklingen?

Det är väldigt inlåst och har en överdriven bakåtkompatibilitet som nån gång måste brytas för att det ska gå att ta några stora steg i prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väldigt inlåst och har en överdriven bakåtkompatibilitet som nån gång måste brytas för att det ska gå att ta några stora steg i prestanda.

"Det är väldigt inlåst". Vad är det som är inlåst egentligen? Du ger mig inte direkt några detaljer utan slänger dig bara med lite generaliserande floskler. Det är lite irriterande och får mig att fundera på om det är något allmängiltigt mantra som gemene man gillar att slänga sig med, speciellt när det gäller Microsoft.

Microsoft har varit en av de absolut största krafterna till den tekniska utveckling som vi har sett under de senaste 40 åren.

Bakåtkompabiliteten har egentligen inte så mycket med Windows att göra. Det har med alla andra utvecklare att göra. Det är de som har byggt programmen. Under många år har du kunnat skriva kod som du kan kompilera om till att köra på vilken platform som helst, så länge du inte kodat assembler eller något annat språk där du själv väljer instruktioner. Om du är en programmerare som är värd någonting så vet du hur du skriver plattformsoberoende kod.

Så, Windows/Microsoft bestämmer inte hur utvecklare runt om i världen som jobbar på Adobe eller något annat ställe bygger sina program. Microsoft jobbar aktivt för att .Net ska köras på alla plattformar, vilket det kan nu efter många års jobb. C/C++ har du länge kunnat kompilera om för olika plattformar. Etc, etc, etc.

När vi snackar plattformar så ARM är också licensierat / låst, precis som X86. RISC-V kanske är det som du tänker på, det behöver inte licensieras.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"Ett rådande konsensus i teknikbranschen är att Apple inom en snar framtid byter till ARM-processorer i sina datorer, med start i de bärbara datorerna Macbook."

Det finns väl exakt en källa till detta som förökar sig som en löpeld, det är väl knappast konsensus i teknikbranschen? Har inte hört ett enda företag i branschen uttala sig om detta, bara massa teknikskribenter med tveksam teknisk kompetens.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dlq84:

Vore väl bättre i så fall att man gick över till ett licensfritt instruktionset.

Absolut, det vore kalas. Men man måste vara pragmatisk och orsaken till att x86 klarar sig så väl trots att den passerat sitt tekniska bäst-före-datum är att ingen annan CPU-arkitektur har en lika mogen miljö kring kompilatorer, bibliotek, program etc.

ARM och Aarch64 är tyvärr de enda som är i närheten. Aarch64 lanserades så sent som 2010, det är väldigt mycket p.g.a. att Apple stoppat in en väsentligt andel av sin astronomiska kassakista i att accelerera utvecklingen av programvaruinfrastruktur som det kunna gå så snabbt. Ovanpå det lägger också ARM rejäla summor på utveckling av programvara till Aarch64, de säkerställer t.ex. ett riktigt gott Linux-stöd.

RISC-V lanserades också 2010, men det var inte lika färdigt som Aarch64 från dag 1 och man har ingen med lika djupa fickor som Apple och ARM.

Skrivet av Stefflo:

Om nu processorkostnaden för datorn går ner med 40-60% så borde hela datorn bli billigare också om de nu inte höjer priset på halvätna äpplen😀

"Problemet" är att CPU-delen står för en väldigt liten del av totalkostnaden hos high-end bärbara som MacBook Pro. Så även om Apple skickade hela besparingen vidare till kunden (osannolikt, det är trots allt Apple) så skulle det ändå bara handla om 1000-2000 kr på en >20k dator.

Skrivet av hasseb64:

Ett Apple-operativ för alla är väl den största vinsten. Light/heavy variant av den. Arm räcker säkerligen gott för surf och turf men knappast för PRO burkarna inom en nära framtiden i alla fall. Jag lär aldrig köpa en MAC burk igen iaf

Den primära orsaken jag ser för att byta bort x86 är för att kunna öka prestanda. Skilj på ARM (32-bitars ARM) och Aarch64 (64-bitars ARM). ARM designades på 80-talet och har likt x86 massor med svagheter givet dagens krav. 32-bitars ARM var och lär förbli något som bara är relevant där man vill ha något billigt och enkelt, för det är designen bra för men den har fundamentala problem att skalas upp till riktigt hög prestanda.

Aarch64 är likt RISC-V designade på 2010-talet och därmed designad för att möta de krav som fanns och man gissade skulle dyka då. Båda dessa har instruktionsuppsättningar som tillåter effektiv design av väldigt "breda" CPU-designer, d.v.s. designer som utför väldigt mycket per cykel (hög IPC). Vi ser redan frukterna av dessa, Apples A13 utför 70-80 % mer per cykel jämfört med Skylake/Zen2 med ungefär lika många transistorer medan Cortex A76 utför ungefär lika mycket per cykel jämfört med Skylake/Zen2 på ungefär 1/3 så många transistorer.

Så x86 är just nu en ankare för oss som vill se högre prestanda på skrivbordet. Ett ankare som väldigt draggas av Windows!
A12X som sitter i Ipad Pro (2018 års modell) har inte bara "bra prestanda per W", den har faktiskt bättre prestanda per kärna än 2020 och väsentligt mycket bättre multitrådprestanda i absoluta tal.

Tänkt vad en Apple CPU i en laptop med bättre kylning skulle kunna åstadkomma. Om x86_64 finns kvar kommer det var för legacy, Aarch64 MBP lär vara prestandavalet för oss där x86 inte är ett hårt krav ens idag.

Microsoft har verkligen försökt (och fortsätter sina försök) att komma bort från x86. Men .Net används i praktiken inte utanför LOB (varför skulle det när inte ens Microsoft själva slutat köra C++ för "riktiga" applikation på skrivbordet?).

Även om C/C++ applikationer kan designas så de bara kan kompileras för andra CPU-arkitekturer är det något som också måste ske i praktiken. Aarch64 (och även RISC-V) har flera designval som gör dessa mer effektiva för multitrådade program, problemet är att väldigt många av dagens multitrådade program har buggar men de "råkar" fungera rätt OK p.g.a. av hur x86 är designad (d.v.s. programmen bryter mot C/C++/C#/Java standarden, men dessa buggar visar sig väldigt sällan på x86 men ofta triggar de rätt ofta på Aarch64).

Apple är i en mycket bättre position att gå över till Aarch64 då de har iOS. MacOS och iOS har samma kärna och de delar massor med grundläggande bibliotek. Gissar att även rätt många 3:e parts applikationer har bibliotek som är testade både för iOS (Aarch64) och MacOS (x86_64).

MacOS har redan Linux-integration med "containers" (Docker), så där finns redan idag lysande Aarch64 stöd. Microsoft jobbar på något liknande med WSL2, men man är ett halvår efter sitt eget schema och vi vet därför inte än om WSL2 faktiskt är användbart (WSL1 var en cool teknik men det var värdelöst utanför enklare test).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Det gäller väl endast spel? Eller?

När du säger plattform, menar du till plattformen ARM då eller? Eller menar du något annat?

Jag som faktiskt är utvecklare ser helt annorlunda på microsoft. De jobbar för att släppa Windows på arm, deras största språk .net kan du köra på vad fan som helst. De kör delar av sitt moln på linux. SQL Server kan man installera på linux. Etc, etc, etc.

All min kod som jag skriver i .Net kan jag köra lite vart jag vill. På en raspberry, windows server eller något annat. ARM eller X86.

Så jag tror du beskyller Microsoft för något som de inte sysslar med. De har under många år jobbat för att komma från X86. Det enda de är skyldiga till är att ha utvecklat ett operativsystem som alla valde.

När jag skrev plattform menade jag Windows.

Du har helt rätt i att de under några år nu kämpat hårt för att bli mindre Windowsberoende, men bland oss som inte har lyxen att börja från scratch med en nyskriven produkt framtagen av framåtblickande arkitekter är inte sällan även de mest moderna produkterna skrivna i .Net Framework och behöver i Nådens år 2020 manuell handpåläggning för att stödja decenniegamla "moderniteter" som TLS 1.2. "Nya" .Net (det som hittills kallats Core) har stora fördelar vid portning, men är inte det vanligaste du hittar i existerande projekt. Det är ju typ nu det börjat uppnå vad man skulle kunna kalla feature parity med sin legacykusin. Och ärligt talat: Detta är garanterat en av förklaringarna till att Windows på ARM av många betraktats som hopplöst hittills: Inte ens Microsofts egna nyttoprogram har ju funnits i native-versioner utan har behövt emulera x86. Det har helt uppenbart inte varit en "enkel" fråga om att kompilera om efter att ha portat kompilatorn till den nya plattformen, om man säger så.

Där har ju Apple haft fördel av att redan från början ålägga utvecklare på deras plattformar betydligt striktare regler för att få vara med och leka. Legacyprogramvara på deras operativsystem slutar helt enkelt funka och kan inte längre säljas på plattformens officiella marknad om dess utvecklare ignorerat ett par års varningar i Xcode (assisterat av GUI-varningar till slutanvändare att detta kommer att ske)

Att man kan köra SQL Server på Linux: Jo, Microsoft har ju sitt "reverse Wine" som i princip skapar en API-brygga mellan applikationens Windowsanrop och det som behöver hända för att rätt sak ska anropas i Linuxkärnan. Tyvärr är DBA:er i min erfarenhet ofta lite mer konservativa än att de smäller upp en produktionsdatabas på en sån lösning. Däremot är detta absolut ett effektivt sätt att låta utvecklare som vill fortsätta köra sin Ubuntulaptop ändå utveckla produkter åt Microsoftcentriska kunder utan att behöva spinna upp en Windows-VM för databasinstansen de utvecklar mot. Kudos till Nadella för det, naturligtvis - det hade inte varit populärt under Ballmer - men missta det inte för något annat än rädsla för att tappa markandsandelar när saker händer på Internet (där Linux länge varit den relevanta plattformen) snarare än i företagens legacyfyllda serverhallar.

Permalänk
Medlem

Det är jättebra med utveckling och Apple visar vägen, eller??. Det ser lovande ut. Se bara på PowerPC. Vilken succé.
Det är bra med konkurrens. Det har Intel knappt sett på det senaste decennium eftersom de varit marknadsledande inom CPU men Apple kan få Intel motiverade att jobba lite snabbare.

Moore´s lag behöver uppfyllas och det har inte gjorts den senaste tiden. -Leve utveckling inom PC. Apple behöver bevisa mycket för mig innan jag köper en sådan dator och att uppfylla "få mycket PC för pengarna". Nja, överbevisa mig APPLE att ni kan, det där med utveckling !!!

Permalänk
Medlem

Rubriken och även artikeln skapar ju självklart bara en diskussion om ARM på Mac. Alla plattformar kommer väl börja få USB 4 2022? ARM vs x86 är ju en intressant debatt men inte på falska premisser.

En helt ny plattform utan krav bakåtkompatibiltet för såväl hårdvara som operativsystem är ju såklart viktigt, spännande och enda sättet (verkar det som) att ta ett rejält kliv framåt. Problemet är väl investeringskostnaden och att intäkterna idag i mycket stor utsträckning kommer från kunder med legacy-krav.

Många gånger har det talats om detta steg, Intel försökte själva med IA64, hittills har det inte varit ekonomiskt hållbart. Är det denna gång det första gången lyckas? Till detta är jag mycket tveksam. Precis som hybridbilar ger människor en enklare övergång till elbilar så kommer en lösning som fungerar behöva lösa legacy-problemet. En helt nu CPU med ett "nytt" OS som inte löser detta kommer få en relativt liten marknadsandel (vilket iofs redan MacOS har). Personligen hoppas jag på hybridprocessorer men jag känner att Apple troligare väljer emulering eller "strömmning" från molnet. Återigen lanserade Apple nyss ny iPad Pros med marknadsföringen att de kan ersätta en dator, återigen är det pinsamt klart att de inte kan det. Hur mycket techjournalister än försöker.

Permalänk
Skrivet av cresoll:

Apple behöver bevisa mycket för mig innan jag köper en sådan dator och att uppfylla "få mycket PC för pengarna". Nja, överbevisa mig APPLE att ni kan, det där med utveckling !!!

Ska du ha mycket bil för pengarna köper du naturligtvis en Kia, men det är kanske inte märket man först tänker på när man istället är ute efter körglädje eller att njuta av en bilupplevelse. Apple är helt enkelt inte i marknadssegmentet ”best bang for your buck”, även om deras basmodeller relativt ofta håller ett bra pris i relation till de komponenter de innehåller, i jämförelse med andra märkesdatorer.
Däremot får du en Unixdator som ”bara funkar” i en klass som fortfarande inte riktigt uppnås varken av de fria alternativen eller av det stora icke-Unixalternativet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är väldigt inlåst och har en överdriven bakåtkompatibilitet som nån gång måste brytas för att det ska gå att ta några stora steg i prestanda.

Du har missat Windows 10X?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Du har missat Windows 10X?

Får hoppas det får leva längre än övriga icke-win32-satsningar, bara. Microsoft har ingen bra historia vad gäller att utan större förvarning ha ihjäl produkter de hypat ”förra veckan”. Jag noterar också att de inte verkar ha portat särskilt mycket av det som gör Windows till go-to-produkten för vanligt folk - än, åtminstone. Om man ändå inte får en fullversion av Office, varför inte köra de mer etablerade alternativen i(-Pad)OS eller Android som man vet inte blir nerlagda hux flux?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Får hoppas det får leva längre än övriga icke-win32-satsningar, bara. Microsoft har ingen bra historia vad gäller att utan större förvarning ha ihjäl produkter de hypat ”förra veckan”. Jag noterar också att de inte verkar ha portat särskilt mycket av det som gör Windows till go-to-produkten för vanligt folk - än, åtminstone. Om man ändå inte får en fullversion av Office, varför inte köra de mer etablerade alternativen i(-Pad)OS eller Android som man vet inte blir nerlagda hux flux?

Menade mer att man ser hur framtiden kommer bli med Windows 10 och hur man kommer bryta med gammalt bös som följt med i Windows i hur många år som helst.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Menade mer att man ser hur framtiden kommer bli med Windows 10 och hur man kommer bryta med gammalt bös som följt med i Windows i hur många år som helst.

Jo; samtidigt har jag svårt att se vad som skulle göra ett OS från Microsoft attraktivt i jämförelse med alternativen om det inte kommer med fördelarna i form av stöd för legacyprogramvara som också är nuvarande systems stora akilleshäl.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo; samtidigt har jag svårt att se vad som skulle göra ett OS från Microsoft attraktivt i jämförelse med alternativen om det inte kommer med fördelarna i form av stöd för legacyprogramvara som också är nuvarande systems stora akilleshäl.

Det mest intressanta är väl ändå att ha bra interface och funktioner och stöd för att kunna läsa in gammal data i nya program ? Huruvida man kan köra nått gammalt program eller inte är väl inte så intressant bara man kan använda/importera "gammal data" ?
Det borde gå att styra över ditåt bara man är konsekvent och inte gär allt man kan för att låsa fast användare typ det som hänt med IE den webbläsaren lär få leva länge pga av inlåsta program som inte funkar med "standardiserade webbläsare"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

"Ett rådande konsensus i teknikbranschen är att Apple inom en snar framtid byter till ARM-processorer i sina datorer, med start i de bärbara datorerna Macbook."

Det finns väl exakt en källa till detta som förökar sig som en löpeld, det är väl knappast konsensus i teknikbranschen? Har inte hört ett enda företag i branschen uttala sig om detta, bara massa teknikskribenter med tveksam teknisk kompetens.

Är väl bara att kolla in hur nya ipaden marknadsförs och sedan se att steget till en macbook med arm inte är särskilt långt

Bild från apple på deras nyaste ipad pro:

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå att styra över ditåt bara man är konsekvent och inte gär allt man kan för att låsa fast användare

Vilket är en viktig aspekt i min fråga om varför någon frivilligt skulle köra ett OS från just Microsoft om de inte redan är låsta till funktioner de inte kan få på andra plattformar.